Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABC:n nokka-akseli (Menee ABC -> AAH moottorijumpaksi)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABC:n nokka-akseli (Menee ABC -> AAH moottorijumpaksi)

    Tutkin tuossa käyntiongelmaista -12/95 C4 A6:sta, jossa ABC moottori. Kuutossylinterin toinen nostaja on räjähtänyt ja rikkonut samalla nokka-akselin nokan. Kone käy viidellä ja puristukset nolla kyseisessä pytyssä.


    Minulla olisi luultavasti ehjä AAH-moottori, joka on noin -92-93 vuodelta. Olen siinä käsityksessä, että ABC:ssä ja AAH:ssa on samat kannet. Mitähän noissa nokka-akseleissa on sitten eroa? ABC:ssä näyttää olevan ainakin kahta eri nokka-akselia ja ilmeisesti uudempi olisi numerolla 078109102AK. AAH:n kohdalla ei vaihtoehtoja näyttänyt olevan.

    Mitenhän tuota ongelmaa lähtisi ratkaisemaan? Pitäisikö etsiä käytetty ABC:n nokka (078109102AK), vai heittää AAH:sta nokat tähän, vai mitä? Uusi tarvikenokka maksaa 300e alkaen + nostajat.
    Viimeksi muokannut audiq; 3.9.2018, 23:05.

  • #2
    Varaosana noihin myydään samaa kompleeta 078103266 X ja 078103265 X , siis nokka-akseli/kansi ja venttiilit. Sanoisin , että voi laittaa 2.8:n nokka-akselit. Myös 2.8:ssa 12V:ssä on ollut erilaisia nokka-akseleita, niistä voisin löytää tarvittaessa jotain tietoja.

    Comment


    • #3
      Ok, kiitos! Näyttäisi paria erilaista nostajaa olevan ja en tiedä vaikuttaako se nokka-akseliin myös. Nostajassa on samat mitat, mutta jotain eroa niissä ilmeisesti kuitenkin on, koska eri varaosanumero. Öljypohjantiivistekin ja vesipumppu taitavat vaihtua joskus 7/94 paikkeilla, niin vaihtuisiko siinä kohtaa nuo nostajatkin ja nokat, en tiedä. Ilmeisesti kannattaisi kuitenkin kansian kanssa vaihtaa pakettina, niin ei tarvitse sen enempää asiaa tutkia.

      Purkasin nyt toisenkin puolen venttiilikopan auki ja huomasin, että molemmat kannet on niin huonossa kunnossa, että minun kannattaa varmasti hyödyntää AAH:n kansia, jotka minulta löytyy. En ole missään moottorissa aiemmin törmännyt tuollaiseen rupeen, mitä nostajissa on. Kaikki nostajat on liukupinnan päistä ruvella. Kuitenkin moottori on harvinaisen puhdas sisältä. Siellä ei ole kansissa mitään tummumaa missään muuta kuin venttiilikopassa. Tulee mieleen, että kannet olisivat olleet aiemminkin auki. Kannenpultteihin sopi ihan tavallinen tähtipää, vai mikä nyt olikaan, mutta ei tarvinnut hioa mitään, vaikka foorumilla oli sellaisesta maininta. Kuitenkin klemmarit letkuissa oli pääosin alkuperäisen tyyppisiä kertakäyttöisiä. Muutenkin erikoinen moottoriyksilö tuo ABC, kun se on aivan kuiva joka puolelta ja imusarjan alta jopa putipuhdas.

      Tuossa nyt aloin pohtimaan, että kun minulla pitäisi olla ehjä AAH, niin olisiko se fiksumpi vaihtaa siihen alakertaan uudet tiivisteet ja heivata se paikoilleen, kuin alkaa siirtämään kansia ABC:n alakertaan, jossa nyt ilmeisesti voi olla jotain öljynkierto-ongelmaa olemassa. Edullisemmaksi tulisi uusia alakerran tiivisteet kuin vaihdella kannet. vepek oli foorumille kirjoittanutkin joskus, että AAH:n pitäisi toimia ihan ok ABC:n imusarjalla ja muilla ruiskuhilppeillä. 98:lla nyt ajelen jo muutenkin, jota sekasikiömoottori ilmeisesti vaatisi.

      Nyt on AAH jo varaosa-autosta irrallaan ja kärryn päällä. Kun saan sen kotitalliin, niin tutkin sen kuntoa vielä vähän tarkemmin. Voin sitten vielä miettiä, että vaihdanko kannet, vai koko myllyn.

      Comment


        #4
        Meinasin jo aiemmin vihjailla, kannattaisiko miettiä koko mosan vaihtoa, mutta kun sitä ei kysytty, olin kirjottamatta. AAH tarjoaa pari kymmentä heppaa ja vähän vääntöäkin lisää, eikä se vaihto työnä taida hirvittävästi isompi olla. Pukissa se tiivisteiden ja letkunpätkien uusiminenkaan ei ole kovin hankala homma.

        Comment


        • #5
          No kun lähdin remonttiin toiveikkaana, että nypin vain muovinpalat imukanavista, niin myllyhän hyrisee taas nätisti. No ei näkynyt muovia ja löytyi se nokkavaurio, niin tuumin, että vaihdan sen nokan ja saman sylinterin nostajat. No ei päässyt ihan niinkään helpolla.

          Myöskin ajattelin, että on enemmänkin ongelma se AAH ABC:n imusarjalla kuin mahdollisuus. Mutta ilmeisesti tuon pitäisikin rokata ihan ok. Vaikka siitä on monenlaista juttua foorumilla ollut, että miten olettavasti toimii. En löytänyt keskustelua, jossa joku olisi ihan vastaavan muutoksen tehnyt.

          Comment


            #6
            Ilusarjan vaihto tarvittaessa ei ole sekään lie usean päivän homma, jos vaan AAH-imusarja löytyy. Tiedä sitten, osaako ECU sopeutua muutokseen? Kävisikö peräti samoihin sähköihin ristiin?

            Comment


            • #7
              Foorumilla oli mainittu, että näissä on eri ruiskut ja etenkin tyhjäkäyntipiiri erilainen. Että joko pitäisi vaihtaa ruiskutusjärjestelmä johtosarjoineen, tai sitten ABC:n imusarja AAH:n päälle. Jossain keskustelussa oli mainittu, että suuttimet pitäisi ainakin ottaa AAH:sta, mutta samaa suutinta noihin näytetään myytävän. AAH:ssahan on myös se muuttuvapituuksinen läppä, jota ABC:ssä ei ole. Tämän takia olen ABC:n imusarjaa laittamassa kiinni ja osin näiden seikkojen takia koitin alkuun pitää kiinni tuosta alkuperäisestä pannusta.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen auton imusarja/ECU , lohkoja voi kaiketi vaihtaa, tosin siinä en tiedä onko sytyspiste(anturi G4) samassa kohdassa , samoin onko kierroslukukolot vauhtipyörällä samat(anturi G28) , mutta todennäköisesti ovat.

                Comment


                • #9
                  Samaa vauhtipyörää ainakin myydään molempiin moottoreihin. Se kai määrittelee sitten antureidenkin paikat samoiksi. G4 on ainakin silmämääräisesti samoissa kohdin.

                  Comment


                    #10
                    Jos on tarve niin mulla on jotain C4 aikaista AAH jäämistöä vielä varastossa, imusarjaa tai nokkia/kansia ei ole mutta ecuja, suuttimia, suutintukkia, ehkä tyhjäkäyntiventtiiliä jne. Saa postikulujen ja tyhjän käytetyn pahvilaatikon hinnalla kaikki mitä löytyy.

                    Comment


                    • #11
                      Tilasin vetolevyn ja kampuran väliin pultit. Pitäisikö ne vetolevyn ja turbiinin välisetkin pultit uusia?
                      Onko noille tiedossa kiristysmomentteja? Ei haulla löydy mitään.

                      Comment


                        #12
                        Vetolevyn ja kampuran väli on muistaakseni 60Nm + 90ast. Momentinmuuntimen pultit edelleen muistaakseni 85Nm.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos! Tuo 60Nm + 90 astetta on minullakin ollut oletus, että eiköhän se sitten se ole. Ilmeisesti jälkimmäiset voi käyttää uudelleen, kun ei ole astekiristystä. Lukitetta ei näkynyt vanhoissa momentinmuuntimen pulteissa, niin ei vissiin vaadi sitäkään.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja vepek Näytä viesti
                            Alkuperäinen auton imusarja/ECU , lohkoja voi kaiketi vaihtaa, tosin siinä en tiedä onko sytyspiste(anturi G4) samassa kohdassa , samoin onko kierroslukukolot vauhtipyörällä samat(anturi G28) , mutta todennäköisesti ovat.

                            Tuossa G28:ssa on jonkinlainen säätö. Ilmeisesti tuossa tarvitsee jonkun erikoistyökalun numerolla 3308? Ihmettelen kun en foorumilta löytynyt mitään juttua säädöstä, kun antureita on kuitenkin vaihdettu. Myöskin vähän ihmetyttää mitä väliä kierroslukuanturin ajoituksella edes on, kun siellä on kuitenkin kaksi asentoanturia erikseen.

                            Comment


                            • #15
                              Ilmeisesti vieras homma. No askartelin sellaisen 3308 erikoistyökalun, kun löysin mitat. Sovelsin aika paljon, mutta kai se on pääasia, että oleelliset jutut on kohdillaan. Täytyy toivoa, että säätötarkkuus riittää. Laitetaan muistiin seuraavalle nuo linkit.


                              http://www.audi-club.ru/attachments/...08-jpg.284181/

                              https://workshop-manuals.com/audi/10...ons/page_2526/


                              Sitten jos jollain on heittää kiristysmomentti/-järjestys imusarjalle, niin olisin kiitollinen. Varmaan jotain 25 Nm paikkeilla oikea momentti?

                              Comment

                              Working...
                              X