Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3B Hall-anturi pimeänä (oli: lötkö ei ole yhteistyöhaluinen)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3B Hall-anturi pimeänä (oli: lötkö ei ole yhteistyöhaluinen)

    Päättipä jäädä tänä aamuna pihalle.

    Oire: Startti pyörittää reippaasta, ei aikomustakaan höristä.

    Kunhan pääsen ajokin luokse ajattelin tarkistaa seuraavat mahdollisuuksien rajoissa:

    - vikakoodit, jos saan jotenkin luettua
    - sulakkeet
    - starttikehän anturit
    - bensapumppu (tankki puolillaan)
    - jakajan hall-anturi

    Onko ennaltavalmistelua helpottavia, tai ihan muita ideoita? Suurempia hypoteesejä en ole oikein vielä muodostanut.

    //Edit: otsikko muutettu, hakutoiminto toimii toivottavasti paremmin

  • #2
    Jos hyytyi ihan yllättäin ilman aikaisempaa ennakkovarotusta (nykimistä, aikaisempia starttihäiriöitä), tsekkaa sytkäboksi. Ne hajoaa kerrasta.

    Mulla syksyllä 80 jäi ihan yllättäin tien varteen ilman varoitteluja. Ei pienintäkään lupausta käynnistymisestä. Puuttui sekä kipinä että bensasuihku. Jos noin niin siitäkin voi jotain päätellä.

    En toki tiedä onko 100:ssa vastaavat syteemit mutta oire viittaisi tuohon suuntan.

    Comment


      #3
      Jakajan kansi irti ja kokeilet että pyörijä on mekaanisessa yhteydessä nokka-akseliin edelleen.

      Comment


        #4
        Sulakkeet ok, bensa ok, kehäanturit ok (~1000 Ohm),

        Juups, sportin ratas on vaihdettu tuonne, suullinen perimätieto siitä varoitti ja kahden viikon takainen venttiilikopan aukaisu sen varmisti.

        Vikakoodiksi antaa Hallia sekä kaasuläpän potikkaa. Tattikset Porkkikselle, Eculle ja Qwertylle. :)

        --

        Perunakellarista kaivelin yhden 3B:n virranjakajan ja kaasuläppärungon. Mitenkäs tuon Hallin saa kaiveltua irti jakajasta? Levy tuntuu olevan aika tiukassa tuon akselin päässä.

        Vai olisiko helpompi vaihtaa vain toisesta jakajasta tuo metalliratas tuon mitäliebakeliittirattaan tilalle? Pyörijä on liimattu, muistaakseni lähtee irti vain särkemällä ja varaosajakajassa pyörijä on jossain muualla.

        Kylmä ja flunssa, hankalaa. :)

        Comment


        • #5
          Ota rommitoti,mee peiton alle ja vartuskele lämpöisempiä kelejä!!!

          Comment


            #6
            Moisten vastoinkäymisten pitäisi antaa motivaatiota torpan valmistumiseen, että voisi alkaa toteuttamaan lämmintä ruuvaustilaa :)

            Levy on kiinni akselissa muistaakseni niin että ei se siitä mihinkään lähde. Ratas rikkipois ja näin nousee akseli. Koneessa kiinni olevasta rattaan sokka irti ja vaihdat vaan liikkuvat rungosta toiseen.

            Suosittelen sitten lähestymään sitä jakajan haarukan mutteria autossa koneen takaa lyhyellä 13mm avaimella. Pyöritä ensin kone siten, että jakaja on merkissään.

            Comment


              #7
              Kävin metsästämässä osia:

              Pitkällisen hakurumban jälkeen 3B:n jakajaan näyttäisi saavan pyörijän ja muita osia:

              Pyörijä: Bosch 1 234 332 414
              Hall: Bosch 1 230 329 049
              Kansi: Bosch 1 235 522 405

              Toyotan osia, hmmm...

              Lähteitä:
              http://forum.group44.de/viewtopic.ph...504188beae25e7
              http://www.sjmautotechnik.com/troubl.../20vboost.html

              PS. Juup, on kyllä ruuvaushallin suunnitelmat olemassa, mutta mutta...

              Comment


                #8
                Metka paikka tuo Lappeenrannan Autosähkö, näin natiivin näkökulmasta, varaosanumeroiden kanssa lähtee kuin safarille osia metsästämään ja kaveri latoo viispyttysen sähköosaa naaman eteen suoraan hyllystä. Ei mitään hohtoa. :)

                Comment


                  #9
                  Mutta auta armias, jos meet ilman numeroita...

                  Comment


                    #10
                    Tai vääränä päivänä.

                    Comment


                    • #11
                      Joskus muinoin kouvolassa toimi semmonen kun Autosähkö P.Väliaho. Pekka oli varsinainen persoona,jos erehdyit yhtään vihjaamaan,mikä voisi olla vikana,kommentit oli tyyliin "no korjaa itte kun kerran tiijät,mitäs sie sit tänne tulet", eikä sekään ollut epätavallista,että isäntä jahtasi asiakkaan tontilta poijes. Mutta kun tiesi,miten pitää käyttäytyä,niin homma toimi hienosti. Oli ammattitaitoinen mies ja hinnatkin oli kohtuulliset.

                      Comment


                        #12
                        Itseironian päiväkirja, lämpötila -8,9 *C ja 37,7 *C.
                        Lötköaika 20060211

                        Pääsinpähän etenemään konehuoneessa kohteena luoksepääsemätön virranjakaja. Kun kaiken ahtauden jälkeen pääsin kysymään Tri. Livingstone, otaksun?

                        Näpit kohmeessa sain nyplättyä sen jakajan pitohaarukan 13mm mutterin pois, arvatkaa vain onko minulla jonkinlainen tuurivakio jonka itseisarvon kukin saa päätellä. Se hemmetin mutteri luiskahti kohmeisesta kädestä ja ennakoimaton kun olin, en ollut tulpannut sitä aukinaista anturinreikää kytkinkopan kehällä. Vittu sinne se luiskahti ... kierros auton ympäri, hohtimet kaivoon, päänupin buuttaus --- varovainen taskulampulla tiirailu pahimpaan jo alistuneena, mutta nyt paistoi päivä risukasaan. Mutteri oli jäänyt sillälailla vinosti kanittamaan reiän seinämiä vasten eikä ollut pudonnut vauhtipyörän ja kytkimen kaveriksi Abyssin alemmalle tasolle. Sopivalla koukulla ja valkoisen labrahiiren hermoilla mutteri nousi sieltä ylös.

                        Comment


                        • #13
                          OT:

                          Rami kieltämättä osaa tuon näppiksen käytön.

                          -Päänupin buuttaus
                          -Labrahiiren hermot
                          - Jne....

                          :-) :-) :-)

                          Comment


                            #14
                            Pyörijänähän oli kuin olikin tuo leveä 10V pyörijä. Onhan se toiminut silläkin, mutta nyt tilalle meni tuo kapeanokkainen 20V:n oma pyörijäi. Virranjakajan kansi, se oli nähnyt melkoisen paljon tuota pyörijän pyörimistä ja pinnit olivat syöpyneet koveraksi.

                            Vajaa tunti sitten osat sain nippuun. Virranjakajakin osui ilmeisesti kohdalleen. Avaimet virtalukkoon, vaihde vapaalle ja kytkin pohjaan, syvä hengenveto _ _ _ niu niu * brumm!*

                            Jonniin aikaa siinä tuli kuulosteltua pää kallellaan kuin pöllönpoika, lämmötkin nousivat aikahyvin. Pientä rahinaa tuntuu jakaja pitävän, johtunee kaiketi metalli-metalli hammaspyörästä, en ole kiinnittänyt siihen aiemmin huomiota, nyt suhtaudun neuroottisesti ympärille vilkuillen kaikkeen epänormaaliin.

                            Koeajolle. Niin pahasti ei persedyno ole nollaantunut, mutta nyt tuntuu auto sylkevän ihan eri tavalla... liekö satunnaisesti toiminut hall-anturi aiheuttanut ongelmaa.

                            Noh, nyt ajetaan toistaiseksi kunnes menee taas rikki.

                            Comment


                            • #15
                              hall-anturi

                              - Jos hall-anturi Jättää antamatta tietoo niin auto sammuu heti, eikä lähde käymään muuta kun sitten kun se taas on toiminta kuntoinen.
                              - Oli 3.6 v8 audissa hall ongelma, kun anturi lämpesi niin auto sammui ja 10-15 min jälkeen lähti käymään uudestaan ja sama toistui aina.
                              - kunnes vaihdoin anturin joka maksoi 39e.

                              Comment


                                #16
                                3B se kyllä jatkaa tavallisesti käymistä, jos halli hajoaa ajossa. Nakutunnistus pois käytöstä vaan ja sen 6 astetta myöhäsellä.

                                Comment


                                • #17
                                  Jostain jäänyt mieleen 4.2 V8:
                                  Hall pois kytkettynä antaa kipinän joka kierrokselle.

                                  Kai muitakin implikaatioita esim. ajoitukseen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hyvä säkä ettei ole major failurea sattunut tuolla leveällä pyöriällä. Kuulemma kankiakin on vääntynyt juuri väärän pyörijän johdosta....

                                    Comment


                                      #19
                                      Tähän asti kaikissa 20V jakajakoneissa joiden jakajia olen sisältä päässyt kurkkimaan löytyi 10V:n leveä pyörijä. Ainakin omassa NM:ssä ja tuossa varaosa 3B:ssä. Voisi olettaa että aikaisempina vuosina tieto tuon kapean pyörijän olemassaolosta ei ole levinnyt kaikkialle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pitkällisen hakurumban jälkeen 3B:n jakajaan näyttäisi saavan pyörijän ja muita osia:

                                        Pyörijä: Bosch 1 234 332 414
                                        Hall: Bosch 1 230 329 049
                                        Kansi: Bosch 1 235 522 405
                                        Hall:in numero ei mitä ilmeisimmin ole oikea?

                                        Comment


                                          #21
                                          ... aikasiirtymä, kelaa...

                                          On se sopiva, hall-aukko on tosin 180 astetta toisella puolella.

                                          Comment


                                            #22
                                            tuskin on oikein kun ei boschin kataloogi tuota numeroa tunne.

                                            Comment


                                            • #23
                                              En nyt jaksanu kaikkee lukee mutta sanompa kuitenkin.

                                              Tänään vaihoin tuohon omaan autoon hallin. Ostin motonetistä 1.8 koneisen hall´-anturin ja lykkäsin kiinni. Lähtee ainaki käyntiin. Hintaa 33?.

                                              Jakajasta pitää ottaa se ratas sieltä toisesta päästä irti et saa sen koko akselin veke siit ni pääsee siihen anturiin käsiks.

                                              Comment


                                              • #24
                                                S2 3b hall sensori mystinen vika

                                                Kaverilla mielenkiintoinen ongelma. Jakajasta pamahti se perinteinen pakeliittiratas ja meno hyytyi. Orkkis jakaja irti. Ei ollut kaverilla aikaa hommata vararatasta, joten aivan uusi jakaja kaupasta samalla varaosanumerolla. Ennen tätä vikaa auto toimi kuin kello.

                                                Osa kiinni ja pitäisi toimia heittämällä ja toimikin mutta osittain. Lähtee aina hyvin käyntiin laakista, tyhjäkäynti ok ja tyhjäkäynnillä ei vikakoodeja.

                                                MUTTA

                                                Ei ahda kuin 0,6bar ja vagcom valittaa hall-vikaa. Vikakoodin saa ajossa resetillä pois, mutta se tulee heti takaisin. Jos nollaa vian paikallaan tyhjäkäynnillä, niin se ei tule takaisin.

                                                Seuraavaksi tutkitaan mahdollista huonoa johdotusta, jos olisi jakajan irroitusvaiheessa saanut siipeensä, kun ahtaat paikat.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Äkkiseltään veikkaisin että jakajan ajoitus on aavistuksen pielessä, ns. aivan sallitun rajalla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Juu samaa mieltä. Vähän jakajaa kääntäen puoleen tai toiseen. Löysäähän on kuitenkin jakoremmissa ja nokkien ketjussa ja vielä hammaskosketuksessakin, joten kyllä se pääsee elämään aika tavalla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kokeillaan hienosäätöä ja raportoidaan. Miten ECU huomaa, että signaali olisi pielessä rundeillä ? Vois olla joku algoritmi joka vertaa signaalia RPM/sytytyshetkitunnistimien signaaleihin ja huomaa vaihe-eron ?

                                                      Tähän liittyy mukava vertailu kun 0,6bar:lla meno oli smankaltaista kuin 10V golf vaparilla ja molemmissa koneen äänessä sama ponneton nuotti. 10v golffin ääni remuksen putkistolla oli kuitenkin tutun oloinen. Heti kävi mielessä, että miltä 10v Golf tuntuisi ahdettuna.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        kerrohan lisää tuosta 10v kolffista, kun kuulostaa hieman eksoottiselta.

                                                        omaan 3B mosaan ku vaihoin hallin, niin kasasin sen ihan silmämääräisesti merkit kohilleen ja menoks. Hyvinhän tuo on pelannu, mut tuli vaan mieleen että eikai sitä jakajaa tarvinnu asiakseen vielä lähtee ajottamaan/tarkastelemaan jollain vempeleellä?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jos vehje rokkaa hyvin ilman vikakoodeja, jakaja on tarpeeksi hyvin alueella. Sen tarkempaa ajoitusta se ei tarvitse.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            näin olin olettanut, mutta tulipahan tämäkin kysyttyä nyt puolivuotta tapahtuneesta :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X