Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A8 D2 vesiventtiili

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A8 D2 vesiventtiili

    Onko kukaan purkanut a8 d2:sta vesiventtiiliä, tarkalleen ottaen säätimistä niitä säätyviä tappeja? Sain nyt purettua kohtuu helpolla kuvien mukaiseen tilaan, mutta autossa kiinni olevasta venttiilistä en saa kevyellä voimalla/nitkuttelulla noita tappeja irti. Tapeissa on 3mm reiät kyljissä joista voi pitää kiinni poranterällä ja tapin päässä 7mm lista-avaimelle hahlo. Ulkokehä lähtee kyllä löystymään ja kiristymään pyöritellessä mutta ei anna merkkejä että tapin saisi irti.
    Tarkoitus olisi siis purkaa ja putsata venttiilit koska kuskin puolelle kabiiniin tulee kuumaa ilmaa koko ajan.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut ziiggiz; 31.3.2019, 16:38. Perustelu: mm korjausta

  • #2
    Mulla on toi pöydällä osissa. Voin katsoa ja päivittää viestiä, kunhan pääsen kotiin.

    Vahva veikkaus on, että toimenpide olisi helpointa, kun osa on pöydällä. Toki yksikkö on ilkeässä paikassa jemmattuna :(

    e: minussa ei ole riittävästi insinööriä sanomaan, että mikä noita pitkää paikallaan tuossa osassa.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Ihmemies; 31.3.2019, 16:10.

    Comment


      #3
      Meinasinkin laittaa sinun s8-lankaan tämän kysymyksen muttei kehdannut offtopiccia laittaa :) Joo ei ollutkaan ihan niin näppärä homma kuin B6 ja 4F korisissa, mistä oli netissä videoitakin. Aikani selailin audiworldin sivustolla, joku oli purkanut siellä d2 vesiventtiilimötikän mutta kuvat ei enää näkyny siellä ja ei varsinaista ohjettakaan ollut.

      Comment


        #4
        Nyt kun asiaa hetken miettinyt niin varmaan se on tarkoitettu irrallaan purettavaksi, jos silloinkaan. Piti kopio-dremelillä vinkuttaa kannakeraudan pulttiakin hiukan pois että sai moottorin puoleisen peltisen suojakupin tuosta päältä pois. Irroittamaan en tuota kyllä ala autosta tällä kertaa, pitää hommata purkuosa tilalle ennen sitä. Voihan se alkaa taas toimimaankin nitkuttelun johdosta, tai vikahan voi olla jossain muualla. Pitää lukaista vikakoodit ja tarkastaa mitä arvoja tuo vesiventtiili antaa.

        Comment


        • #5
          Kyllä se on purettavaksi tarkoitettu. Kaikki osat ovat pulteilla kiinni, pumpun tiivisteet ja letkulähtöjen o-renkaat ym. pystyy vaihtamaan, pumpun saa purettua ja sen hiilet ja laakerit suht helposti vaihdettua. Halvemmaksi tuon hipelöinti tulee kuin uuden ostaminen (1000+€ marmorilla). Pultteja avatessa täytyy vain olla varovainen, sillä mutterit ovat tuollaisissa muovisissa urissa kiinni, ja liikaa vääntämällä muovi murtuu mutterin ympäriltä. Lisäksi mutterit eivät pysy kovin hyvin urissa itsestään, vaan varisevat pois kun yksikköä purkaa.

          Noita on vaan hieman vaikea löytää, ainakin C-mallia. Vanhempia kyllä löytyy. Yksiköiden eroista en osaa sanoa. Jotenkin magneeteilla&sähköllä yksikkö säätää pitkiä tappeja ylös alas, jolloin veden virtaus sen puolen kennolle, jonka tappia säädetään, muuttuu. Alhaalla on vielä sähköpumppu, jonka akselilla on kaksi siivekettä, yksi per kenno. Nämä pumppaavat nestettä ilmeisesti myös auton käydessäkin? Luulisi että sen pitää auton käydessäkin pumpata, ettei siivekkeet blokkaa kennojen vesikiertoa. Vasta sitten kun vaihdetaan lämmitykseltä jäähdytykselle (kesähelteillä esim), pumppu sammuu ja vesiventtiilit napsahtavat kiinni.

          Parkissa ainakin pumppu jauhaa, hyttiin puhaltaa lämmintä siis vaikka moottori ei olisi päällä. Itse en osaa sana mistä oman auton viat johtuivat. Yksikkö vaikutti päälle päin ihan toimivalta, mutta silti lämmitys sekoili miten sattui. Kennojen huuhtelu ja huollettu vesiventtiiliyksikkö palauttivat lämmityksen toiminnan normaaliksi.

          Samalla kun tuolla on, niin kannattaa katsoa ilmastoinnin puhaltimen moottorin kunto. Eli hiilten ja kollektorin kunto, putsata hiilipölyt, ja mahdollisesti öljytä/rasvata laakereita. Itselläni A6:n ja S8:n puhaltimet molemmat kitisivät. Laitoin polkupyörän ketjurasvaa akseleille, ja A6 on ollut vuoden ja 20tkm+ jo täysin hiljaa. S8:n tuulettimen kitinät myös katosivat. En ole purkanut moottoria, mutta ilmeisesti noissa tuulettimissa on liukulaakerit? En viitsinyt niin paljoa harrastaa, että olisin lähtenyt akselin laakerointia vaihtamaan...

          ... samalla kyllä myös pyyhkimen vivuston putsaisi ja rasvaisi ja vaihtaisi uudet o-renkaat.... kun kuitenkin nekin jumittavat jokin kaunis päivä kiinni ;-D Helpointa olisi hakea hyllystä uusia osia, OE osat vaan maksavat hunajaa ja tarvikkeita ei oikein saa. Puhaltimen moottoria olisi saanut, mutta se oli jokin made in china paska ja akselin päitä olisi pitänyt työstää, että tuulettimen lavat olisi saanut niihin kiinni.
          Viimeksi muokannut Ihmemies; 3.4.2019, 09:52.

          Comment


            #6
            Tuolta selvittelin osanumeroa tuohon omaan http://www.oemepc.com/audi/part_sing...rt_id/0/lang/e
            Eli tuon mukaan venttiiliyksikkö 4D0959617A on ollut 10/1998 - 06/2001 asennettuna ja korvattu uudemmissa C-loppuisella. Foorumilta olisi tulossa purkuosana 99-mallista tuo, toivottavasti lähtisi sillä pelaamaan.
            Saisikohan sen vaihdettua ilman puhaltimen ja sen kotelon irroittamista? Oli aika harmittavan huonossa kunnossa ruuvit siellä..

            Comment


            • #7
              Vissiin kotelon yläosa pitää ainakin irrotaa? Mulla 3/6 ruuvia katkesi kannasta, no pysyy se kolmellakin ruuvilla kasassa. Muovista ruuvin jämiä on hankalampi kaivella irti. Tässä olis ollut tilaisuus käyttää rst ruuveja jo tehtaalta..

              Comment


                #8
                Joo kotelon yläosa ainakin pitää irrottaa, siihen asti menee helposti. Sen jälkeen olisi ollut tarjolla happamia ruuvinpäitä ja ahdasta tilaa. Jostain muistelen lukeneeni että jarrutehostin pitäisi irrottaa myös mutta saattoi liittyä kennojen vaihtoon.

                Comment


                  #9
                  Nyt on venttiiliyksikkö vaihdettu, testaamaan en ole vielä päässyt kun nestehommat tekemättä. Elikkä jarrutehostin piti käyttää irti että sai tilaa vaihtamiseen, aika helppo homma paitsi että joutuu ilmaamaan jarrut vielä mutta tuleepahan vaihdettua nekin kun ei ole tietoa milloin viimeksi.

                  Comment


                    #10
                    Auto Audi A8 4.2 v8 32v 1997 D2 . Osaako joku auttaa? Mikä näitä ohjaa , sisälle tulee vain kuumaa ilmaa joka tuutista paitsi raitisilmasta mikä on keskellä radion yläpuolella missä on manuaalinen kuuma kylmä rulla. Sain kylmää ilmaa sisälle kun itse painoi nuo kiinni. Mutta miten tuo sähkö puoli toimii noissa? Kiitos todella paljon avusta etukäteen!

                    Vika paikannettu nuo kupit tai niiden alla. Koska virta tulee noille kupeille liittimeen mutta siitä eteenpäin ei ole mahdollista mitata rikkomatta johdinta.

                    EDIT: Nyt myöhemmin tuntui ettei tule virtaa liittimelle kumminkin sain sieltä tuloksia ja sit en saanut. Manuaalisesti kun paino sormilla tai jollan niitä venttiileitä kapiini viileni ja lämpeni
                    Viimeksi muokannut Killeri; 3.2.2023, 17:11. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                    Comment

                    Working...
                    X