Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyvuoto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Öljyvuoto

    Audi 80 1,8S tiputtaa öljyä maahan ja sitä häviää parilla sadalla kilometrilla niin että mittatikussa laskua noin 5 mm. Paikallistin vuodon jakopään luota kotelon alaosasta. Purin suojuksia sen verran että sain jakohinan näkyviin. Hihna öljyssä samoin kuin kotelo ja kiristin.

    Epäilen että kampiakselin tiiviste vuotaa, onko todennäköistä? Muita potentiaalisia vuotokohtia? Nokka-akselin juuresta se tuskin tulee (näytti suht siistiltä). Pyörittääkö jakohihna myös öljypumppua? En nyt just muista... Se lienee kans mahdollinen vuotokohta.

    Millanen homma on tuo kampiakselin tiivisteen vaihto? Vaatii ilmeisesti alakerran irroituksen?


    Marko

    #2
    Eikai se tiivisteen vaihto neloskoneeseen sen kummoisempi ole kuin vitoseenkaan eli jakohihna pois ja alahihnapyörä pois ja osaava kaveri saa sen stefan sieltä naarmuttamatta kampuran puolen tiivistepintaa. Kotikonstein lienee helpoin porata pari pientä reikää ja vetää ruuvit, joista sitten nypätä.
    Öljypumppu taitaa nelosessa pyöriä sillä apuakselin voimalla eli epäsuoraan nokkaremmillä kyllä. Se pumppuhan on siellä jossain keskellä konetta kai. Nelonen ei ole kyllä oikein vahvinta aluetta. Joku vahvistanee.

    Comment


      #3
      Kannattaa tsekata kaikki stefat samalla kertaa ... jos mehineet mielellään vaihtaa kaikki,
      ovat yleensä saman ikäisiä.
      Menee samalla kertaa jos ja kun avaat sen jakopään.

      Öljyistä hihnaa ei suositella asennettavaksi uudelleen.
      Tarkasta kiristinrullan laakerin kunto ... mielellään uusi

      Asennettaessa uuden hihnan ajoitus ja oikea kireys.

      Öljypumppua nelosessa pyörittää tuo jo mainittu apuakseli, elikkä myös se ajoitukseen mukaan.
      (käyttää myös jakajaa)

      Comment


        #4
        Edelliseen autooni vaidoin juuri nuo tiivisteet ja öljyvuoto loppu siihen.
        Kampiakselin akselitiivisteen saa vaihdettua asianmukaisella koukulla ilman sen suurempia purkamisia. suurempi homma ittellä repes kun hihnapyörää irrottaessa meni kiilauran kohdasta pyörä halki ,oli meinaan aika lujas.

        Comment


          #5
          Kiitos vinkeistä. Eiköhän tuo stefan vaihto onnistu ihan kotikonstein sitten. Vielä jos joku kertoisi miten ajoituksen näkee olevan kohdallaan. Kesällä vaihdoin jakohihnan ihan vaan siten että pidin huolta ettei akselit pääse liikkumaan ja jako pysyi näin kohdallaan. Onko jotain merkkejä joiden perusteella näkee/pystyy korjaamaan jos ajoitus heittää? Kuva ois kiva ylläri. Nokkapyörässä ei muistaakseni ollut mitään selkeää merkkiä.

          Comment


          • #6
            Vaihda mahdollisimman nopeasti kaikki jakopään kilkkeet, ettei... Audissa on ajoitusmerkit joskus huomaamattomassa/hankalassa paikaissa esim peltisessä suojalevyssä joku ura jne. Kirjastosta voi saada lainaksi "tee se itse" kirja, josta voi olla apua. Itse en enää muista ekan audini ko asioita:(

            Comment


              #7
              Kirjat on mullakin työpaikalla mutta kokeillaanpa "ulkomuistista" ...

              Nokka-akselin käyttöpyörässä ajoitusmerkki on "lovi" hihnapyörän takana, kohdistetaan moottoria edestäpäin katsottuna venttiilikopan oikean reunan tiivistepinnan tasoon.

              Apuakselilla oleva säätömerkki kohdistetaan kampiakselin hihnapyörän kansa siten että .... kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkin asento on lähes suoraan ylös päin.
              Tässä kampiakselin asennossa apuakselin hihnapyörän säätömerkki tulisi olla aivan vierekkäin kampiakselin ajoitusmerkin kanssa.

              Tämän puristustahdin yläkuolokohdan löydät parhaiten käyttämällä paikallaan muovista (alempaa)
              suojakoteloa jossa asetus on nuolella merkitty.

              Tässä asennossa ykkössylinterin mäntä on luonnollisesti yläasennossa ja kaikki ko. sylinterin venttiilit kiini.

              Virranjakajan rungossa (kannen tiivistepinnassa) on stanssattu perusajoitus merkki jakajalle,
              jota pyöriä (lähes) tulisi osoittaa jos ajoitus on alkuperäisissä pakeissa.

              Hihnan kireys on hyvä jos se "kääntyy" 90 astetta kohtuullisella voimalla pidemmältä sivulta kokeiltuna ... tämä kokeilu vasta sen jälkeen kun moottoria on hihnan asennuksen jälkeen pyöritetty useita kierroksia KÄSIN !. Näin myös varmistat moottorin "vapaan" pyörivyyden, ettei mäntä/ venttiili kontaktia synny!

              Kampiakselin keskipulttia auki käytettäessä kannattaa tuohon kiristykseen tosiaan kiinnittää
              huomiota ... löysälle jäänyt pultti aiheuttaa kiilauran ja hihnapyörän rikkoutumisen.

              Saakohan tästä nyt mitään selvää, no kokeillaan

              Comment


                #8
                Jos nelonen ja vitonen on samanlaisia kampiakselin ajoitusmerkkien kanssa niin ei kannata ajoittaa kampuran etuhihnapyörää johonkin suojakannen merkkiin vaan vauhtipyörältä. Näissä kahdessa merkissä on hämmentävän suuri ero! Pidettäköön etumerkkiä "vähän siellä tontilla" merkkinä ja vauhtipyörän merkkiä totuutena.

                Comment


                  #9
                  Tuo mihin apuakselin merkki passataan, on jotenkin selitettävä ... vai mitä? tarkka asento löytyy luonnollisesti vauhtipyörältä.

                  Ilmaan kohdistettuna säätöä ei saa millekkään "tontille" !

                  Comment


                    #10
                    Noniin, eilen sain homman tehtyä. Vuotokohdaksi paljastui lopulta apuakselin stefa, joka oli IRRONNUT kokonaan ja pyöri apukselissa kiinni sen mukana. Eli ei ihme jos öljyä hävisi... Huohotin oli pikkasen tukossa, mikä leinee jättänyt painetta kammioon ja pukannut tiivisteen ulos.

                    Ajoituksen säädöstä:
                    Kampiakselin sai tosiaan hyvin ajoitettua vauhtipyörältä. Varmistin vielä ykköspytyn tulpanreiästä että mäntä oli varmasti ylhäällä. Nokka-akselin takamerkki piti kutinsa ja sen sai tarkasti kannen yläpintaan. Apuakselin hammaspyörän merkit heittivät sitten härän pyllyä. Molemmilla puolilla pyörää oli kyllä merkit mutta niitä ei saanut millään kohilleen. Katsoin lopulta virranjakajasta sytytyksen paikalleen. Sieltä löytyi merkki, johon pyörijän sai kohdistettua.

                    Suht helppo homma tehdä lopulta. Aikaa meni noin 3 tuntia, suurin osa ajasta jakopään säätämiseen ja hammaspyörien irroitukseen. Liekö olemassa joku työkalu, jolla pyörät saisi lukittua kun pultteja avaa/kiristää. Ens kerralla homman tekee varmaan reiluun tuntiin kun turhan arpomisen saa jätettyä pois.

                    Kustannukset:

                    Stefa x 3 = 15 e
                    Jakohihna + kiristin = 33 e
                    Verta ja hikeä X litraa

                    Comment

                    Working...
                    X