Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AFN moniurahihnan kiristimen vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AFN moniurahihnan kiristimen vaihto

    Haulla löytyi hieman juttua moniurahihan kiristimestä, joka kuluessaan liikkuu pois hihnalinjalta. Omassa autossani on jo käynyt näin. Vaihdoin alkuun pelkän hihnan n. 5000km sitten, mutta nyt hihna alkaa taas näyttämään kulumisen merkkejä eli kiristin on pakko vaihtaa.

    Onko vinkkejä miten tämä tapahtuu helpoiten? Äkkiseltään näyttäisi, että pitää purkaa ainakin laturi pois edestä, mutta joutuuko koko koneen etupään purkamaan nokkahihnoineen kaikkineen?

    Nokkahihnan vaihto olisi tiedossa vasta 30tkm päästä (ajettu nyt 50tkm) niin ei kiinnostaisi ruveta sitä vaihtelemaan. Kiristimen hinnalla saa 8 moniurahihnaa, mutta on senkin vaihto aina 10tkm välein ärsyttävää.

    Kiitos!

  • #2
    Noh...
    Kokemukseni ovat AHUsta ja nyt en mene satavarmasti sanomaan onko AFN:ssä täysin sama systeemi, taitaa olla.
    Tuon kiristimen rullan saa vaihdettua kyllä mutta koko kiristinyksikköä ei sitten millään, ellei pura tavaraa edestä.
    Sain kyllä omastani silloin kiristinyksikköä pitävän pultinkin takaa irti ja yksikön liikkumaan pois kolostaan mutta sehän tökkäs alkuunsa.
    Ja sitten taas se pakollinen muistikatkos, eli en muista tökkäskö se viskoon vai peräti jäähdyttäjään. Viskoa kuitenkin muistelen.

    Mulla olis muuten edelleen varastossa ihka uusi marmorilta ostettu kiristinyksikkö, käytetyllä rullalla. Vaihdoin itsekin loppuviimeks pelkän rullan, joka ei sekään ollut lopulta syy ääntelyyn.

    Comment


      #3
      Onkos AFN:ssä se kiristin samoin kuin 1Z/AHU:ssa? Vai oliko se eri.

      No 1Z:ssa se rulla on siinä ruiskutuspumpun ja kannen välissä. Se on simppeli vaihtaa, tartte ku vääntää varresta ja toinen tilalle. Jousimekanismi taas on eri homma, siinä joutunee purkaan tavaraa.

      AFN kun taitaa olla pitkittäin niin voi olla erilailla. Taitaa olla erilainen, koska en kyllä tiedä miten tuossa 1Z:ssa se voi valua pois linjalta.

      Comment


      • #4
        Mistä kohtaa tuo nyt sitten loppujen lopuksi kuluu väljäksi? Eli riittäkö rullan vaihto vai pitääkö vaihtaa koko kiristinyksikkö? Käsitin, että koko yksikkö.

        Minulla on ihan selvästi tuo kiristin pois hihnalinjalta.

        AFN on tosiaan pitkittäin ja kiristin sijaitsee sivusuunnassa jakopään oikealla puolella kannen ja laturin välissä. Vesipumppu on taas sen alapuolella.

        Comment


        • #5
          Yleensä kai siinä rullassa oleva laakeri tulee tiensä päähän ja pelkällä rullan vaihdolla selviää.
          Mutta kun niitä rullia ei tahdo saada erikseen, merkkiliikkeestä ainakin täytyy ostaa koko perhanan yksikkö jos haluaa rullan vaihtaa.
          Motonetista vissin saa rullan?

          Enpä osaa sanoa tuohon ongelmaasi oikein mitään... että onko ongelma rullassa vai voiko yksiköstä mennä jotain niin rikki että ei ole enää linjassa.

          Comment


          • #6
            Kiristinyksikön runko-osa kuluu näissä väljäksi ja aiheuttaa jousen vääntämänä hihnan vinoon menon. Lisäksi värinöitä vaimentava pronssiprikkakitkasysteemi kuluessaan aiheuttaa hihnan hyppimistä ja kulumista. Keula 1/2 huoltoasentoon ja uusi kiristin silvuplee...

            Comment


            • #7
              Eipä se sitten varmaan auta kun ostaa uusi kiristin. Taidan kyllä jättää homman vasta jakohihnan vaihdon yhteyteen ja vaihtaa suosiolla vielä yhden uuden moniurahihnan kun vanha antaa periksi.

              Comment


              • #8
                Tuli tänään vastaan aiheeseen liittyen seuraavaa, mulla meni samainen kiristinyksikkö muutama kk sitten. Vaihdoin sen ja ihmettelin mikä tuollaisen kuluttaa, nyt selvis että laturin hihnapyörän vapaakytkin oli antautunu. Se heitti muutaman millin ja pompotti kiristintä koko ajan. Ja piti mieletöntä kitinää. Kannattaa tarkistaa, noita on kuulemma menny jopa joistakin lohkoista läpi hajotessa.

                Comment


                • #9
                  Päätin nyt itse vaihtaa tuon kiristimen kun korjaamoiden hinta-arviot vaihdolle olivat 150-180€ + itse osa 99€.

                  Korjausoppaan mukaan keulan huoltoasentoon siirtämiseen vaaditaan kaksi kierretankoa, jotka ruuvataan puskurin kiinnitysruuvien tilalle. Mikähän kierre näissä on? M12? Miten pitkiä tankoja väki on käyttänyt?

                  Tapio, kiitos vinkistä! Täytyy tarkistaa laturin hihnapyörä samalla.

                  Comment


                  • #10
                    Ei välttämättä tarvitse mitään tankoja.
                    Olen käyttänyt keulan jo pariin otteeseen ulkona ja pysyy hyvin "vedettynä" kun laittaa lokareiden päällä olevilla yläkiinnitysruuveilla (2 kpl)kiinni. Vähän hankala selittää mutta selviää kyllä kun purkaa.
                    Keulan purkamista mielestäni pelätään aivan liikaa, sillä se ei ole kyllä renkaan vaihtamista kummempi juttu.

                    Itselläni AFN- kone, johon olen itse vaihtanut nokkaremmin hilppeineen kerran ja nyt äsken vesipumpun.

                    Comment


                    • #11
                      Kierre taitaa olla ihan 8 mm. Orggistyökaluissa on hienot holkit pitkien ruuvien päällä...

                      Comment


                      • #12
                        No nyt se Murphy iski taas. Tänään töistä tullessa katkesi 5000km ajettu moniurahihna ja auto jäi siihen. Hihan palat tietysti kiertyivät kampuran päässä olevan hihnapyörän ympäri, eli takakontissa ollut hihna ei paljon siinä vaiheessa lämmittänyt.

                        Pitää kohta lähteä hinaamaan auto pihaan ja huomenna vaihtaa kiristin, hihna ja kaivaa vanha pois kampuran pyörän ympäriltä. Kyllä niin sanotusti V*****AA! Uudet osat ehdin onneksi ostaa jo ja huomenna olisin vaihtanut kiristäjän joka tapauksessa.

                        Comment


                        • #13
                          Toivotaan että ei käynyt kuin minulla, eli jako meni sekaisin samassa kaupassa ! On kuulemma tyypillistä :)

                          Comment


                          • #14
                            No nyt on keula palasina ja saldona seuraavaa:
                            - hihnan pätkiä hihnapyörällä, nypitty pois
                            - kirstin hajalla, uusi odottamassa
                            - moniurahihnan paloja jakohihnan välissä, ilmeisesti jako on kuitenkin säilynyt.
                            - puskuri särkyi hinauksessa
                            - edellinen omistaja ilmeisesti ajanut jonkun eläimen päälle kun IC:lle menevä muovinen ilmanohjain on tuhannen palasina
                            - jakohihnan ja moniurahihnapyörän välissä oleva muovinen suoja rikki

                            Miten hammashihan jaon tarkistus onnistuu helpoiten? Pyörittää konetta käsin kunnes merkit ovat kohdallaan, jos ovat? Nokka-akselissa on ilmeisesti merkit, mutta minkälaiset merkit kampuran pyörässä on?Ajoin autolla ehkä n. 5m laturin merkkivalon syttyttyä, vauhtia noin 60km/h.

                            Kannattaako jakohihna, kiristin ja ohjainrulla hakea suosiolla marmorilta vai välttääkö Motonetin Gates / SKF -hihnasarja. Hinta ei ainakaan ole paha, 104?.

                            Minulta katkennut moniurahihna oli muuten merkiltään Dayco, joista on kuulunut muutenkin huonoa. En tajua miten voi noin pahasti hihna katketa vaikka kiristin olikin rikki. Kiristimen rulla kuitenkin pyöri, mutta oli hieman pois hihnalinjalta.

                            Comment


                              #15
                              Ei Gatesin sarjassa ole mitään vikaa, Motonetista vaan. Ei kannata marmorilta, ellet saa halvemmalla. Laadullisesti ei eroa. Motonetin paketin asensin juuri Golffin 1Z:aan. Sama sarja koska edellinen satsi asennettiin appiporukan AFN Passattiin.

                              Comment


                              • #16
                                Mitenkäs sitten tuon jaon säilymisen määritys? Kampuran päässä olevassa hihnapyörässä on jonkinlainen nystyrä kehällä, joka on kai ajoitusmerkki? Minkä kanssa tämä kuuluu linjata? Nokka-akselin merkit taitaa löytyä itse akselista, sillä hihnapyörässä ei ainakaan ollut mitään merkkejä.

                                Vesipumpun taidan vaihtaa samalla kun mokoma ei maksa kuin viitisen kymppiä. Ei maksa vaivaa purkaa keulaa uudestaan sen takia 30tkm päästä.

                                Comment


                                • #17
                                  Täälläkin menee A6 Motonetista ostetuilla Gatesin vermeillä ja mikä lie-vasserpumpulla jo kuudetta kymppitonnia vaihdon jälkeen.
                                  Kahteen muuhunkin autoon olen laittanut Gatesia Motonetista kahden viime vuoden aikana.
                                  Eli ihan ok kamaa.

                                  Vesipumppu kannattaa vaihtaa ilman muuta samalla, niin ei tartte sitä varten alkaa repiä taas auki jos se sattuu menemään.

                                  Mä en ainakaan osaa sanoa noista merkeistä... Tuli myytyä AHU/AFN jne. korjauskäsikirja, niin ei ole edes mistä luntata.

                                  Edit: Katselin sähköistä korjausopasta ja ymmärsin ettei nokassa ole mitään merkkejä. Kun alakerrasta on pyöräytetty merkki kohilleen, pitäis lukitustyökalulla lukita nokka kohilleen tietyin manööverein mittailemalla rakotulkilla. Myös pumppu lukitaan ja siihenkin on oma työkalunsa.
                                  Viimeksi muokannut A6tonen; 7.10.2007, 17:49.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kannattaako jakohihna, kiristin ja ohjainrulla hakea suosiolla marmorilta vai välttääkö Motonetin Gates / SKF -hihnasarja. Hinta ei ainakaan ole paha, 104€.
                                    Marmorilla 110 eur ja 2 vuotta takuuta, itse ottaisin tuon. Moniurahihnoina olen käyttänyt Contitechin hihnoja, ovat kestäneet ja olleet hiljaisia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Menee kyllä vaikeksi jos pitää olla useampi työkalu. Saas nähdä pitääkö hinata auto korjaamolle ja laitattaa siellä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nokka-akseli lukitaan latalla joka tulee vauhtipyörän päähän. Ei välttäättä tarvita rakotulkkeja jos on tiukka latta. Me käytettiin puuviilaa, oli ku tehty siihen hommaan.Nokka-akselin ratas löysätään kun vaihdetaan remmiä, muttei oteta irti. Kiinni sitten kun on saatu uusi remmi paikallensa.

                                        Kampiakselin merkki pitäis löytyä vauhtipyörältä, en tiedä mistä se AFN:ssä katsotaan. Se kun taitaa olla pitkittäin. Jonkinlainen lukitus vois olla hyvä tossa hommassa, me taisteltiin jonkun aikaa, että saatiin kohdalle. Ei tartte paljoa nokka-akseli liikahtaa kun alamerkki on hukassa.

                                        Kampiakselillakin voi olla tuossa merkkejä. Mulla ei ollut.
                                        Pumppu lukitaan tapilla, jossa rattaan kohta on paksumpi ja runko-osaan menevä kapeampi. Mittoja en muista. Sorvautettiin sellanen ite.

                                        Tosiaan jos merkkitiskin hinta on rullalle ja hihnalle tuo niin eikai sitä kannata miettiä mistä hakee.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Edellisessä tulikin jo lähes kaikki.

                                          Kampiakselin merkki löytyy vauttipyörältä, jossa 0-merkki. Tämä on keulan puolella pyörää. Kohdistetaan katsomalla reikään sen vasemmalta puolen reiän sivua pitkin.

                                          Nokkaakselin lukitukseen käytin kuusiokulma-avainta, en muista kokoa mutta sarjasta löytyy juuri siihen sopiva.

                                          Pumpun lukitsin poranterällä. Ei aivan sopiva mutta äärimmäisissäkään asennoissa ei tule hampaankaan heittoa ja keskittyy hihnan ollessa paikoillaan.

                                          Vesipumppu ehdottomasti uusiksi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pyöriteltiin tuossa konetta ja se jumii aina tiettyyn kohtaan. Ettei vaan sittenkin olisi joku ventiili solmussa :(

                                            Auto menee nyt hinaamalla Laakoselle. Ei vaan yksinkertaisesti riitä itelle aika tuon laittoon. Samoin automaattivaihteisto kuulemma vaatii jonkunlaisen lukitustyökalun YKK:n määritykseen.

                                            Kiitos kuitenkin kaikille hyvisä vastauksista!

                                            Comment


                                              #23
                                              Siis jumittuu kuin seinään vai tuntuu selkeesti aivan kuin olis paine vastassa? Mulla tuossa 1Z:ssa tuntuu tuolleen, menee se siitä kuitenkin yli. Hyvin on toiminut silti tuo nokkahihnan vaihdon jälkeen. Aavistelen kyllä, että hieman on voinu venttiiliin napata, kun pääsi tuo alaratas sen verran liikahtaan paikaltaan. Ei vaan kannata tehdä mitään kun käyntiin lähtee hyvin ja pelaa muutenkin. Kyllä sen kuulee jos venttiili on pahasti saanut itteensä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Paha sanoa kun käytössä oli vaan 20cm pitkä räikkä. Sillä tuota ei ainakaan saanut käännettyä jumin ohi.

                                                Lupasivat Laakkoselta ilmoitella huomenna mikä on auton tilanne. Jos joutuu kansiremonttia tekemään niin merkkiliike ei varmaan ole ainakaan halvin vaihtoehto.

                                                Onko kenelläkään kokemuksia diesel-moottoreiden korjaustöistä Joensuun alueella? Dieselhuolto noita kai ainakin tekee.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Soittivat Laakkoselta, että kone ei ainakaan totaalisen tuhtoutunut ole. Lähti käymään nätisti, yms. Voi tietysti olla sama kuin Petrillä, että jokin venttiili on hieman ottanut kiinni mutta ei vaikuta käyntiin. Jako oli kuulemma hieman pielessä. 270tkm. ajetussa autossa annan tuon olla, laukeaa sitten joskus jos laukeaa.

                                                  Taisi olla onni onnettomuudessa ja saipahan ainakin huoltokirjaan merkin jakohihnan vaihdosta :D

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joo, itse aion vaihtaa kiristimen seuraavan kerran jo 45tkm:n kohdalla. On meinaa aika epäluotettavia.

                                                    Yksi syy voi kyllä olla sekin että vasta -99 -mallissa tuli laturin vapaakiertohihnapyörä, jonka väitetään säästävän kiristintä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Käykö tuollainen uudemman mallinen laturi sitten vanhemman malliseen AFN-koneeseen?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mulla on -97 ja siinä on tuo vapaakytkin. Niitä tulee kuulemma paljon vastaan vanhemmissakin. Kyllä tuo varmaan säästää kiristintä jos vaan sattuu oleen kunnos.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mitenkäs vapaakytkimen erottaa vanhasta? Minulla ainakin koko laturi pyörii hihnapyörästä pyörittämällä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Siinä on "räikkä", eli tuntuu samalle kun pyörittelee.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X