Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Omakätinen öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Omakätinen öljynvaihto

    Ajattelin tässä jos suorittaisi öljynvaihdon aivan omakätisesti kun pitää jokatapauksessa ottaa pohjapanssari irti... Niin ja autona revotettu 165kw TT..

    Eli onnistuuko tuosta vain vai tuleeko jotain ongelmia? Ongelmilla tarkoitan lähinnä huoltovälin ilmaisinta. Autossa oli longlife huoltovälit käytössä, mutta nyt se on pois käytöstä ja tilalla 15 000 km kiinteä ohjelma. Nyt on edellisestä huollosta 7500 km ja ajattelin jos tosiaan vaihtaisi öljyt, mutta ei viitsisi viedä audille rahastettavaksi kun tuo nyt onnistuisi itsekin.. Siis käykö auto valittamaan öljynvaihdon jälkeen vai ei? Vag-comia en vielä omista joten ilman sitä pitäisi pärjätä..

    Niin ja onko tuossa 1.8 turbossa mitään erikoista huomioitavaa öljynvaihdossa? Pohjapanssari irti, öljyt ulos, suodatin irti ja uutta öljyä ja suodatinta tilalle... eli onnistuuko näin.. Kokemukset nykyautojen öljynvaihdosta jääneet aika vähäisiksi ja enemmän tullut touhuttua museoauton kimpussa... vai jätänkö suosiolla liikkeen vaihdettavaksi :D

    #2
    Meilläpä poikain kanssa on vakkom ja sama kylä.

    Comment


      #3
      Ei valita, ei se vempele huomaa mitenkään, että ne litkut on vaihdettu.

      Comment


        #4
        Jaahas, eipä tässä sitten muuta kuin öljyjä ja suodatinta hommailemaan.. ja pitää porkkista häiritä jos sitä vag-com:a tässä joskus tarvitsee :)

        Comment


        • #5
          Öljyt ulos omatoimisesti

          Olen kanssa niin nykyisen (a3 3.2 DSG) kuin edelliseenkin (a4 1.8TQ) autoon vaihtanut itse öljyt aina 10 välein suodattimen kanssa.
          Mitään ongelmia ei tule kun muistat vain vaihtaa myös ns öljypropun tiivisteen kanssa ja kun laitat suodattimen kiinni niin voitele se kuminen tiiviste rengas uudella öljyllä niin saat se pois myös kun seuraavan kerran koitat sitä auki niin ei tarvitse käyttää väkivaltaa taikka lyödä ruvitalttaa suodattimesta läpi.
          Huoltonäyttö ei mene sekaisin joten olen aina kun huoltovälin näyttö vilkuttaa telakalle niin vien se jotta saan leimat ja jne joka takaa sen jos vekotin halvaantuu kesken ajon niin saan apua paikalle, sen verran kalliita leluja on näissä olosuhteissa kurvailtavaksi joten ajattelin että saa lisää elinaikaa koneeseen kun on uudehkot öljyt koneessa ja ei koskaan kylmänä käymään talvella siitä pitää polttoainelämmitin huolen..

          Comment


          • #6
            Mitäs öljyä tossa 225hp koneessa kannattaa käyttää?
            Kaverilla on viritetty S3 ja siinä neuvottiin käyttämään samaa öljyä kuin RS4:ssa. Omassa näyttää olevan koneen päällä lappu, että sinne on viimeksi laitettu jotain Castrolia, jonka numerosarjaa en nyt muista...

            Edellisessä A3:ssa käytin Mobilia.

            Et onko tossa merkillä väliä?

            Comment


              #7
              RS4:ssa ja > 180bhp 1.8T:ssä 503.01, viskoalueena 0W-40, RS kaverit vahvistanevat.

              Comment


                #8
                Noniin, nyt on öljynvaihto tehty.. homma meni ihan nappiin, vaikka öljynsuodattimen irroituksen kanssa meinasikin käpy palaa.. On sen verran ahtaassa paikassa ja etenkään kun ei meinannut suosiolla sieltä lähteä.. työkalujen kanssa värkkääminen siellä välikössä ei ollut mikään helpoin homma. Muuten kyllä erittäin helppoa..

                Nyt on sisällä Motulin 8100 E-tech 0W40:stä. 7500 km päästä sitten taas valtuutettuun huoltoon..

                Comment


                  #9
                  TT 8N (165 kW, APX-moottori) vei öljyä tasan 5 litraa, kun vaihdoin öljyt ja öljynsuodattimen. Tyhmä kysymys tässä vaiheessa: kai tuohon käy tavallinen marmorin Long Life -öljy?

                  Auto on ollut aina lyhyellä huoltovälillä, mutta käytin silti Long Life -öljyä.

                  Comment


                  • #10
                    Käy. Uusissa TDI koneissakin käytetään luokitukseltaan vain Long Life öljyjä vaikka kiinteästi vaihtaisi. Ei niissä sinänsä ole mitään muuta eroa kuin vähän parempi kestokyky Long Lifessä, jotta kestää pidempään. Suodattimet ainakin pääsääntöisesti täysin samat molemmissa tavoissa.

                    Comment


                      #11
                      Huono vertaus tuo TDI, nimittäin TDI:n jatkona on DPF pönttö jonka takia tarvii käyttää öljyä joka tuottaa mahdollisimman vähän tuhkaa. Ja nuo LL-öljyt sellaisia.

                      Mutta juu jarpale, täysillä päin noilla öljyillä.

                      Comment


                      • #12
                        Öljysuodattimen vaihto A4 Avant quotr 2.0 CDNC

                        Mikä on oikeaoppinen öljysuodattimen vaihtotapa kyseiseen moottorin. Suodatin hyvässä paikkaa, mutta "nurinpäin". Meneekö "räpimiseksi"?

                        Comment


                        • #13
                          Sinne suodattimen sisään ei jää juuri mitään öljyä, eli ei ole kovin sotkuista

                          Comment


                            #14
                            Joo, oikeaoppinen vaihtotapa on että ruuvaa vanha pois, ruuvaa uus tilalle. :) On ne tehtaan paapat sen homman miettineet.

                            Comment


                              #15
                              Ylösalaisin asennetun suodattimen kanssa tavallisesti toimii se, että löysää ensin pikkuhiljaa. Kun alkaa kuulumaan virtausääntä, antaa olla siinä tilassa tovin ja suodatin valuu tyhjäksi. Sitten ruuvaa irti eikä sotkua tule tippaakaan.

                              Comment


                                #16
                                Ois b6:akin kiva tuommonen ylösalaisin oleva öljynsuodatin, mitenköhän onnistuisi toteutus siirtosarjalla...

                                Comment

                                Working...
                                X