Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Penkinlämmittimen rele

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Penkinlämmittimen rele

    Missä sijaitsee penkinlämmittien rele audi 80 -87 1.8s? Arvelisin vian olevan releessä koska penkinlämmittimet ei toimi, ja aina kun koittaa kytkeä lämmittimiä päälle rele vain naksuu mutta mitään ei tapahdu. Kuuluuko teillä ääni releestä kun laitatte penkinlämmittimen päälle, tai säädätte tehoa? Ääni tulee jostain kojelaudan vasemmasta reunasta. Onko tuo rele moottoritilan puolella samassa rasiassa missä kaikki muutkin sulakkeet/releet on?

  • #2
    Copypastea Audifinns-arkistosta


    Jos jollakulla on tuollaisia ongelmia että penkki ei lämpiä, niin
    ensialkuun voi mitata liittimestä vastusarvot. Ehjässä penkissä
    vastuselementtien vastusarvo on n. 1.2 ohmia ja PTC-elementin n. 10-12
    Kohmia. Ja mitattaessa kannattaa muistaa että liittimessa saattavat
    olla lämmityselementin ja PTC-vastuksen navat ristissä. PTC anturin
    johdot taitavat kyllä olla hieman ohuempaa tavaraa.


    Sitten jos vastuselementti on sökönä, niin kannattaa tutkia
    vastuslangan ja liittimeen menevän paksumman johdon välinen liitos,
    vika on hyvin usein siinä. Ja sanoisin että miltei aina vika on
    istuimen alaosassa, selkänojan vastuselementti vikaantuu erittäin
    harvoin.

    Elikkä kokeile ensin ovatko penkin vastusarvot kunnossa. En muista
    naksuuko rele jos ptc-vastuksen lanka on poikki, muistaakseni rele
    kyllä toimii silloin, mutta ei anna vastuslangoille virtaa. Itselläni
    vika on aina löytynyt vastuslankojen tai PTC vastuksen ja paksumpien
    liittimeen menevien johtimien liitospisteistä.

    Jos vika viittaa penkkiin ja on epävarmuutta penkin purkamisesta, niin
    voin antaa osviittaa siitäkin. Ei ole erikoisen vaikea homma, mutta
    siihen kannattaa varata muutama tunti aikaa ja iso työpöytä.

    Comment


    • #3
      http://photos.groups.yahoo.com/group...src=gr&.view=t

      Tuollainen se penkinlämmittimen elementti on. Valkoinen nappi on PTC vastus josta yleensä irtoavat langat ja penkki ei lämpene.

      Comment


        #4
        Minunkin penkkini kylmeni noin vuosi sitten. Ensin tuli pirun kuumaksi, sitten haisi vähän palaneelta ja sen jälkeen onkin pysynyt kulmänä. hyvät neuvot olisivat tarpeen.

        Comment


          #5
          Rele naksuu katkaisijan mukana vaikka penkki olisi ulkona autosta.

          Comment


          • #6
            Edellisessä audissani(100 2.0 E -87) meni myös penkinlämmitin sököksi. Asia on just niin kuten Hannu sanoo. Vastuksia(elemettejä) saa tilattua merkkiliikkeestä kohtuullisen kovaan hintaan ja ehkä muualtakin?
            Nykyisessä ei ole ongelmia=ei lämmittimiä=vanhalle miehelle eturauhastulehdus:))

            Comment


              #7
              http://www.tp.spt.fi/~jakakals/galle...penkinlammitin

              Konkreettisia ohjeita kaivetaan lisää, joten viisaammat olkaa hyvät.

              Comment


              • #8
                Tällä sivustolla on myös paljon englanninkielisiä tekstejä Audin tekniikasta yms. Löytyi myös penkinlämmittimiä koskeva juttu.

                Comment


                  #9
                  Yllättävä helppo homma oli päästä käsiksi itse lämpömattoon. Selkänoja oli todella todella helppo homma. Istuinosa oli hieman hankalampi, sillä piti purkaa selkänoja ensin irti.

                  Vikana oli ainakin selkänojan johtojen poikkeaminen aivan lämpömaton läheisyydestä. Vaihdoin helppouden takia koko johdon aina liittimestä lämpömattoon asti ettei tule turhia jatkamisia.

                  Nyt molemmat lämmitysmattojen piirit toimivat. Istuin osaan meni lämpömaton johtojen lisäksi kaksi muuta johtoa (oletettavasti termostaatille). Termostaatti luultavasti on se pieni (n.1x0,5cm) kiiltävät metalliosa. Mittaamalla se ei kuitenkaan päästänyt mitään lävitseen.

                  Onko tuon termostaatin resistanssi jo niin suuri normaalissa huoneenlämmössä vai onko siinä mahdollisesti jotain vikaa?

                  Comment


                    #10
                    lainaus ylempää, tuo PTC-elementti on siis se "termari".
                    Ehjässä penkissä vastuselementtien vastusarvo on n. 1.2 ohmia ja PTC-elementin n. 10-12 Kohmia.

                    Comment


                      #11
                      Kuvat releestä (44:sen)

                      Penkinlämmittimenrele - teksti
                      Penkinlämmittimenrele - kanta

                      Comment


                        #12
                        Eipä ratkennut ongelmat poikenneet johdot korjaamalla. Molemmat lämpövastukset siis toimivat ok. Istuinosan mattoon menee lämpövastuksen kahden johdon lisäksi kaksi muuta johtoa oletettavasti säätövastukselle. Tarkempi tutkiskelu kuitenkin osoitti, että nämä säätövastuksen johdot on juotettu samallalailla mattoon kiinni kuin lämpövastuksen johdotkin. Mitään konkreettista komponenttia ei siis ole. Miten on nyt tuon säätövastuksen laita? Millainen rakenne (ts. mitään mahdollisuuksia korjata)?

                        Eli kaksi piuhaa on juotettu mattoon kuten lämpöelementinkin johdot. Johdot on liitetty n. 5cm etäisyydelle toisistaan. Voiko tuon säätövastuksen ohittaa siltaamalla, jotta tietäisi onko edes rele ehjä?

                        Jos saisi tuon aikaisemman kuvan kaikille avoimeen linkkiin, niin voisi helpottaa...
                        Alkuperäinen kirjoittaja Hannu
                        http://photos.groups.yahoo.com/group...src=gr&.view=t
                        Tuollainen se penkinlämmittimen elementti on. Valkoinen nappi on PTC vastus josta yleensä irtoavat langat ja penkki ei lämpene.
                        Tosin omassa penkissäni taitaa olla vähän erilainen rakenne.

                        Comment


                          #13
                          Vertaa PTC:n lankojen välistä resistanssia kylmään hantinpenkkiin ja laita johtoihin kiinteä vastaavan kokoinen vastus. Näin se toimii aina täysillä.

                          Comment


                            #14
                            Lueskelin tuota englantilaista ohjetta. Se säätövastus onkin siis n. nappipariston kokoinen ja sijaitsee maton sisällä. Täytyy kaivaa se esiin ja mittailla sekä juottaa johdot suoraan vastukseen.

                            Tuon englantilaisen ohjeen mukaan vastus pudottaa jännitteen 8V nollille. Muistaakseeni n. 8V tulee penkille ilman jännitehäviöitä, joten mahdollisesti kylmän säätövastuksen resistanssi pyörii riittävän pienissä arvoissa eli todennäköisesti pelkkä johtojen yhdistäminen mahdollistaisi täydet tehot. Tällä hetkellä ei tunnu menevän mitään tuon vastuksen lävitse.


                            Täytyy vielä kaivella tuota penkkiä, kunhan saa flunssan ensin parannettua...

                            Comment


                              #15
                              Typ44, kumpikaan penkki ei lämpeä. Viat paikallistin tuohon PTC:hen. Ongelmana on vain että millaisen PTC:n hommaan tilalle koska mitään merkintöjä ei näy?

                              e: Onko tuo PTC vai NTC?
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut horch; 25.9.2018, 20:22.

                              Comment


                                #16
                                Vetääkö tämä rele jos 86:een ja 31:een laittaa plussaa ja maata vai tarviiko noihin muihinkin nastoihin tietoa?

                                Ongelma on että lämmityspiiriin (H) ei tule jännitettä mutta termostaattipuoleen (T) tulee kun penkinlämmittimen laittaa päälle. Myöskään mitään naksahdusta ei kuulu. Sitä en ole vielä mitannut että tuleeko 15 nastaan virta mutta sillä ei nyt tässä vaiheessa ole merkitystä kun rele ei vedä. Penkissä on ehjät vastukset ja termostaatti, samoin sulake.

                                e: Liekö vetokäämissä jokin vika kun joka paikkaan tulee oikea jännite mutta ei vain vedä. Kiilasin kärjet kiinni niin johan alkoi penkki lämpeämään.
                                Viimeksi muokannut horch; 6.11.2018, 22:08.

                                Comment

                                Working...
                                X