Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen öljyt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ohjaustehostimen öljyt

    Asiasta on näköjään keskusteltu ja mielipiteitä on niin monta kuin käyttäjää. Kävin tänään audilla kyselemässä, että mitäs sinne säiliöön pitäs laittaa.
    Automaattiöljyä sanovat.
    No nytpä kysyn käyttäjiltä mielipiteitä.
    No öljyähän löytyy joten säiliöön vaan ja matkaan ?
    Ohjaustehostin on alkanut kiekumaan joten arvelin aloittaa noista öljyistä. Vai onko parempia ehdotuksia ?!

    #2
    Se on vaan vähän vähissä varmaan se ölppä. Tapaa tehostin naukua ennen vikavaloa.

    Katso minkä väristä siellä säiliössä on. Jos on mustaa niin vaihtoon, jos on vihreää tai ruskeaa niin lisää vag omaa mömmöä tai tarvikkeena saatavaa febiä vihreästä pyöreästä pullosta tai jos punaista niin atf:ää.

    Comment


      #3
      Paha mennä sanomaan onko se ruskehtavaa vai punertavaa. Mutta miulla on tuossa hyllyssä punertavaa joten sillä tullaan kilometrejä kahlaamaan. Ainakin vähän aikaa :)

      Comment


        #4
        No jos ei pysty sanomaan minkä väristä on, niin eikö kannattaisi sitten vaihtaa samantien öljyt? Itsekin lisäsin viime viikolla autooni ½desiä sitä Audin omaa, koska säiliössä oleva öljy oli ihan selkeästi vihreää. Siitähän on paljon juttuja, että alkaa systeemi vuotamaan jos laittaa kaikkea sekaisin ja sitten se vasta maksaakin kun uusitaan muutakin kuin öljyt.

        Comment


        • #5
          Minulla ohjekirja sanoo: Käytä moottoria noin kaksi minuuttia etupyörien ollessa suorassa. Sammuta moottori ja tarkista öljytaso heti tämän jälkeen. Kierrä tarkastusta varten säiliön mittatikulla varustettu korkki irti. Öljypinnan pitää aina olla max - min merkkien välissä. Jos öljytaso on laskenut min- merkkiin asti, lisää audi-hydrauliöljyä ( nro G 002000) Lisäksi varoitetaan autolla ajamisesta ( ei saa missään tapauksessa ajaa), jos säiliö on tyhjä.

          Comment


            #6
            Öljypinnan korkeuden voi tarkistaa ihan auto sammuksissakin. Jos on käyttänyt jotain kuraa jo tähänkin asti on erittäin todennäköistä, että G002000 tirisee tiivisteiden välistä. Siihen kuitenkin pitäisi pyrkiä, että käyttää vain tuota G002000 ja järjestelmä olisi tyhjä muista mömmöistä. Febin vastaavaa voi toki myös käyttää, mutta eipä tuo hintaero tuohon G002000:seen ole kummoinen.

            Comment


              #7
              Samaa tavaraa ovat febi ja audin tarroilla oleva varmasti.

              Comment


                #8
                Ja hintaeroakin toistakymppiä litralta.

                Comment


                  #9
                  Kovan painostuksen alla kävin ostamassa febiä, no eihän tuo hirveen kallista kyllä ollut. Onpahan turvallisempi mieli ja homma toimii.

                  Comment


                    #10
                    G002000 maksaa ~15e, Febi ~10e, joten ei hintaero nyt niin aivan älytön ole. Tietenkin, jos Febiä saa läheisestä kaupasta, niin mieluummin sitä. Tuolla hintaerolla on kuitenkin turha lähteä kauempaa hakemaan.

                    Comment


                    • #11
                      Onko muuten valkoisessa purkissa myytävä Febi samaa kuin vihreässä purkissa ? Viimeksi kun hain tuota öljyä, niin annettiin valkoinen purkki, enemmin olen saanut vihreän pöntön.
                      Mutta, ei enään tartte lisäillä öljyä, tuli vaihdettua ohjaustehostimen pumppuun stefa. Ei vuoda enään.

                      Comment


                        #12
                        Taitaa se vähän eri olla. Valkoisessa taitaa lukea BMW. Eri pentosin-tyyppejä ne alkuperäiset mömmöt kai ovat.

                        Maailmalla ovat käyttäneet myös sitikan LHM:ää pitkään ja hyvällä menestyksellä.

                        ATF on se, jota pitää välttää.

                        Comment


                        • #13
                          Okei, eli ei siis huolta siitä.

                          Comment


                          • #14
                            Hieman ihmetyttää Antin mainitsema " Audilla" käynnin tulos: "automaattiöljyä" Jotain mättää, koska Antin autossa ei saa käyttää ATF- öljyä - luulisin:) Koska kyseessä taitaa olla tuontivehje, on syytä epäillä ko liikkeen( mikä liekin) tahallista vit...,jonka seurauksena voi tulla suurempikin remontti. Vai olenko vainoharhainen?:)

                            Comment


                            • #15
                              Kans aikoinani 200TQ:n menin lisäämään jotain muuta ku sitä alkup. vihreätä, oli jotain punaista (en muista enää mitä). Lopputulos oli se et tietokone alko herjaamaan ja öljyn vaihdoksihan se meni eli alkup. vihreätä sinne oli pakko pistää. Se siitä säästämisestä.

                              Comment


                              • #16
                                A6 Ohjaustehosttin öljyt, synteettistä vaiko mineraaliöljyä?

                                Audi A6 2.4V6 vm 1999, tiptronic

                                Ohjaintehostimen säiliössä lukee jotta vain mineraaliöljyä.
                                Varaosaliikkeiden myyjät innokkaita myymään synteettistä.

                                Mitä kuuluisi oikeasti laittaa?

                                Jos vaihdan öljyt niin kannattanee vaihtaa pariin otteeseen, varsinkin jos vaihtaa mineraalit synteettisiin?

                                Linkittäkää jos jo vastattu jossain, en hauilla löytänyt sopivaa vastausta.

                                Comment


                                  #17
                                  SYnteettistä Febiä on vihreessä pullossa. Mineraalista Febiä sinisessä pullossa. Molempia pitää olla hyvässä varaosaliikkeessä.

                                  Joskus laitettu synteettistä mineraalien sekaan kun joutunut pikkaisen lisäämään. Eipä mitään haittaa ole ollut.

                                  Comment


                                    #18
                                    Minä olen ostanut Febin mineraalia valkoisessa purkissa, vihreä korkki. Ei kai se tehdas suotta käske laittamaan mineraalista, eli laita sitä. En tiedä mitä tapahtuu jos noita sekoittaa kunnolla (tai jopa vaihtaa ne), enkä viitsi kokeilla :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siinä tehostimen säiliön korkin päällähän lukee koodi G 002 000 , joka löytyy sitten vastaavasti ja toivottavasti siitä ostamasi purkin kyljestä. Sitä passaa laittaa. Itse ostin Febiä vihreässä putelissa, siinä ainakin on tuo koodi.

                                      Comment


                                        #20
                                        Muistaakseni niissä lukee se sama koodi kummassakin kun sitä ihmettelin (tai lopussa voi olla jotain eroa), mutta niissä purkeissa kuitenkin lukee selvästi synteettinen ja mineraali. Siinä purkin tyyppinumerossakin se on, M6162 tai S6162.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Minulla on Febin paperinen tuoteluettelo VW/Audi, ehkä n. vuoden vanha. Siinä ei enää tunneta kuin tuo vihreä purkki S6161, ja sen ref.numeroksi annetaan G 002 000 ja suluissa (G 002 500). Tuosta voisi tulkita, että neste on jossain vaiheessa muuttunut VAG:llä synteettiseksi.

                                          Febiltä saa myös automaattiöljyä litran purkeissa Febi 14738, ref. G 052 162 A2.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Motonetissa M6162 (Motonet 59-0007) oli BMW mineraaliöljy ( BMW 300-SARJA E46 98--05) ja siihen oli saatavilla molempia, mineraali ja synteettistä, alla BMW kopsu 300 sarjalaiselle:
                                            Ohjaustehostinöljy BMW-81229407758 1L (Kelt/Vihr). . . . . 59-0002 12.45
                                            Ohjaustehostinöljy BMW-81229407549 1L (VIHREÄ). . . . . . .59-0007 9.90

                                            Ohjaustehostinöljy VAG-G002000/G002500 1L (Kelt/Vihr) (Motonet 59-0002, sama kuin BMW synteettinen) S6161 oli tarkoitettu Audiin.

                                            Ostin BMW:n M6162 mineraaliöljyn koska mulla ohaustehostimessa lukee se mineraaliöljy-huomautus enkä halua keskenään mineraali ja synteetistä sekoittaa....

                                            Tiedä sitten mikä on oikein??

                                            Comment


                                              #23
                                              Noniin. Tehtaan mukaan synteettistä ja mineraalia saa sekoittaa. Virallinenkin aine on muuttunut vuosien varrella kuten ylempääkin voitte lukea.

                                              Itse olen käyttänyt vain ja ainoastaan punakorkkista febiä vihreästä pullosta = synt.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Onko kuinka iso homma tyhjentää vanhat pois ja laittaa uudet sisään?
                                                Huomasin nestetason hiukan laskeneen ja joku säiliöltä lähtevistä letkuista vähän tihkuttaa, joten letkun vaihdon yhteydessä voisin tyhjentää koko järjestelmän.
                                                Eli onko johonkin piilotettu jokin tyhjennysventtiili vai poistanko vanhat litkut pumpulla?
                                                Kuinkas paljon hydrauliöljyä kannattaisi urakkaan varata(profiilin autoon)?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Itse tyhjensin järjestelmän irroittamalla öljynjäähdyttimen letkun ja pistin sen pulloon. Sitten vaan kone käyntiin vähäksi aikaa. Loput pyörittelin pois sormella pumppua käyttäen (laturin hihna irti). Enpäs muista paljonko sinne menee, vähän päälle litra kai.

                                                  Hyvä tietää tuo että synteettinenkin aine sinne käy, pitää varmaan ostaa sitä jatkossa...

                                                  Edit, en siis käyttänyt tuota kuivaksi asti, ja sen takia otin kaikki pois koska siellä oli vähän vettä seassa ja piti myös purkaa osia pois. Tuo Tommyn vaihto-ohje on hyvä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Paluun letku irti ja purkkiin. Täyttöratti säiliöön. Kone käymään ja täytetään säiliötä muutamalla purkilla niin on tullut koko järjestelmä "pestyä" ja vaihdettua kaikki öljyt. Pumpun päällä on linjaliittimen sisällä pieni siivilä, jonka likaantumisasteen voi tarkistaa.

                                                    HYTIKKAPUMPPUA EI SAA PYÖRITTÄÄ KUIVANA.

                                                    S2 ABY lukee säiliössä myös vain mineraalikamaa käytettävä. Tehdas taisi aikanaan säästää kun laittoi mineraalikamaa. Teksti aikanaan laitettu varmaan sillä ajatuksellä, että ei laitettaisi muuta öljyä kuin G 002 000 :sta

                                                    Vanhat hytikkasysteemit vuotavat oman kokemuksen pohjalta parhaiten talvella kylmänä, joten tuolla synteettisellä vuotaa herkemmin todennäköisesti talviaikaan ?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itseasiassa vuotaa useimmiten kuumalla kesähelteellä ja talvella pysyy sisällä hieman paremmin. Silloin ainakin teoriassa pitäisi sekä synteettisen, että mineraalisen jo olla ainakain melkein yhtä litkua, joten ei pitäisi kummemin olla eroa.

                                                      Mineraalinen on sitten talvipakkasella synteettistä jäykempi, joten ensimmäiset käännöt ovat mineraalisella hieman jäykkiä. Tällöin mineraalisesta kohdistuisi mielestäni suurempi rasitus hydraulijärjestelmään ja täten aiheuttaisi synteettistä helpommin järjestelmän rikkoutumisen.

                                                      Perstuntuma kuitenkin on yhä, että G002000:sen kohdalla synteettinen tulee vuotavasta tai tihkuvasta läpi mineraalista helpommin.

                                                      Itse olen lötkön hydraulipuolen korjauksen jälkeen laittanut mineraaliset. Ei kyllä talvipakkasella ole juurikaan jäykkä. Vuotavana puolestaan oli tavattoman jäykkä, mutta taisi silloin öljytkin olla jo mitä lie Shellin hydrauliöljyä, jotta pysyivät edes jotenkin sisällä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Taas pää pyörällä

                                                        Luulin jo selvittäneeni itselleni mitä öljyä tarvitsen, mutta...

                                                        Kävin Tampereen Motonetissä ostamassa purkin:
                                                        - 59-0002 VAGym-tehostinöljy 90- 12,45 eur
                                                        ja sain Meguin -merkkisen pullon Megol 2275.000 "Spezialhydrauliköl auf Basis von Synthese- und Mineralöl, MAN M 3289, VW TL 521 46 (Nr. G 002 000)" (www.meguin.de). Sen kyljessä vielä kehuttiin öljyn soveltuvan kylmiin olosuhteisiin. Vielä viikko sitten oli FEBI S 6161 hyllyssä, mutta nyt tämä oli korvanut sen.

                                                        Volkkarikaupassa vieraillessani törmäsinkin sitten ohjaustehostinöljypulloon, jossa luki G 004 000. Mitä tämä nyt sitten on? Mihin tätä käytetään? Siellä ei ollut yhtään G 002 000 pulloa, joten onko tänä G 004 000 korvannut sen?
                                                        Viimeksi muokannut pta; 15.9.2014, 18:00. Perustelu: Lisätty Meguinin luokitukset

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Näin näyttäis tapahtuneen:
                                                          http://audi100.selbst-doku.de/Main/Gr%FCnesGold

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            audi 80 ABK vm. 92 ohjaustehostinöljy

                                                            Voiko tätä motonetin tuotetta kaataa ohjaustehostimeen.
                                                            http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-0002

                                                            Tehostin pitää kummaa sirinää pyöriessään jouten.
                                                            Käännettäessä ääni muutuu ja jopa hiukan vaimenee.
                                                            Tehostin toimii muuten moitteitta.

                                                            Vanhat tehostinöljyt ovat tummaa tavaraa eikä ole tietoa onko niitä koskaan vaihdettu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X