Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C6/4F ohjaustehostimen letku vuotaa. Vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C6/4F ohjaustehostimen letku vuotaa. Vaihto?

    Terve!

    Eli vuosimallin 2007 3.0tdi A6 kyseessä ja vuotaa tuon keulan jäähdytysputken ja hammastangon välinen letku ihan jäähyttimien puolen päästä. https://nemigaparts.com/img/catalogs.../448422700.png tästä kuvasta siis letku numero 6. Kysymys kuuluukin että miten tuon letkun saa vaihdettua? Lähinnä juuri tuo hammastangon pää arvotus että miten sinne pääsee käsiksi? :D

    Kiitoksia!
    -Tomi

    #2
    Itse jouduin kiristämään noita liitoksia hammastangon puolelta hieman ja käsiksi pääsi irroittamalla lokarin sisästä pienen muovisuojan. Siitä näkyy molemmat "pultit". Ei löytynyt sopivaa työkalua operointiin siitä niin auton alta kun sopivasta kohdasta katsoo valon kanssa niin noihin pääsee käsiksi pitkällä hylsysarjan jatkovarrella.

    Kannattaa ensi katsoa sieltä lokarin sisästä niin tietää mitä etsiä auton alta.

    Comment


    • #3
      Sieltä pienen muovisuojan takaahan nuo löyty ja sai letkun irrotettua! Nyt ootellaan sitte uutta letkua. Kiitoksia!

      Comment


      • #4
        Terve,

        kysyin onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaista ongelmaa, jossa ohjaustehostimen korkeapaineletku vuotaa? Vuoto alkaa olemaan sen verran suurta, että nyt olisi aikomus tehdä asialle jotain. Uusi letku maksaa Laakkosella 300€ + asennus. Tietääkö kukaan mistä sasisi hankittu korvaavan letkun halvemmalla? Itselleni ongelmia tuottaa tuo letkunvaraosa NO (kiinni olevasta letkusta vaikea nähdä numeroa), jote internetin haun perusteella lötyy useampia 4F1422893/F2/L/S/AL. Mikä noista mahtaisi olla se oikea?

        Sitten itse letkun vaihtamiseen, onko niin että puskurin jotuu avaamaan huolto-asentoo, jotta pumpun puoleisen letkun saa irrotettua?

        Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä

        Comment


          #5
          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-letkut-vuotaa
          Samanlaisia ongelmia ollut.

          vm.05 kutosen letkut:
          https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a6.../4/422-422070/

          Eli 4F1 422 893 AL on LHD-mallin (ratti vasemmalla) letku.
          Viimeksi muokannut vV8m5; 27.5.2019, 22:07.

          Comment


          • #6
            Kiitos vastauksesta.

            Mietin myös tuota letkun teettämistä hydrauliikkaliikkeessä, jos ei muualta kohtuu hintaa löydy.

            Vielä jos jollain olisi kokemuksia tuosta vaihtamisesta?

            Comment


            • #7
              Tuo 'paluuletku' ei maksanu kiinassa ku vajaan 15€. Taitaa sitä korkeepaineletkuaki saaha ~50-60€:lla. Ei välttämättä kannata hydrauliliikkeessä teettää jos eivät saa samanlaisia kuristimia tehtyä siihen ku orkkiksessa.

              Comment


              • #8
                Täällä puhkesi sama letku, Lauharin alempi (paluu ohjaustehostimelta, menee lauduttimelle). Ei tiputtanut ennakkoon vaan "poksahti" kun käänsin huoltoaseman parkkiin:
                Click image for larger version

Name:	vuoto.jpg
Views:	3187
Size:	215,7 Kt
ID:	1876178
                Vuoto
                Jälki oli punaruskeaa, vaikka oikea öljy on vihreää. Norot lumella oli vänkärin puolella vaikka vuoto oli ihan kuskinpuolen etunurkassa. Öljy valui pitkin pohjapanssaria toiselle puolelle..

                Jouduin ajamaan parisataa kilometriä tuon jälkeen ohjaus melko jäykkänä. Maantiellä ei juuri huomannut eroa mutta kaupungissa piti olla tomerana.Riski oli toki että pumppu särkyy mutta uusia näytti saavan satasella niin päättelin että on halvempi kuin taksi. Tankkasin lisää öljyä litran verran kolmeen otteeseen matkan varrella mutta tais tulla aina samointein pois..

                Korjaus tänään (toistaiseksi) leikkaamalla 5cm reikäkohta pois ja messinkijatkolla, uudella letkunpätkällä ja kolmella klemmarilla taas tiiviksi.

                Lisää huonoja kuvia

                Korjauksen jälkeen säiliö täyteen, auto käyntiin ja säiliön korkki auki valutetaan öljyä lisää kunnes ei mahdu. Käännellään rattia laidasta laitaan (nosturilla renkaat ilmassa) lisätään samalla öljyä kunnes pinta ei laske.
                Sammutetaan moottori, säiliö voi pullauttaa vähän yli. Poistetaan ylimääräinen öljy siten että pinta on mittatikun rajoissa. Korkki kiinni ja kovaa ajoa.

                Öljyä meni vajaa litra.Ammattilaiset tekee eri tavalla, tämä toimi minulle.
                Autodocilla uusi letku näytti olevan n. 50EUR

                Comment


                • #9
                  Juu ja se sitten siitä.
                  Piti irroittaa jäähdytysnestesäilö paikoiltaan, mutta ei letkuja.
                  Sitten piti purkaa se läppämekanismi vasemmasta etukulmasta, kun Binarin pumppu ja letkut olivat tiellä eikä viitsinyt syylärinesteitä valutella joka paikkaan.
                  Siellä keskellä oleva letkujen klemmarin toisen peltimutterin kun sai auki, niin sitten sai letkunkin irti.
                  Letkun toinen pää ohjaustehostimessa irtosi suoralla 22 millisellä lenkillä eikä mitään erikoisavaimia tarvittu.
                  Paineletkuakaan ei tarvinnut irroittaa.
                  Uuden letkun mutkaisen pään syöttö reikien läpi meni ottamalla pätkä vanhan letkun suoraa osaa ja laittamalla 12 mm tappi letkujen väliin pujotuksen ajaksi.


                  A6 4F 2007 ohjaustehostimen letku pumpulta ohjausvaihteseen hajosi. Onko joku vaihtanut sellaista ja miten se olisi helpointa? Entä, löytyykö mistään uutta edullisemmin? marmorilla 326€.

                  Taisinpa erehtyä. Tarkemmin katsottuna se vuotava letku on jäähdyttimeltä tuleva alempi letku eli sama kuin Hemalaisella ja Jyrkipessillä.

                  Kaikissa putiikeissa sama juttu - ei juuri nyt varastossa - ja jenkeistä tai Kiinasta minimi kuukauden toimitusaika.

                  Menee mutkaiseksi...

                  Meni mutkaisemmaksi edelleen.

                  Alta katsoessa ei mitään näy, kun DPF ja lämpösuoja ovat edessä. Letkun kulkuakaan ei näy, kun kamaa on jumalattomasti tiellä.

                  Löytyi lopulta yksi ohje purkamiseen, minkä mukaan ensin irroitetaan jäähdytysnestesäiliö ja lämpösuoja ja sen jälkeen pääsee käsiksi letkujen kiinnityksiin - toivottavasti...
                  Viimeksi muokannut Juissijv; 24.5.2020, 16:28.

                  Comment


                    #10
                    4F -09 3.0tdi (CDYA) on vaihtunut tehostimen painepuolen liitin banjosta laippamalliseen, joka on kiinni kuusiokolopulteilla. Mulla tihkutti siitä ja oli varmaan tihkuttanut kauankin, kun oli sentin sontakerros päällä. Bräkleenillä ja paineilmalla sai vähän näkyvyyttä, kuvassa on otettu edestä umpio sekä kaasuläpälle menevä ahtoputki.

                    Toivotaan että pitää uudella o-renkaalla, Audin osanumero sille on WHT002666 (9,8 x 2,5)
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Oisko kellään tietoa mistä voisi kyseisen 4F1 422 893 AL letkun tilata? Oon etsinyt netistä mutta ei löydy. Siis muualta kuin laakkoselta..

                      Comment


                        #12
                        Tuo 4F1422893AL korvautunut numerolla 4F1422893T

                        Comment


                        • #13
                          Kiitokset foorumilaisten vinkeistä. Vm2008 a6 4f:n oli erittäin simppeli vaihtaa paluuletku. Edestä klemmari auki, sitten rungosta kiinnike joka oli kahdella 10mm mutterilla kiinni. Itse ohjaustehostimen päästä 22mm hylsyllä ja kolmella jatkolla pultti irti. Ja uusi letku takaisin.

                          Comment


                            #14
                            Onko tietoa saako tuon 4F1422893, spiraali osan erikseen? Tuo yksi noista katalogin numero5.
                            A6 4f 2010 3tdiq kyseessä ja kun ei tiedä tarkalleen millä osanumerolla hakea.

                            Vastaan itselleni:
                            Ei saa pelkkää spiraaliputkea, ja eri kirjainyhdistelmän loppuosien sopivuudesta ja eroista ei tietoa. Tuohon omaan sopiva as päätteinen ja hinta marmorilla 250e sekå 1-3vko toimitusaika.
                            Saksasta saa eri loppukirjaimella käytettynä noin 100e ja uutena oem missä vaan alkaen 250e.

                            Itsellä siis vuoti tuosta spiraalin liitosmutterista joka oli haljennut.
                            Viimeksi muokannut Jaakou; 8.11.2021, 11:29.

                            Comment


                            • #15
                              Ciao!

                              Vika ilmeni ohjauksen jäykkyytenä, narinana ja ohjaustehostimen nesteen vajauksena sekä pienoisena vuotona jostain. Vein pajalle ja kerrottiin, että ohjaustehostin mäsänä. Ostin uuden ja vaihdatin, mutta sitten paja kertoi, että paine ei riitä hammastangolle, koska siellä on jossain vuoto. Kuulemma niin ahtaassa ja vaikeasti havaittavassa paikassa, etteivät pääse siihen käsiksi ilman työlästä osien purkua. Heillä ei myöskään aiempaa kokemusta. Mitä kannattaisi tehdä ja, millä pajalla olisi pääkaupunkiseudulla kokemusta tällaisesta korjauksesta? Mitään hajua tuollaisen korjauksen työmäärästä ja hinnasta eli kannattaako edes korjata vai viedä kottero paaliin?

                              Comment


                                #16
                                Keskustelua pk-seudun huoltopaikoista: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...ot#post1920001

                                Comment


                                • #17
                                  Tarvittais viisaita päitä..

                                  ​​
                                  Onko kokemuksia / vinkkejä.

                                  A6 C6 3L TDI V6 Quattro.

                                  Pakkasilla on tehostin pitänyt aika rumaa jurinaa kylmänä. Ei mitään ääntelyä lämpimässä tai kun lämmennyt.

                                  Nyt hävisi lämpimänä ajosta tehostin ja muutaman kilsan veivailin kotiin ja vasemmalta öljyä valuu pihalle reiluhkosti.

                                  Letku, pumppu, tiivisteet?

                                  Ulkona sen -20.

                                  Comment


                                    #18
                                    Voisi olla se paluu puolen pienen paineen letku. Siihen voi tehdä purkkapaikkausen jollain tukevalla kumiletkulla ja parilla letkuholkilla

                                    Comment

                                    Working...
                                    X