Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 4.2 karkea käynti, tärinä, nakutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C5 4.2 karkea käynti, tärinä, nakutus

    Auto oli seissyt n. kuukauden ja kun laitoin käyntiin ja lastakin tavaroita siisään niin yhtäkkiä paukahti tyhjäkäynti erittäin karkeaksi ja auto alkoi täristä huomattavasti. Apukuskin puolelta kuuluu myös jonkin verran sellaista ääntä mikä tulee esim jumiutuneen hydraulisen nostajat tapauksessa.

    Oireet viittasivat samaan kuin vuosi sitten, jolloin yksi puola antautui, mutta nyt kun yksi kerrallaan napsi puolan liittimiä irti niin eipä mitään tapahtunut käynnissä, ei parempaan eikö huonompaan. Myöskään MAF:n liittimen irroitus ei vaikuttanut mihinkään.

    Motonetiä parempia vikakoodeja ei tähän saanut, mutta näyttää nuo ihan VAGn koodeja olevan. Audeja en niin tunne, mutta esim. BMW:llä viallinen nokan asentotunnistin ennemmin sammuttaa auton tai laittaa sen ns limp modeen eikä aiheuta helvetillistä tärinää.

    16725 Nokka-akselin asentoanturin virtapiiri, signaali virheellinen
    17536 Multiplikativiinen polttoaineen sopeutus rivi 1 laiha seos
    17538 Multiplikativiinen polttoaineen sopeutus rivi 2 laiha seos
    17549 Kuormituslaskennan ristiintarkistus: epäuskottava arvo
    17545 Additiivinen polttoaineen sopeutus, rivi 1 rikas seos
    17547 Additiivinen polttoaineen sopeutus, rivi 2 rikas seos
    17738 Sylinterin 6 nakutuksen ohjaus: raja-arvo saavutettu
    17739 Sylinterin 7 nakutuksen ohjaus: raja-arvo saavutettu

    Tuosta voin ihan hyvin purkaa sen verran, että letkuja, huohotinta ja imusarjaa saa irrotettua ja katseltua sekä venakoppien sisään kurkattua, mutta enempään oikein en jaksa enää tämän kanssa panostaa varsinkin kun auto on odottanut jo hetken ostajaa. Ja nyt se tuskin ainakaan löytyy :)

    Bensapumppu on vaihdettu loppukesästä, mutta edelleen startti on usein aika pitkä kun auto vaikka seissyt yön yli. Voiko tämä viitata suuttimiin?

    VCDS:n voisi saada kaverilta lainaan, mutta pitäisi tietää mitä arvoja sieltä pitäisi katsella.

    Lisätään vielä, että kierroksilla tärinä lähtee aika lailla pois, mutta heti kun tyhjäkäynti putoaa sinne 700 rpm pintaan niin jatkuu. Lyhyen matkan jouduin ajamaan niin siinä taas myös ei tunnu oikein mitään kun auto liikkuu.
    Viimeksi muokannut okkim; 28.11.2018, 22:01. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan muokkaa edellistä.

    #2
    Ketjun kiristin/säädin. Btdt. Ota venakoppa auki niin näkee. Ei kovin paljon kannata konetta käyttää, jauhaa aika äkkiä ketjun poikki ja sit on moottoriremppa edessä. Jos siis olen oikeassa arvaukseni kanssa.

    Comment


    • #3
      Avaan tarvittaessa, mutta ensin ilmeisesti voisi tarkistaa myös suuttimet. Mietin vain, että jos puolan johdon irrottamiset eivät merkittävästi vaikuttaneet käyntiin niin tuskin suuttimissakaan huomaa mitään erikoista tuolla tavalla.
      Viimeksi muokannut okkim; 29.11.2018, 08:50. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


      • #4
        Vikakoodit vcds:llä niin pääset oikeille jäljille.

        Comment


        • #5
          VCDS ei antanut nyt muuta koodia kuin CPS:n. Tosin autolla ei nyt ajettu vielä.

          Aika paljon livedataa tuolta nyt sai haettua mutta pitää keksiä miten ne saisi tähän helpoiten näkyville.

          Mutta mm. MAF antaa tyhjäkäynnillä arvon 7,32 g/s. Isoilla kierroksilla nousee 68, mutta vaatisi varmaan ihan ajamista, että saa oikean arvon. Tämä siis measuring block 101.

          107 Lambda regulation
          Lambda arvot tyhjäkäynnillä -25% ja 9,4%
          Isoilla kierroksilla molemmat 25%
          2500 rpm -4-7% ja 25%

          026 Knock control
          Sylinterit 1-4 5.148, 4.212, 1.404, 1.638
          Sylinterit 5-8 1.404, 1.872, 1.521, 1.872

          Lisääkin tuolta saa tietoa kun vaan tietäisi mitä lukea. Huomenna kyllä olisi aikaa valoisassa konettakin purkaa.

          Voiko suutinten liittimiä irrottaa koneen käydessä?

          Ja osan alipaineletkuista nyt näkee jo kun ottaa muovit päältä irti, mutta niitähän taisi mennä myös ihan imusarjan allakin?

          Edit: apukuskin puolelta se ääni tulee, joten sylinterien 1 ja 2 arvot ainakin tuossa nakutus-osiossa on ihan eri kuin muissa.

          Comment


          • #6
            Tulpissa ei näy mitään eroja toistensa kesken.

            Mutta tuossa on ilmeisesti läpät imusarjassa ja apukuskin puolen läppien varsi roikkuu irrallaan. Toisaalta siitä varresta ei saa sitä edes liikkeelle toisin kuin kuskin puoleisen. Mutta sanoisin että on ollut jumissa jo pitkään.

            Comment


            • #7
              Eikö tuota ketjun kiristin/säädin ongelmaa näkis VCDS:llä niistä nokan säädön asteista?

              Comment


              • #8
                Varmaan olisi nähnyt. Päätin nyt purkaa ainakin venakoppien kannet ja imusarjan irti. Ettei löydy muuta mekaanista vikaa noiden läppien lisäksi.

                Comment


                  #9
                  Imusarjasta en olisi niin huolissani, jos ne läppäakselit tai läpät pettää niin se rakenne on sellainen että käytännössä ne vaan varisee sinne imusarjan pohjalle. Näissä ei imusarjan sisällä olevat pultitkaan löysty samaan tapaan kuin vaikka B6/B7 V8 imusarjoissa.

                  Aloita siitä meteliä pitävän puolen venttiilikopasta. Apukuskin puolella se on hyvin nopea irrottaa kun ei ole juuri mitään edessä.

                  Comment


                  • #10
                    Ketjunkiristimen laahain oli pettänyt bank 1 puolelta.

                    Sitä ei varmaan vaihda ilman, että menisi ajoitukset uusiksi myös. Taitaa loppua motivaatio, kun tuolla autolla ei ollut itselle kuin jonkun tonnin rahallista arvoa.

                    Comment


                      #11
                      Kyllähän se teetättää jakopään purkamisen ja nokka-akselien irrotuksen. Ja sit kun saa kaiken takas kasaan niin kohta menee sama muovi toiselta puolelta ja taas saa ottaa kaikki levälleen.

                      Paras ratkaisu tuossa kohtaa on laittaa samalla kiukulla molemmin puolin vähintään uudet laaharit ja ketjut, jos pinkka kestää niin kokonaan uudet säätimet mutta ne on vähän arvokkaan puoleiset. Jakopää nyt ilman muuta samalla uusiksi kun kerran täytyy auki käyttää.

                      Comment


                      • #12
                        Osat ilman kiristimiä on muutaman satasen. Ina:n jakopääsetti ja vesipumppu jotain 400, liukupinnat muutaman kympin, koppien tiivistesetit 100€ kiristimien tiivisteiden kanssa? Ina:n ketjutkin oli tyyliin 20€/kpl. Lähinnä siitä on vaivaa,.jos nokka-akselit ottaa pöydälle ja tekee jakopään samalla.

                        Comment


                        • #13
                          Vaikea homma tuokaan nyt ei olisi tehdä. Yhden BMW:n V8:n paloiksi laittanut ja kasannut, mutta tätä autoa kohtaan ei ole mitään tunnesidettä ja ollut myynnissä ylimääräisenä muutenkin.

                          Jakopää on tehty vuosi sitten ja max 8000 km ajettu, että siellä nyt ei paljon tarvitsisi mitään vaihdella. Ebaystä näyttäisi saavan settejä n 200 eurolla missä uudet kiristimet ketjut ja tiivarit. Että ei tuohon nyt rahallisesti menisi niin paljon että se olisi ongelma. .

                          Saattaa mennä kyllä myyntiin korjattavaksi.

                          Comment


                            #14
                            Tarjoa privana.

                            Comment

                            Working...
                            X