Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B7 BPV 008825 - Leak in Air Intake System

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B7 BPV 008825 - Leak in Air Intake System

    Otsikon mukainen 2007 vuoden 140 hp malli koettelee kesken sisäänajon...

    Alla oleva vikakoodi hyppii silmille oikeastaan joka kerta kun vedättää motarin ramppiin tai ylämäkeen. Jos taas kierrättää ihan tappiin saakka, niin en ole hehkun merkkivaloa saanut syttymään.

    Chassis Type: 8E (8E - Audi A4/S4/RS4 B6/B7 (2001 > 2008))
    Scan: 01 02 03 08 09 0F 11 15 16 17 18 25 36 37 45 46 55 56 57 65
    67 69 75 76 77

    VIN: WAUZZZ8E07A203148 Mileage: 306650km-190543miles
    -------------------------------------------------------------------------------
    Address 01: Engine Labels: None
    Part No SW: 03G ABT 016 KM HW: 03G 906 016 KM
    Component: R4 2,0L EDC G001SG A749
    Revision: --H05--- Serial number:
    Coding: 0000172
    Shop #: WSC 01286 386 08256
    VCID: 30652B94A3675BCA6D-8064

    1 Fault Found:
    008825 - Leak in Air Intake System
    P2279 - 000 - - MIL ON
    Freeze Frame:
    Fault Status: 11110000
    Fault Priority: 1
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 255
    Mileage: 306649 km
    Time Indication: 0

    Freeze Frame:
    RPM: 1785 /min
    Speed: 53.0 km/h
    Load: 41.6 %
    Voltage: 14.21 V
    Bin. Bits: 00101000
    Torque: 241.6 Nm
    Temperature: 66.6°C

    Noh, mitä tässä nyt sitten on tehty:

    Ensin lueskelin jostain, että egr, tai imusarjan läppä. Nämä siis syyniin ensimmäisenä ja putsaten. Egr oli niin täynnä skeidaa, että tuskin tuo on hetkeen liikkunut yhtään mihinkään. Mukava semmonen about 5 mm paskakittaus koko imusarjan sisällä... kausi ohi audilla ku ne lähtee liikenteeseen... Kaikki ahtoputken huohotus öljyn kyllästäminä. Samalla jostain luin ahtimien mr.muscle käsittelystä, joten sitähän yritin suoltaa egr:n reiästä suoraan ahtimen kuumapuolelle. Tuskin kovin hyvällä menestyksellä. ajattelin, että ei varmaan haittaa tommoselle 300 tkm ahtimelle moinen. Luulin saaneeni audin jiiriin ja mielestäni kulki ihan kivasti kun tallilta kotia ajelin.

    noh, seuraavana päivänä hehkun merkkivalo vilkkuu jälleen. Tällä kertaa muistaakseni vikakoodi olikin seuraava:

    1 Fault Found:
    000665 - Boost Pressure Regulation
    P0299 - 000 - Control Range Not Reached - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00110000
    Fault Priority: 1
    Fault Frequency: 2
    Reset counter: 255
    Mileage: 306481 km
    Time Indication: 0

    Freeze Frame:
    RPM: 2037 /min
    Speed: 101.0 km/h
    Load: 0.0 %
    Voltage: 14.36 V
    Bin. Bits: 01101000
    Absolute Pres.: 2111.4 mbar
    Absolute Pres.: 1662.6 mbar

    Tätä ilmoitusta ei tosin ole tullut kertaakaan tämän jälkeen ja koodeja on nollailtu puolen tusinaa kertaa. Pelaa tosin ihan pelkällä sammuttamisellakin normaalisti aina hetken... eli kunnes kiihdytetään tai kohdataan ylämäki.

    Nyt aloin epäilemään onko autossa tosiaan ahtovuoto. Välijäähdytin näytti vuotaneen öljyä päädystä. Kaippa sieltä ilmaakin fuskaa, jos huohotusöljytkin tulevat pihalle. Uus välijäähdytin tilaten. Samalla purin kaikki putket imusarjan ja turbon välistä ja putsasin ne sisältä. Pari muutakin ahtoputkien "öljyvuotoa" oli noissa ihmeen pikaliittimissä. Noin surkeita en oo vielä koskaan nähnytkään... Tuo naurettavan kokoinen turbokin tuli tarkistettua samalla. Se on vielä ihan peli noin niinku 300 tkm ajetuksi. Eli ei pitkittäisvälystä.

    No eipä auttanut sitten tämäkään operaatio, vaan hehkunvalo vilkkuu seuraavana päivänä, eli eilen. Tänään koitin ajella ja loggailla VCDS kanssa, jos vaikka näkisi jotain MAF tai MAP ristiriitoja, mutta valitettavasti täytyy kyllä sanoa ettei nuo aivan täysin auenneet, enkä oikein tiedä loggailinko mitään järkevää. sai nyt sentään vertailuksi kiihdytyksen kun valo ei syty ja kiihdytyksen kun valo syttyy. Jos monoa alkaa tarjoamaan tarpeeksi pieneltä vaihteelta lähtien, niin valo on syttymättä. Jos taas kiihdytys alkaa alle 2000 rpm, niin valo syttyy melko varmasti.

    tuli muuten samalla katottua DPF täyttö aste. rapiat 90 grammaa sanos VCDS.. ja sen verran vielä tästä autosta. Eli se on myyty 170 hp tehoilla meille 138 tkm kohdalla 7 vuotta sitten. Kaikki kyllä autossa sanovat sen olevan 103 kw versio, mutta jotain latvian pojat ovat kyllä tuolle koodanneet, sillä menee ihan eri tavalla kuin 140 hp vastaava...

    Minusta tuo kyllä kiihtyy ihan niinku ahtovuotoja ei juurikaan olisi, ja ihmettelen miten se ei sitten koodia virittele tauluun ku oikein antaa kiekua. tai tukkoonhan tuo yläkierroksilla tietenki menee, mutta pitäs siellä kuitenkin ahtopaineiden olla tapissa. Antakaahan vinkkiä mitä kokeilla tai ihmetellä. Summassa en nyt ajatellu alkaa osia vaihtamaan, joten jos joku tuon VCDS:n kanssa osaa tarjoilla neuvoja, niin arvostan kovasti! Tarjoan ehdottomasti oluet jos törmätään joskus jossain... Nyt on ensi kertaa elämässäni tilanne kun oikeasti mietin pitäisikö auto viedä huoltoon. Oikeastaan mikään muu kuin powerbyte ei kyllä tule siihen huoltamoiden listalle...

    #2
    Niin siis logitit jo pyydetyt ja toteutuneet ilmamassat ja ahtopaineet?
    Kun kaikki on jo tiivistetty niin tulee mieleen ahtimen kunto. Jos se ei syystä tai toisesta pysty softan pyyntöihin enään.

    Comment


      #3
      Mites tuo ohjelmapuoli, jos siellä on bitit poikittain ja aiheuttaa tukkoisuuden (egr?) lisäksi ongelmia;
      jotain latvian pojat ovat kyllä tuolle koodanneet, sillä menee ihan eri tavalla kuin 140 hp vastaava...
      Voisi olla aiheellista tarkistuttaa tämäkin asia.

      Comment


      • #4
        No mä logittelin joo jotain maf ja map arvoja. Tarvii postailla huomenna tänne ku availen kompuutteria. Lähinnä siis oma tietotaito liian heikko, että ymmärtäisi mitkä on mitatut arvot ja mitkä pyyntiarvot. Eli mitkä groupit pitää logata?

        Täys kaasulla toinen maf arvo pysähtyi 850 ja toinen 1275. Jälkimmäinen ilmeisesti anturi ja toinen pyynti?

        Koitetaan opiskella itekki jahka innostuu..

        Comment


          #5
          En muista valitettavasti. Joku muistikuva, että joissain se pyydetty maf arvo loppui 850-900, eli oliko se specified, ja se mitä pitää tuijottaa on actual. 1200+ kuulostaa iha vakiolta toimivalta maffilta, toisaalta en tiedä mitä se softatuissa tulisi olla.
          Saman jos saat ahtopaineilta. Ecu tekee päätelmiä maf ja map arvoista.

          Comment


          • #6
            Mä en ymmärrä miksi en löydä mistään selkeitä ohjeita, että mistä groupista löydän mitäkin... tai varsinkin ku otsikkona lukee pelkästään "Absolute Pres.", niin mistähän sen nyt tietää onko tuo ilmanpainetta, ahtopainetta, pakopainetta? Anturiarvo vai pyydetty arvo? Esimerkiksi olen näköjään logannu group 10. Varmaan ihan sen takia ku siinä näkyy 2 painetta, ja toivonu et nämä olisi ahtopaine mitattu ja pyynti. Nyt justiin tutustuin tohon advanced loggingiin, mistä ilmeisesti löytää edes vähän jotain otsikoita. Kaikissa noissa vcds ohjeissa tuolla lukee groupin neljässä arvossa selkeästi: "Boost. Pres (actual). minun ohjelmassa tämä kenttä on tyhjä ja ei lue kuin arvon yksikkö arvon perässä.. exceliin sentään tulee enemmän tekstiä, mutta eipä tuo "Absolute Pres." paljoa auta. Onko muillakin näin, vai onko mulla nyt jokin asetus hassusti tuon VCDS:n kanssa? Versio on 18.9.1

            Group B: 010
            Mass Air / Rev. Absolute Pres. Absolute Pres. Load
            TIME
            STAMP mg/str mbar mbar %
            0.16 290.0 989.4 989.4 0.0
            0.66 325.0 989.4 979.2 8.2
            1.16 435.0 989.4 1020.0 19.2
            1.65 490.0 989.4 1173.0 20.8
            2.14 590.0 989.4 1224.0 23.1
            2.65 700.0 989.4 1315.8 25.9
            3.18 800.0 989.4 1417.8 33.7
            3.69 960.0 989.4 1550.4 33.7
            4.17 770.0 989.4 1550.4 33.7
            4.68 910.0 989.4 1519.8 37.3
            5.21 1270.0 989.4 1683.0 42.4
            5.74 1275.0 989.4 1836.0 42.4
            6.24 1275.0 989.4 1887.0 42.4
            6.75 1275.0 989.4 1917.6 43.9
            7.29 1275.0 989.4 1958.4 47.1
            7.78 1275.0 989.4 1999.2 52.2
            8.28 1275.0 989.4 2080.8 53.7
            8.77 1275.0 989.4 2152.2 53.7
            9.25 930.0 989.4 1632.0 53.7
            9.78 675.0 989.4 1203.6 43.5
            10.28 600.0 989.4 1101.6 37.3
            10.78 575.0 989.4 1060.8 32.9
            11.28 575.0 989.4 1050.6 28.6
            11.80 555.0 989.4 1040.4 23.5

            2 Sarake on sitte varmaa ihan ilmanpaine... joten 3 sarake ei sitte kerro kyllä yhtään eikä mitään, koska mihinkäs sitä sitten peilaisi...

            Kellään heittää lonkalta suoraan mistä groupista löytyisi ahtopaineet MAP anturin tarkastamiseen? ei oo kovin helppoa tää ihmettely ku mammalla auto ajossa joka päivä. Tässä taajamassa ku liikkuu, ni ei valoja syty... heti ku katulamput loppuu, ni audille tulee koti-ikävä ja muistuttaa siitä merkkivaloilla... :)

            Comment


            • #7
              Se riippuu ihan moottorin ohjainlaitteesta miten hyvin se tavara on dokumentoitu. Joihinkin on hyvin niukasti tietoa kun taas toisissa voi olla lähes joka blokki hyvin dokumentoitu.

              Tuolta voi yrittää katsella miten nuo standardiblokit menee, ainakin useimmissa tapauksissa: https://www.ross-tech.com/vag-com/m_blocks/

              Comment


                #8
                Tässä ei käynyt selväksi minulle ainakaan että onko tehty perinteinen painetesti ahtoputkistolle. Jos ei, niin se olis laitettava prio ykköseksi ja sitten vasta muut jutut.

                Ne ahtoputkiston pikakiinnikkeet ei ihan paskoja ole kumminkaan kun miljoonat ja miljoonat autot pelaa niillä ilman ongelmia. Jokunen on tullut viritettyäkin.

                Ulkomuistista sanoisin että groupit 1, 8 ja 11 on semmosia loggauksen kannalta mielenkiintosia yleensä dieseleissä.

                Comment


                • #9
                  Kyllä siellä ahtovuoto tuon Gr. 010 lokin perusteella on.

                  Comment


                  • #10
                    Aika väljän olosia olivat ainaki minulla nuo pikahärvelit paineputkissa ja parissa oli huohotusöljyäkin mehinyt sieltä. Ehkä ite tottunu toteuttaa ahtoputket vähä eri tavalla. Kokoonpanolinjalla tuo on kyllä kiistatta nopea.

                    Onko map anturi se lähinnä öljynsuodatinta tulipellin kupeessa oleva anturi? Tarvii koittaa koeponnistaa jotenki tuota ahtoputkistoa seuraavan kerran ku saan audin telakalle.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin, nyt tuli koeponnattua ahtoputkisto ja löydettyä vuoto. Mille lienee imuläpälle tuleva mutka oli särki. Ei siis tuo viimenen 90 asteen kumimutka oli sisäkaarteesta ku puukotettu. Ei ainakaa testilenkillä herjannu ku korjasin sen ihan rehdisti jesarilla... nojoo tilasin mä uudenki.

                      Muuten koko järjestelmä piti paineet sisällään ainaki jollakin tapaa. About minuutin päästä vielä pihautti paineet ulos ku jätin ilmaa sisälle.

                      Toivotaan et homma olis tällä selvä ja kiitän kaikkia viestiketjuun kommentoineita!

                      Comment

                      Working...
                      X