Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskuslukituksen alipainepumppu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Keskuslukituksen alipainepumppu

    mikä pysäyttää keskuslukituksen pumpun kun lukot ovat sulkeutuneet? riittävä alipaine vai onko ovissa kytkimet?
    Jää välillä pumppu huutamaan kun lukitsee ovet.
    kyseessä audi 90 vm 88

    #2
    Tarkistappas kuskin ovesta tulevat johdot.

    Itsellä pumppu alkoi huutamaan ensin ja sitten loppui k-lukon toiminta.
    Johdot oli poikki.

    Comment


      #3
      Riittävä paine. Todennäköisesti ovien sylinterit valskaavat lohkojen välistä. Purettavissa ja tekohengitettävissä kuntoon tiivistetahnalla - mahdollisesti (funtsittu, mutta ei kokeiltu...).

      Comment


      • #4
        Pitänee itsekki tarkistaa kuskinoven johdotusta kun pumppu jää huutamaan lukituksen yhteydessä ja näin ollen ei ole keskuslukko käytössä.
        Mitenkäs sen peilin säätöön tarkoitetun pyöritysnupikan saa rikkomatta irti kun oven paneeli pitänee varmaan käyttää pois johtoja tarkistaessa???

        Comment


        • #5
          Mun lötkössä jäi myös pumppu huutamaan ovien sulkemisen jälkeen... syyksi paljastui painevuoto kumikalvossa joka on siinä mötikässä oven (ovien) sisällä. Siis se mihin sitä painetta pumpulta letkua pitkin tulee ja joka sitten lukitustankoa siirtää auki/kiinni asentoon. Liimata koetin muttei se kauaa kestänyt kun repesi taas se kumi. Aika kenkku avata se pötikkä kun on niin monta kynttä pitämässä kannenpuoliskoita kiinni. Saiskohan siihen uutta kumia erikseen, kuka tietää? Ja miten sen sais siihen vaihdettua, vaikuttaa hieman hankalalta...

          Comment


          • #6
            itsellä oli audi 80 vm-92 niin yritin kans irroittaa peilin säätimiä huonolla menestyksellä. niitä ei tarvinnu irroittaa vaan ovipahvin kun irroitti säätönupikka jää pahviin kiinni mahtuu tutkimaan johtoja sieltä välistä.

            samassa autossa oli vikaa lukituksen ohjausmötikässä, jäi kans välillä huutaan. vaihdoin releet boksin sisään niin korjaantui joksikin aikaa. hajos sitten joskus myöhemmin lopullisesti boksi.. ei tullu uudestaan tutkittua vikaa, meni vaihdossa auto.

            Comment


              #7
              Oven sylinterin saa purettua avaamalla ensinlohkot toisistaan ja hakkaamalla lukkotapin pois siitä varresta. Ne nastat ovat todella kenkkumaiset :)

              Comment


              • #8
                Mulla vika oli itse pumpussa. Aluksi ovet menivät kyllä lukkoon, mutta ei ilmeisesti kehittänyt tarpeeksi painetta pumpun pysäyttämiseksi. Loppuvaihessa pumppu vain pyöri, muttei lukinnut ovia...

                Pumpun sisällä oli semmoinen pyörijä siivillä ja siinä murtumia/paloja lohkeillut. Pumpun sai purettua suht vaivattomasti.

                Comment


                • #9
                  Mulla on 100 C4:ssa pumppu palanut kiinni. Pitäis löytää tilalle jostakin ehjä. Missähän muissa malleissa on tuota samaa pumppua käytössä?

                  kokeilin S4.n pumppua, mutta siinä oli ylimääräinen johtoliitäntä, ja muutenkin enemmän johtoja. Se ei suostunut toimimaan korvaavana osana jostakin syystä, vaikka liittimet kävikin kiinni.

                  Comment


                  • #10
                    Kumimossiloista

                    Hei

                    Saiskohan siihen uutta kumia erikseen, kuka tietää? Ja miten sen sais siihen vaihdettua, vaikuttaa hieman hankalalta...
                    Varaosatiskiltä merkkiliikkeestä ei saa kuin liki 80:n hintaan uuden koko masiinan. Omaan satkuun ostin varaosaliikkeestä kaikkein halvimman lyhyen käsijarruvaijerin pätkän, taisi olla jonkun nissanin lyhyt versio. Maksoi peräti 4 euroa ja sisälsi tuon haitarikumin joka on miltei identtinen alkuperäisen kanssa. Toimii hyvin yhä edelleen, ja oli lopunperin helppo vaihtaa. En enää niin tarkkaan tuota vaihtohommaa muista, joten en viitsi yrittää ohjeistaa, tuloo kuitennii sus :)

                    Comment


                    • #11
                      C4:ssä pumppua on kahta valmistajaa eli Hellaa ja VDO:ta. Osanumeron (joka on kaikissa sama) perässä on kirjain tunnus joka erottelee pumput. Erot syntyy valmistajan ohella siitä, että niissä on erilaiset liittimet riippuen siitä onko autossa tehdasasennettu:

                      - kauko-ohjauttava keskuslukitus
                      - hälyytin

                      - lisäksi laite ohjaa myös mm. sisävalaistusta (viivästin ja herätys/sammutus lukittaessa)

                      Kaikki niistä on integroitu pumpun piirilevylle. Jotkut osanroiden kirjaimet ovat vaihtokelpoisia keskenään. Viisainta on verrata vain liittimiä.

                      Vika siitä että pumppu huutaa ei välttämättä ole löyty alipainevuodosta, vaan siitä että pumpussa olevat pienet sulkijareleet (!) ei toimi tai elektoroniikka on sökö. Näin on erityisesti sillon kun jompikumpi: avaus tai sulku kiukuttelee. Ennuste on että moottori ennenpitkää lämpenee ja sulaa koteloonsa kuten minullakin kävi.

                      Sörtchillä lisää. Käytettyjä pumppuja saa mm. ruotsista puretuista autoista Lounais-suomen Autovanhinkokeskuskselta Turussa:

                      www.autoklinikka.net/vahinkoautokeskus/

                      Toimittaa koko maahan matkahuollolla. Löysin itse pumpun sieltä ja maksoi 100,- kuluineen.

                      Comment


                        #12
                        Uskomatonta, mutta totta. Sain tiivistettyä lötkön vuotavan keskuslukituksen ovisylinterin. Monta yritystä se tosin vaati, sillä luulin kalvon vuotavan vain lohkojen liitoskohdasta. Todellisuudessa kalvossa oli reikä. Hieman santapaperia ja jokapaikan "lohkotiivistesilikonia" ja johan pitää. Ainakin toistaiseksi...

                        Comment


                        • #13
                          Tässä käsitellään asiaa jossa pumppu huutaa ovia lukkoon laitettaessa, mites kun se huutaa avauksen jälkeen x-sekuntia?

                          A) Onko siellä vikavikaa (vastaavaa vikaa kuin edellä)?
                          B) Varashälytin/kauko-ohjauksen softa tarkoituksella tekee tuon?

                          Urssissa tekee tuota. Kaikki toimii muuten ok ja mitään häiriöitä ei ole ollut.

                          Comment


                            #14
                            Pumppu jää hurisemaan, jos riittävää painetta ei saada aikaiseksi, kunnes aikakytkin katkaisee lopulta pumpun toiminnan. Mikäli jää hurisemaan lukkoja käytettäessä, jossain on vuoto. Vuodon kyllä kuulee selvästi, kun kiertää kaikki ovet läpi.

                            Comment


                            • #15
                              Pumppua ei sitten kannata huudattaa liian kauan. Sitä ei ole suunniteltu pidempiaikaiseen käyttöön ja saattaa lämmetä kovin.

                              Comment


                              • #16
                                Näin kävi pumpulle:

                                http://tdi.5cyl.net/Pub/Roottori.jpg
                                http://tdi.5cyl.net/Pub/Roottori2.jpg

                                Epäilen että tuo aiheutui pienestä alipainevuodosta takaluukun saranan lähellä. Yhtenä päivänä systeemi toimi hitaasti ja äänekkäästi, seuraavana ei sitten enää toiminutkaan.

                                Kenelläkään varaosaa tarjota?

                                Comment


                                • #17
                                  Vuodon kyllä kuulee selvästi, kun kiertää kaikki ovet läpi.
                                  Ou jee, hyvä vinkki.
                                  Takaluukun kansi siellä suhisee, varmaan helpoin kohden tohroida noista.

                                  Edit: Jep, takaluukun pumpun ja lukkosylinterin välissä oleva kumituttisuojus (eli toinen pää rautatangossa, toinen pumpussa kiinni) revennyt. Saako tuohon mitään osia erikseen vai koko pumppu? Jeesusteippi äkkiseltään kokeiltuna ei pitänyt kuin kaksi aukaisua...
                                  Vähän muutenkin sellainen kohta, että melko elastista massaa saa olla, jos sinne sellaista meinais laastariksi laittaa.
                                  En muuten löytänyt koko pumppua perhealbumista tsekatakseni saisiko siihen varaosia.
                                  Viimeksi muokannut A6tonen; 11.5.2007, 17:56.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ähäps. Eipä muuten ole vuoto siinä kohtia. Se on vain likasuoja. Vuotaa sieltä sisältä. Auki vaan ja kokeilemaan silikonilla paikkausta.

                                    Hiomapaperilla kohta karheaksi, kliierillä puhtaaksi ja silikoonitiivistettä valelee halkeamaan (taivuttaa varovasti halkeamaa, että saa viillon poikkipinnoille) ja halkeaman pinnalle. Sitten vain antaa kuivua ja laittaa kasaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ahaa! Kiitos neuvoista, minäpä suolistan tuon vekottimen.
                                      Onkohan foorumilla jo kuvia moisesta laastarikorjauksesta, voisin napata kuvat operaatiosta. Mikäli siis onnistun siinä ;)

                                      Comment


                                        #20
                                        Juuri samaa oon kokeillu, ei onnistunu. Tuon korjauksen jälkeen laastarillaki oli liian jäykkä siitä kohdasta ja toisekseen laastari siinei kauaa pysyny. Ja vuotaa siitä kumista.

                                        Comment


                                        • #21
                                          BTDT: ainakin volkkarin ovimoottorin läpinäkyvä kumipalje lienee silikonia, joten sen korjaaminen on perin veemäistä hommaa. Hieman vastaavan palkeen saa tarvikkeena myytävästä sähköisestä ovimoottorista, josta voi rikitellä korvaavan osan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Moottorin tms. silikoonitiivistetahna toimii mahtavasti.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei ehtiny tänä viikonloppuna suolistamaan tuota...
                                              Ajattelin kokeilla ihan "kotilääkekaapista" löytyvillä salvoilla, näyttäis että elastinen liima- ja tiivistemassa nousee ennakkosuosikiksi.
                                              Jos ei pidä, niin ostetaan uusi sitten.

                                              Olisko jolla kulla tietoa varaosanumerosta kun en sitä tosiaan albumista löytänyt?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Rupespa kompura huutaan ylipitkiä aikoja ja suhinaa kuulumaan takaluukusta :(

                                                Onko siis vika siinä "kumitutissa" vaiko valkoisen laatikon sisällä??

                                                Mites ylläolevat korjaukset on onnistunu/kestäny??

                                                Ite en vielä oo alottanu tutkiskelua, mutta eiköhän se kohta selviä....

                                                Edit : Siis kyse A6 Avantista, ei typ89
                                                Viimeksi muokannut *Noppa*; 10.7.2007, 18:04.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei ole kumitutissa vika, se on vain pölysuoja kuten jasso ylempänä mainitsee.

                                                  Enpä ole itsekään vielä suolistanut tuota mutta toive olisi, että kesäloman aikana ehtisin senkin tekemään paikkamaalauksen, terassin rakennuksen ja autotallin teon ohella ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ao. "pölysuoja" pitää myös yli/alipaineen laatikon sisällä akselin puolella.
                                                    Itsekin olen tuossa kyseistä paineilmasylinteriä yrittänyt korjailla vaihtelevalla menestyksellä.
                                                    Tällä hetkellä versio 3.0 alkoi vuotamaan lukkoja sulkiessa.
                                                    ...ja ei kun auki taas. Pitää odotella viikonloppuun, että pystyy ottamaan pari asennusolutta.En meinaan rupea enää repareeraamaan sitä olleskaan selvistä päin.Sen verran monta patenttia on tullut testattua jo (kalvo oli halki tosi reippaasti eikä silikonipaikkaus toiminut).Kyllä se tästä,samprahuiteri!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo siis nyt kun itsekin aukaisin kapistuksen, niin kyllä tuo pölysuojaksi sanottu on muutakin.
                                                      Eli se pitää olla ehjä jottei vuoda.
                                                      Minulla ei ole isommassa kumilerpassa mitään vikaa, venyttelin ja vanuttelin sen läpeensä useamman kerran eikä halkeamia löytynyt.

                                                      Meneekin kinkkiseksi tuon korjaus, parempi kun löytäisi jostain nurkista kortsun tapaisen ja pingottaisi sen tuohon...

                                                      Kuva kapistuksesta purettuna.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei tuo pölysuoja mitään paineita kuulu pitää. Kaikki paine pitää muodostua vain sinne isomman kumilärpäkkeen alapuolelle eli sille puolelle, johon tulee ilmaletku. Muuten vuotaa. Alipaine on toki painetta siinä missä ylipainekin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Noh, oli miten oli mutta pölysuojan kuuluu olla ehjä tai muuten systeemi vuotaa.
                                                          En oikeastaan sillä tavalla käsittäny miten toi homma toimii, missä vaiheessa siellä on alipaine jne.

                                                          Mistään muualta tuo ei nyt kuitenkaan vuotanu kun siitä pölysuojasta ja tein siihen oikeen pelle pelottoman korjauksen.
                                                          Eli otin muovia (vaikka esim. Salen muovikassista pala) jota kiersin pidemmälle matkalle kuin pölysuoja ja jeesusteippiä päälle.
                                                          Tuli ihan elastinen paketti, eli tanko toimii ok.

                                                          Katotaan ny kauanko kestää. Onneksi toi on takaluukku, jonka purkaa viidessä minuutissa käteen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Se "kumilerpake" siellä lukon sisällä toimii "mäntänä". Eli jos se vuotaa niin lukko ei toimi kunnolla, tai ollenkaan. Eihän se tanko muuten siellä liikkuisi, ilma vaan painelisi siitä läpi jos sen ei kuuluisi olla tiivis.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X