Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A2 1,4 TDI täristää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A2 1,4 TDI täristää

    Potilas 1,4 tdi 90 hp, ATL kone. Ajettu 270 tkm. Löytyisiköhän täältä apuja tämän kanssa pähkäilyyn. Vikahan selviää toki tutkimalla, mutta ajattelin haarukoida hieman niin ei tartteis puolta autoa käydä (ehkä) läpi.

    Itse moottori ei siis ravista tyhjänäkäynnillä, käy oikein nätisti, ei savuta, tehoja on, kulutus kokolailla normaali, ottaa jengaa kuten pitää jne. Ei siis mielestäni mikään polttoaine/"sytytys"puolen vika. Ei vikakoodeja.

    Jo tyhjäkäynnillä tuntee tasaisella amplitudilla ilmenevän värinän. Joku ei selvästikään ole kiinni tai oikeassa ajotuksessa tms. Värinä vahvistuu kierrosten mukaan. Auto tekee tuon ollessaan paikallaan, joten sillä voi sulkea tietyt pois. Kytkimen painallus pohjaan ei poista ilmiötä. Vauhtis on jo suljettu pois vikalistalta (ainakin teoriassa).

    Moottorissahan on tasapainoakseli, joka itsessään on epäkeskeinen. Sitä pyörittää ketju joka saa käyttövoiman kampurassa olevalta hammasrattaalta. Sama ketju pyörittää öljypumppua. Toisessa päässä tasapainoakselia vastapainolimppu. Vastapainoa ei pitäisi etkan mukaan saada kuin yhteen asentoon/ajoitukseen. Ellei joku vatipää ole tehnyt jotain patenttia.Voisiko olla mahdollista että ratas kuluessaan ketju pääsee hyppäämään ja ajoitus sitten pielessä? Onko tullut vastaan tällaista? Siis kuten tässä videossa, jossa mahdollisuus näyttäisi olevan. VIdeossa hammasratas hurjan näköinen.

    https://m.youtube.com/watch?v=mmmVFVdkEgA

    Tässä räjäytyskuva moottorista.
    https://tinyurl.com/y3ar6zc5

    A2 on tällä foorumilla hieman vähemmän edustettu ja R3 diesel ehkä vielä vähemmän niin ajattelin tehdä tästä tällaisen. Olisi sitten apuja muille tulevaisuudessa. Hjelp :)
    Viimeksi muokannut arto s; 9.7.2019, 15:32. Perustelu: avainsanoja

  • #2
    Anyone ? Auto on nyt paikallisen vag taitajan käsissä. Katsotaan mitä sieltä löytyy kun vika saadaan todenettua. Palaan tänne sitten tarkemmin.

    Comment


    • #3
      Noniin nyt ollaan vähän viisaampia tai sitten ei. Moottorista tarkistettiin tasapainoakselin ketjukoneisto ja ajoitus. Tosin korjaaja sanoi että ajoitusta ei oikein pysty tarkistamaan. Ilmeisesti ajoitusmerkit ovat ketjupyörissä ja ketjussa sekä tasapainoakselissa, jotka kuluvat ketjusta ja pyöristä nopeasti pois. Näissä tarvikkeissa niitä ei ollut? Jotenkin näin käsitin. Tietääkö joku tuon ajoituksesta tarkemmin? Ihan en nyt ole vakuuttunut siitä että tuliko tuo ajoitettua. Kolmesylinterisessä dieselissä ei tasapainojako tarvitse olla tuolla kuin hampaan pielessä niin aivan varmasti täristää.

      Kuluneet ketjupyörät ja ketju vaihdettiin. Löytyi Febi Bilstein tarvikkeena. Samalla uusittiin kampuran stefa ja kunkkupultti koska tasapainokoneiston ketjunvaihto irrotuttaa kampuran hihnapyörän toisesta päästä.

      Korjaajan mukaan tärinälle ei tapahtunut mitään. Vauhtis tuohon on hetki sitten vaihdettu ja edellinen (laatu-heh) korjaamo on laittanut tuonne neloskoneen vauhtiksen. Edellisen omistajan mukaan tuo kytkin vauhtisremontti ei tehnyt värinälle mitään. Minulle ei tule mieleen kuin se että jako on kenties tasapainopäässä edelleen pielessä tai voimalinjassa joku särki. Diffaksen kanssa juteltiin ja hän arvuutteli että voisiko olla suutinvika tai suutinten johtosarja. Täytyy pyytää tarkistamaan vcds:llä korjausarvot. Konehan on pumppari. Foorumitoverit auttakee.

      Ja tällainen löytyi myös https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...yörä-hajalla. Liitetään tähän ketjuun niin joku saattaa tulevaisuudessa olla iloinen - tai sitten ei :)

      Comment


      • #4
        Nokka akseli kulunut mahdollisesti?

        Comment


          #5
          Äkkiä voisi kuvitella, että ketjua ja varsinkin rattaita vaihtaessa olisi laakerit tullut kokeiltua. Periaatteessa, mikäli jako on tasapainoakselilla ollut pielessä ja uusi ketju on laitettu samoille sijoille, se on edelleen pielessä. En tunne pumpparikonetta niin tarkaan, että osaisin sanoa, onko millainen savotta nostaa venttiilikoneiston kansi pois nokka-akselin tarkistusta varten. Voisi olla ihan peliliike.

          Comment


          • #6
            Kiitos toverit!

            Tottapa tosiaan, jostain syystä nämä aivan perus pumpparijutut unohtuneet tämän kanssa. Nokan kunto on helposti tsekattavissa. Oletan että korjaamo on tehnyt kunnollista työtä ja tarkastanut väliöljypohjassa olevat tasapainoakselin ja ketjupyörien laakerit kun koneisto on ollut auki. Jos ei niin - huoh - ja sen jälkeen meillä onkin nieman neuvoteltavaa. Pieni ja laadukkaan korjaamon maineessa oleva yritys. Hirveä ryysis ollut korjaamolla, joten pieni vaara piilee että homma on tehty puolivillaisesti, mitä en kyllä mitenkään näin pienyrittäjänä kykene tajuamaan.

            Ei nyt vielä maalailla mitään, mutta "koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa (lue rahaa) tehdä se uudestaan" :)

            Comment


            • #7
              .... kun auton sammuttaa ja antaa olla jonkin aikaa sama toistuu. Mitään vikavaloja ei syty ja (yksinkertainen) ODB laitteeni ei anna mitään vikakoodia myöskään.
              Olisin hyvin kiitollinen jos joku voisi vinkata ideoita mistä lähteä vikaa etsimään?

              Comment


              • #8
                Täysi vikakoodien luku VCDS:llä, suuttimien korjauskertoimien tarkistus, lämpötila-anturien toiminnan tarkistus.

                Comment


                  #9
                  Mites niinkin simppeli vika kuin revennyt kannakkeen pusla? Omat värinät ja pomput taitaa selittyä sillä. Dog bone eli se alakiinnike mikä tulee laatikon seudulta apurunkoon on itsellä entinen. Onneksi en ehtinyt mitään kalliimpaa vaihdella vielä. Tai no onhan tuokin yli 300 merkkarilla! Siihen pitäisi käydä fabiasta tai polosta vastaava kunhan uusiokäyttää vanhan kiinnikkeraudan lootan päässä. 28 euroo autodocista.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitokset Villelle. Dog Bone vaihdettin ja moottorin tukikumit näyttävät ehjältä. Voihan ne tietty olla revenneet siltikin. Täytyykin tsekata vielä tarkemmin ja vaihtaa tarvittaessa. Nopealla etsinnällä vasen ja oikea tukikumi/ kannake noin 400 euroa yht.

                    Comment


                    • #11
                      Kävin toissapäivänä koeajolla, koska auto odottaa edelleen vetarinkumin ja etupään jarruletkujen vaihtoa. Sitten leimalle, pitäisi sujahtaa läpi. Tasapainokoneiston remontin myötä värinä vaimeni selvästi, mutta on edelleen läsnä. Tuon tasapainokoneiston ajoittaminen on jälkiäteen vaikea juttu jos joku on mennyt jaon sekoittamaan. Seuraavaksi vaihdetan vauhtis ja kytkinpaketti oikeanlaiseen, kun tuossahan on (yks Lahtelainen) ranetuspaja laittanut tuonne R4 koneen vp + kykäpaketin. R3 tdi:n vauhtishan on epätasapainossa ja sillä tasapainotetaan kampikoneistoa niinikään. Vauhtiksen kehältä koneistettu metallia pois.
                      Viimeksi muokannut ramikoo; 16.8.2019, 13:55. Perustelu: Pari typoa ja asiaa korjattu

                      Comment


                      • #12
                        Pirssi olis leimattu. Nyt on tiukassa selvityksessä mistä hommata tuohon vauhtis + kytkin. Ebaystä löytyy, Tepolta tarjous vetämässä. Ja vielä isommin se että kiinteä (voisko modata vaikka G60 vauhtiksen) vaiko kaksoismassa. Kerrotakooon siis että tuo 75 hp 1,4 tdi on kiinteällä vauhtiksella ja tämä 90 hp kaksoismassalla. 90 hp myös vähän isompi kytkin ja vp, mutta esim. briteissä on montakin 90 hp mihin on laitettu pienempi 75 hp vauhtis + kykä + startti.

                        Hommat jatkuu. Seuraavaks tuulilasi vaihtoon, nykyinen on aika heikossa hapessa. Pikuhiljaa kuntoon ja sitten kun saadaan mekaanisesti kuntoon niin softa sisään. Sen jälkeen keskitytään muihin juttuihin tämän kanssa.

                        Comment

                        Working...
                        X