Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kytkimen työsylinterin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kytkimen työsylinterin vaihto

    Kesällä jouduin kytkimen työsylinterin kertaalleen ilmaamaan, mutta nyt taisi tulla tien pää vastaan. Ilmaus ei enää auta, ei mee vaihteet mootttorin käydessä päälle.

    Vienkö pajalle, vai vaihdanko itse, siinäpä pulma. Millaisella v....tuskertoimella vaihdosta selviytyy, minkä verran aikaa vaatii? Saako vaihdon tehtyä konehuoneen puolelta, ei ole nimittäin monttua käytössä?

    Laite on siis -89 200tq.

    #2
    Ei ole kokemusta kuin omasta autosta, mutta käsikopelolla tehtynä oli parin tunnin homma. Olisi ollut puoli tuntia, mutta kun tarvikeosa ei sopinut viilailematta paikalleen (prkl!!!). Tarvikkeessa oli kiinnityspultin ulokkeen kehä liian paksu. Tälle on laatikon kyljessä syvennys johon sen pitää holahtaa. Ei vaan tarvike holahtanut ja näinollen myöskään en saanut kiinnityspulttia kierteille. Näkemättä kohdetta homma oli hupaisaa.

    Tarinan opetus siis että verratkaa ennen vaihtoa uutta ja vanhaa. Originaalissa ko. uloke oli koneistettu sopivaksi, tarvikkeessa valun jäljiltä.

    Ilmaus oli vaivaton laitteistolla, jolla paineistetaan jarrunestesäiliö ja työsylkystä vain availlaan nippaa. Polkemalla kuulemma maailmanlopun touhua.

    Niin ja siis alakautta. Tossa isossa vekottimessa voipi olla tilaa yläkauttakin työskennellä.

    Comment


      #3
      "Polkemalla kuulemma maailmanlopun touhua."

      Mitähän mahtoi illalla naapurit ajatella, kun lötkö heiluu autokatoksessa, kuuluu armoton nitkutus ja ikkunat on huurussa...

      Comment


      • #4
        noo, mulla lienee lötkön kohdalla sattunut vaan hyvin, mutta ei tohon menny 1/2 tuntia enempää, yläkautta tehtynä. Ei sinne juuri näe......
        Ensin nitkauttaa letkua auki, -> kiinnityspultti irti, mokkula kouraan, letku lopullisesti irti, ja uusi käänteisesti paikalleen. Ilmaus tapahtuu melkein itsestään, kun varmistaa että poljin varmasti ylhäällä-> neste valuu työsylinteriin, nippa tietysti auki työsylinteristä.

        Comment


        • #5
          Kun tästä aiheesta ei haulla löytynyt asiaa niin esitän asian näin, eikä elsaa ole tällä hetkellä käytössä. Auton speksit: A4 B5 1.9tdi 1Z 1996 laatikko CPC. Kuka osaa neuvoa miten pääsen käsiksi noihin kytkimen (poljinsylinterin) letkuihin, jotka panttaavat polkimen lähtökuoppiinsa eikä poljinta saa irti?

          Muutenkin vikana autossa on se, ettei kytkin irroita riittävästi, eli vaihteita ei saa päälle auton ollessa käynnissä. kytkinlevy ja paineasetelma tarkistettu kuin myös painelaakeri ja työsylinteri ja sen välitanko, jossa muovinipukat, missään ei mitään nähtävää vikaa. Ei haluaisi uudestaan purkaa turhaan laatikkoa pois, joten epäilen pääsylinterin vikaa. Vaihdettu toinen käytetty alkuperäinen työsylinteri, joka toimivana otettu irti. Ilmattu ja poljin tuntuu hyvältä, mutta ei muutosta vikaan. Onko kansalla viisauksia jaettavanaan?
          Viimeksi muokannut jta; 26.11.2010, 06:59. Perustelu: Vanhaankin viestiin mahtuu, ei tarvitse uutta muutaman minuutin jälkeen tehdä

          Comment


            #6
            Yllättävän perseestä vaihtaa se pääsylinteri... mutta ei kait ne letkut sen ihmeempiä oo ottaa irti.
            Säiliöltä tuleva letku ei oo kiinni mitenkään kummemmin kiinni sylinterissä, on vaan aika tiukkaa kumia. sitä irrottaessa särkee helposti sellaisen 90 asteisen muovikulman joka on siinä letkussa n.10 cm päässä sylinteristä. Konehuoneen puolelta sylinteriltä lähtevän putken sokka irti ja siinäpä se olikin.
            Sylinterin takana on sellainen iso kumi ja prikka, se on se kumi joka siellä todennäköisesti ahdistaa. sylinteri tuntuu olevan just niinku jumissa siellä. jotenki vähän kattelet ja vääntelet sitä ni kyllä se irtoo. uus on sitten taas kiva homma laittaa takas... ;) muistaakseni piti laittaa se kumi ja prikka jotenki ensin siihen tulipeltiin sylinterin reiälle hollille ja sitten pukata uus sylinteri paikalleen.
            Tästä jutusta ei kyllä varmaan saa mitään selvää, mutta jospa ees vähän auttais. oon pari kertaa vaihtanu sen sylinterin, ja siitäkin on jo vähän aikaa, ettei tarkkaa muistikuvaa oo... Lycka till... =)

            Comment


            • #7
              Joo pääsylinteriongelma selvitetty viikko sitten ja kädet verisinä voittoon. Jarrupalkeen takana oleva hydrauliliitin on paskamainen kierittää auki, mutta mahdollista kuitenkin. Vika ei kuitenkaan poistunut pääsylinterin tiivisteillä eikä uudella työsylinterillä. Vika paikannettu (kuten useimmissa tapauksissa) paineasetelmaan, joka oli pettänyt 450tkm jälkeen. Kynnet aivan eri tasossa toisiinsa nähden ja vinossa, eli voitto kotiin taas.

              Asetelma näyttää kutakuinkin tältä: http://www.audiclub.fi/tmp/asetelma2.JPG

              Uudella asetelmalla ja laakerilla selvitään. Kiitos kuitenkin vinkistä Hkahlokselle! Ja muille tästä hyvä ohje irroitukseen.

              Comment


              • #8
                Kytkimen ilmaus

                Vaihdoin Ur S4stä -94 kytkimen pääsylinterin kun siitä oli jousi poikki. Kytkimen ilmaus vaan ei meinaa millään onnistua. on koitettu imulla ja paineella työsylinterin nipasta ja paras saavutus on että puoliväliin asti jää ns tyhjää tilaa mikä nopeesti kasvaa ja lopuksi kytkin ei käytännössä toimi ollenkaan. mikäs mahtaa olla vikana? onko joku kikka miten homma onnistuisi?

                Comment


                  #9
                  Paineella säiliöstä päin. Eli rakentelee ylimääräiseen korkkiin tubelesventtiilin, niin onnistuu yksinäänkin.

                  Comment


                    #10
                    Viikko sitten tein itselle saman homma kun meni työsylinterin varsi poikki.

                    Ilmaus aivan samalla tapaa kuin jarruillekin. Kiirekkin kun oli niin pikkasen autoin alipaine pumpulla työsylinteristä, niin pitkään että ilmat tuli pois ja tämän jälkeen aivan samalla tapaa ilmaus kuin jarruille. Työsylinterin nippa auki-kytkin poljin pohjaan-työsylinterin nippa kiinni-kytkin poljin ylös.

                    Tuolla tapaa riittävän monta kertaa kertaa ja viimisenä poljet kytkintä niin kauan että siitä tulee normaali, alussa joudut polkimen nostamaan lattiasta käsin ylös. Tuntuma löytyy kuitenkin aika äkkiä.

                    Comment


                    • #11
                      Voi helevetin perse. Autoon (AVF 4m paskatti) on vaihdettu työsylinterille tuleva kytkinletku ja työsylinteri. Nyt kun "parin" tunnin työn jälkeen saatiin letku vaihdettua, päätettiin ruveta ilmaamaan.

                      Alipainepumpulla lutkutettiin ilmausnippa auki ja nestettä rupesi tulemaan. Tämän jälkeen päätettiin hoitaa ilmaus perinteisellä kytkinpolkimen pumppauksella ja pohjassa pitämisellä. Mutta heti ensimäisellä pumppauskerralla (mainittakoon että oli tunnoton poljin joka piti aina nostaa pohjasta pois) ilmausnippa ei enää auennut. Tuntuu kuin siellä olisi alipaine. Koitettiin 9mm lenkillä ja hylsyllä, taitaa pyöriä vain ympäri.

                      Mikä perkele ton aiheuttaa? Siellähän pitäisi olla ylipaine tjsp. Pitäänee jollain koittaa saada auki ja vanhasta sylinteristä ottaa se ilmausnipparuuvi. Perkelettäkö toikin pitää muovia olla. Jos sen vielä saa auki, pitää vissiin koittaa tippakannulla tunkea ainetta alhaalta ylös. Vai onko muita hyviä ehdotuksia?

                      Tietenkin ilmauksen jälkeen tulee vielä huomattua että sylinteri on asennettu väärin ja paskana :D Seuraavaksi auto lähtee hinurilla johonkin oikeaan huoltoon jos ei saada pelittämään.

                      Comment


                        #12
                        pitää vissiin koittaa tippakannulla tunkea ainetta alhaalta ylös.
                        Tämä on ihan hyvä keino tai sitten paineella ilmaus kuten tuossa aikaisemmin ehdotettiin.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt ei oo vissiin sylinteri oikein kun kytkin on kivikova tippapulloilmauksen jälkeen?

                          Comment


                            #14
                            Poljinta ei voi painaa ollenkaan ?

                            Comment


                            • #15
                              Se on kivikova. Jollakin oli sylinteri hajonnut kun oli painanut

                              Otettiin sylinteri pois loodasta eli se on ihan vapaana roikkumassa. Silti poljin on kivikova! Eli onko toi uus oem työsylinteri valmiiksi paskana? Jos ilmauruuvin avaa, poljin menee pohjaan. Pitää koittaa laittaa seuraavaksi toi vanha mutta ainakin on toimivana irrotettu.

                              On kyllä uskomaton vika. Uuden sylinterin ilmaus aiheutaa sen että kytkinpoljin on kovana, roikkuu se vapaana letkun varassa tai on vaihdelaatikossa kiinni. Ilmausruuvi auki -> poljin painuu pohjaan.

                              Vanha sylinteri toimi ilmauksen jälkeen vapaana ollessaan mutta kun sen laittoi vaihdelaatikkoon kiinni niin kytkinpoljin muuttui kivikovaksi.

                              Mikä voi aiheuttaa tuollaista? Pääsylinterikö siellä on kans mennyt särki vai mitä :o
                              Viimeksi muokannut Sleepy2; 22.7.2012, 10:53. Perustelu: Yhdistetty.

                              Comment


                                #16
                                Toimiiko työsylinteri sitten irrallaan normaalisti ? Onko tehty muuta remonttia samalla ?

                                Comment


                                • #17
                                  Meinaatko että irrallaan letkuistakin vai ihan letkujen varassa? Uusi ei toiminut ollenkaan letkujen varassa, poljin oli kova. Vanha toimi, minä poljin kytkintä ja kaveri katto alhaalta. Mutta kun sen laitto lootaan kiinni, ei toiminut sekään, poljin kivikova. Hieman ihmeellistä miksei toi uusi toiminut edes niiden letkujen varassa.

                                  Molemmat meni kaikista letkuista irtonaisena ihan normaalisti painaen pohjaan etc. Työsylinterille tuleva letku on vaihdettu, se oli päävikana.
                                  Viimeksi muokannut AkseliPorakorpi; 22.7.2012, 18:28. Perustelu: Lukivirhe

                                  Comment


                                    #18
                                    Ettei olisi työsylinterin mäntä kokonaan ulkona ja siksi poljin kova kun mikään ei pääse enää liikkumaan? En sitten tiedä onko moinen mahdollista kun sylkky on kiinni laatikossa.

                                    e. Tai sitten sulla ei ole se sylkky oikein siellä lootan päässä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2
                                      Paineella säiliöstä päin. Eli rakentelee ylimääräiseen korkkiin tubelesventtiilin, niin onnistuu yksinäänkin.
                                      Riittääkö kunhan on vain ylipainetta, vai vaatiiko millaisen paineen? Meneekös jarrujen ilmaus samalla paineella, aukoo vain nippoja satuloista?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mik4-- Ettei olisi työsylinterin mäntä kokonaan ulkona ja siksi poljin kova kun mikään ei pääse enää liikkumaan? En sitten tiedä onko moinen mahdollista kun sylkky on kiinni laatikossa.

                                        e. Tai sitten sulla ei ole se sylkky oikein siellä lootan päässä.
                                        Mutta miksi se toimi irrallaan ja toinen ei? :o

                                        No toivotaan että saa luottonyrkkipaja sen kuntoon, ite en enää jaksa takuta joka vklp tuota :)

                                        Comment


                                          #21
                                          0.5 baaria oon käyttäny ku oon ilmannu jarruja. Tarkkana paineen kans ettei säiliö paukahda, nimim. marmori pamautti aikoinaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja AkseliPorakorpi Näytä viesti
                                            Mutta miksi se toimi irrallaan ja toinen ei? :o

                                            No toivotaan että saa luottonyrkkipaja sen kuntoon, ite en enää jaksa takuta joka vklp tuota :)
                                            Väärin laatikossa kiinni niin painaa esim kytkinkoppaa joka ei heti anna periksi.
                                            Ilmaukseen yksi pirkkaniksi, mopon tai muu vastaavan tubeles ventiilillä oleva sisäkumi poikki ja toinen pää tukkoon ja toinen pää niparilla jarrunestekorkin tilalle. Näin saa myös isomman "säiliön".

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kaveri joka autoa on korjaillut laitto viestiä että ei saa pitkällä raudalla kytkimen käpälää liikahtamaan. Selittäisi hyvin miksi kummallakin työsylinterillä tuntuu olevan "seinä vastassa".

                                              Mikä perkele tollasta aiheuttaa, aiemmin ei ollut mitään vikaa kytkimessä, ennenkö letku päästi aineet pois. Sen jälkeen ajoin pari kilometriä kaverin työ vaihtaen pari kertaa ns. raakana. Pihassa kans pari kertaa piti startata 1. silmässä ja sitten ajaa jonkin verran. Olisiko tämä voinut aiheuttaa jotain kytkimelle?

                                              Comment


                                                #24
                                                Olisiko kytkimen jumittuminen syynä siihen letkun pettämiseen eikä hydrauliikan puolella ole oikeasti mitään vikaa ollutkaan. Vaihteisto irti niin eiköhän se vika sieltä kytkimestä löydy.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Väittäisin että se letku meni poikki kun oli väärässä välissä. Letku näyttää siltä että on hankautunut. Myös vaihdekeppi liikkuu paremmin nyt kun letku on oikeassa välissä. No, loota pitänee tiputtaa pois, toivottavasti 2tkm ajettu kytkinpaketti ei oo jo sökönä..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sen verta lisäinfoa että kaveri oli rautatangon palan laittanu työsylinterin reikään ja koittanut pitkällä sorkkaraudalla vääntää, ei hievahtanutkaan. Eli rupean kans kallistumaan kytkimen jumiutumiseen. Aika outoa 2tkm ajetulla täydellisellä kytkinpaketilla vauhtipyörineen.

                                                    No, ei auta kun ostaa kakkosauto kun menee parin viikon päähän ennenkö saa lootan pois. On nämä laadukkaita vehkeitä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kävi tuossa illalla mielenkiintoisesti s4 b5 kytkintä ilmatessa. Alettiin ilmaamaan niin, että joitakin polkaisuja kytkimeen ja sitten ilmat ulos. Muutaman kerran ehdittiin näin tekemään, ja sitten alkoi kytkin tuntumaa löytymään polkimen pohjalta muutaman sentin matkalta, kunnes kuului poks ja työsylinteri hajosi :/

                                                      Poljin ei ollut missään vaiheessa kova, eikä tuntunut edes mitenkään jäykältä.

                                                      Koko kytkin on uusi (srs707), painelaakeri uusi, työsylinteri uusi.

                                                      Työsylinterin mäntä -osasta hajos kaikki 4 klipsiä, ohessa kuvamateriaalia.

                                                      http://prunssi.kuvat.fi/kuvat/s4b5/2...7+21.42.54.jpg

                                                      Mikähän meni nyt pieleen?

                                                      Sain kasattua vanhasta ja uudesta yhden toimivan jolla tarkoitus huomenna kokeilla uudestaan, tosin täytyy varmaan hakea vielä sitten kaupasta uusi varmuudeksi, kun tuo on hiukka hankalassa paikassa vaihtaa kone paikallaan. :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Veikkaanpa että se työsylinterin tappi ei ollut oikeassa paikassa, siinä painelaakeria liikuttavan vivun kuopassa. Se voi mennä helposti väärin jos ei ole tarkkana. Jaa, mistäkö tiedän...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistä sen sitten tietää milloin se on oikeassa kohdassa? Jotenkin oletin että se menee siihen käpälän kuoppaan ihan suoraan. :)

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No ei oikeastaan mistään muusta kuin näppituntumasta. Sekin on erittäin vaikea tuntea jos kone ja laatikko ovat paikoillaan. Työsylinteri vaan pitää laittaa niin että se tappi ei pääse osoittamaan liikaa alas, vaan pyrkii pitämään sen niin vaakatasossa kuin mahdollista.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X