Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T (110kw) lastutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.8T (110kw) lastutus

    jos ajettu +200tkm kannattaako lastutus, eli kestääkö turbo. Tietoa kokemuksista... tiedän toki että tehomielessä kannattaa.

    kokemuksia eri vaihtoehdoista, MTM, Revon, ym...?

  • #2
    Eiköhän tuo noillakin kilometreillä vielä kestä.
    Omani lastutettiin 135tkm kohdalla MTM:n tuotteella, nyt kuukauden päivät päristelty ja erittäin tyytyväinen olen.
    Jos tuota MTM diiliä olis ollu ni varmaan uteliaisuuttani olisin hommannu APR:n lastun.

    Comment


    • #3
      ...

      Minua kiinnostaisi kuulla tuon 110kW:n lastutuksen tuloksista ja käytetystä lastusta?

      Millaiset tehot tulivat, millaisia kokemuksia muuten piirillä varustetulla autolla ajamisesta?
      Kylmäkäynnistysongelmia?
      Huonoja puolia?

      Onkos joku kellottanut 0-100/varttiaikoja esim. AP-22:lla? (Tai käynyt vartilla)

      Onko joku päivittänyt samalla jotain muuta kuten putkistoa => tehonlisäys?

      Comment


      • #4
        ...

        Eikö tosiaan kukaan ole harrastanut lastutusta ja mitannut saatuja tehoja?
        -Tai vaihtanut jotain muutakin osaa...?

        Myös 5v laatikon tehon(väännön)kesto kiinnostaisi tietää.

        Comment


        • #5
          Eiköhän aihe ole vain niin loppuun asti jauhettu, ettei kukaan jaksa enää vastata:)

          Kurkatkaa vaikka ffp:n foorumia ja Audiworldiä, jos ei searchilla mitään löydy...

          Comment


          • #6
            ...

            Argh. FFP.. Onko pakko? ;-)

            Lähinnä tältä foorumilta etsin, myönnetään.

            Comment


              #7
              Lastutetulla autolla paljon ajaneena voisi vastata yleisesti, että turhaan olet huolissasi. Ei ole kylmäkäyntiongelmia, käynnistyy ja toimii juuri niinkuin normaalikin peli, näin ainakin niillä MTM:n lastuilla joilla itse olen ajellut. Ne ongelmat joita tulee herkemmin ovat esim imuputkiston vuodot.

              Onko huonoja puolia kysymykseen vastaisin että joo -mutta 1.8T koneissa taitaa nuo huonot puolat tulla tehtaalta :-)

              ...eli ilmamäärämittarivikojen lisäksi kyseisen koneen kohdalla kai ollut puolavikoja...

              Huono puoli on että kun tehoon ja vääntöön tottuu, on vaikea elää ilman. Ja kun huomaa miten kivaa lisäteho on, tekee mieli enemmän.

              Comment


                #8
                Eikös TM:ssä ollut 1.8T lastutesti joitakin vuosia sitten (2001 ehkä), testiaihiona A4 muistaakseni. Mukana oli silloiset myydyimmät lastumerkit, mittauksia teho, vääntö, taisi olla jopa kiihtyvyyksiä ja kulutuslukemiakin. Ja GTI-lehdessä on tainnut myös olla parin vuoden sisään lastutesti GTI-golfia rääkäten, taisi siinäkin olla dynokäyrät näkyvillä.

                Comment


                  #9
                  Onhan tuota omaa autoa lastutettu, mutta kun tuo S3:nen ei alkuperäisenäkaan ihan vastaa tuota 110 kW 1.8T (esim. isompi turbo) niin... mutta kokemukset ovat kyllä erinomaisen hyviä, kuten jpeltopuro tuossa aika hyvin tiivisti! Lisätään tuohon "vikalistaan" vielä tuo jo pikkuhiljaa legendaarinen by-pääsi niin siinähän se on. Loppujen lopuksi sama peruskonehan tuo on :)

                  Enivei jos kiinnostaa niin 0-100 on pienillä pitovaikeuksilla 6.3 sek ja vartti 13.9 sek. Mitattu Gtech competition pro mittarilla.

                  Comment


                    #10
                    Minkälaiset moottoriarvot sulla on S3:ssa? Eli tehot / vääntö. Nuo arvot menevät aika hyvin ainakin varttimailin osalta n. 260+ teholukemiin. Paljon muuten S3:n painaa?

                    Comment


                      #11
                      En oo vielä käynyt penkissä, arviot liikkuu varovaisesti 250+ ja optimistisesti just tuo 260+

                      Autossa on Revon softa ja he lupailevat sen 260+ mutta autothan ovat aina yksilöitä.

                      Vääntöä sanoisin varovaisesti 350+ Nm, optimistisesti 380+ Nm. Keväällä tarkoitus käydä penkittämässä.

                      Auto papereissa lukee paino reilu 1500 kg, siihen kuski, pensat ja muut roinat niin liikutaan varmaan lähempää, ellei yli, 1700 kg... on siinä tarpeeksi painoa!

                      Comment


                        #12
                        Okei, mä nimittäin vertaan hieman omaani joka on siis S4:n. Nyt kun MTM ohjelma on sisällä uuden MAPin ja hukkaportin jousen kiristyksen kanssa niin eroa vakioon on aika runsaasti perstuntumalla.

                        Valmistajan (MTM) mukaan tehoja saatas se 270+ ja vääntöä tulisi vakioon 350 nm lisää 111nm niin olis silloin 460nm. Auto painaa rungon osalta 140 kg S3:sta enemmän, joten teho/painosuhde on meillä tismalleen sama (8% ero). Siitä johtopäätöksenä voisin vetää, että kiihtyvyysarvot sun auton luokkaa, tosin mulla on vakiona aika paljon enemmän vääntöä ja chipin kanssa suhde senkun kasvaa... mitenköhän vaikuttaa - ei mitään hajua.

                        Onko sulla näillä vakioarvoilla oleva auto:
                        - 210 hp / 270 nm (lisäys revolla se 20%)
                        - 0-100 6.8 sek (nyt 6.3 sek)
                        - 6 vaihteinen (edelleen...heheh)

                        Noista Revon softista on puhuttu paljon. Eikös sillä pysty itse jopa jotenkin säätelee asioita vai olenko ymmärtänyt väärin?

                        Comment


                        • #13
                          Juu eikös sillä kalleimmalla lisälaitteella, oliks se joku SPS3 tai vastaava, ni pysty myös säätää ahtopaineita ja sytytysajankohtaa...

                          Comment


                            #14
                            Jep, just nuo vakioarvot.

                            Tuo vääntö vaikuttaa paljon kiihtyvyyteen, korjatkaa jos olen väärässä, mutta vääntöä tarvitaan kiihtymään ja tehoa ylläpitämään vauhtia. Joten kun kerran vääntö / paino suhde meillä on jo eri luokkaa niin ei sun valoissa tartte pelätä ;)
                            Mulla on ongelmana tuossa 0-100 se että 90 km/h:ssa niin joutuu vaihtamaan 2:lta 3:elle jolloin tuhlaantuu aikaa, sais olla vähän pidempi ykkönen ja kakkonen.

                            Ja Revolla tosiaankin on tuo SPS3 (ja minulla...) jolla voi säätää ahtopaineita ja sytytysennakkoa. Tuolla SPS3 on mahdollista saada S3:sta (ja vissiin muista 1.8T koneista) semmoiset n. 1.5-1.55 baria ahtoja, mulla tällä hetkellä jossain 1.3-1.4 maisemissa, en ole vielä mitannut tarkkaan.

                            Niin ja noista minun arvoista, ykkösellä kun vielä löi tyhjää kun kytkimen nosti kokonaan niin sanoisin että tuosta ajasta pitää vielä saada nipistettyä kymmenesosan tai pari. Tosin quattro kiihtyy vielä aika kivasti vaikka sutii joten en mene vannomaan. Kunhan tulee kesägummit alle niin sitten saa "lopulliset" arvot.

                            Comment


                              #15
                              Teho ja vääntö ovat toisistaa riippuvaisia, vääntö kun on tehon toinen osatekijä, eikä voida sanoa, että moottorin max vääntömomentti sitä autoa kiihdyttäisi. Sitä autoa kiihdytetään moottorin tekemällä työllä, joka muunnetaan välityksillä vetävien pyörien momentiksi, josta taas saadaan autoa eteenpäin työntävä voima. Vääntömomentti kyllä kertoo moottorin luonteesta, mutta sen kautta eri tavalla kiertävien ja erilaisilla välityksillä varustettujen autojen vertailu on hankalaa. Helpoin tapa tutkia teoreettisesti kiihtyvyyttä on laskea kiihtyttäessä käytetyn kierroslukualueen keskitehoa. Tai integroimalla tehokäyrää. Saman tehoisilla ja suurin piirtein yhtä kiertävillä koneilla max vääntömomentti ja sen kierrosluku kyllä antavat kuvan pienemmillä vaihteella kiihdyttelystä.

                              Sanonta momentti kiihdyttää ja teho määrää huippunopeuden on siinä mielessä oikein, että se maksimiteho kyllä määrittää sen voiman millä autoa voidaan työntää eteenpäin ja tämä voima määrittää yhdessä liikettä vastustavien voimien (kitka, ilmanvastus) kanssa teoreettisen huippunopeuden. Suurin vääntömomentti ja sen kierrosluku taas kertoo nopeuden, jossa teho on suurin suhteessa nopeuteen eli kuinka alhaisilla kierroksilla auto saavuttaa käytössä olevalla vaihteella suurimman kiihtyvyyden kohda ja kuinka suuri kiihtyvyys se on. Muuttuvavälitteisessä vaihteistossa (multitronic esimerkiksi) tämä ei tietenkään päde, sillä kiihdytys voidaan hoitaa koko ajan parasta tehoa käyttäen, jolloin F = P[size=2]max[/size] / v

                              Comment


                                #16
                                Yksinkertaistettuna: Vetävillä pyörillä vaikuttava momentti liikuttaa autoa etiäpäin, mutta teho aikaansaa tämän momentin. Vaihteiston välityssuhteilla taas tuota momenttia voidaan kasvattaa/pienentää -> pienemmillä vaihteilla parempi kiihtyvyys, kuin isommilla. Teho ratkaisee, ei vääntömomentti, mutta toki auton suoristuskykyä voidaan myös arvioida moottorin vääntömomenttikäyrän perusteella.

                                Comment


                                  #17
                                  Jeps, kiitos hyvistä kommenteista. Nyt ainakin tässä päässä asia on selkeempi!

                                  Comment


                                  • #18
                                    noniin, tuossa autoani tutkiessa löytyi ABT-lastu ja green filter... millaisia tuloksia kyseisellä lastulla on saatu?

                                    ps.penkkiin mennää kun vaan keretään!

                                    Comment


                                    • #19
                                      jeppis: Itselläni on myös ABT:n lastu ja asennustositteista löytyy lukema 193hp ja rekisteriotteesta teho kohdasta: 142kW, lukema on tosin vain ABT:n ilmoittama ja autoa ei ole penkitetty joten faktaa ei ole. ABT:n sivulla on lisää infoa lastusta ja jonkin näköiset vääntö/teho arviot 142/(193) kW/(PS).

                                      Jonkin verran olen ajellut vakio 1.8T 110/132kW ja aika lailla samaa tasoa mennään 132kW:n kanssa joskin 4000rpm:n kohdilla tuossa tulee terävä ehkä epämiellyttäväkin repäisy. Onko sulla vastaavaa tai miten lastu muuten toimii? Itsellä ei ole kummemmin kokemusta noista lastuvirityksistä mutta olisin ehkä toivonut tasasempaa vääntö- ja tehoaluetta. Olen omistanut auton vasta hetken ja lastutus on tehty autoon jo lähes uutena joten selvää vertailu kohtaa alkuperäiseen ei ole. Autoon on myös vaihdettu ABT:n putkisto, en tiedä mitä se sisältää mutta epäilisin että korkeintään putken loppuosa takavaimentajalla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        noniin, tuossa autoani tutkiessa löytyi ABT-lastu ja green filter... millaisia tuloksia kyseisellä lastulla on saatu?
                                        Mulla myös ABT:n lastu ja paperin mukaan 210 hv. ABT:n sivuilla on erinäisiä lastu vaihtoehtoja aina 310 hv:n asti 1.8T koneeseen.

                                        http://80.81.7.110/default.asp?ID=269&Par1=77&Shop=1

                                        Comment


                                        • #21
                                          ei mulla kyllä 4000rpm, nii mitää repäisyä tunnu, vaan siinä alle 2000rpm ku rupee ahtamaan,,, ja ihan tasainen vääntö aina loppuun asti! ja kyllä se muuten ihan hyvin toimii, rupesin epäilemään että on turhan pirteä 110kw:seksi nii piti vähä tutkia paikkoja ;) joo eipä mullakaan oo kokemuksia vakiosta auto ollut mulla n.2kk...

                                          Comment


                                            #22
                                            mulla myös on lastutettu ja tehot hukassa pienillä kierroksilla ja 3500-4000 tulee terävä piikki jonka jälkeen veto tasaista. jokuhan siinä vikana on.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Milläs polttoaineella lastutetun 1.8T omistajat ajelevat? Edellinen omista kertoi käyttäneensä ainoastaan 98 octaanista ja näkyy sen käytöstä olevan suositukset polttoainetankin läpässä ja auton lastutuspapereissa. Itsellä ei kokemusta mutta moni väittää että 95:nen aiheuttaa joissakin tapauksissa ongelmia ja lisää kulutusta. Olen siis tankkaillut ainoastaan 98:a tankkiin.

                                              Tuosta 4000rpm:n tienoilla tapahtuvasta "repäsystä" sen verran että olen omistanut auton tosiaan vasta viikon ja pitävällä alustalla en ole päässyt edes vielä kunnolla ajamaan. Liukas tie ehkä vääristää tuntumaa mutta olen havainnut että tasaisesti kiihdyttämällä tulee selvä piikki (lähinnä 3. vaihteella) ja pito häviää aina noilla kierrosluvuilla, tuolla lastulla vääntö nousee huippuunsa juuri noilla kierrosluvuilla ja uskon että se riittää rikkomaan nastarenkaan pitokyvyn näillä keleillä. Uskoisin että kesän tullessa tuo ylimääräinen kulmikkuus poistuu ja auto tuntuu mukavammalta ajaa. Eikä toi pienemmilläkään kierroksilla laiskalta tunnu, tasaisesti vääntää 2000rpm:stä ylöspäin ilman nykymisiä ja isolla tiellä ohituksiin voi lähtee ihan 5. vaihteilla.

                                              Olen tosiaan ajellut viimeset 3 vuotta 200D Mersulla ja ajotyyli on muovautunut sen mukaan, joten uskon senkin vaikuttavan siihen seikkaan että Audissa tuntuu selvää kulmikkuus tehoissa/väännöissä. Ensimmäiset 100km tuntu että toi Audi repii aina kun nilkkansa suoristaa oli vaihde mikä tahansa;) Mersussa tais olla teho-paino suhde hieman toista ja yli 3500rpm ei ole tarvinut fiilistellä vuosiin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                no joo, tänään vähän vedättelin ja kyllä se piikki tulee siinä n.3000-3500rpm kohdilla elikkä taitaa olla ton abt:n ominaisuus ;) mutta mitä voi odottaa kun lisätään ahtoa ja ruokaa "vakio" koneeseen...

                                                kuinkas muilla lastuilla käyttäytyy?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  ahdistaakohan jostakin jos paine ei pysy ylhäällä ja tulee tuollainen piikki?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    siis ei se piikki tule kuin silloin kun alkaa vedättämään, eli kun ahdot nuosee. ei joka vaihteella!
                                                    sitä vaan että onko muillakin lastuilla ahdot noin ylhäisillä kierroksilla?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mitä moottori ja voimansiirto yleensä tykkää lastusta (1.8T: kohdalla siis), ja onko osia jotka tykkäävät hirveän huonoa lastutuksesta? Helposti sanottuna: Kannattaako ostaa jo lastutetun 1.8T:n?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Lastutusta huomattavasti enemmän merkitsee ajotapa. Se, onko lastutetun omistajalla repivämpi ajotapa, lienee vaikeaa sanoa. Kaikki osat kestävät oikein käytettynä, mutta mm. kytkimellä leikkimällä saanee jotain rikki.

                                                        PS. se by-pass rikkoutuu iästä, ei lastusta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Auttaisiko joku newbieta, eli onko jälkikäteen mahdollista "vilkaisemalla" saada tietoa auton mahdollisesta lastutuksesta? Nimittäin kuukauden Audilla kruisailleena olen ruvennut epäilemään moottoriani. Myyjä jutteli jotain ympäripyöreää MTM:stä ostaessani auton, mutta ei tarkkaan osannut sanoa mitä tarkoitti kertoessaan auton olevan 1.8T Quattro MTM. Ihmettelin vain auton liikahdusta verrattuna aiempiin kokemuksiini Pug 307 100kW -versiolla. Pösö taitaa olla aika paljon B6 A4:sta keveämpi, joten teho/paino -suhde osuu varmasti vähintään samoihin 110kW Audin kanssa. Silti ei ole tullut mieleenkään että Pösö olisi liikahtanut ollenkaan siihen malliin kuin Audi tekee. Sen lisäksi 3500 kierroksen paikkeilla varsinkin 2. vaihteella koneesta irtoaa reilu tehopiikki (S ja RS -miehet nauravat tässä kohtaa), jollaista tuossa ylläkin kuvailtiin. Autosta nopeasti katsoen löytyi Green Filter. Tuskinpa se tuota voimantuntua saa aikaan. :) Ei niin, että olisin kauhean pahoillani mahdollisista lisäkoneista, mutta olisi hauskaa tietää varmaksi, ettei mene virilastua ostamaan, joka koneesta jo löytyy. Kiitos jo etukäteen!

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            "Vilkaise" moottorinohjausboksiin =) Muutoin se ei kai käy ilmi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X