Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A5 3.0TDI fuel pump relay J49-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A5 3.0TDI fuel pump relay J49-ongelma

    Tänään pihasta lähtiessä kerkesin ajamaan 50m jolloin alkoi vilkuttamaan hehkun valoa ja tehot hävisi. Tyhjäkäyntiä pyörii mutta muuten ei vastaa kaasuun.

    VCDS antaa koodiksi P2632 - relay for fuel pump J49, open circuit.

    Lisäksi railpumpun koodit alhaisesta paineesta, mutta nämä hävisi nollaamalla eikä uusiutuneet tyhjäkäynnillä eli uskon niiden tulleen kuormituksessa/kaasulla.
    Hihnat oli kunnossa.

    Tietoa selviääkö pelkällä releen vaihdolla? Kuulostaa vain oudolle, että pelkkä rele olisi mennyt.
    Missä tuo J49 tarkalleen sijaitsee kun en siitä löytänyt netistä mitään.

    Kiitos avusta.

  • #2
    Audi A5 3.0TDI fuel pump relay J49-ongelma

    Olisikohan tuolle sulake jossain? Kyseessähän lienee siis tankkipumppu, eikä korkeapainepumppu.

    Comment


    • #3
      Sulake kuskin puolella kojelaudan päässä. Tarkistettu ja ehjä.

      e: Rail-pumpun hihna ehjä eikä näytä luistavan. Pumppu oletettavasti ehjä kerta pyörii tyhjäkäyntiä normaalisti.

      Eilen teki sellaisen että kiihdyttäessä pätki sekunnin kunnes lähti vetämään. Muuten ei ole oireillut.
      Voisiko suodatin olla tukossa?

      VCDS.llä jotain mitä voisi tarkastella?
      Viimeksi muokannut aajii; 10.11.2018, 13:39.

      Comment


      • #4
        Suodatin vaihdettu ja ei vaikutusta. Vaihdon jälkeen pyöri hetken tyhjäkäyntiä jonka jälkeen kokeilin antaa kaasua. Toimi hetken hyvin ja sen jälkeen taas sama röpötys, hehku-valo ja sen jälkeen sammui itsestään.
        Kokeilin startata uusiksi mutta ei enää käynnistynyt.
        Koodeiksi sai saman releen ja kasan alhaisesta rail-paineesta.

        Ideoita?

        Comment


        • #5
          Mulla on B8:n täydellinen korjaamo-opus, mutta siitäkään ei löydy "J49":llä kuin tosiaan nuo vikakoodit, eikä mitään mainintaa itse releestä. Tässä kuitenkin B8:n releet ECUn yhteydessä. Muullakin releitä on, mutta ne ovat pääasiassa mukavuustoimintoihin yms. keskittyviä.

          Eli tuulilasin edestä, kaukalosta löytyy vino pino releitä ja sulakkeita. Tsekkaisin ainakin tuon J17:n ja tekisin mittauksia yleismittarilla.

          Comment


          • #6
            Ja tarkennuksena vielä sen verran, että Audin omassa oppaassa "J49" löytyy vain seuraavien koodien yhteydessä. Nämä kaikki siis B8-alustalle, mutta A5 lienee sähköiltään ihan sama.
            P301100 Fuel Pump (FP) 2 Relay -J49- Short circuit to B+
            P301200 Fuel Pump (FP) 2 Relay -J49- Open circuit/short circuit to ground
            Tuo varsinainen vikakoodi "P2632" ei suoraan viittaa releeseen, vaan antaa tällaisen, eli voihan tämä viitata ihan vaan antautuneeseen tankkipumppuunkin:
            P263200 Fuel Pump "B" Control Circuit Open
            Saitko linjan ilmatuksi, kun vaihdoit suodattimen? Kuinka virkeästi siellä pumppu pyörii, jos VCDS:lla laitat sen liikkeelle? Engine-modulista, Basic settings ja sieltä jotain tyyliin "Fuel supply pump activation" tjsp.

            Comment


            • #7
              Tuo oli tarkoitus vaihtaa, mutta Kuopiosta ei löytynyt mistään ko. relettä. Jos jollain ylimääräinen Kuopiosta 200km säteellä niin voin noutaa.

              Tosiaan vielä sellainen lisäys, että auton alla olevan pumpun piuhat meni poikki josta tänään koko episodi sai alkunsa ja aiheutti sen, että auto ei ottanut kierroksia. Piuhat on nyt kuitenkin korjattu ja pumppu pyörii testillä moitteitta. Tämä ei tosin selitä sitä miksi auto pätkäisi eilen.

              "Hauskinta" tässä on se, että huomenna pitäisi ajaa taas takaisin etelään. Tais alkaa loma just.

              Comment


              • #8
                Sanotaan näin, että pyörii tasaisesti. Uskoisin, että normaalisti. Nyt kun ei ole vertailukohtaa.

                Comment


                • #9
                  Kai sieltä jostain päin autoa luulisi löytyvän samanlainen rele, samanlaisella kannalla ja niin, että se liittyy toimintoon, joka ei ole ajon kannalta aivan niin kriittinen?

                  Onkohan siellä päässyt korkeapainepumppu kovinkin pyörimään kuivana? Tuon takaa löytyvä paha ajatus ei toki selitä sitä, että P2632 palaa takaisin. Tulihan katkenneet johdot kytkettyä oikein päin? :)
                  Viimeksi muokannut villho; 10.11.2018, 22:40.

                  Comment


                  • #10
                    Katsoin eilen kaikki releet läpi ja tosiaan ainut samanlainen rele (kannassa lukee 404) on konehuoneessa linkkaamasi kuvan kohdalla. Eli tuossa E-kohdassa on kaksi 404-relettä. Voisihan niitä kokeilla vielä ristiin.

                    ECU on aika ärsyttävästi kiinni ja sitä ei saa edes käytettyä irti, että ko. releihin pääsisi helposti käsiksis.

                    Kun piuhat meni poikki niin sanotaan näin, että max. 2min ja auto oli takaisin pihassa. Siihenkin ajoin tyhjäkäyntiä joka toimi silloin vielä moitteitta.

                    Piuhat: ruskea ja olikohan puna-valkoinen, en erehtynyt niiden kytkennöistä :)

                    Mystisintä tässä on nyt se, että suodattimen vaihdon jälkeen kun paineistin linjan testillä niin auto käynnistyi ja tosiiaan toimi hetken jonka jälkeen tuli sama vika takaisin ja auto sammui eikä enää käynnistynyt.

                    Comment


                    • #11
                      En muuten itse asiassa tiedä, käyttääkö tuo VCDS:n basic settings molempia pumppuja vai ainoastaan vain tankkipumppua.

                      Mutta jos lähdetään siitä liikkeelle, että ongelma alkoi, kun suodattimen yhteydessä olevan ylimääräisen polttoainepumpun (joka nostaa polttoaineen paineen korkeapainepumpulle jonnekin 5 barin paremmalle puolelle) johto oli poikki, niin voitaneen olettaa, että itse tankkipumppu on ok.

                      Seuraava kysymys on tietysti se, että rikkoiko se, että johdot olivat poikki, jotain releen päästä (tuskin itse relettä sentään, sulakkeen pitäisi poksahtaa ensin)? Eli onhan ECUn yhteydessä olevassa sulakerasiassa sulake #9 ehjänä? Ongelma voisi nimittäin viitata tähän: jos tsekkasitkin vain itse tankkipumpun sulakkeen, niin sitten tietysti tuo P2632 palaa takaisin, vaikka sen nollaa, jos sulake on yhä palanut. Tuota sulaketta käyttävät nämä ao. laitteet, joten mistään muusta ei välttämättä tule herjaa, koska toimimaton polttoainepumppu on tietysti päälimmäinen oire, jos tuo sulake kärähtää:
                      Supplementary fuel pump relay -J832-
                      Lambda probe 1 heater after catalytic converter -Z29-
                      Lambda probe 2 heater after catalytic converter -Z30-
                      Mutta jos tuokin sulake on ehjä, niin seuraava kysymys on sitten se, että onko itse pumppu rikki (tuskin, sillä mikä sen olisi rikkonut siitä syystä, että johdot olivat poikki)? Tuonkin voi tietty poissulkea sillä, että laittaa pumpulle suoraan 12 volttia ja katsoo, että lähteekö pyörimään. Jos lähtee pyörimään, niin auto käyntiin ja kokeilee, että jaksaako käydä ja ottaa kierroksia.

                      Jos tankkipumppu pyörii ja myös tuo ylimääräinen polttoainepumppu auton alla pyörii, eikä auto silti jaksa joko käynnistyä tai ottaa kierroksia ja herjaa tulee matalasta railipaineesta, niin sitten kannattaa ryhtyä pyyhkimään hikikarpaloita otsalta...

                      Viimeksi muokannut villho; 11.11.2018, 11:12.

                      Comment


                      • #12
                        Tämän päivän tapahtumat:
                        Tosiaan irroitin ECU.n ja vedin kaikki 404-releet ristiin (joita siellä olikin 4kpl.
                        Samalla tarkistin konehuoneen kaikki sulakkeet josta tosiaan tuo yksi sulake oli pamahtanut.

                        Korjasin pumpun piuhat kunnolla ja ajoin testiajot molemmille pumpuille. Ne löytyy VCDS.llä eri kohdista.
                        Auto käyntiin ja vika korjaantui.

                        Villelle iso kiitos avusta.

                        Päästiin lähtemään Kuopiosta jo 11 aikaan etelään ja auto toimi polttoainepuolen osalta hienosti.
                        Nyt auto antaa vikakoodia: P0544 Sensor 1 for exhaust temp bank 1 (G235) ja sen lisäksi P102E 00 Torque restriction due exhaust temperature. Tästä johtui pätkiminen siis menomatkallakin. Voisin tehdä tästä uuden topicin niin ei mene asiat sekaisin.

                        Comment


                        • #13
                          Hyvä, että homma selvisi. Harmi, kun ryhdyin tutkimaan noita kytkentäkaavioita tarkemmin vasta su-aamuna. Tuon kakkospumpun sulakehan olisi selvinnyt heti siitä.

                          Comment

                          Working...
                          X