Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TDI:n venttiillikannen imukanavien puhdistus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TDI:n venttiillikannen imukanavien puhdistus

    Imusarjan puhdistukseen liittyvä hyvä topic on jo olemassa. Tähän en haulla löytänyt. Täällä on senverran paljon konsernin nokivasaroita käytössä että arvelisin jonkun suorittaneen tällaisen operaation. Pikku karstat imukanavassa ei menoa haittaa, mutta varmasti on tapauksia joissa kanavat alkavat olla virtauspinta-alaltaan jo aika tukossa.

    Millaisia konsteja arvon foorumitovereilla on siis tdi:n venttiilikannen / kansien imukanavien puhdistuksesta kansi paikallaan autossa. Kansirempan yhteydessä kansi irrallaan tuo on helppo homma pestä puhtaaksi ja senhän useimmin tekee moottorikoneistamo jos hattu menee sinne.

    Kaipaisin puhdistusniksejä ja käytettyjä käteviä kemikaaleja jos sellaisista on kokemusta. Työn helppouteen vaikuttaa paljolti tietty itse moottori ja sen sijoittelu sekä ympäröivä moottoritila. Ensin tietenkin pyörittää konetta niin että käsiteltävän imukanavan venttiili/t on kiinni. Suurimmat karstat voi varmasti kaapia vaikka muotoilulla muovilastalla tms. jos työkalua saa jotenkin järkevästi hommaan käytettyä.

    Markkinoilla on jo jos jonkilaista "seafoamia" ja imupuolen puhdistusliuotinta niin onko syntynyt kokemuksia niiden toimivuudesta tässä yhteydessä? Vnt-siivikon puhdistamisessa käytettävä mr.muscle syövyttää käsittääkseni pahoin alumiinia, joten se ei ole vaihtoehto. Nuo liuottimet, tai ainakin esim. crc:n tuote on tarkoitettu bensavenhkeille ja kaiketi sillä ajatuksella että ajetaan tuote imuilmaan. Ei tulisi mieleenkään päästää tuollaisia kunnon egr-töhniä imuventtiilin ohi männän päälle tai palotilaan. Siis onko joku jo kokenut jonkin kemiallisen tuotteen hyväksi, jolla sais imukanavat kunnolla puhtaaksi. Sillä ajatuksella että laitetaan aine vaikuttamaan ja imetään pois.

    #2
    Asetoni on hyväksi havaittu, ja monta kertaluokkaa halvempi kuin kaupalliset litkut (joissa monissa on asetoni pääainesosana). V6 koneessa litkun voi jättää tekeytymään kanaviin, kun ovat aika lailla pystyssä, kunhan konetta on ensin käännetty niin että venttiilit ovat kiinni. Töhnän raapimiseen joku muovinen työkalu, esim. viistosti leikattu pneumatiikkaletkun (nailon) pätkä ja sopivan kokoinen putkiharja, nailonharjaksilla. Putkiharjan voi liittää porakoneeseen, niin ei tarvitse käsin hinkuttaa. Litkut voi imaista pois isolla injektioruiskulla ja pohjalle jääneen tipan puhaltaa vaikka paineilmalla tai imeyttää rätin palaan, haihtuu kuitenkin aika nopeasti. Tupakkaa ei asetonilla läträtessä kannata poltella, ja ilmanvaihdosta kannattaa huolehtia.

    Comment


    • #3
      Kiitokset toveri Alpille. Siinähän oli kokolailla tyhjentävä vastaus ja hyvät työhjeet. Noilla tekemään.

      Comment

      Working...
      X