Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Webaston asennus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Webaston asennus

    tuli tuosta mieleen, tulisikohan kalliiksi asennuttaa webasto tuohon, lohkon kanssa ainakin on yhtä pelleilyä.

    Merkkihuollon hinnat voivat kyllä pistää sukat pyörimään.

    #2
    Webasto

    En tiedä mutta omaan A4:ään kysyin kaveriltani varaosamaailmasta
    webastoa ja hinta asennettuna noin 1500? ja sanoi että
    asennus pitää tehdä valtuutetussa liikkeessä, koska webasto pitää kuulemma ohjelmoida ennen kuin se rupeaa toimimaan.
    mene ja tiedä. Uskoisin kuitenkin tuon hinnan olevan samaa luokkaa sinun autoosi koska ei webaston malleja niin kauheasti ole.

    Comment


      #3
      Höpö höpön juttuja tollaset ohjelmoinnit. Kahteen perheen Audiin webasto asennettu omassa tallissa ja 'heittämällä' toimii.

      Comment


        #4
        webasto

        Kiitos valaistuksesta

        Comment


          #5
          Weppasen kanssa kantsii sitten muistaa, että se syö sähköä ja sitä on vain kovin rajallinen määrä akussa tuimalla talvipakkasella. Ei olisi eka kerta, kun webastoautoilijan peli ei käynnisty kovalla pakkasella, kun lämmitin on imenyt starttiin tarvittavan virran pois akusta. On noissa jännitevahteja yms. jonka pitäisi estää moisen äksidentin sattuminen, mutta ilmeisesti ne eivät osaa huomioida sitä, että akussa on varausta paukkupakkasella vain murto-osa siitä mitä lämpimällä kelillä.

          Kaksiakkujärjestelmä olisi aika mainio systeemi bensalämppärin kanssa. Siis sellainen jossa on erillinen starttiakku ja oma akku lämppärille, jottei pääse käymään vanhanaikaisesti.

          Comment


            #6
            En usko että weban akkuvahti on tarkoitettukaan säilyttämään käynnistykseen vaadittavaa jännitettä. Ennemminkin estämään akkua syväpurkautumasta jonka jälkeen se saattaa olla käyttökelvoton. Tuo 10,5 volttia ei välttämättä riitä startin pyörittämiseen.

            Ei se ole lämppärin vika jos akku on tyhjä, se tekee vaan työtään niin kun on ohjelmoitu. Jos akku tyhjenee esim 30 minuutin lämmityksessä, on se viallinen tai sitten ei ole ollut täyteen varattu. Autossani on alimittainen 63 Ah akku eikä ole vielä ollut mitään ongelmia, 2x30 min lämmitystä päivässä, suunnilleen saman verran ajoa. Jos ajomatkat/ajat lyhyempiä, kannattaa silloin tällöin varata täyteen verkkolaturilla yön yli. Kaksiakkujärjestelmä olisi asiaa mutta vaikea toteuttaa nykyautoissa, minä en ainakaan halua akkua takakonttiin.

            Alkuperäiseen kysymykseen: Hinnat liikkuu alle 1000euron + asennus, ei tarvitse ohjelmointia toimiakseen. Tuon kokoiseen autoon kannattaa valita tehokkaampi (5kW) malli.

            Comment


              #7
              Jep, hyvä peli tuo Webasto on. Vika on yleensä käyttäjässä/heikossa akussa jos auto ei starttaa lämmityksen jälkeen. Kaikille vaan ei taida olla ihan selvä asia, että bensalämppäri tarvitsee sähköä toimiakseen. Lisäksi tässä on se paradoksi, että kovalla pakkasella akku on heikoimmillaan ja silloin on tarve käyttää lämppäriä eniten (sähköä menee eniten silloin kun sitä on vähiten saatavilla). Tämän kun sisäistää, niin yhteiselo Webaston kanssa muodostunee sopuisaksi.

              Comment


                #8
                Niin, lämpöenergia(kaan) ei synny tyhjästä, jollain se on tuotettava.

                Comment


                  #9
                  Mulla olisi ainakin akun sijoitus helppoa --> konttiin vaan alkuperäisen viereen.
                  Sitten sinne ei enää sopisi kauppakassikaan kun on 15" varapyörä :)

                  Tekeeköhän noilla käytetyillä webastoilla mitään? Aika halvalla joskus kaupustellaan...

                  Comment


                    #10
                    Huhu puheet kaupungilla kertoo, että käytettyä webastoa ei kannata ostaa, kun ei ole varmuutta käyttötunneista.
                    Varaosat kun ovat Suomessa niin kovin arvokkaita.

                    Mutta jos sen saa tarpeeksi halvalla niin mikä ettei, kunhan on kaikki osat mukana.

                    Puhelivat, että 10v vanhat webastot olis jo aika finaalissa, mulla on -97 mallinen ja siitä meni puhallin hajalle vaikka tunteja ei ollu vielä paljoa. Diagnostiikka kerto asennusajan ja käyttötunnit.

                    Comment


                    • #11
                      > Tekeeköhän noilla käytetyillä webastoilla mitään? Aika halvalla joskus kaupustellaan...

                      Hukkasin juuri moitteettomasti toimivan 1997-mallisen Eberin. Parivuotiaana piti vaihtaa vesitilan O-renkaat, kun alkoivat jostain syystä vuotaa. Muuta huoltotarvetta ei ollut, mutta enpä kyllä sisällekään kurkistanut.

                      Käytettynä kyllä pysyisin näissä nykyisissä kompakteissa malleissa, eli Hydronic Eberin kohdalla ja oliko se nyt ThermoTop Webastolla.

                      Comment


                        #12
                        Hieman asiaan liittyen, näin eilen Motonetissa 12V akkuvahdin hintaan ~17 eur. Olisi varmaan hyvä varuste lämmittimillä varustetuissa autoissa.

                        Comment


                          #13
                          Tuohon Webaston sähkönkulutukseen vielä pikkusen lisätietoa.

                          Uudet Webastot kuluttavat noin 4 A, mutta lämppärin puhaltimen kanssa kuluu noin 10 ? 12 A. Tämä tekee tunnin käytöllä jo 12 Ah ja puolentunnin käyttökin kuluttaa 6 Ah.

                          Akku ottaa vastaan ensimmäisten minuuttien jälkeen latausvirtaa vastaan noin 10 ? 15 % akun kapasiteetista, eli latausvirta asettuu normaalilla noin 70 Ah:n akulla 7 ? 10 A:n tutumaan, riippuen akusta, lämpötilasta ja auton latausjännitteestä (tulisi olla 14,2 ? 14,7 V). Kun vielä huomioimme, että 10 % latausvirralla täysin tyhjää akkua tulee ladata noin 14 tuntia ennen kuin akku on täynnä, tulisi autolla ajaa parhaassakin tapauksessa vähintään aika, jonka Webasto oli käytössä mielellään kaksinkertainen aika Webaston käyntiaikaan nähden, jotta akun varaustila olisi palautunut ennalleen.

                          Joten säännöllinen Webaston käyttö edellyttää pitkää ajoa tai lohkolämmittimen ja automaattisen akkulaturin käyttöä ainakin kerran pari viikossa, jotta akku ei pikkuhiljaa tyhjene.

                          Comment


                          • #14
                            Onko kukaan asentanut itse/asennuttanut Webaston C4-koriseen 2.8 Satkuun? Lukisin mielelläni hintoja ym. aiheeseen liittyvää asennuksesta. Mikähän olisi sopivin malli kyseiseen autoon?

                            Onko Webastolla ja Eberillä laadullista tms. eroa, onko hintaeroa paljon? Webastoa ainakin käytetään yleisemmin.

                            Comment


                              #15
                              Eberi taitaa olla fyysisesti pienempi(helpompi asnetaa) ja Eberissä on parempi kello. Itsellä on ässässä Webasto ja Chevyssä Eberi. Eberi on mielestäni kovaäänisempi, mutta voi johtua myös siitä että on tehokkaampi.

                              Comment


                                #16
                                vepaastoa se minäkin aioin!

                                Mutta aikosemiseksi se jäikin!! Ei se kallis hintakaan ollut esteenä vaan suuri epävarmuus asentajilta. Soitin useisiin wepaston asennusliikkeisiin ja niissä todettiin, että c4 audiin, jossa on automaatti ilmastointi asentaminen kyllä onnistuu samalla lailla kun muihinkin autoihin, mutta toimimaan laitetta ei välttämättä edes saada??!!

                                He kyllä kertoivat, että oman osansa he tekisivät ja saisivat wepaston asennettua aivan täydellisesti ja silleen niinkuin pitää, mutta tämän jälkeen pitäisi mennä merkkiliikkeeseen kyselemään josko heiltä liikenisi aikaa ilmastoinnin säätelemiseen!! Eli ilmastointi pitäisi ohjelmoida uudelleen, siten että ilmavirtaukset tulee erilailla suuttimista. (jotenkin silleen, että jos on autom. ilmastointi on, niin lämmin ilma tulee alhaalta ja kylmä ylhäältä, tai sitten se oli päinvastoin, en muista. ...Niin se pitäisi kuitenkin muuttaa juuri toisinpäin toimivaksi, jotta ilmastointi ja wepasto toimisivat oikein).

                                EN sitten raaskinut laittaa lähemmäs tuhatta euroa laitteeseen joka toimii ehkä, tai sitten ei toimi!
                                Ostin sitten lohkolämmittimen haaroituksineen ja ajattelin hankkivani sisätilanlämmittimen, jotta auto olisi ainakin lähtiessä lämmin.... ....No Vit**ksihan koko homma meni!! Sain kyllä asennettua kaikki laitteet hyvin ja siististi paikalleen kaiken ollessa hyvin tähän asti, mutta sitten kun menin kyselemään tolppapaikkaa taloyhtiöstä, niin nehän on kaikki varattu tietenkin. Ja vielä on porukkaa jonossakin ennen minua!! Lisäksi taloyhtiön tolpan sulake ei välttämättä kestä sisätilanlämmitintä!!

                                Siinä meni sitten viime talvi auton ikkunoita skrapatessa ja nahkapenkit kun on, niin pallit huurussa ajellessa. Talvenaikana olen yhden kerran sitä lohkolämppäriä voinut käyttää, muuten olen aina kylmiltään käynnistellyt, mikä ei ole ollenkaan hauskaa, kun pitää arvuutella, miten vehkeet kovia pakkasia kestää. Kone on varmaan pakkasen puolella vielä muutaman kilometrin jälkeenkin!!
                                On se "hyvin" lähtenyt vielä alle -20 asteen lämmössä.

                                Arvatkaapa kuinka ketuttaa!!!! Ja tämä tarina on tosi!

                                Comment


                                • #17
                                  Audi käyttää ensiasennuksessa Eberiä, ja joku ilmastoinnin diagnostiikkaan tms. avain on se joka webastolta puuttuu. Ovat antaneet vain Eberille sen. Näin hatarasti muistelen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Viime talvena laitettiin sitten muistaakseni c-kit 6-dieseliin, siinähän oli jo valmiina alkuperäinen Webasto ilman mitään kelloa tai kaukosäätöä. Periaatteessa lämmitin toimii hyvin, mutta....Matkustamon automaatti-ilmastointi pitää muistaa ajaa HI:lle edellisenä iltana, jotta Webaston käynnistyttyä ilmastointi ymmärtää lämmittää myös sisätilan.Kovilla pakkasilla sitten autoa ei saakkaan käymään muutakuin ilman webastoa,nimittäin, ilmeisesti Webasto lämmittää konetta sopivasti jolloin hehkut eivät mene päälle, ja siinähän sitä sitten sahataan ja savutetaan.Ilman Webaston käyttöä kone on "laakin peli". Mikä neuvoksi? Onko kellään samoja ongelmia?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jani-SRI, laita Eberi niin ei ole ongelmia tuon ilmastoinnin yhteensopivuuden kanssa. Asennutin itse viime syksynä omaan ajokkiin eberin 4 Kw:n lämmittimen ja ei ole ollut probleemia kuin virran riittävyyden kanssa.

                                      Ostin lämmittimen eri paikasta kuin asennutin sen, niin voi olla että kokonaishinta tuli hiukan korkeammaksi, kuin että olis kaikki ostanut saman katon alta. Asentajalta etukäteen asennusta kysellessä hän kertoi, että voi olla että lämmittimen ja automaatti-ilmastoinnin väliin voi joutua laittamaan ylimääräisen releen. Voi olla, että ilman tätä relettä puhallin pyörii kokoajan täysillä.

                                      En ostanut relettä etukäteen ja kun lämppäri oli asennettu --> koelämmitys ja kaikki toimi niin kuin pitikin. Väsäsin sitten itse lisäksi vanhasta Ericssonin gsm:stä ja sen autosarjasta kaukokäynnistimen. Puhelinsoitto vain ja auto lämpiää, ei tarvitse huolehtia ajastuksesta. Kuten harjanen tuossa kertoi, niin täytyy muistaa edellisiltana laittaa lämmitin HI-asentoon, jotta kennolle menevä hana on täysin auki ja neste pääsee vapaasti kiertämään myös lämppärin kennolla. Jos neste ei kierrä kunnolla seurauksena on liian nopea neteen lämpeneminen ja lämmitin lopettaa lämmittämisen ennen aikojaan.

                                      Talven tullen auton alkuperäinen 60 ah akku ei sitten riittänyt, ostin Exiden Extremen ja suurimman mahdollisen mallin, 77 ah, mitä pellin alle mahtuu. No ajomatkat en sen verran lyhkäsiä ettei tahdo Exidekään riittää. Seuraava projekti on elokuun alussa lomien alettua lisäakun asennus peräkonttiin varapyörän sisään. Laitan Optima-akun auton perään ja isolla releellä latausvirran ohjauksen sille.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Soitin useisiin wepaston asennusliikkeisiin ja niissä todettiin, että c4 audiin, jossa on automaatti ilmastointi asentaminen kyllä onnistuu samalla lailla kun muihinkin autoihin, mutta toimimaan laitetta ei välttämättä edes saada??!!
                                        Webastosta ei kokemusta, mutta Eberi toimii tuolla yhdistelmällä vallan hyvin. Ilmastointilaitteeseen pitää kytkeytyä kahteen kohtaan. Ei tarvitse valmistella lämppäriä lämmityskäyttöön.

                                        BTW, käytän lisälämmitystä välillä myös kesällä, tänäänkin kaksi kertaa. Onpahan neula edes hieman asteikolla motarille noustessa. Samalla lämmitin pysyy kunnossa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Soitin useisiin wepaston asennusliikkeisiin ja niissä todettiin, että c4 audiin, jossa on automaatti ilmastointi asentaminen kyllä onnistuu samalla lailla kun muihinkin autoihin, mutta toimimaan laitetta ei välttämättä edes saada??!!
                                          Jari jo totesinkin että kyllä se vaan toimii.Niin tekee, ja jos ei halua välttämättä automatiikalla ajaa, niin laittaa itse lämppärin esim. työaamua varten edellisenä iltana "HI" asennnolle ja puhaltimen ykköselle+ suunnat ylös ja alas.

                                          Eberille pinnat minultakin. Ehkä kovempiäänisempi mutta jo pelkän paremman ajastinkellon takia ottaisin tuon...

                                          Comment


                                          • #22
                                            jos ei halua välttämättä automatiikalla ajaa, niin laittaa itse lämppärin esim. työaamua varten edellisenä iltana "HI" asennnolle ja puhaltimen ykköselle+ suunnat ylös ja alas.
                                            Mielestäni tuosta ei ole apua, jos lämmitin kytketään lisälämmityspinnin kautta päälle. Näytössä lukee aina käynnistyessä (jos oikein muistan) 22 astetta, Auto-teksti puuttuu ja puhallin on automaattiohjauksessa.

                                            En kyllä ole tutkinut tuota kovin tarkasti. Sen katsoin, että vesiventtiili on auki näin ohjattaessa. Tiedä sitten mitä laite tekee, kun 22 astetta saavutetaan. Vähän hölmöä, jos se alkaa sekoittaa kylmää ilmaa sisään, mutta eipä tuota kuumemmaksi ole oikein tarvetta lämmittääkään. Lämmönjakoa en ole tarkkaillut, mutta ilmeisesti aika toimiva. Lasille ainakin tulee lämpöä.

                                            Ajaessa käytän talvella automaattista lämmönjakoa. Kesällä pakko-ohjausta kaikkiin suuntiin, koska automaatilla vain keskisuuttimista tuleva ilma ei tunnu oikein toimivalta tavalta.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kertokaas viisaat miten GM-ilmastointia komennetaan käynnistymään. Mielestäni erillistä nastaa siinä ei moiselle ole. Syksyllä olisi tarkoitus polttoainelämmitin pistää kiinni. Paikkakin on jo mielessä - sekä hankinta että mihin se autossa sopii.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla ainakin on ilmastoinnin asetukset lämmittimen käynnistyessä siinä asennossa mihin ne on edellisellä kerralla jättänyt. Eli jos jättää ilmastoinnin HI-asentoon se on siinä myös eberin käynnistyessä ja varmasti myös lämppärin kennon vesihana auki. Otan aina AUTO:n pois päältä, ohjaan ilmavirran pelkästään tuulilasiin ja puhaltimen ehkä ykköselle tai kakkoselle.

                                                Tällä olen halunnut varmistaa sen, että ei ainakaan puhaltajan moottori vie starttivirtaa autosta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Omassakin satkussa säädöt pysyy kans siihen mihin ne edellisellä kerralla on aseteltu. Jonakin kunnon pakkasaamuna oon käytellyt just noin niikuin tuossa gurukin kertoi.. Oikeestaan ainoan vaikutuksen tuosta lisäohjauspinnistä (D1) olen huomannut sen että jos eberi on päällä ja auto lämmin(ilm.auto-asennossa) niin siitä huolimatta puhallus on automaattisesti ylös ja alas. Heti kun eberin sammuttaa niin puhallus kääntyy keskelle..Muistaakseni ohjekirjassakin mainittiin että "puhallus on ylös ja alas huurteenpoiston vuoksi"..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Olisikohan laitteissa erilaisia softia. Virran ollessa päällä en ole huomannut mitään eroa käytöksessä D1:n suhteen. Mutta tuo laite suuntaa puhalluksen talvella muutenkin tasaisemmin kuin kesällä. Hmm, täytyy nyt vielä kesällä kokeilla vaikuttaako D1 ilman suuntaukseen.

                                                    1996 painettu ohjekirja sanoo lisälämmittimen suhteen seuraavaa:

                                                    "Autosssa täysautomaattinen ilmastointilaite
                                                    Mitkään erikoissäädöt eivät ole tarpeen. Huurteenpoistosuuttimet säätyvät automaattisesti."

                                                    2000-mallin A4:ssa pitäisi muuten olla jo uudempi ilmakone. Joka kyllä varmaankin perustuu pitkälti edelliseen malliin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juu voipi olla ero esim. softasta johtuva...
                                                      anyway hyvin toimii.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tiedä sitten mitä laite tekee, kun 22 astetta saavutetaan. Vähän hölmöä, jos se alkaa sekoittaa kylmää ilmaa sisään, mutta eipä tuota kuumemmaksi ole oikein tarvetta lämmittääkään. Lämmönjakoa en ole tarkkaillut, mutta ilmeisesti aika toimiva. Lasille ainakin tulee lämpöä.
                                                        Nyt on ollut sopivia kelejä kokeilla esilämmittimen ja ilmastoinnin yhteispeliä. Mulla ilmastointi toimii tosiaankin niin hassusti, että jossain vaiheessa se alkaa sekoittaa kylmää ilmaa lämpimän ilman sekaan. Eikä tiputa puhaltimen nopeutta mahdollisimman pieneksi, josta tappiot lähinnä tulee.

                                                        Ilman suuntaus on myös automaattiohjelman mukainen, eli puhaltaa näillä keleillä lähinnä keskisuuttimista. Ulkoilman kylmetessä se alkaa sitten käyttää enemmän yläsuuttimia.

                                                        Lämpötilaa ja puhalluksen voimakkuutta ja suuntausta voi säätää lämmityksen käynnistyttyä, mutta ei etukäteen (lähtee aina 22 asteesta ja automaatilla). Muutetut asetukset pysyvät samoina myös koneen käynnistyttyä, muuten käytetään edellisiä käytössäolleita.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          On tullut mietittyä eberin hankintaa. Saksan Ebay:stä noita näyttää saavan kohtuulliseen hintaan. Joitain kysymyksiä tuli mieleen:
                                                          - Tarvitaanko C4-koppaisen tapauksessa jokin erityinen asennussarja?
                                                          - Tarvitaanko automaatti-ilmastointiin kytkettäessä jokin relehässäkkä vai toimivatko ne suoraan yhteen?
                                                          - Kumpi olisi sopivampi (jos vehje asennetaan vasempaan etukulmaan puskurin taakse): hajautettu (D5WS) vai kompakti (D5WSC) malli?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Yleissarjalla menee autoon kuin autoon oikeastaan. Ei kannata maksaa mistään lisäsarjasta ellei se ole a) halpa ja b) suoraan ko. autoon tarkoitettu että voi helpottaa asennusta reilusti.
                                                            Ilmastointiin kytketään yhteen nastaan se eberin releohjausjohto ja pitäisi olla sillä selvä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X