Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 1.8 TFSi (CJEB) -12 - Kuningaspultti auki (vahingossa) startilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8 1.8 TFSi (CJEB) -12 - Kuningaspultti auki (vahingossa) startilla

    Pitkästa tarinasta lyhyt versio taustatiedoksi. Vaihdoin autoon vesipumpun. Pumppua irroitettaessa naapurini oli auttamassa pitämällä kuningaspulttia paikallaan lenkkiavaimella. Kun hommaa tuli tehtyä useampana iltana en sitten työn valmistuttua tajunnut tarkistaa missä se lenkkiavain on. Käynnistin auton ja siellähän se avain oli edelleen kiinni kuningaspultissa... Tästä seurasi se, että pultti napsahti auki niin pitkälti että hihnapyöräkin pullahti pois paikoiltaan.

    Mainittakoon vielä että tätä ennen konepellin kaasujousi sanoi kipakassa pakkaskelissä sopimuksen irti ja konepelti rojahti alas rikkoen pari moottoritilan reunalla ollutta työkalua, jotka olin paria päivää aikaisemmin ostanut.

    Että tällainen hyvän mielen tapaus tällä kertaa.

    Pultti näyttäisi tulleen ulos täysin ehjänä ja hihnapyöräkin (sen vähän perusteella mitä siitä alakautta näkee/tuntee) on ilmeisesti kunnossa. Nyt tarvitsisin asiasta paremmin tietävien neuvoja siitä mitä tässä pitäisi oikein tehdä/tarkistaa ennen kuin moottoria uskaltaa käyntiin laittaa.

    #2
    Siellä on varmaankin nyt osa venttiileistä mutkalla.

    Paitsi että eipäs mulle tullut mieleen että onko tuo kone jakohihnalla vai ei. Eli jos on, niin hihna ei ole pyörinyt oikein, ja tuhoa tulee. Ja näköjään ketjun hammaspyöräkin saattaa hypätä niin kuin alla lukee.
    Viimeksi muokannut okkim; 1.3.2019, 07:45. Perustelu: Lisäys.

    Comment


      #3
      Jakoketjun ajoitus on tarkistettava. Ketjupyörä on aivan hentoisella hammastuksella paikoillaan kampiakselin päässä ja voi todella helposti hypätä jos kuningaspultti on auennut startatessa.

      Comment


      • #4
        Ny pakkoo kysyy miks sinne kampuran pyörään on menty ees koskee vesipumpun vaihdossa?

        Comment


          #5
          Niinkuin sanottu, jako pitää tarkastaa. Jos jako on pysynyt kohdallaan, voinee vanhalla pultilla laittaa alapyörän tilapäisesti kiinni ja seuraavaksi tarkastaa puristukset. Jos puristuksetkin löytyy ja kone pyörii esteettä, uudella kunkkupultilla kasaan.

          Comment


          • #6
            Jos vesipumpun hihnapyörän (sen alemman mikä on tasapainoakselin päädyssä) ottaa irti niin kampiakselista pidetään vasten sitä kiristäessä, Jarille vastaten. Pääsikö ketjun hammaspyörä luiskahtamaan irti kampiakselin päästä? Sehän on vain kartion päässä pienellä kohdistuskiilalla siinä, pultti sitten pitää pakkaa kasassa, näkee selvästi jos on vinossa niin ei ole paikallaan kunnolla. Jos hammaspyörä suorassa linjassa paikallaan niin tuskin muuta kuin jaon tarkistus on tarpeen, jos taas on vinossa niin sitten melkeinpä jakopää auki ja kiristimet (2kpl) löysälle ja hilppeet oikein paikalleen. Korjatkoon joku viisaampi jos meni metsään. Ja aina pultti uusiksi jos momenttiin kirrataan.
            Viimeksi muokannut jaeger; 4.3.2019, 16:23.

            Comment


            • #7
              Juu tiedän, on noita pumppuja ja termari paketteja paljon vaihdettu. En oo kyl ikinä sitä ottanu irti, kun en oo nähny syytä siihen.

              Comment


              • #8
                No niin... Tässä on ollut työreissua ja muita kiireitä niin pääsin auton kimppuun vasta tänään. Kampiakselin hammaspyörä (kohdistuskiilat) on saanut sen verran siipeensä että menee vaihtoon. Uusi kampuran pultti myös hommattu.

                Ylempi jakopään koppa lähti kaikkineen irti helposti, mutta samaa ei voi sanoa alemmasta. Istuu todella tiukassa eikä voimaa uskalla tolkuttomasti käyttää. Jospa huomenna saisi senkin auki niin pääsisi hommassa eteenpäin.

                Comment


                • #9
                  Tätä remppaa tehdään kuin Iisakin kirkkoa... Nyt pääsin vihdoin pistämään palikoita kasaan. Kampurassa uusi hammaspyörä ja alemmat ketjut menivät paikoilleen helposti, mutta pidemmän kanssa ei meinaa onnistua.

                  Nokkien hammaspyörät ovat juuri siinä missä niiden erWin:stä ladattujen ohjeiden mukaan pitää ollakin mutta kampuran hammaspyörällä yhden hampaan pielessä, vaikka hammaspyörä on tasan TDC-merkissään ja ketju melko tiukalla.

                  Muuta en keksi kuin ottaa ketju pois, kääntää kampuran hammaspyörää vastapäivään sen vajaan sentin verran, laittaa kuskinpuoleinen ohjauskisko paikalleen, ketju hammaspyörän merkkiin ja sitten vääntää ketjusta varovasti löysiä pois. Vai löytyykö tuohon joku parempi konsti?

                  Asennusohjeessa ei tuosta puhuta mitään, todetaan vain lopussa että merkkien pitää olla kohdallaan :). Kyseessä siis EA888 gen3-moottori.





                  Comment

                  Working...
                  X