Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastus ja neliveto jarrudynossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Katsastus ja neliveto jarrudynossa?

    Saako S4:sta (B5) ajaa jarrudynoon katsastuksessa? Ei tekis mieli heti paukauttaa siitä voimansiirtoa. Niin ja tuli myös mieleen että kuinka tarkka torsen on erikokoisista renkaista eri akseleilla? Vanhat neliveto Calibrat ja Vectrat on hyvinkin tarkkoja siitä.

    Tuli vaan mieleen kun näin tämän: http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=14829.0

    #2
    Soppiihan tuo rullille ajaa. Torsen kestää nopeuseroa hetken aikaa. Tästä oli jossain tälläkin boardilla juttua, mut en löytänyt tähän hätään (vai liekö oli vanhalla listalla).

    Comment


    • #3
      virtain asemalla ainakin S Mäkinen tarkasti kirjasta heti kun huomasi auton olevan nelivetoinen,ja sanoi jonkun sekuntilukeman mitä se saa olla,en toki muista enää paljonko.

      Comment


      • #4
        Eikö tähän asiaan tosiaankaan löydy faktaa mistään. Esim ffp täynnä hyvää spekulaatiota:
        http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=28076

        Torseninsta minulla on kyllä sellainen käsitys että se hajoaa jos hajoaa. Millään ajoilla ei ainakaan ole merkitystä jos ei sitten kuumene niin paljoa että leikkaa kiinni. En kyllä muutenkaan tuollaista matopakkaa lähtis pyörittelemään väärästä suunnasta vaikka toisaalta hyvin se tuntuu käkkärikäännökset kestävän :-)

        Comment


        • #5
          Itse itselleni ja tältä foorumilta löytämääni linkkiä referoiden ja niin edespäin...

          Eli linkissä http://www.difflock.com/offroad/difflocks.shtml
          mainitaan jotta:
          "
          More importantly, the torsen does not lock or inhibit speed differences under braking, thus allowing all 4 wheels to rotate independently at their own speeds when no power is applied. The torsen diff only locks in a power application situation while the VC locks both during acceleration and braking. The torsen has a torque sensing characteristic while the VC has a rotational sensing characteristic.
          " (Tässä VC on viskokytkin)

          Joten torsenin pitäisi tuon perusteella kestää melkein mitä vaan kunhan vaihteet on vapaalla. Eipä sitä silti suositella hinattavaksi keula ilmassa...

          Comment


            #6
            Joo, tuohan näyttää sitten aika selvältä.

            Visko taitaakin sitten olla kiva peli kun kerran jarrutuksessakin toimii, jos keula menee lukkoon niin perä sitten kanssa? ;)

            Comment


              #7
              Torsen-auton käyttöohjekirjassa on muistaakseni maininta, että pyörien halkaisija saa poiketa "renkaan kulutuspinnan verran".

              Comment


                #8
                No entäs vanhanmallinen 016-askin keskitasauspyörästö? Käsittääkseni pitäisi pyöriä vapaasti jos ei ole lukossa.

                Comment


                  #9
                  Mut taitaa suurin osa insseistä vältellä tota nelikon jarruttamista dynossa, ettei vaan satu mitään. Ainakaan allekirjoittaneen kaunokaista ei testattu dynossa viime kesänä, vaan inssi teki kunnon jarrutuksen siinä pihas ja totes kyllähän tää pysähtyy, mut varo peräänajajia ;)

                  Comment


                    #10
                    Matrikkel:

                    Vanha malli kestää hyvinkin. Tasauspyörästöhän tuo on.. Riittävä suuri nopeusero tosin tekee pahaa (kuten etuvetoisessa toisen renkaan sudittaminen).

                    Comment


                      #11
                      <- Tuota peliä kun kävin rekisteröintikatsastamassa tiedustelin inssiltä että sopiiko näitä torsen-pelejä jarruttaa tavallisessa yksi-akseli-dynossa, niin minulle kerrottiin että sopii, kunhan pyörintänopeus on alle 5 km/h. Ja näin se homma sitten suoritettiin, ja yhä toimii.

                      Comment


                        #12
                        Kävin yhden C4 2.8Q katsastamasssa ja kyllä ne sen jarrutti.

                        Comment


                          #13
                          Tuntuu riippuvan inssistä aika paljon.
                          Aikanaan kun kävin 325 ix:ää katsastamassa, niin vanha inssi aika huolettomasti jauhatti rullilla kun ei meinannut käsijarru ruveta pitämään. Oli jo aika lähellä etten sanonut asiasta.
                          IX:ä on toteutettu planeettavaihteistolla ja viskolla, joten ei hirveän pitkään tykkää jos akselit pyörii erinopeuksilla.
                          Nyt sitten kun tuota Q:ta käytin ja inssi kysyi että onkos tää neliveto ja vastasin myöntävästi niin ei sitten rullille ajettukaan.
                          Torsen kyllä pyörii herkästi tyhjää jos on toinen akseli ilmassa, tuli kesällä kokeiltua kun etsin tuota EDS:ää autosta. Takapää ilmassa ei liikkunut mihinkään, takafillarit pyöri tyhjää, mutta kun laski toisen pyörän maahan, niin johan EDS rupesi reagoimaan ja hivuttamaan autoa eteenpäin.
                          Sinänsä ihme juttu, että miksei EDS reagoi siihen että molemmat pyörät samalla akselilla on vapaasti ilmassa, vaan ainoastaan jos yksi pyörä suttaa.

                          Comment


                            #14
                            Torsen quattron voi ajaa huoletta jarrudynolle.

                            Comment


                            • #15
                              Torsen quattron voi ajaa huoletta jarrudynolle.
                              Niin onko tästä nyt jotain aivan faktaa sitten olemassa?

                              Itse kävin jarrudynossa tällä viikolla ja molempia akseleita jarruteltiin 5-10 sekuntia, eipä kuulunut mitään kummempia ääniä mistään.

                              Löytyykö jostain jotain animaatioita/videoita, että miten nuo tasauspyörästöt todellisuudessa toimivat kyseisessä tilanteessa?

                              Toimivatko T-1 Torsen ja T-2 Torsen samalla tavalla tällaisessa wheel-on-the-air -tilanteessa? Eikös A4 B5:ssa ole tuo T-2 käytössä?

                              Comment


                              • #16
                                No kyllä Rollea kannattaa uskoa ihan sovinnolla.

                                Itsekin juuri tänään käytin autoa katsastuksessa ja ei puhettakaan että torsen-systeemiä tarviaisi ihmeemmin varoa kunhan pyörimisnopeuden pitää maltillisena.

                                Keskitasauspyörästö on kaikissa torsen-autoissa ymmärtääkseni suht samanlainen perustoiminnaltaan, erot ajokäyttäytymisessä tulevat kai sitten enneminkin painojakaumasta, ESP:n käytöstä yms. seikoista.

                                Comment


                                • #17
                                  Max nopeus 5km/h jarrussa, näin sanoo katsastusmiesten oma raamattu,olen taistellut tuosta useasti....siis torsenista on kyse.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos sen jarrudynolla hajalle saisi (Torsenin siis) niin eihän sillä uskaltaisi käppäriäkään vauhdista kiskoa.
                                    Sinänsä toimii kätevästi tuo torsen kun jos veto päällä vetää käsijarrua niin vauhti vaan hieman hidastuu ja sitten vasta kun nostaa kaasun tai painaa kytkintä niin takapyörät menee lukkoon.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En usko että siitä olisi lumella mitään haittaa,mutta älä kokeile kuivalla asfaltilla ainakaan montaan kertaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Käytin tänään auton katsastuksessa niin kaveri sano että he eivät aja jarrudynossa quattroja. En tiedä mistä tämmöiset ohjeet ovat tulleet , mutta niin katsastaja sanoi. Kokeili auton jarrut koeajolla konttorin ympäri.

                                        Paikkahan oli Tampereella Lakalaivassa Tampereen Ajoneuvokatsastus

                                        Kuitenkin rekisteröintikatsastuksessa viime syksynä jarrut testattiin dynossa (oli kyllä eri konttori, eikä silloin kyllä ollu mitään puhetta asiasta)

                                        Comment


                                        • #21
                                          omani katastin par viikkoo sitten. ei ajettu dynolle. (ei ole koskaan ajettu) testas jarrut pihassa.
                                          näin jämsässä

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jospa ne vaan haluaa käydä ajamassa kiepit quattrolla :-) Usein pääsee vielä sorapinnalle, johon vois tokaista että kokeile nyt vielä että kaikki pyörät myös vetää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mä kävin tänään myös leimalla ja sanoivat etteivät aja quattroa rullille.
                                              Otti siinä inssi pihassa veekasilla lähdöt ja tuli naama virneessä halliin.
                                              Eipä ole sama mies meikäläisen aikaisempia kulkineita paljon rankaissu koeajolla.
                                              Btw, leima jäi saamatta kun oli jarruletkut aika heikossa hapessa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Toukokuussa leimasin oman pirssin. Sanoin katsastusmiehelle, että lähden mielenkiinnosta katsomaan miten nelikon jarrut testataan. "ja tää on neliveto, onko haldex?". Tämän lauseen jälkeen pidin pienen esitelmän nelivedoista, niin johan katsastusetä oli kuuntelevaa poikaa. Ei ajanut dynolle, testasi koeajolenkillä. Tapahtui Tampereella Linnainmaan konttorilla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Pari kuukautta sitten katsastuksessa ajoivat S4:n jarruun Tikkurilassa, kysyin asiaa ja inssi katsoi raamattua, totesi sitten että saa ajaa jarrussa. Ihan hyvinhän se menikin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    audi 1.8tq B5 -96

                                                    Kyllä minun auto ajettiin Iisalmessa dynölle.Ei rikkonut mitään.Sanoi inssi että voi pitää dynöllä jarrutestin huoletta.Piti jarrua kiinni kelloni mukaan noin 8sek per akseli.Homma toimi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Dynolla on kaikki perheen nelikot käyneet (audit ja subaru). Ekalla kerralla vanhan quattron konttorille tuotuani taisivat varmistelevaan sävyyn kysyä, että saihan tän dynottaa... Sanoin, että siitä vaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itse myös vajaa kuukausi konttorilla käyneenä, mainitsin asiasta inssille.
                                                        Tämä tarkisti asian jostain kirjasta ja eikun dynolle.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ihmeen vaikeata tuntuu olevan tietojärjetelmistä asian tarkistaminen. Laiskuutta vai osaamattomuutta? Mene ja tiedä. Ehkä tämä torsen-quattro, haldex-quattro, junttilukko-quattro soppa sotkee päät, mutta ei se nyt luulis olevan niin vaikeata ymmärtää, että kaikki Audit saa jarrudynoon pistää.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Yhdeksän kertaa ainakin nelikon katsastanut joista kahdeksan Audilla ja nyt viimeinen tällä kansanvaunulla ja joka kerta on käynyt dynolla eikä mitään ongelmia ollut. Volkkarin kohdalla tarkasti kirjoistaan ennen kuin ajoi rullille. Ja Audeissa lukee käyttöohjekirjassa että saa dynottaa. Molemmat Audit oli saman ikäisiä -92 80 ja 100.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X