Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 Tdi (BXE-moottori) käyntiongelma lämpimänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.9 Tdi (BXE-moottori) käyntiongelma lämpimänä

    Moi,
    ongelmana seuraavaa:

    Auto: 2008 Octavia 1.9Tdi (BXE-moottori), ajettu 330 tkm.

    Auto käy ja kulkee hyvin kylmänä n. 20 min (kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on yli 71 astetta VCDS:n mukaan).
    Tämän jälkeen alkaa nykimään ja hetken kun vielä ajaa, rupeaa käymään ajaessa kolmella. Tyhjäkäyntiä käy nätisti, vian ollessa päällä ja lähtee aina hyvin käyntiin (myös vian ollessa päällä) Ei jätä vikakoodeja.

    Autoon vaihdettu juuri ruiskusuuttimien johtosarja, tällä ei ollut mitään (korjaavaa)vaikutusta vikaan. Nokka-akseli on silmämääräisesti ok.

    Suuttimien korjausarvot tyhjäkäynillä -0,42, -0,19, 0,68, -0,05.
    Nokka-akselin ajoitus VCDS:n mukaan (Torsion value) 2,5. Tätäkin säädetty välillä -4 - +3, ei vaikutusta vikaan.

    Ahtopaineet ajossa VCDS:llä logitettuna ovat ok (pyydetty vastaa toteutunutta).
    MAF antaa vedossa (puolilämpimällä koneella, kun on vetoja) > 1045 mg/str, jonka pitäisi käsitykseni mukaan olla riittävä.

    Kun vika on päällä ja katselee VCDS:n logeja, on ainoa asia mikä sieltä pistää silmiin se, että "Start Synchronisation" arvo rupeaa pomppimaan. Se mitä itse olen tuosta arvosta netistä lukemalla ymmärtänyt on se, että se näyttää vain viimeisen starttauksen jälkeisen tilan siitä, että onko kampiakselin sekä nokka-akselin asentotunnistimilta saatu oikeat tiedot.

    Arvo on 48 kun kone käy ja kukkuu oikein. Arvo rupeaa näyttämään 1, 2, 16, 32 ja 33 kun käy päin mäntyä.

    Onko mahdollista, että jännite antureille alkaa pätkiä koneen lämmettyä ja aiheuttaa kuvaillun vian? Miten vianhakua kannattaisi jatkaa?

  • #2
    Mittaa/mittauta puristuspaineet. Voisi olla kolmosen kanki vääntynyt...

    Comment


      #3
      Ääni edelliselle.
      Voi olla jopa 2. sylinterin veivi.

      Comment


        #4
        No nyt on puristukset sekä tandempumppu mitattu.
        Molemmat ok. Korjaamolla olivat saaneet tarpeeksi rynkyteltyään menemään, seuraavan vikakoodin mootorinohjauksesta:

        Address 01: Engine Labels: 03G-906-016-BKC.clb
        Control Module Part Number: 03G 906 021 LB HW: 03G 906 021 AN
        Component and/or Version: R4 1,9L EDC G000SG 9251
        Software Coding: 0000071
        Work Shop Code: WSC 73430 790 00000
        VCID: 6AD1FE5C450E071A6B-803E
        1 Fault Found:

        005635 - Internal Control Module
        P1603 - 000 - Failed Self-Test - Intermittent
        Freeze Frame:
        Fault Status: 00100000
        Fault Priority: 0
        Fault Frequency: 1
        Reset counter: 255
        Mileage: 337702 km
        Time Indication: 0
        Date: 2000.00.00
        Time: 15:33:49

        Freeze Frame:
        RPM: 2919 /min
        Speed: 49.0 km/h
        Load: 38.0 %
        Voltage: 14.21 V
        Bin. Bits: 00101000
        Torque: 214.7 Nm
        Torque: 58.6 Nm

        Johtovikaako lähden etsimään, vai uutta moottorinohjausyksikköä?

        Comment


          #5
          Johtosarjan tutkimista, sulakeboksin liitosten tarkistamista ennen ecun ostoa.
          Voi olla siis löysä liitos tai hapertuneita johtoja jossain.

          Comment


          • #6
            Kannattaa kurkata siihen kuskin puolen runkoaisalta koneelle menevään ja sellaiseen halkaistuun muoviputkeen jemmattuun johtosarjaan ekana. Meillä oli samanlaisessa autossa sieltä sisältä yksi johto poikki ja kolmesta tai neljästä eristeet rikki. Siellä oli sora ja tärinä tehnyt tehtävänsä ja aiheutti vikatilaan menoja.

            Comment


            • #7
              Johtosarjalle veikkaus, ei olisi eka tuon ikäinen volkkari mistä siitä kuskin runkoaisan kohdilta olisi johtosarja rikki.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja mikas Näytä viesti
                Kannattaa kurkata siihen kuskin puolen runkoaisalta koneelle menevään ja sellaiseen halkaistuun muoviputkeen jemmattuun johtosarjaan ekana. Meillä oli samanlaisessa autossa sieltä sisältä yksi johto poikki ja kolmesta tai neljästä eristeet rikki. Siellä oli sora ja tärinä tehnyt tehtävänsä ja aiheutti vikatilaan menoja.


                Halkaistun kurttuputken sisältä löytyi MAP-anturin johdoista eristevaurioita. Silminnähden en usko, että olisi vian aiheuttaja. Sinänsä ikävää, kun ei jätä vikakoodeja, on tuo vianhaku aikamoista arvailua.

                Availen vielä akun alla ECUlle meneviä johtonippuja ja tarkistan ECUn maadoitukset, ennen kuin kasaan akkukotelon, ilmanputsarin ym. muovit ja lähden koeajolle.

                Comment


                  #9
                  Eipä apuja johtojen korjaamisesta, kuten vähän ennakkoon arvelin.

                  Comment


                    #10
                    1.9 Tdi (BXE-moottori) käyntiongelma lämpimänä

                    https://drive.google.com/file/d/181v...w?usp=drivesdk

                    Linkin takaa löytyy video, josta käy ilmi toiminta tällä hetkellä lämpöisenä, kaasu pohjassa.

                    Alkaa ideavarasto olemaan aika tyhjä..

                    Jotenkin tuo, että eri measuring groupit menee samaan tilaan kuin olisi kääntänyt virrat pois, vaikka auto käy, pistää itseni uskomaan siihen että tuo moottorinohjausyksikkö itse olisi rikki tai ainakin siellä pätkii jännitteet sisäisesti. Lisäksi toisinaan saa hehkun sekä moottorinvikavalon välähtämään kojelaudassa, kun oikein kauan kiusaa. Vikakoodeja ei edelleenkään tule, itse en saanut tuota korjaamolla tullutta vikaa edes esiin.

                    Kyselin ECUn korjauksesta, mutta korjausyritykselle ei ollut tämän tyyppistä vikaa tullut vastaan.

                    Ideoita jatkotoimenpiteistä otan mielelläni vastaan.

                    [e] 10.3.2019 pari typoa ja tarkennuksia

                    Comment


                      #11
                      Päivitystä ja ratkaisu tähän.

                      Vikaa haettiin kissojen ja koirien kanssa, moottorilta ECUlle menevän johtosarjan purin koko matkalta ja korjasin jo aiemmin mainitut MAP-anturin johdot, sekä myöhemmässä vaiheessa pari hehkun johtoa. Kaiken muunkin mahdollisen tutkin/mittasin/purin sähköjen osalta. Koeajolenkkejä tein ja yritin vikaa ”ajaa” ulos. Viimein sain vikakoodin nokka-akselin asento-anturista ja autoa piti sahata käyntiin. Hieman skeptisenä (kun vika pysyi samana, pl. sahaaminen käynnistäessä) uuden anturin vaihtelin.

                      Ei vaikutusta. Koodi pysyi ja auto temppuili lämpimänä. Temppuilu kyllä paheni ja välillä kävelytti / hinautti kotiin koeajoilta. Lopulta jätti aina lämpimänä tien päälle.

                      Vika kun ilmeni vain koneen ollessa lämpimänä, kokeilin ECUa lämmittää hiustenkuivaajalla, säätövastuksella eri lämpötila-antureita huijasin, millään ei vikaa saanut kylmänä esiin.
                      Seuraavaksi kaveri sumuttamaan kylmäspraytä testaamattomiin antureihin, silloin kun vika oli päällä.

                      Lopulta vika paikallistui kampiakselin asentotunnistimeen. Tämän kun vaihtoi, hävisi nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodi sekä itse vika.

                      Kylläpä teetätti.

                      Comment


                        #12
                        Mikä tarkalleen oli se nokka-akselin vikakoodi?
                        Aikanani taistelin pitkien starttien kanssa ja silloin vika oli johdoissa.
                        Nokka-akselin anturiahan ei moottori varsinaisesti tartte, mutta kampuran anturin tarttee, joten miten se kampuran anturin vika paljastui?

                        Comment

                        Working...
                        X