Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

30V V6 alipaine venttiilikopassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 30V V6 alipaine venttiilikopassa

    Viime viikonloppuna ilmeni sellainen vika, että auto (Audi A6 C5 2.4L V6 30V APS) rupesi kitisemään tyhjäkäynnillä aina välillä. Luulin ensiksi että jostain hihnasta tai laakerista lähtee se ääni, mutta syyksi paljastui ilmeisesti alipaine venttiilikopassa. Öljyntäyttökorkki oli tiukasti kiinni, ja kone veti viheltäen ilmaa sisäänsä korkin tiivisteen välistä. Välillä ongelma katosi, välillä palasi takaisin, esim. liikennevaloissa tyhjäkäynnilllä.

    Ilmansuodatin oli siisti ja kotelo myös. Ei vikakoodeja. Mielestäni auto toimii normaalisti ja vastaa kaasuun kuten aina ennenkin. Kaasuläppä oli ainakin 2018 kesällä vielä siisti ja karstaton. Öljyä ei mielestäni kulu mitenkään normaalia enemmän, ja pakokaasujen perusteella ei vaikuta siltä, että venavarren kumitkaan erityisemmin falskaisivat.

    Spekuloin, että syynä voisi olla auki jumiva venttiili tms. huohotinputkistossa. Hommasin kiireessä sitten 20€ TOPRAN putkiston (liitteenä) ja vaihdoin sen. Laakkosella OE putki oli 200€ ja hieman ahdisti orggisosan hinta. Koeajolenkillä ei vikaa tullut ainakaan äkkiseltään takaisin.

    Räjäytin alkuperäisen huohotinventtiilin auki. Siellä on vain tollanen yksinkertainen kalvo. En tiedä sen tarkemmin noista, mutta kalvo vaikutti ehjältä.

    Onko arvon foorumilaisilla ideoita, mistä venttiilikoppien alipaine voisi johtua? Voiko tuo huohotinletkuston kalvo olla syyllinen vikaan, vai pitääkö auto raijata pajalle asian tiimoilta? Auttaisi asiaa, jos ymmärtäisi kuinka tuon järjestelmän pitäisi toimia :)
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Ihmemies; 24.11.2018, 14:30.

    #2
    Tarkistitko letkua vaihtaessa että ne venttiilikopan päät ei ollu tukossa eli se huohotinletkun sisäänmeno.Muutama tullut vastaan jossa joutu meisselillä kaivamaan reiän siihen putkeen.Helpompi puhdistaa jos venttiilikoppa on irti..

    Comment


      #3
      Jos tuo pcv-venttiili on rikki, niin kyllä se voi silloin vetää täyden alipaineen venttiilikoppiin/kampikammioon. Venttiilin funktio on rajoittaa virtausta imupuolelle.

      Comment


      • #4
        Kesällä tosiaan viimeksi tarkistin nuo letkujen sisäänmenot. Kampikammion sisäänmenon ronkkiminen oli vähän vaikeampaa, kun ei jaksanut ottaa vesilämmitteistä? kaasuläppää irti. Auki ne silloin olivat, ja nyt venttiilikoppien sisäänmenot olivat myös auki.

        Ehkä se kalvo sitten jotenkin tarrasi kiinni/jumitti tai oli rikki niin etten sitä tajunnut, ja päästi moottorin vetämään ilmat huohotusletkujen kautta sisäänsä. Ongelma ei ole ainakaan toistaiseksi palannut. Näemmä sellainen max 8v on käyttöikä letkuilla ja venttiileillä, nyt kun on jo 3. huohotusletkuhässäkkä menossa. Melkein joka vuosi noi pitäisi tarkistaa. Tai sitten mulla on ollut vain huonoa säkää, vaikka öljyjä olen vaihdellut 5-15tkm välein ja ihan riitävästi happeakin antanut moottorille.

        Comment

        Working...
        X