Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Xenon pätkii... rikkikö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Xenon pätkii... rikkikö?

    Aluksi tuli tietty se ilmotus kabiiniin jotta tuikku pimiä ja niinhän se olikin.
    Seuraavan kerran kun valot sytytin ni, kas kummaa, taas palaa, mutta sammu noin 30. min kuluttua. sama homma muutaman kerran, aina ku sammutti valot ni se sytty uudestaan ja palo jonkun aikaa. lopuksi kun valot laitto päälle ni se enää muutaman kerran koitti syttyä, mutta ei sitten enää syttynyt.

    Normaali polttimo kun pimenee niin se sitten kanssa pimenee, eikä enää tee tommosta henkiinheräämistä!

    Onko toi polttimo nyt sitten kaput vai onko siellä kenties joku kosketushäikkä?

    #2
    Kokeile vaihtaa polttimot päikseen. Jos vika siirtyy on syy polttimossa. Jos ei auta niin sitten vika taitaa olla ohjainyksikössä.

    En kyllä osaa sanoa miten nuo rikkinäiset xenonpolttimot temppuilevat kun ei vielä (onneksi) ole siitä kokemusta.

    Comment


      #3
      Eiköhän se ole vaihtoiässä tai sitten virta ei vain yksinkertaisesti riitä, mikä lienee epätodennäköistä jos tuikut on vieläpä alkuperäiset.

      Comment


        #4
        Sama ongelma täällä. Alkoi tänään vain minuutteja katsastuksen jälkeen, ennen ei mitään ongelmia. Kaksi kertaa sai laittaa valot uudestaan päälle lyhyellä matkalla. Polttimot varmaan alkuperäiset joten vaihtoiässä. Vähän vaan ihmetytti tuo ajoitus heti katsastuksen jälkeen.

        Comment


          #5
          En ole vielä itse katsonut voiko kasin xenoneihin vaihtaa pelkkiä polttimoita...Joku joskus asiasta mainitsi ettei kasiin olisi mahdollista vaan koko umpiopaketti pitäisi vaihtaa. Toivottavasti on pelkkää *askapuhetta kun itselläkin jossain vaiheessa jompikumpi pimenee. Ja vaikka ei pimenisikään niin olisihan se hyvä saada lisää valoa uusilla polttimoilla

          Comment


          • #6
            Kyllä tuolle A8:n "gas discharge bulb'lle" näyttäis varaosanumero ainakin löytyvän: <osa nro 15> joten luulis irtonaisenakin tiskiltä mukaan lähtevän.

            Comment


              #7
              Audien xenonit D2S-kannalla näemmä ja perusvärilämpötilana 4300K. Myös korkeammille kelvineille tuntuisi löytyvän suosituksia, esim 6000K. Mitäs suosittelisitte?

              Comment


                #8
                4300k paras valotehon kannalta... itse ottaisin ~6500k koska hieman sinisempi miellyttää ainakin omaa silmääni enemmän. 6500k siis hyvä kompromissi ulkonäön ja valotehon kannalta.

                omassa tällä hetkellä 8000k.

                Comment


                  #9
                  Piti käydä purkamassa ja irti sen pelkän lampun näköjään saa...:)
                  Ja nuo D2S polttimot näköjään on sen n. 140e tiskillä ja samat boschilaiset suoraan esim. saksasta n. puoleen hintaan. Pitänee varmaan ens talveksi vaihtaa.

                  Comment


                    #10
                    Ai ne alkuperäiset on Boschia? Suomesta D2S lamppuja saa n.45 e / kpl, ebaystä postikuluineen n. 20-30e kpl. Mä taidan kokeilla 6500K lamppuja. On vaan toi webasto edessä jotta sais irti apukuskin puoleisen lampun. Saitko molemmat xenonit irroitettua ilman umpion irroittamista?

                    Comment


                    • #11
                      Uppia vanhaan aiheeseen.

                      Kysymäni pitää seuraavaa:
                      Herjaako ajotietokone palanutta polttimoa jos ballasti korkkaa? on nimittäin piiputellut sillon tällöin jo muutaman päivän, ja tuikku on toki silloin pimeänä kun ihana piippaus tervehtii minua. Sammuilusta huolimatta valo kuitenkin syttyy (vielä, ei aina), mutta sävy on hiukan erilainen kuin pitäisi:




                      En ole tässä hässäkässä kerennyt vaihtamaan polttimoita ristiin, mutta tuli tässä vaan illan kähmässä mieleen, miten ajotietokone reagoi hajonneeseen ballastiin? Itse ainakin tavastani poiketen olen päättänyt olla optimisti ja oletan että kyse on kypsästä polttimosta, varsinkin kun paikallaan on tiettävästi orkkis xenarcit.
                      Viimeksi muokannut KristianM; 13.9.2007, 22:45.

                      Comment


                      • #12
                        Tuo sävyn muutos valkoisesta/sinertävästä lilaan tapahtuu juuri viime metreillä ennen kuin polttimo sanoo lopullisesti sopimuksen irti. Sikäli viittaa aikas vahvasti polttimon käyttöiän loppumiseen. Väsynyt ballasti tahtoo vilkuttaa polttimoa ja lopulta ei saa syttymään ollenkaan.

                        Comment


                        • #13
                          Lamppuilua

                          Itelläni kanssa kasissa rupesi oik. puolen valo vilkuttelemaan ja "himmentyi" selvästi kun lopulta sai palamaan. Eikun uutta lamppua paikallisesta varaosasta olikohan Osram merkkinen 79e/kpl. Nyt kuukausi vaihdon jälkeen alkoi toinen puoli temppuilla samalla tavalla eli pitänee lähteä lamppu ostoksille...

                          Comment


                          • #14
                            Xenon polttimot kannattaa yleensä vaihtaa suosiolla pareittain.
                            Usein molemmat menevät rikki lyhyen ajan sisällä tai ainakin myös toinen on ajan myötä himmentynyt niin, että valoteho ei vastaa sitä uutta.

                            Minulla on tallissa muutama ylimääräinen uusi Philips:n xenon-polttimo hintaan 85 e / pari, jos kiinnostaa saada nopeasti uudet.

                            Comment


                            • #15
                              Xenonien uusiminen alkaa olla ajankohtainen tuossa a3:ssa.
                              Jotenka nyt olen miettinyt koska nuo on oem xenonit ja luultavasti alkuperäiset kilometreihin katsottuna(209 tkm)

                              Vänkärin valo pätkii välillä eli luultavasti sytytin on lopussa,nuo alkuperäiset valot on kyllä luokattoman huonot kun tuntuu että halogeeneilläkin näkee paremmin.

                              Ebaysta olen katsellut noita 55w sarjaa ballasteineen ja xenonin tyyppikin on tiedossa (d1s)
                              onko tuossa valojen vaidossa mitään niksejä mitä pitäisi tietää?

                              Samalla kaipaisin apuja umpion korkeussäätöön,koska sisällä ei ole mitään säätöä ja konepellin alta voi ruuvarilla pyöritellä,ongelma onkin siinä kun lyhkäsillä valot näyttää n. 5 metriä eteenpäin ja korkeussäädön vara ei riitä enempää.
                              Joten umpiota pitäisi kääntää,mutta kun en löydä kuin yhden ruuvin päältä eikä umpio siitä nitkahdakkaan.

                              Väkivaltaa en viitsi käyttää,koska kalliita muoviosia ovat.

                              Ensimmäinen pirssi missä xenonit ovat joten apuja tarvittaisiin,että saataisiin valot oikein säädettyä.

                              Comment


                                #16
                                Onkos ballastit tiensä päässä, kun vaihdoin polttimot (xenonit siis) noin kk sitten ja nyt on alkanut kuskin puolen valo tekemään sitä, että ei syty jokaisella kerralla, kun vääntää valot päälle? Esim. tänä aamuna sai kolme kertaa vääntää valoja päälle, ennen kuin kummatkin valot syttyivät.

                                Polttimot ovat Phillipsin ja muistaakseni 5000K.

                                Comment


                                • #17
                                  Todennäköisesti ballastit ovat menossa ja jos Valeon koodeja sopivalle tarvikkeelle ei löydy ja orkkis tuntuu kalliilta niin kiinatarvikeballasteihin saa D2S adapterijohtoa.

                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=109483

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                                    Onkos ballastit tiensä päässä, kun vaihdoin polttimot (xenonit siis) noin kk sitten ja nyt on alkanut kuskin puolen valo tekemään sitä, että ei syty jokaisella kerralla, kun vääntää valot päälle? Esim. tänä aamuna sai kolme kertaa vääntää valoja päälle, ennen kuin kummatkin valot syttyivät.

                                    Polttimot ovat Phillipsin ja muistaakseni 5000K.
                                    Syynä voi hyvinkin olla jotkut "Philips" merkkiset piraattipolttimot. Niistä juttua täällä, lukaseppa viestistä 1038 eteenpäin.

                                    Mistäpä ostit ja mitä maksoi?

                                    Comment


                                      #19
                                      Saksan ebaystä. Makso ~90 yhteensä. Täytynee kaivaa tänään illalla toinen noista polttimoista irti ja ruveta tiirailemaan tarkemmin polttimoa tuon toisen aiheen ohjeiden mukaisesti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Aidot Philipsin D2S:t suomesta 38,30€/kpl. Orkkiksien värilämpö on 4300K.

                                        Comment


                                          #21
                                          Halusin hiukan sinertävämmät valot, jotta nuo ledit ei paista niin pahasti parkeista silmään. Tuon takia tuo 5000K. Mutta katsellaan nyt tässä lähipäivinä, että onko polttimoista vai ballasteista nyt kyse.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja juntunen84 Näytä viesti
                                            nuo alkuperäiset valot on kyllä luokattoman huonot kun tuntuu että halogeeneilläkin näkee paremmin.
                                            No jos ne polttimot on 6 vuotta / yli 200 000 km vanhat niin ei varmasti näe enää mitään mutta ei se tarkoita että valot olisivat luokattomat. Uudet polttimot parin vuoden välein ja jos pleksit ovat pahasti naarmuilla ja kiveniskuilla niin kiillotus niille.

                                            Alkuperäinen kirjoittaja juntunen84 Näytä viesti
                                            Samalla kaipaisin apuja umpion korkeussäätöön,koska sisällä ei ole mitään säätöä ja konepellin alta voi ruuvarilla pyöritellä,ongelma onkin siinä kun lyhkäsillä valot näyttää n. 5 metriä eteenpäin ja korkeussäädön vara ei riitä enempää.
                                            Joten umpiota pitäisi kääntää,mutta kun en löydä kuin yhden ruuvin päältä eikä umpio siitä nitkahdakkaan.
                                            Sieltä saattaa olla korkeudentunnistin irti/rikki joko etu- tai taka-akselilta. Silloin automaattisäätö ei toimi oikein ja valot voipi osoittaa juuri noin. Mulla irtosi Bemarista joskus huollon yhteydessä se tunnistintanko etuakselilta ja valot näytti juurikin parin metrin päähän.
                                            Viimeksi muokannut sonikk; 5.12.2012, 20:32.

                                            Comment


                                            • #23
                                              kuulinkin tutulta noista xenonien "vanhenemista" mutta kuten sanoin uusi juttu vielä minulle.
                                              yritin tuossa viikonloppuna säätää kyseistä murheenkryyniä,kuskinpuolella varaa riittä vaikka puunlatvoihin asti.

                                              apparin puolella ei saa edes siihen lain sallimaan korkeuteen,umpion irroitustaskin yritin mutta kaatui siihen kun torxien pituus ei riitä,lisäksi en ollut varma miten umpion saa purettua.

                                              Tuli mieleen sellainenkin,että kun auto oli ollut pari viikkoa niin huomasin että jos virrat laittaa päälle niin valot tekee "testiajon" eli käy ylhäällä ja alhaalla.

                                              nyt ei ole tullut katsottua asiaa,mutta tarkoittaisiko jos tuo toinen puoli ei tekisi sitä "testiajoa" niin silloin tunnistin on rikki tai irti?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei siellä kai ole kuin yhdet tunnistimet molemmille valoille. Veikkaisin säätömoottoria, jos ei säädy. VCDS:llä ajetaan nollaasetus (tasaisella maalla) ja sitten säädetään valot. Jos tuo ei toimi niin säätömoottorin tilaa selvittäisin. Kyllä tuo kai vikakoodia antaa ja vissiin jopa mittaristossakin pitäisi ilmottaa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ainoa mitä mittaristo on ilmoittanut,on satunnainen apparin puoleisen valon sammuminen.
                                                  VCDS:ää en omista että voisi katsoa.
                                                  Toki jos jollain paikkakuntalaisella sellainen olisi niin kiitollinen olisin avusta :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Liittyy etäisesti aiheeseen..
                                                    Tsenoni pätkii kuskinpuolelta, vaihoin pilipsin vastaavan ja nyt vilkkuu samanpuolen takavalo..
                                                    Mikähän moisen aiheuttaa??
                                                    Katastukseen olisi hoppu!!
                                                    Neuvot olis hyvät nyt niin sais läpi, noh ajoaikaa kait son haettava jossei neuvoja heru

                                                    E: Eipä täältä neuvoja herunu
                                                    Valokuvioki pielessä :/
                                                    Viimeksi muokannut 77 Laplander; 28.12.2012, 13:27.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      1.5 tuntia ei aina riitä siihen, että foorumeilta saa vastausta. Jos katsastuksen olisi tehnyt heti kun se on mahdollista, ei varmaankaan tätä ongelmaa olisi ollut/tullut. Tai vaikka varaa uuden ajan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hehe ei ollu hoppu muutako itellä, olis ollu nyt aikaa katastaa..
                                                        Noo käypii ennen helmikuun loppua niin hyvä on..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mutta jos tuohon vikaasi jotain, niin lienee vaan kosketushiriötä umpiossa takana. Ota irti ja katso onko päässyt kosteutta sisään.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Itsellä ainakin on aidot polttimot. Tuli tuossa joulun aikaan tarkistettua.

                                                            Eli viittaako tuo syttyy/ei syty reaktio nyt ballasteihin, vai voiko kosteus aiheuttaa moista? Tuppaa nuo umpiot olemaan huurussa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X