Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VW Amarok

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    VW Amarok

    Onko foorumilaisilla kokemuksia Amarokista? Tarkoitus olisi ostaa n 100k ajettu amarok biturbona. Onko moottoreissa kestävyys eroja, tai muuta huomioitavaa 163 ja 179 hp malleissa. Pienempi tehoinen on kaiketi eteläamerikassa valmistetuissa. Ikäluokkana 2011-2014 on haarukassa.


    Voimansiirroksi olen alustavasti ajatellut jatkuvaa nelivetoa, mutta alennusvaihteinenkin toki käy. Oikeastaan tärkein varuste on tasauspyörästönlukko, joka ainakin saksassa näkyy highlineistä usein puuttuvan. Onko voimansiirroissa kestävyydessä eroja, ainakaan netistä ei juuri nillitystä löydy? Vaihteistoksi käy manuaali tai automaatti.


    Oma käyttö on maa- ja metsätalous ajoa, eli tavaraa useimmiten kuskataan lavalla tai sisällä. Maastossa oikeastaan talvella tampatut penkkatiet on pahimpia joihin tarvii ajaa.

    #2
    Jos sama kone kuin saman ikäisissä T5:ssa niin niissä on ongelmia, valtavaa öljynkulutusta ja turbovikoja. Ja juuri tässä tehokkaammassa biturbokoneessa.
    Uudemman mallin T6 biturbo piti olla parempi, mutta mulla katkes korkeapaineturbon akseli 55tkm kohdalla, remontti kokonaisuudessaan vähän reilut 13k€, onneksi ei tarvinnut itse maksaa kuin osa vaan.

    Kun olin ostamassa tuota T6:sta, niin jouduin odottamaan huollon valmistumista päivän verran. Sain aivan uuden Amarokin V6 TDI:nä, se olisi minusta ainoa oikea kone tuollaiseen autoon.

    Comment


      #3
      Sehän kuulostaa lupaavalle jos 55tkm kohdalla jo paukkuu. V6 olisi kyllä paras vaihtoehto, mutta ei rahkeet riitä tällähetkellä siihen. Vähän ajettuja 2 litraisia on niin rajoitetusti tarjolla, että Saksan valikoima kiinnostaa. Siellä taas lähes kaikki on biturboja.

      Amarokista ylipäänsä on hyvin vähän keskusteluja missään suomenkielisillä foorumeilla.

      Comment


        #4
        Esimerkiksi vag-areenalta löytyy keskustelua, jonkun verran positiivista ja yksi erittäin negatiivinen kokemus;
        http://www.vagarena.fi/index.php?topic=12613.0
        Ilmeisesti 2013 vm. CFSA kone on kestävämpi kuin 2011-2012 vm. CDCA koneet.
        Viimeksi muokannut vV8m5; 5.8.2018, 18:39.

        Comment


          #5
          Kun ei sillä voi ajella kun sen 100 ilman että pitää poliisia pelätä, niin varmempi valinta olisi yhdellä ahtimella varustettu ja siihen ohjelmalla voimaa sen mitä saa. Tai sitten tuo uudempi konemalli.

          Comment


            #6
            Tuota vagarenan keskustelua en huomannutkaan. Näillänäkymin valinta on 2013-14 vuosien auto, 132 kw moottorilla. Joskus jossakin tuli vastaan eteläamerikan mallien (< 6/-12) huonommuus, mutta tiedä häntä. Missähän näissä oli moottorin tyyppimerkintä, jos renkaita potkiessa sen tarkistaisi samalla.

            Comment


              #7
              Tuolta vielä lisää vagarenan amarok-jutusteluja
              http://www.vagarena.fi/index.php?board=268.0

              Moottorikoodi huoltokirjan ekan sivun tarrasta tai konehuoneesta;
              Engine number: In front of the engine next to the pulley's on the turbo side
              Viimeksi muokannut vV8m5; 6.8.2018, 10:39.

              Comment


                #8
                2011 Vuotisella 163hp versiolla lasketin reilu 200tkm n. viiteen vuoteen. Viidet öljy ja putsarit, kierros jarruja ja nokkahilut, ei vikavaloja vaan kovaa ajoa :) Kilsojen lisäksi auto seiso työmaalla käynnissä aina jos oli liian kylmä tai kuuma. Öljyä meni reilu litra tuohon 40tkm huoltoväliin. En voi muuta kun tykätä, nykyinen 2016 portteri tuntuu oksettavalta...
                Viimeksi muokannut qbo; 5.8.2018, 21:08.

                Comment


                  #9
                  Oikeastikko 40tkm samoilla öljyillä aina?

                  Comment


                    #10
                    Eka vaihto oli 45tkm kohdalla kun ei kuulemma ollut aikaa laittaa autoa huoltoon (firman työauto siis).Vähän hirvitti :P
                    Huvikseni katoin loppuvaiheessa venakoppaan meneviä letkuja, täysin puhtaat ja moskattomat. Öljytilavuushan tuossa on kai yli 8 litraa joten se kompensoi varmaankin tuota pitkää vaihtoväliä. Työmailla tapahtuneen joutokäynnin lisäksi ei kyllä tullut hissuteltua, tuo lastattuna työkaluilla yms tarpeilla vaati aika raskasta kaasujalkaa.

                    Comment


                    • #11
                      Ei varmaan mikään ongelma öljyille Amarokissa tuo 40tkm. Mielenkiinnosta otin öljynäytteen 250tkm ajetusta 1.6tdi moottorista 25tkm/1v kohdalla. Analyysin mukaan ei ollut mitään syytä vielä vaihtaa öljyjä, about uudenveroisia oli. Kun motti on kunnossa (ei ohipuhaltava öljysyöppö tai suutinvikainen) niin longlife öljyt kyllä kestää.

                      Comment


                        #12
                        Ennenku se 20 vuotinen haave aikuisten lava-autosta (Ford, Dodge, Chevy...) toteutuu niin tässä olis harrastuksellisesti sopiva välimalli. Harmillisesti näitä ei taida olla eikä saada kevyt kuorma-autoksi jolloin ostohinta ja käyttökulut olisi houkuttelevampia?

                        Comment


                          #13
                          Töissä tulee ajettua ihan jonnii verran (200-300km) 2016 2.2 automaatti jatko-ohjaamo Rangerilla ja välillä 3500kg perässä. On kyllä mukava ja käytännöllinen kiesi. Kestävyydestä en osaa sanoa juuta enkä jaata. Mukava ois verrata esim. Amarokin kanssa. Jos JKL seudulla liikut niin tule kokkeilee :)

                          Comment

                          Working...
                          X