Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lämpömittari temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lämpömittari temppuilee

    Hankin hiljattain Saksan tuontiauton A6 2,5TDI -99 120tkm mittarissa.

    Muuten on pelanut hyvin, mutta tänään moottorin lämpö alkoi temppuilemaan.. ajossa väliin hetken näyttää normaalia lämpöä ja hetkittäin putoaa aivan "nollatilaan" ts.kuin virrattomana.

    Ilmeisesti on kyse anturi tms.häriöstä, kun ajo käy muuten ja hetkelliseti mittari voi näyttää ihan"oikeaa" lämpötilaa, joten tuntuu, että termostaatti toimisi, mutta indikointi ei.

    Onkohan tuollaisella toimintahäriöllä, muita vaikutuksia, kun ajattelin kaikesta huolimatta ajaa sen merkkihuoltoon, vai pitäisikö panna narun nokkaan ja hinata tuon 100km, joka tuntuisi kyllä näin äkikseltään turhalta?

    Sähkövioistahan tätä mallia on jossain moitittu ja kaipa tämäkin kuuluu tuohon samaan kategoriaan.

    #2
    Ymmärtääkseni Audeissa on aina omat lämpöanturinsa moottorinohjaukselle ja mittarille, joten syytä huoleen ei ole.

    Comment


      #3
      Kyllähän noita lämpö/mittarihäiriöitä tuntuu laatuautoissakin olevan.. Omassa vanhuksessa pätkii samaan tapaan, ja on toimiessaan aika korkealla (90..100 haarukassa). Tosin viime viikolla vaimo kummasteli matalia lämpöjä, oli muutaman kymmenen kilometrin työmatkalla jäänyt 60..70 vaiheille. Otapa näistä selvä, pitänee kai käyttää merkkipajalla valohoidossa ;)

      Comment


      • #4
        Taski, itsellä teki lämpömittari samaa oiretta. Vikoja oli kaksi kappaletta, mittariston piirilevyssä, sekä itse anturissa. Anturin vaihdoin uuden, sekä kolvailin piirilevyltä liitokset uusiksi. Tuolla pari kuvaa: http://www.sci.fi/~razur/ohjeet/saad...orjaukset.html

        Comment


          #5
          Kiitos vinkistä, pitääpä katsoa anturi ensin ja toivoa että korjaantuu sillä... Jos täytyy mittaristoon kajota, taidan hankkia alkajaisiksi digikameran - en projektin dokumentoimista varten, vaan muistin avuksi, että osaan koota mitä olen purkanut :D

          Comment


          • #6
            Hankin hiljattain Saksan tuontiauton A6 2,5TDI -99 120tkm mittarissa.

            Muuten on pelanut hyvin, mutta tänään moottorin lämpö alkoi temppuilemaan.. ajossa väliin hetken näyttää normaalia lämpöä ja hetkittäin putoaa aivan "nollatilaan" ts.kuin virrattomana.

            Ilmeisesti on kyse anturi tms.häriöstä, kun ajo käy muuten ja hetkelliseti mittari voi näyttää ihan"oikeaa" lämpötilaa, joten tuntuu, että termostaatti toimisi, mutta indikointi ei.

            Onkohan tuollaisella toimintahäriöllä, muita vaikutuksia, kun ajattelin kaikesta huolimatta ajaa sen merkkihuoltoon, vai pitäisikö panna narun nokkaan ja hinata tuon 100km, joka tuntuisi kyllä näin äkikseltään turhalta?

            Sähkövioistahan tätä mallia on jossain moitittu ja kaipa tämäkin kuuluu tuohon samaan kategoriaan.
            Tuliko kuntoon? Itsellä sama vika. Oireet ovat aivan samat. Auto on -01 A6 1.8T 45tkm ajettu.
            Lähinnä korjasitko ite vai liike ja mitä maksoi?

            Myös anturin sijainti olisi kiva tietää, kyllä se tietenkin sieltä löytyy kun rupeaa etsimään mutta jos joku osaa sanoa suoraan.

            Comment


            • #7
              Joo..kuntoon tuli, öljyhuollon yhteydessä vaihdettiin merkkiliikkeessä..taisi parikymppiä maksaakin.

              Huoltomies kertoi, että mittausanturi on aika yleinen vika, moottoriohjaimelle sanottiin olevan oma anturi, joten ajelin huolettomasti huoltoon asti!

              Comment


              • #8
                Kiitoksia vastauksesta. Toivotaan että mullakin on vika siinä anturissa. Mittaristoa en kyllä millään haluis alkaa purkaa. Tuskin toi lienee hirveen vaikee itekkään vaihtaa?

                Comment


                • #9
                  Jep, lämpöanturi oli viallinen, kun se vaihdettiin rupes myös käymään tasaisesti.

                  Osa oli jotain n.30? ja työt 50?.

                  Comment


                  • #10
                    Lämptila-anturi Audi A4 1.8TQ20v AEB-kone

                    Missä sijaitsee lämpötila-anturi kyseisessä autossa.Ongelma on ettei näytä lämpöjä kuin satunnaisesti paikallaan ollessa virrat päällä:sammutan auton käytän virtoja poissa >näyttää mittari kuten pitää saunnaisesti,mutta kun ajan noin 1 km mittari nollassa vaikka kone lämmin.
                    Ostin jo lämpötila-anturin laakkoselta 40eur,pitäisii asentaa paikoilleen,siis minne asennan?

                    Comment


                      #11
                      ITselläni pitkittäiskoneinen 150hv (vihreä anturi). Joten tämä ohje nyt siihen.

                      Pitkittäiskoneessa tuo mittarin anturi sijaitsee koneen päässä erillisessä oksassa. Anturiin on suht paskamaista päästä käsiksi joten jos rahatilanne antaa myöten suosittelen liikkeessä vaihdattamista, niin säästyy monelta vaivalta.

                      Anyway, Poista Muovisuojus ja sen suosittelen myös purkamaan pois imuletkut anturin päältä, se nimittäin helpottaa hommia huomattavasti. Itse anturia putken sisällä pitää hevosenkengän muotoinen sokka (hinta 1.20?) mikä kannattaa ehdottomasti myös vaihtaa samalla kun vaihdat anturin. Itselläni sokka ei kestänyt vaihtoa.

                      Vaihtoa helpottamaan voit pyytää esim laakkoselta räjäytyskuvan tuosta oksasta niin sekin helpottaa hommia, mutta edelleen ei ole huono vaihtoehto vaihdattaa liikkeessä :)

                      Comment


                      • #12
                        lämpötila mittari ei näytä kuin eka viivalle

                        Ostin siis laakkoselta anturin ja laitoin sen paikalleen ja mittari edelleen nurin:pitänee jalkautua mittarin puolelle.
                        Nyt mittari on kädessä ja alkaa tutkiminen kirjoitan lisää kun saan tietoa vaivasta.

                        Comment


                        • #13
                          Lämpötila mittari temppuaa

                          Täytyy kyllä sanoa että pistän neliveto Audin pian myyntiin kun saan sen kuntoon ja en osta ikinä enää Audia;ovat susiautoja.vikoja riittää jatkuvasti;lämpötilamittari>Tilasin koko mittarin uuden>rahaa paloi,Tyhjäkäynti temppuilee,kierrokset heiluu välillä 300-900rmp välillä kun pysähtyy,joskus jopa sammuu kokonaan kone,Vuorokauden seisomisen jälkeen kännistys vaikeuksia:Lähtee kerralla kun starttaa pitempäänn,tuntuu niinkuin tukehtus,sitten pörähtää käyntiin.Saa nähdä mitä omgelmia seuraavaksi Audissa?

                          Comment


                            #14
                            Jep. Täysiä pommeja taitavat olla audit. Jatkuvasti saa olla korjaamassa. Perheessä ollut A6 muutaman vuoden, ajettu meillä 230tkm (nyt 420tkm mittarissa) ja korjattu: vesipumppu, takajarruputket, takaluukun johtosarja, kuskin oven lukko ja syylärin puhallin (kai jotain unohtu). Huollettu nokkahihna ja öljyt. Perheen A3 ollut 1½ vuotta ja ajettu vissiin 20tkm (mittarissa jotain 100tkm hujakoilla), korjattu vesipumppu. Perheen sataselle audille tulee syksyllä 10 vuotta talossa, ajettu meillä 342tkm (mittarissa 520tkm), korjattu lähes kaikki lämpömittarin anturista, pommin kautta mittaristoon ja huollettu sitäkin enemmän, nokkahihna useasti, öljyt todella useasti ja jarrujakin on mennyt monta kierrosta.

                            Mutta koskaan ei olla tielle jääty! Matkanteko on merkittävästi häiriintynyt vain A6 vesipumpun rikkoutumisesta (kesti ajaa kuutta kymppiä). Mielestäni Audi on melko hyvä auto.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllähän se niin on että jos autoa ei jonkin verran korjaile niin eihän ne viat siitä ainakaan vähene. Itse en ehkä lämpötilamittarin takia koko mittaristoa vaihtaisi ja käyntiongelmat voivat johtua ilmamäärämittarista, lambdasta, paskasesta kaasuläpästä tai alipainevuodoista. Mikään näistä vioista ei liene automerkkikohtainen.

                              Comment


                                #16
                                tai vaikka viallisesta akusta joka vie oikosulullaan laturin viimeisilleen tai rikkinäinen laturi/hiilisilta ja laturi kuormittaa konetta turhaan, ikinä näitäkään vikoja missään muissa paitsi audeissa ole.

                                Comment


                                  #17
                                  [Ja hiukan OT] Eihän niitä vikoja tosiaan muissa merkeissä esiinny. Voiskin vaihtaa työpaikan tonne vv-autolle, täällä toisella saksalaispajalla kun on niin helkutin hiljaista ;D Voihan nuo viat johtua jopa siitä että on tuontiauto, ja vieläpä etelänaapurista, aijai.. ;)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Audeissa ei ole vikoja. On vain ominaisuuksia ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      onhan se tietysti käsite sekin että mikä kutsutaan huolloksi ja mikä korjaamiseksi. erääseen saksalaiseen autoon kun taidetaan vaihtaa kansi 100tkm huollossa. onko tuo sit huoltoa vai korjausta. jos laitetaan huoltoohjelmaan että 50tkm kohdalla vaihda moottori niin se on sit huoltoa. mutta jos hajoaa 200tkm kohdalla niin se on sit korjausta. että näin =)

                                      Comment


                                      • #20
                                        A6 korjauksista omassa autossani elokuulta 2004, jolloin toin auton eteläsaksasta Suomeen.
                                        Kilometrejä siinä oli 128t ostohetkellä, nyt 150t.
                                        Auto ei ollut lähtömaassa kalleimmasta päästä kun loppuhinnaksi jäi hiukan alle 21t? täällä ja hihnahuoltokin oli tehty Saksassa ennen myyntiä.

                                        Uusittu autoon on nyt lämpömittarin anturi sekä väljehtynyt etutukivarsi.
                                        Jarruvalon anturia säädettiin viime huollossa, vikalistaus ja tilapäinen häiriöindikointi paljastivat virheen.
                                        Joka kerta olen tarkistuttanut öljynvaihtohuollossa nuo kuuluisat "nokka-akselit", mutta hyviksi niitäkin on toistaiseksi kehuttu?
                                        Tukivarren huonoutta tosin ihmettelin katsastajan hylätessä sen, olihan auto läpäissyt katsastuksen liki pari kk. taaksepäin Saksassa?

                                        Summauksena täytyy vielä ainakin olla tyytyväinen pieniin korjauskuluihin,..ehkä se suuri "pommi" vielä odottaa?

                                        Aiemmat 15v. ajelin Mb:eillä. Toki niitäkin huoltaa piti, korjaillakin..kuriositeettina vois todeta ettei noita varaosia pilkkahinnalla jaella Veholtakaan.
                                        Kynnys vaihtaa automerkkiä oli kyllä tosi korkea, mutta kun näki tuon Mb laaturomahduksen, ainakin koriruosteiden osalta niin eipä siihen ollut enää haluja.
                                        Positiivisina huomioina Audista vois mainita ainakin loistavat ajo-ominaisuudet talven sohjokeleillä. Lämmintäkin on kabiiniin piisannut ilman lisälämmityslaitteita, kylmyydestäkin joku epäuskoinen minua varoitteli Audi-hankintaa suunnitellessani!

                                        Varmaan kaikki autot kuten Auditkin ovat yksilöitä ja yllätyksiltäkään ei voi välttyä!

                                        Comment


                                          #21
                                          Moi !

                                          Kyllä mulle ainakin on tullu vahvasti sellainen fiilis audista, että ei sovellu ainakan käytettynä ihmiselle, joka ei tykkää ropaamisesta.

                                          Jos jotain epäilyttää, niin kannataa vilkaista audiclubin keskustelupalstoja.

                                          Ex VW hemmona hankin puolta uudemman saman verran vähemmän ajetun merkkihuolletun ja hyvinhoidetun audin ja harrastusta on ollut vähintään yhtä paljon kuin puoli miltsiä kelatuissa passateissa.

                                          Toyotasta tai Hondasta puhumattakaan, joissa ei ole enää helmojakaan, kun mittaristo pitää avata eka kertaa polttimonvaihtoa varten, eikä muuten kummittelle lämpömittarit, polttoainemittarit, hehkutukset tms audin tyyppimurheet.

                                          nimimerkki ropaamisesta tykkäävä

                                          Comment


                                            #22
                                            Hondasta puhumattakaan
                                            Mutta sitten kun alkaa paikat lopulta pettämään niin myös maksaa.

                                            Varaosakustannuksia -90 Accordiin (2.0i 16V) muutaman vuoden takaa:
                                            - polttoainesäiliö + putket > 5000 mk
                                            - kytkinpääsylinteri 205 eur
                                            - pakoputken etupätkä (siis pakosarjalta katille) 200 eur
                                            - ajovalon pesimien pumppu 111 eur

                                            Tarvikeosat olisivat kelvanneet mutta kun ei ollut hankintahetkellä saatavana, saksalaisiin tilanne on tältä osin helpompi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              joo, vaikka hieman samaa fiilistä on jo ehtiny kehittyä ku Vallijuhilla niin on tämä foorumi ja ACF kyllä melko hyvä apukeino näiden "saksan Alfa_Romeoiden" kanssa elämiseen. Kaikkea ei trvi sen kaikkein kalleimman kautta säätää.....

                                              Comment


                                              • #24
                                                lämpömittarin vika selvisi

                                                Minun audi 1.8TQ lämpömittari temppusi:näytti ajossa 60-70celsiusta.Mittasin autoa pidellen parkissa 30km ajon jälkeen reilua revitystä 3500-6800rpm kierrokset ja sitten minuutin tyhjäkäynti ja moottori sammuksiin .Mittarin näyttö 60 astetta ja 5 minuutin päästä 90 astetta.

                                                Minu päätelmä mittarin temppuilusta:termostaatti sökö,kun auto sammuksissa ajon jäkeen ja mittariin tulee näyttöä enemmän kuin ajon aikana.Silloin on selvää että tarmari päästää ajossa vettä vuotamaan ja lämmöt ei nouse,koska vesi kiertää vapaasti koneen ja syylärin välissä jatkuvasti.Jälkilämpö nostaa lämmöt parkissa ja kone sammutettu ylemmäs koska vesipumppu estää veden kierron ja jälkilämpö nostaa lämpömittarin neulaa ylös.Eli ts. lämpömittari on kunnossa ja myös piirilevy mittarissa,mutta termari sökö.Sitten vaan termarin vaihtoon,mutta missä on kys.autossa termari??

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Lopultakin sain aikaiseksi mittariston irroituksen; viimeinen sysäys oli toimimaton mittarivalaistus. Syyksi paljastui särkynyt valon säätöpotikka... :/

                                                  Mutta pelkän lämpö- ja/tai polttoainemittarin satunnaisen pätkimisen vuoksi piirilevyn uudelleenkolvaus voi olla liioittelua - vaikka ei kai siitä haittaakaan ole. Väittäisin kuitenkin, että usein syynä saattaa olla kontaktin heikkeneminen kuvan osoittamassa kohdssa:


                                                  Eli ruuvit, jotka toimivat johtimina piirilevyltä lämpö/polttoainemittarille: vaikka kuvasta ei näy selvästi, olivat nuo rinkulat hapettuneet sen verran, että selittää pätkimisen. Raaputtelin kirkkaalle metallille, puhdistin contact cleanerilla ja löin läjään. Toiminee taas toistaiseksi.
                                                  No joo, kun kerran auki oli niin kolvailin myös tinaukset uudelleen, ihan varmuuden vuoksi... ;)

                                                  Muutamia muita kuvia mittariston irroituksesta (for dummies):
                                                  http://photobucket.com/albums/y131/taski/Vehicles/

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lämpöheittelyn/näyttämättömyyden korjausta Audi 1.8tq B5 -96

                                                    Nyt monien vaikeuksien jälkeen saatu auton koneen lämpötilamittari näyttämään mitä pitääkin.
                                                    Ajossa mittari näyttää 90 asteen kahta puolen eli ok.
                                                    Korjattu:mittari tinattu uusiksi,ei toiminut vielä tinauksen jälkeen.
                                                    Korjattu:koneen lämpöanturi vaihdettu uuteen ,ei toimi vieläkään .
                                                    Termari vaihdettu Vieremällä Mauri Jeskasen tee se itse hallissa>nyt toimii mittari ,halleluja!!!
                                                    Helpotus oli suuri,kun mittari näyttää kuten pitää.

                                                    Vinkkejä vikainfoon ratin takaa lämpömittarin näyttöhäiriöissä vastaisuuteen.


                                                    Vikoja voi jakaa 3 vika epäilyä kahteen linjaan siten yksinkertaisesti.
                                                    Aja auto lämpimäksi noin 10 km reilusti kaasulla >autoparkkiin ja moottori sammuksiin.
                                                    Virrat päälle,mutta ei autoa käyntiin.
                                                    Jos lämpömittarin näyttö nosee noin 90 asteeseen parkissa ollessa virrat päällä.Vika ei ole mittari- taulussa vaan joko termarissa tai lämpöanturissa.Vaihda termari ensin 25eur kulu itse vaihtaen,sitten anturi 40eur.
                                                    Jos mittari ei näytä lämpöjä parkissa ollessa ed.main. testissä on mittarissa tinauksissa vikaa.Tinaa kaikki komponentti liitokset mittari taulussa ja mitta liuskojen johtavuus,selvitä liuskakatkot,korjaa tinauksella.Minun auton, mittari mittauksen viat olivat: liuskoja poikki mittaritaulussa ja termari rikki.
                                                    Kone kävi alilämmössä 60asteessa ja pakarin pää mustana,kone kävi alilämpöisenä.
                                                    Nty ajettu 50km reipasta ajua annettu koneen laulaa 3-4 vaihteella punaiselle alueelle.Pakarin pää on nut reissun jälkeen ihan harmaanut ,palaa hyvin bensa,kun lämmöt kunnossa koneessa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Olisiko autoni ECT anturi (engine coolant temperature) tiensä päässä?

                                                      Oireilee siten että mittaristossa lämpömittari ei nouse kuin 60 asteeseen. Aiemmin toiminut normaalisti ja lämmöt 90 asteessa ja molemmat flektit toimivat. Todelliset lämmöt ovat näin kesällä varmasti sen 90 astetta, joten termostaatissa vikaa tuskin on.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nyt on lämpötila-anturi testattu ja näytti 280 ohmia (=90 astetta) ajon jälkeen, joten se toimii. Saako lämpötilamittari muualta tietoa? Eli oisko vika sitten mittarissa tai sen liitoksissa.

                                                        edit: yhtäkkiä alkoi toimimaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mie myös olin huomaavinani hieman lämpömittarin seilausongelmaa. Tuossa viikko aikaa kun ensimmäistä kertaa luin vikakoodit niin löytyi vikakoodi, 01039 - Coolant Temperature Sensor (G2) 30-10 - Open or Short to B+ -Intermitted, jonka nollailin pois. Vikakoodi ei ole uusinut, mutta tänään ajossa huomasin että lämpömittari seilasi 70 ja 90 asteen välillä melko nopealla syklillä. Normaalisti lämmöt pysyvät hyvin tarkasti 90 tuntumassa. Taitaa siis tuo lämpötila-anturi päätyä vaihtoon. Onkos 059 919 501A oikea osanumero lämpömittarin anturille? Voisikos tämän anturin viallisuus vaikuttaa kylmäkäynnistykseen?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vaihtelin tuon anturin,059 919 501A, joka maksoi 28,10? tiivisteineen päivineen. Lämpömittari lopetti seilaamisen, mutta muuta eroa en huomannut käytöksessä. Itse vaihto oli hyvinkin yksinkertainen. Uusi vihreä anturi tuntui istuvan hieman väljemmässä, kuin vanha musta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X