Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 ilmastoinnin ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 ilmastoinnin ilmaläppämoottoreiden huolto-ohje

    HUOM! Tämä on kesken! Aloitin kuitenkin kirjottamisen jo koska tälle on kysyntää ja ihmiset pääsee jyvälle miten homma menee! Laita kysymyksiä ja kommentteja (on myös kiva kuulla jos tämä on jotakuta auttanut :-) tähän threadiin jatkoksi, niin täydennän ohjetta sen mukaan.

    Työn kesto noin 1-2h jollei tule mutkia matkaan...

    Esitietovaatimukset :-)
    - yleistieto sähkömoottorin toiminnasta ja sähköisten osien vianetsinnästä
    - ilmastointidiagnostiikan tulkinnan ymmärtämystä

    Tarvikkeet
    - Lyhyt ristipäämeisseli
    - Torx-avaimia
    - 8 tai 10mm hylsy (en muista kumpi koko oli)
    - 9v paristo
    - vanha hammasharja tms jos putsaa itse sähkömoottoria
    - yleismittari

    1. Irrota hanskalokero ja kuskin jalkatilan lokero
    - tämän olet varmaan jo tehnykkin.. kuskin jalkatilan lokero tipahtaa akkuporan ja 8 tai 10mm hylsyn kanssa muutamassa sekunnissa, hanskalokeron torx-ruuvit oli vähän mutkan takana, eli siinä 2 x pultti ja 3 x torx ruuvi.

    2. Irrota kummallakin puolella 90 asteen ilmakanavamutkat
    - lähtee nykäsemällä

    3. Irrota kummallakin puolella läpänkääntövipu
    - vivut kummallakin puolella ilmanjakoboksia , toinen sininen, toinen punainen.
    - yksi ruuvi (kuskinpuolella tarvii olla nysämeisseli tilanpuutteen takia) ja vetämällä pois läppäakselilta. ei voi mennä väärään asentoon, joten ei tarvi huolehtia asennosta. läppiä voi käännellä ihan sormivoimin akselilta.

    4. Irrota läppämoottorikaukalo
    - kummallakin puolella yksi ruuvi ylöspäin, apukuskin puolella vivun alapuolella, kuskin puolella siinä kohti mistä juuri käänsit vivun pois tieltä
    - nosta kaukalon kiinnityskorvakkeet (ne joissa ruuvit oli) pois koloistaan
    - kaukaloa pitää kääntää auton suunaassa taakse ja alaspäin, koska kaukalon keskikohdalla on tukitappi
    - kun kaukalo tulee irti tukitapista, vedä sitä hieman apukuskin puolelle, irrota moottorien johdot ja vedä kokonaan ulos

    5. Moottorin purku kaukalosta
    - 9v paristolla pystyy ajelemaan moottoria edes takas (sikäli kun se toimii) antamalla sähköä liittimen pinneihin 1 ja 2
    - moottori on kolmella ruuvilla kiinni kaukalossa ja vivusto nousee nurkasta ylös jos moottori on ajettu ihan toiseen äärireunaan ja moottoria hieman kääntelee.
    - vivut ei kestä yhtään sivuttaismomenttia, itse katkaisin yhden vivun asiaa selvitellessäni :-) no onneksi uusi ei maksanu ku vähä reilun euron.

    6. Moottorin huolto (experts only)
    - moottoriyksikkö on kasassa viidellä torx-ruuvilla
    - sisällä on pieni sähkömoottori, hammasvaihde ja potentiometri asennon lukua varten
    - sähkömoottori nousee ylös varovasti kampeamalla
    - itse otin sähkömoottorin irti, hiilet pois (sisältää pienen jousen, pienen hiilen ja pienen rikan, varo hävittämästä), pääty auki, ja putsaus. Eli ongelma oli että sen moottorin kontaktit oli hiilipölystä oikosessa. Vanhalla hammasharjalla putsasin moottorin päädyn, kontaktit ja niiden välit. Siinä pitää vaan varoa vaurioittamasta käämien lankoja. Sen jälkeen kasasus ja testaus, toimi kuin junan vessa... Jos sähkömoottorin huolto tuntuu vaikealta hommalta, suosittelen suoraan vaihtamaan uuden moottoriyksilön, niin eipähän tarvi taas pariin vuoteen asiaan puuttua. Moottoriyksikön hinta merkkiliikkeltä kysyessäni oli muistaakseni 76e (vuonna 2003).

    Muuta:
    Kun tuo nyt on auki, niin molemmat moottorit kannattaa tietty huoltaa samalla. Miulla toinen oli ihan siistissä kunnossa. Hankalin homma oikeastaan oli tuon kaukalon takaisinkiinnitys, eli kun sen pujottaa takas autoon niin ruuvin ja vivun kiinnittäminen kuskin jalkatilassa vaatii ohuen käden/näppärät sormet ja sen nysämeisselin. Samoin ilmakanavamutkan pujottaminen saattaa olla hankalaa. Onneksi isoon autoon mahtu makoilemaan selälleen puoliks kuskin jalkatilaan ja siitä vaan tähtäilemään :-)

  • #2
    ohje oli hyvä kiitoksia kirjoittajalle.

    Comment


    • #3
      hah! Hyvän ohjeen ansiosta rohkenin ryhtyä toimeen ITSE oman toimimattoman ilmastoinnin kanssa. "tuulilasi/jalkatila" -läppä ja "central" läppä sekä "Temperature control"-flap sporadic block oli vikakoodit ja ei ilmaa tuulilasille se akuutein pulma kosteassa syksyssä....
      Ei ensimmäinen moottori pyörinyt ollenkaan paristovirralla nyt kun se on tuossa pöydällä. Rahaa ei enää ole kun tuo ei edes ole pahimpia vikoja ko. autossa nyt. Uudet moottoriyksiköt hiukan kalliinpuoleisia...
      Tuo itse 7V moottorihan näyttää melkein Scalextrix mosalta, joten onko mahdollista, että sellaisen voisi löytää ihan jostain sähkötarvike liikkeestä? (yleiselektroniikka jne...) Onko jollain jo kokemusta...?
      B4 kasikympisää nuo kaikki on ihan kauhean ahtaissa paikoissa. kassotaan kuin mun tässä käy....

      Comment


        #4
        Katoppa löytyiskö täältä
        http://www.kouluelektroniikka.fi/

        Comment


        • #5
          valitettavsti ei ollut juuri oikeaa, mutta olipahan muuten vaan hauska kauppa kaikkea kivaa ja "tarpeellista"....:-)

          Comment


            #6
            Tarkistitko Juha, missä kunnossa moottorin hiilet olivat? Mulla ei lämmönsäätöläpän moottori pyörinyt, mutta pienellä hiilien viilaamisella (päät tasaisiksi) ja roottorin putsilla (neulalla varovasti raot puhtaaksi) alkoi moottori toimia kuten pitääkin.

            Comment


            • #7
              Jaahas... kuinkahan on? Tänä aamuna kun nopeasti kokeilin , niin jo pyörii moottorit. (toinen paristo ja johdot tosin, mittasin kyllä virrat siitä eilisestäkin) Tod.näk. on kuitenkin , että vika piilee jossain muualla...:-( ?
              Mites tuo potentiometri moottorin paketin sisällä? Kuinka sen voisi mitata?
              Katsellaan taas illemmalla uudestaan. se hyvä puoli tässä ropaamisessa on jo ollut, että saan nyt aseteltua moottorit/läpät sellaiseen asentoon, että ilmaa tulee lasillekkin...
              UPDATE!
              nuo moottoriyksiköt maksavat VV-autossa huokeat 206 ? kpl.......

              Comment


              • #8
                Nii-in... Kyllähän nuo yleisiä vikaantujia ovat. Itse vaihdoin viime vuonna kokonaan uuden boksin siihen joka ajaa ulkoilma/lämppärin kennon läppää. Bosch-varaosana sai puoleen hintaan VAG-tarvikkeen hinnasta, olisko ollut jotain alle satkun... Ei muista tarkkaan. Vanhan varmaan saisi elvytettyä, koska vika moottorissa. Toimii irrallisena, mutta ei paikoillaan.... paitsi tietenkin kun painaa sormella määrätyllä tavalla... Veikkaisin viaksi moottorin takalevyä, sitä muovista.

                Jos halua askarrella, saa ns. vaihto-osan ostaa pois edukkaasti. Varmaan yhdistämällä toisen rikkinäisen kanssa tulisi yksi soiva peli.

                Irtonaista moottoria oli vaikea löytää, koska pitää olla tarkasti samalla rungolla.

                Comment


                • #9
                  yess! Nyt on valoa tunnelin päässä! Huolellinen puhdistus ja nyt toimii niinkuin pitää! En hokannut viilata noita hiiliä, puhdistin ne hyvin. Kun ei ollut neulaa käsillä käytin rakojen putsaamiseen sitä pikku jousta joka painaa niitä hiiliä. Kolmesta moottorista on nyt 2 huollettu. Kolmas vielä toimii, mutta avaan ja huollan vielä senkin. Kauhean hankalassa paikassa tuossa B4 mallissa nuo ovat. Ahdasta on, oikeasti kaikki piuhat saisi pois ainoastaan kojelaudan irroittamalla....
                  Suuret kiitokset alkuperäisen ohjeen kirjoittajalle sekä muille jotka ohjasitte oikeaan suuntaan tässä remontissa. (Tässä tapauksessa ohjeen 1-2 tuntia oli vaan lähempänä 1-2 päivää...:-)
                  Pitäiskö näitä vastaavia ohjeita kerätä omaan "How To" osioon....?

                  Comment


                  • #10
                    Suuret kiitokset alkuperäisen ohjeen kirjoittajalle sekä muille jotka ohjasitte oikeaan suuntaan tässä remontissa. (Tässä tapauksessa ohjeen 1-2 tuntia oli vaan lähempänä 1-2 päivää...:-)
                    Köhöm, kiitos itsellenne. Kyllä tuota itsekin aikoinaan ton C4:n kanssa tuli useita päiviä ihmeteltyä, purettua keskikonsoli kokonaan pois jne kunnes hokas et hei, senhän voi pujottaa tosta välistäkin... Ja kyllä se toisella kerralla menee aina nopeammin, itsekin jouduin ottaa uudestaan auki kun olin vahingossa ensin murjonut niitä vipuja ja yksi meni poikki heti kasauksen jälkeen ja on tuo nyt tullut tehtyä pariin muuhunkin C4:ään. Toivottavasti ohje edes vähän helpotti ettei tarvinnu kaikkea opetella alusta.

                    Comment


                      #11
                      Onkos Juha keksinyt jonkun tavan päästä käsiksi siihen "patoläpän" moottoriin? Ko. läppä siis ainakin Coupesta löytyy ja se on heti siellä ilmakanavassa ilmeisesti estämässä ajoviiman syöttämää ilmaa. En tarkoita nyt sitä kierrätysläppää, joka toimii alipaineella vaan sitä ennen on vielä yksi.
                      Mietin vaan kun yksi toveri kävi autoansa näyttämässä ja kummasteltiin mikä pitää ääntä sillä seudulla. Tuohon päädyttiin, mutta täysin mahdottomassa paikassa on ko. moottori ilmakotelon ja a-pilarin välissä.

                      Comment


                      • #12
                        tarkoitatko tuota no: 14?



                        tuomio taitaa olla että aika paljon pitää purkaa...:-(

                        nää mä olen huoltanut:





                        eli lämmönsäädön, ylös/alasäädön ja sitten tuo "Central Flapin" mitähän se tekee...?

                        Comment


                        • #13
                          vikakoodeisas oli muuten maininta tuo lämmönsäätöpotikan (G92) virhetoiminnasta: tuntuu se kuitenkin säätävän, mutta mistähän siinä voi olla kyse? Mitä sille voi tehdä, vai voiko?

                          Comment


                            #14
                            14 joo. On heppu tainnut jo purkaa kaiken eli kojelauta syliin ja kylmäaineet pois. Himpan epäystävällinen korjattava työmäärään ja hintaan nähden koska sivukuluina tosiaan tulee ilmastoinnin täyttöä jne.

                            Comment


                            • #15
                              Ot

                              Juuso: Mistä nuo sun kuvat on otettu?
                              Käyttöä olis moiselle kirjalle/cd:lle tjms..

                              Comment


                                #16
                                https://erwin.audi.com/erWinAudi/

                                Rahalla voi ostaa netistä noita dokkareita suoraan pääkallopaikalta.

                                Comment


                                • #17
                                  Hmm... omassa oli seuraava koodi myös: 15.7 Air Flow Flap, sporadic block. en aatellu tehdä mitään kun on niin vaikeeta....ja unohdin jo muun menestyksen huumassa tuon. Sama homma tietty tuossa moottorissa
                                  Voe prkle!
                                  Olisi tietty hyvä hoitaa samalla kun tuosta joutuu ilmarinkin tyhjäämään kompuran vaihdon yhteydessä......
                                  ei ihan jaksaisi:-(
                                  mitä tuo läppä siis tekee...?säätyykö se vauhdin mukaan vai jotain?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kimmo: joo myyvät noita suosittelen. Nuo on kopiosuojattuja, mutte eivät kalliita 17? tais olla tuo.

                                    Comment


                                      #19
                                      Heti kun ilmat taas jähtyi alkoi ongelmat itselläkin.

                                      Eli lämmösäätöläppää ohjaava moottori ei toimi. Purin irti, moottori kyllä pyörii, kun ajaa sitä virtalähteellä. Vika siis ilmeisimmin nyt potentiometrissä. Vikakoodikin taisi kertoa vian olevan juurikin potentiometrissä, (08.3 Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer, sporadic open).
                                      Potentiometrille tulee kyllä +5V, muttei aja kuitenkaan moottoria.

                                      Edit: Potentiometri testattu ja toimii.

                                      Kaikki viat:
                                      08.3 Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer, sporadic open
                                      08.5 Temperature Regulator Flap, static block, *08.5 (see below)
                                      08.6 Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer, malfunction
                                      11.5 Central Flap, static block, *11.5 (see below)
                                      13.5 Footwell/Defroster Flap, static block, *13.5 (see below)
                                      13.6 Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer, malfunction
                                      13.7 Footwell/Defroster Flap, sporadic block (EDIT: tätä virhettä ei enää näytä olevan.)

                                      Voiko nämä viat teoriassakaan johtua jostain yhdestä viasta muualla, johdoissa tms.

                                      Kytkykaavion mukaan kaikkien moottorien potikoilta lähtevät pun/kelt johto (pistokkeen kohta 3) menevät yksiin ja control modulin napaan C8, samoin piuha nro 4 (musta/ruskea) menevät yksiin ja napaan A9. Ota näistäkin selvä, kele.

                                      NOiden kolmen moottorin kanssa vielä samalla kartalla kaavion mukaan on sisäkiertoa ohjaavan läpän moottori. Siltä ei ole tullut virhekoodia, mutta en ole muistanut kokeilla toimisiko se.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mikko, tuo on kyllä hyvin vastaava jama kuin mullakin oli. Koodeissa oli mainintoja tuosta potentiometrin häikästä, mutta niitä saattaa ilmeisesti tulla moottorin jumiessa. Yksi moottoreistani toimi kokeillessani, mutta siitä oli kuitenkin vikakoodi tarttunut. Kun sen avasi oli aivan selvää, ettäei se ole voinut toimia täysin. Todennäköisesti tekemällä alkuperäisen ohjeen mukaisen huollon noihin sähkömoottoreihin, homma lähtee pelaamaan. Moottorien purku ja huolto oli pala kakkua verrattuna siihen ährään, mikä vaadittiin niitten irroittamiseksi!
                                        Ja yksi juttu: Vag-Comia tarvitaan noitten moottorien kalibroimiseen perusasentoon kaiken lopuksi! Muuten saattaa olla, että ohjelma ei toimi 100% oikein. läpät ovat ohjelmaan nähden väärässä asennossa.
                                        Edit: huom

                                        Comment


                                          #21
                                          Pystyykö VAG-COMilla tekemään tuon mullakin, UrS4 -91?. Tarvitaanko "login" -koodia, jota mulla ei ole (Mistä muuten saisi?).
                                          Tuo lämmönsäätöläpän moottori on kunnossa, samoin potentiometri on kunnossa. Moottori toimii, kun piuhoihin 1 ja 2 antaa virtaa, pyörii molempiin suuntiin. Potentiometrille tulee 5V.

                                          Täytyypä tökätä vielä kiinni VAG-COMiin ja katsoa mitä se sanoo.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mikko,tuo oli ainut homma vikakoodien lukemisen poistamisen lisäksi joka on tullut tehtyä, joten minkäänlainen asiantuntija ei ole nyt täällä päässä kyseessä...:-)

                                            Mutta eiköhän se sinullakin onnistu, nuo lienee tuolta osin samaa " sukupolvea" aivoiltaan.
                                            Se on siellä "Basic setting" osiossa kun on ensin menty ilmastoinnin puolelle. Vag-Comissa. Mitään login koodia en naputellut missään vaiheessa. Omassani se oli sitten 001 ja Go ja sitten se lähti niitä moottoreita yksitellen ajamaan laidasta laitaan. Jos tuon jälkeen näkyy vikakodeja joita ei aiemmin ollut, niin ne voi olla toimintoja joita sulla ei olekaan ja ne voi poistaa.
                                            Vag Com on syy pysyä "naissä merkeissä"....

                                            Comment


                                              #23
                                              Eilen sitten katsoin uudestaan vag-comilla, ja löytyihän ne oikeat kanavat. Pienen surffailun jälkeen tarkistin vikakoodit (pahus kun ei nyt ole ne tässä mukana), niin näytti, että noiden moottoreiden osalta battery + oli kadoksissa, jos oikein muistan. Yksikään kolmesta, lämmönsäätö, central flap eikä defrost/footwell läppä, ei liikkunut, ja kaikissa oli saman muotoista vikaa. Testasin vielä johtojen päästä, että ainakin tuolle lämmönsäätimelle tuli 5V potentiometrille, mutta +12V ei moottorille missään vaiheessa.

                                              Täytyy yrittää viikonloppuna metsästää vikaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Vika sitten oli siinä ohjainboxissa. Vaihdettiin kokeeksi toisesta autosta ja kaikki alkoi toimimaan. Täytyy alkaa metsästämään toista boxia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  tavallaan helpompi, mutta kalliimpi vika...
                                                  ja ne läppämoottorit, mikäli on alkuperäiset, seuraa vääjäämättä perässä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitoksia vain alkuperäisestä korjausohjeesta...homma tuli hoidettua vaikka ahdasta olikin. Huomasin, että oikeanpuoleinen sinisillä tangoilla ollut moottorin staattori oli paljon kuluneempi kuin vasen punaisilla tangoilla varustettu vasen. Moottorit ovat samanlaisia niin vaihdoin oikeanpuoleiseen paremmin säilyneen...ei tarvinne kovin nopeasti alkaa korjata uudelleen. Huonomman moottorin staattorin hankauspinta oli erittäin karhea...hionin sen erittäin hienolla hiekkapaperin kapealla liuskalla poran päässä pyörittäen ja kangasliuskalla lopuksi. Hiilet kestävät pidempään...toivottavasti.
                                                    Kummankin moottorin staattorit ovat kolmijakoiset eli nopeudet ovat samat...siksi vaihtokelpoisia ja kyljissä merkityt jännitteet.

                                                    Takaisinasennuksessa tarkennuksena, että moottoreiden asennusrungossa, kaukalossa, jossa on moottorit ja vivustot, on keskivaiheilla kolo, joka pitää saada kohdalleen vastaavan muovisen nykäleen kanssa, joka on auton "rungossa"...muuten osa ei mene paikalleen....aikani yritin ennen kuin huomasin. Ulos otettaessa tätä ei tietysti huomaa eikä kiinnitä huomioo.

                                                    Homma pelaa hienosti...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kiitos ohjeesta..

                                                      Päteekö sama ohje S4 C4 -92..?

                                                      itte punaisen tangon irti otin n. vuosi sitten ja ohjasin käsin läpän asennon tuulilasille..

                                                      lämpötilan? säätö moottorin huolsin kesällä kun alkoi puhaltamaan pelkästään kuumaa ilmaa :P

                                                      löytyi konehuoneen puolelta heti puhaltimen jälkeen..

                                                      onko kellään räjäytys kuvia / noita ohjekirjojen sivuja digi muodossa..? olis erittäin kiitollinen.. ei ole kehdannut alkaa purkamaan koko kojelautaa.. tekisi vain ylimääräistä työtä..

                                                      VAG-COM antaa vikakoodin :

                                                      1 Fault Found:
                                                      00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)
                                                      41-00 - Blocked or No Voltage

                                                      että tuohon pitäs päästä käsiks :)

                                                      Ps. onko kellään hajua missä on pisaran erotin tässä autossa? tuolla pissapojan säiliön alla itte epäilin.. ilmastointi kusee jonnekkin kylmäaineet karkuun, fosforit laitettiin sisälle kesällä että näkis vuodon mutta ei ole missään näkyvässä paikassa vuotoa jotenka pisaran erotin tai sitten itte höyrystin jää enää jäljelle tutkittavaksi?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Minulla ei kunnolla lämpene, ja lämppäristä löytyi vikakoodi 08.5 Temperature Regulator Flap, static block, *08.5 (see below).
                                                        Yritin putsailla moottoreita mutta ei auttanut. Olisiko keskusyksikkö rikki, vai täytyykö kasaamisen jälkeen nollata vikakoodit VAG-COM:lla jotta alkaa toimimaan?

                                                        Mitä tuo koodi oikeastaan tarkoittaa suomeksi, static block? Onko moottori rikki vai potentiometri vai mikä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ookko kokeillu pyörittää tuota lämmönsäätöläpän moottoria esim. 9V pariston avulla ja/tai mitannu liittimestä notta tuleeko nastoihin sähköä?

                                                          Static block = staattinen jumi, läppä ei vaihda asentoa vaikka keskusyksikkö käskee. Ja moottoriin toi virheilmo viittaa, asentotunnistimen potentiometrillä on oma virheilmoitus.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Hei, tänks tiedosta! Luulin että niistä kojelaudan alla olevista moottoreista punaisella varrella oleva oli lämmölle, ja ruuvailin sitä. Täytyypä koittaa tuota kertomaasi moottoria.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X