Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrusatuloiden kunnostus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrusatuloiden kunnostus

    Otin tuossa projektiksi kunnostaa ufo-jarrujen satulat.
    http://kotisivu.dnainternet.net/sakr.../IMG_1186e.jpg

    Satulat laitoin osiin ja tarkoitus on puhdistaa ja mahdollisesti pulverilla pinnoittaa ne. Kaikki tiivisteet ja suojakumit oli myös tarkoitus vaihtaa mutta ongelmaksi ilmeni nuo isompien liukujen kumit. Konsernin tiski ei ymmärtänyt niiden päälle mitään, vaan oli jo koko satulaa myymässä siihen ratkaisuna.

    Kuvat kumista ja sen merkinnöistä:
    http://kotisivu.dnainternet.net/sakr.../IMG_1189e.jpg ja
    http://kotisivu.dnainternet.net/sakr.../IMG_1190e.JPG

    Onko kellään havaintoa saatavuudesta tai mahdollisista korvaavista kumeista? Sain kyllä kohtuu hyvin korjattua pienet halkeamat puhdistamalla kumit rasvanpoistolla huolellisesti ja liimaamalla halkeamat tubeless korjaussarjan liimalla.
    Kasausvaiheessa mitä rasvaa kannattaisi tuonne liukuihin tarjota? Hyllyssä olisi valmiiksi vaihtoehtoina: kuparirasva, normaali mustarasva ja vetarirempasta jäänyttä nivelrasvaa.
    Viimeksi muokannut A6tonen; 10.1.2008, 17:24. Perustelu: Ei ole mukavaa lukea yhtä pötköä...

    #2
    Normaalia mustaa olen itse liukutappeihin laittanut. Männän tiivisteisiin sitten siihen tarkoitettua Rubber greasea.

    Comment


    • #3
      Autoasentajakaveri neuvoi minua että ei saa laittaa kuparitahnaa osiin, jotka ovat kumin kanssa tekemisissä, kuten liukutapit. Varaosaputkassa taas sanoivat että kaikki niihin liukutappeihin kuparia laittavat - otapa tästä selvää. No kuparia niihin kuitenkin laitoin, ja kumeihin kumirasvaa.

      Comment


        #4
        Eräästä autosta kun huolsin jarrusatulat niin laitoin jarrukumirasvaa joka paikkaan, itse en kyllä kuparitahnaa laittais liukuihin koska sitäkin tuli aluksi kokeiltua ja tuntu vähän tahmeasti liikkuvan osat. Eli jonkinlaista rasvaa ennemmin.
        Kuparitahnaa sitten palojen selkäpuolelle ym. kasatessa hilppeitä.
        Viimeksi muokannut juhojk; 10.1.2008, 21:30.

        Comment


        • #5
          Minuakin neuvottiin, että kumin kanssa tekemisissä oleviin osiin normivaseliinia tai ennemmin suurempia lämpöjä kestävää.
          Muihin liukupintoihin sitten kuparitahnaa kunnolla.
          Huolellinen puhdistus on kaiken a ja o myös.

          Comment


            #6
            Jarrurasvaa juurikin liukutappeihin ja kuparitahnaa palojen ja satulan välisille liukupinnoille.

            Comment


              #7
              Näistä kumpikaan ei sisällä ko. tiivistettä?
              251698471B (männän tiiviste)
              4D0698647 (liukutapin tiiviste)

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Teppo Kalske Näytä viesti
                Näistä kumpikaan ei sisällä ko. tiivistettä?
                251698471B (männän tiiviste)
                4D0698647 (liukutapin tiiviste)
                251698471B sarjassa tuli männän tiiviste ja pölysuojakumi (rapiat 12e kpl). Toisen setin numeroa en ottanu talteen, mutta sisälti 2kpl noita pienemmän liukutapin puslakumeja ja suojatulppia (olikohan 10e pussi).

                Comment


                  #9
                  Kaikkiin jarrujen kumiosiin "Silicon Grease", eli pölysuojat / männät ja liukutapit. Jos laittaa mineriaaliöljypohjaista rasvaa tai vaseliinia niin kumi turpoaa ja haurastuu. Tämä on yleensä mainittu kaikissa ohjeissa.

                  Comment


                    #10
                    Jarrurasvaa juurikin liukutappeihin ja kuparitahnaa palojen ja satulan välisille liukupinnoille.
                    Juurikin näin.

                    Comment


                    • #11
                      Kaverin V8:aan oli joku laittanut kuparitahnaa takajarrujen liukuhuin. Kumit olivat aivan entiset ja tapit jumiutuneet todella pahasti.

                      Komppaan siis jassoa ja AQ:ta, eli ei kuparia liukuihin.

                      Comment


                      • #12
                        Heh, eilen katselin jimiä kun Lanssiaa rassasivat. Kuparitahnaa laitteli Edd jarrujen liukutappeihin.
                        Mitenkäs tuo vetonivelrasva soveltuisi kun on litiumpohjaista? Oraksen O-rengasrasvaa löytyy myös pieni tuubi, siinä on ainakin maininta sisältävän silikonia.

                        Comment


                          #13
                          Enpä tiedä onko Kuopiossa vastaavaa liiketta, mutta kaipa nämä voivat osia lähettääkin...

                          http://www.jarruosa.fi/

                          Kumeissahan on selkeästi ATE:n merkki ja koodi on todennäköisesti ATE:n varaosanumero, joten lähtisin sitä kautta liikkeelle ennemmin kuin Audi-liikkeestä.

                          Comment


                          • #14
                            Urssin jarrujen kunnostus/pulverimaalaus kotikonstein

                            Eilen sain valmiiksi jarrusatulat ja kirjoittelin vähän juttua tuonne http://kotisivu.dnainternet.net/sakr...rut/index.html

                            Comment


                              #15
                              No perskuta! Noistahan tuli hyvät. Uunikin oikein vimpan päälle ;)

                              Comment


                              • #16
                                Takajarruille samat kuviot: http://kotisivu.dnainternet.net/sakr.../IMG_1325e.jpg

                                Kokeilin myös maskausta seuraavin tuloksin:
                                http://kotisivu.dnainternet.net/sakr.../IMG_1327e.jpg
                                http://kotisivu.dnainternet.net/sakr.../IMG_1328e.jpg

                                Comment


                                • #17
                                  Kerrotko lisää tuosta rautafosfatoinnista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja mhilosuo Näytä viesti
                                    Kerrotko lisää tuosta rautafosfatoinnista.
                                    Suihkepullosta suihkutetaan vedellä laimennettua rautafosfaattiliuosta putsatun kappaleen pinnalle ja annetaan vaikuttaa minuutin ajan. Putsataan huolellisesti puhtaalla vedellä ja kuivataan paineilmalla. Kappaleen pintaan muodostuu fosfaatti kerros joka estää ruostumista ja antaa paremman tartunnan pinnoitteelle.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jarrusatulan männän irroitus

                                      Pitäisikö etujarrujen jarrumännän lähteä irti ihan jarrupoljinta pumppaamalla? Näin tehtiin, mäntä tuli kyllä aika ulos mutta pysäsi varmaankin juuri niille paikkeille että seuraavaksi pitäisi irrota. Mutta polkimella pumppaamalla ei ainakaan irtoa.

                                      Autona siis 2004 mallinen A4 1.8Tq

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä sen pitäisi, mutta loppuuko säiliöstä nesteet, tai alkaako tiivisteet jo vuotamaan?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nestetilannetta en huomannut tarkastaa. Vuotoja en ainakaan huomannut. Poljin ei vaan enää liikkunut.

                                          Ongelmana se että jarru jää hiukan laahaamaan. Otin satulan irti, laitoin rasvaa männän tiivisteen välistä ja liikuttelin mäntää edes takaisin. Auttoi joksikin aikaa, mutta nyt samat oireet. Laahaamisen huomaa lievänä puoltamisena ja lämpenemisenä.

                                          Taidan hommata tiivisteet ja avata uudestaan. Tuo mäntä vaan ongelmana, kun ei tullut pois.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jarruletku voi myös aiheuttaa laahaamista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ootko tarkistanu ettei liukutapit oo jämähtyny kiinni? Jos ne jää jumiin niin satulahan ei palaudu takas normi asentoon vaan jää laahaamaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Samoin kannake kannattaa ottaa irti ja viilata ne pinnat mihin pala koskettaa. Yleensä paskaset ja ruostees.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jarruletkut uusittu vuosi sitten.

                                                  Liukutapit liukuu hyvin. Myös palojen kosketuspinnat putsasin ja rasvasin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Satula irti ja letku irti satulasta. Ruuvipenkkiin sopivasta kohtaa kiinni ja paineilmaa vaan reiästä nestetilaan paineilmapistoolilla. Laita joku puinen pala väliin, jottei metalli metallia vasten mäntää ammu. Ja sormia ei sitten väliin. Tulee luultavasti aika napsahtaen mäntä pois. Varo silmiä, jottei jarrunestesumu mene silmiin. Suojalasit siis silmille.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Urssista koitin takajarrun mäntää tuolla paineilmatempulla. Ei tullut jumissa oleva mäntä ulos, ei edes meinannut. Kyllä se sillä jarrupiirin hydraulipaineella tulee jos on tullakseen.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Satula irti ja rasvaprässillä painaa ilmausnipasta rasvaa sisään varmasti tulee mäntä ulos, ehkä hieman hallitummin vrt. paineilmaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllä mä jotenki uskoisin et sen kovimman paineen jarrusatulaan saa auton omalla tehostetulla piirillä, ja on tiiviit liitännät eikä tarvi kikkailla mitään. Ei sinne nyt mitään vaseliinia kannata ruveta tunkemaan tai paineilmalla sohimaan, lekuja virittelemään jne...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä tuossa rasvaprässissä on enemmän painetta kuin polkimella (ainakaan ilman tehostinta) saa aikaiseksi. On tullut joskus irrotettua prässillä mäntä, joka ei hievahtanutkaan polkimella. Prässillä sensijaan tuli täysin kivuttomasti.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X