Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 ajovalot vilkkuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8 ajovalot vilkkuu

    Audissa lähivaloilla ajaessa pitkät "vilkkuu" (voi olla että ne säätelee itseään myös ylös-alas). Tämä näkyy varsinkin, kun pysähtyy risteykseen, kun edessä menevän takapuskuri vilkkuu. Myös jos on ajanut mukulakivillä. Suoraan ajaessa en osaa sanoa esiintyykö ongelmaa, kun ei ole mihin kohdistaa. Ongelma voi olla korkeussäätimessä, mutta voiko molemmat olla samaan aikaan rikki vai onko linkitetty jotenkin toisiinsa? Olen säätänyt valot melko alas, mutta se ei poista ongelmaa. Polttimot on D3S xenon, jotka pitäisi olla kunnossa ja ovat valovoimaiset.
    Asialla on jo hieman kiire, kun alkaa olla iltaisin pimeää.

    Uudet korkeussäätimet maksaa 13€/kpl, mutta ei viitsis vaihtaa jos se ei ole ongelmana.

  • #2
    Siis pitkät menee päälle vai vilkkuu jollain muulla tavalla? Ja kumpikin umpio? Ylös-alas -säätö ei kyllä ole niin nopea, että sitä sanoisi vilkkumiseksi. Ja en muutenkaan ensimmäisenä epäilisi, että vika on umpioissa, jos kumpikin on vikaantunut samanaikaisesti.

    Jos tuo "vilkkuminen" on kuitenkin ylös-alas -säätöä, niin voisi kannattaa tsekata taka-akselilta, että onko korkeustunnistin kunnossa (ensinnäkin fyysisesti kiinni ja kunnossa ja toiseksi VCDS:llä varmaan pääsee näkemään sen antamia arvoja ajon aikana). Tuo löytyy vasen takarengas irroittamalla, on siinä isossa tukivarressa kiinni.

    Comment


    • #3
      Ja jos polttimot ikäänkuin välähtelee niin uutta nopeasti ettei riko mitään muuta sieltä xenon umpiosta.

      Comment


      • #4
        Kiitos vastauksista. Valot ilmeisesti enemmän menevät ylös-alas, koska se tapahtuu tosiaan esim. mukulakivitiellä. En tiennyt tuota takia-akselin tunnistinta. Tarkistan sen hetimiten.

        Comment


        • #5
          A4 B8 ajovalot vilkkuu

          Se vaan on niin, että linssien automaattinen korkeussäätö (jota taka-akselin tunnistin ohjaa) ei tosiaan ole niin nopea liikkeissään, että sitä varsinaisesti vilkkumiseksi voisi mieltää.

          Ja pitkät valothan näissä bi-xenoneissa on toteutettu linssin ja polttimon välissä olevalla varjostimella, joka siirtyy solenoidin avulla pois edestä, kun viiksestä laittaa pitkät päälle. Teoriassa tuon varjostimen heiluminen voisi ”vilkuttaa pitkiä”, mutta käytännössä varjostimen jousi on niin tiukka, että se ei heilu ja varmastikaan se ei myöskään hajoaisi samanaikaisesti molemmista umpioista.

          Ennen kuin enempää arvotaan, niin selvitä nyt vaikka kaverin avulla, että mikä siellä keulassa vilkkuu vai vilkkuuko mikään. Xenon, DRL vai jotain muuta. Umpiot on joka tapauksessa varsin helppo purkaa osiin BTDT, jos sieltä tarvitsee osia vaihtaa.

          Comment


          • #6
            Milläköhän nimellä tuo osa löytyy netistä? Enkku tai suomi.

            Comment


            • #7
              Tarkoitatko siis tuota taka-akselilta löytyvää sensoria? Nyt tämä tulee kuin Manulle illallinen, mutta antaa mennä:
              "Ride height level sensor"
              Osanumero lienee: 8K0941309F
              Ja löytyy täältä:

              Comment


              • #8
                Kyllä tuo keinuvipu oli poikki metallin ja muovin kohdalta. Liimasin sen kiinni (ensin asetonilla puhtaaks ja wurth pikaliima). Vipu itsessään liikku ihan vapaasti. Toivottavasti ei ole sisäisesti mitään häikkää, mutta ei kai, kun valot mitä aiemmin mainitsin. Olisin tehnyt koko vivun uusiksi, mutta mistään en löytänyt palloniveliä. Laakkoselta olis saanu tilaamalla koko sarjan niinkin "edullisesti" kuin 170€. Ei saa pelkkää vipua erikseen. Tein sitten omalla 0€ budjetilla :) Saas nähä kun tulee pimeä, et mites käy.

                Comment


                • #9
                  Motonet-Biltema akselilta löytyy palloniveliä ja väliin pätkä kierretankoa, muistaakseni M6 kokoa. https://www.biltema.fi/rakentaminen/...vel-2000020137 . Palloon kannattaa laittaa reilusti vaseliinia, tai tehdä haponkestävistä osista, jos haluaa pitkäikäisemmän.

                  Comment


                    #10
                    Minullakin sama ongelma. Alatukivarren päälle kerääntyy hiekkaa, ja kun kerros on tarpeeksi paksu jää mittaustangon alapään pallo koko ajan kosteaksi ja ruostuu. Kuula sitten jämähtää tuohon muovikuppiin, ja sitten kun tulee hyvä kuoppa vääntyy se muovinen kuppi poikki alumiinisen putken pään kohdalla.

                    Yritin tuossa epoksoida pää paikalleen ja tukea sitä nippareilla mutta eihän siitä mitään tullut. Ei kestänyt kupin painamista kuulan päälle edes. Olisi ehkä kestänyt paikallaan hyvin rasvatulla kuulalla.

                    Porasin sitten 3 mm terällä putken päähän poikittaisen reiän ja laitoin tangon nippusiteellä kiinni ylempään pallon varteen. Eipähän valot nyt näytä ainakaan joko taivaisiin tai heti konepellin eteen.

                    Pitää tosiaan hankkia noita kulmaniveliä ja 6 mm tankoa biltemasta kunhan aukeaa. Paikallaan olevien kuulien läpimitta on noin 10 mm, hyvällä säkällä tuo M6 nivelen kuppi menee suoraan alatukivarren kuulan päälle ja pysyykin. Bilteman sivulla ei ole sellaisia teknisiä tietoja kuten kuulan läpimitta.

                    Pitää varmaan rasvata kunnolla, ja ehkä teipata joku muovi nivelen suojaksi ettei se ui hiekassa koko ajan?

                    edit: Tuo motonetin nivel näyttää paremmalta kun siinä näyttää olevan jonkinlainen suojus kuulalle. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4518...ivel-M6-kierre

                    edit2: IKH:ssa on tuollainen nivel, jossa on ihan oikea suojakumi: https://www.ikh.fi/fi/kulmanivel-m6-lsq06 Vaatii pahimmassa tapauksessa että tukivarren päällä olevasta kiinnikeestä poraa vanhan kuulan pois. Tämä saaattaa olla tekemätön paikka irroittamatta koko tukivartta.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut haraldh; 7.12.2018, 11:40. Perustelu: Foorumi laittaa nykyään jotenkin lisä-välilyöntejä kappaleiden väliin joita sitten saa poistella jälkeenpäin?

                    Comment

                    Working...
                    X