Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A8 D3 sähköt hävisi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A8 D3 sähköt hävisi

    Naapurilla on vuosimallin 2003 A8 D3 4.2 bensa. Ajoi pihaan ja kun yritti lähteä takaisin liikenteeseen niin koko auto 100% mykkä. Mikään ei toimi ja mihinkään ei tule virtaa. Pikaisesti kokeiltu uudella akulla, mutta sama homma.

    Osaako kukaan vihjata mistä alkaa katselemaan vikaa? Sulakkeet jo käyty läpi vai onko tuossa jossain joku "pääsulake"? Auto ei voi liikuttaa mihinkään, kun P asento jäi päälle (ei voi vaihtaa vapaalle kun solenoidi ei vapauta). Onko tuossa joku "vapautus" jotta saa vaihteen vapaalle vaikka ei olisi virtaa? Saisi vietyä auton talliin.

    Kenelläkään sähkökaavioita, helpottaisi vian etsintää?
    Viimeksi muokannut Jari74; 9.12.2017, 17:43.

    #2
    Tuossa on ohjeet kepin vapautukseen:
    https://www.youtube.com/watch?v=FlGMn0eZlSk

    Olisiko konehuoneessa päävirtajohto hapettunut? Joku täällä kirjoitteli jotain sellaista.

    Comment


      #3
      Kiitoksia videosta, tuo helpottaa, vielä pitää ottaa käsijarru manuaalisesti pois niin autoa pystyy liikuttamaan.

      Onko tuossa D3:ssa samanlainen systeemi mitä D2:ssa oli eli tuo virran jako hassussa paikassa mikä hapettui pahasti, jos niin mistä kohtaa konehuonetta kannattaa alkaa kaivelemaan?

      Comment


        #4
        Ei ole. Akun lähellä rele joka voi katkaista virransyötön startille, voi kuitata keltaisesta painikkeesta.

        Comment


          #5
          Mitä jos sinne syöttäs toisesta akusta virtaa johonkin uuteen paikkaan konehuoneessa, että heräis edes vähän? Tupakansytyttimeen?

          PS. Nyt olis Jari erikoistarjouksessa jos haluat oman D3:n ni voitte naapurin kanssa ihmetellä yhdessä :)

          Comment


            #6
            Täytyy tutkailla tuota tarkemmin. Uskoisin, että joku simppeli juttu siellä on sillä koko auto mykkä ja mittausten mukaan mihinkään ei tule virtaa. Jostain siis joku poikki (sulake tai piuha poikki).

            Aakman, mulla pitäisi saada noita muita autoja vähemmäksi ensin =) Ota tuo Smart vaihdossa ja myy itse pois.

            Comment


              #7
              Mulla kävi samoin ton oman A8 d2:en kanssa. Syynä oli viallinen akunkenkä.Sen pystyi kyllä nopeasti diagnosoimaan kun oli halki...

              Comment


                #8
                Tarkoittaako "mikään ei toimi" sitä, että ei toimi keskuslukitus, sisävalot, radio jne.?

                Comment


                  #9
                  No niin, lisätietoja. Autossa toimii sisävalot/ovivalot, mutta avaimen laittaminen virtalukkoon ei aiheuta mitään muuta kuin vaihdevalitsimeen syttyy valot. Virtoja ei tule päälle eikä auto starttaa. Vikakoodit:

                  Address 05: Acc/Start Auth. Labels: 4E0-910-131.lbl
                  Part No SW: 4E0 910 131 HW: 4E0 909 131
                  Component: FBS AUDID3 H03 0140
                  Revision: 01403903 Serial number: AUX3Z0D2136290
                  Coding: 0262144
                  Shop #: WSC 02311 785 00200
                  VCID: 58B48897EB39EF8689-800C

                  Subsystem 1 - Part No: XXXXXXXXXXX
                  Component: ELV XXXX

                  7 Faults Found:
                  00288 - Steering Column Lock Actuator (N360)
                  014 - Defective
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 01101110
                  Fault Priority: 1
                  Fault Frequency: 0
                  Reset counter: 255
                  Mileage: 230672 km
                  Time Indication: 0
                  Date: 2017.11.10
                  Time: 15:45:20

                  01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
                  004 - No Signal/Communication - Intermittent
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 00100100
                  Fault Priority: 3
                  Fault Frequency: 0
                  Reset counter: 197
                  Mileage: 230672 km
                  Time Indication: 0
                  Date: 2003.10.08
                  Time: 00:14:56

                  00185 - Control Circuit; Relay for Supply Voltage Terminal 15
                  009 - Open or Short to Ground - Intermittent
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 00101001
                  Fault Priority: 2
                  Fault Frequency: 1
                  Reset counter: 197
                  Mileage: 230672 km
                  Time Indication: 0
                  Date: 2003.10.08
                  Time: 00:03:06

                  00187 - Control Circuit; Relay for Supply Voltage Terminal 75X
                  009 - Open or Short to Ground - Intermittent
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 00101001
                  Fault Priority: 2
                  Fault Frequency: 0
                  Reset counter: 197
                  Mileage: 230672 km
                  Time Indication: 0
                  Date: 2003.10.08
                  Time: 00:05:28

                  00668 - Supply Voltage Terminal 30
                  002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 00100010
                  Fault Priority: 2
                  Fault Frequency: 0
                  Reset counter: 197
                  Mileage: 230672 km
                  Time Indication: 0
                  Date: 2003.11.03
                  Time: 08:52:50

                  00166 - Access/Start Authorization Switch (E415)
                  010 - Open or Short to Plus - Intermittent
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 00101010
                  Fault Priority: 1
                  Fault Frequency: 14
                  Reset counter: 197
                  Mileage: 230672 km
                  Time Indication: 0
                  Date: 2003.10.08
                  Time: 00:24:22

                  01331 - Door Control Module; Driver Side (J386)
                  004 - No Signal/Communication
                  Freeze Frame:
                  Fault Status: 01100100
                  Fault Priority: 4
                  Fault Frequency: 0
                  Reset counter: 157
                  Mileage: 230672 km
                  Time Indication: 0
                  Date: 2003.11.03
                  Time: 10:25:24

                  Itse epäilen nyt, että tuo virtalukko on rikki osanumero 3d0905865c. Tuon testaaminen on hiukan hankalaa, kun pitäisi saada tuo mötikkä ja siihen sopiva avain (ajonesto yms. samassa purkissa). Oisko muita ajatuksia porukalla?

                  Ai jai, taitaa olla tämä vika kyseessä:

                  http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00288

                  N360 rikki...
                  Viimeksi muokannut Jari74; 17.12.2017, 20:31.

                  Comment


                    #10
                    VIrtalukon saa aika usein resetoitua. Se vaan menee joskus bitti poikittain siinä. VCDS:stä löytyy. Googleta

                    Comment


                    • #11
                      Joskus "korjannut" 4F:n virrattomuuden poistamalla vain rattiakselin moduulilta vikakoodit vaikka siellä ei mitään koodia ole ollutkaan. Virrat tuli muistaakseni osittain, mutta ei startannut.

                      Comment


                        #12
                        Hiukan tarinaa Audi A8 rattiakselin korjauksesta.

                        Korjasin tuossa jokunen viikko sitten tuon aikaisemmin mainitun Audi A8 D3:n rattiakselin. Yleensä herjana on N360 yms. ja marmorilla ainoana vaihtoehtona on uusi rattiakseli joka maksaa asennettuna ~3500€. Marmori ei koodaa käytettyä osaa auton tiedoilla eli pakko ostaa uusi. Rattikakselissa on auton VIN koodi ympättynä eli se ei toimi missään muussa vehkeessä.

                        Netistä löytyy korjausohjeita, hyviä ja huonoja ja ajattelin laitella nyt omia kokemuksia ja vinkkejä miten tuon voin korjata kohtuu vaivalla itse ja säästää 3400€ (joitain kymppejä menee osiin).

                        Korjasin tuon yhden ja nyt muutama päivä sitten sain soiton jossa kysyttiin voisinko korjata toisenkin. Auto on seisonut jo pitkään, kun sitä ei oltu raaskittu korjata. Oli jostain kuullut huhuja, että sain vastaavan laitteen kuntoon. Tässä kuitenkin oli erilainen ongelma eli "Please take load off steering" virheilmoitus mittaristossa.

                        Tähänkin löytyy ohjeita netistä, mutta ei kovin fiksuja mm. tässä alla oleva saattaa toimia, mutta pahimmassa tapauksessa rikkoo lisää (tästä myöhemmin lisää):

                        https://www.audiforums.com/forum/aud...solved-218427/

                        Purin akselin (kuvia liitteenä) ja tässä ongelmana oli, että tuon "äly-yksikön" sisällä oleva tappi joka liikkuu ratin lukitussalvan mukana oli poikki eli ratti ei koskaan saanut tietoa, että rattilukko on pois päältä.

                        No tätä oli muutama "rane" käynyt aikojen saatossa kokeilemassa laittaa kuntoon ja vääntänyt tuota rattia aina vain lisää (netin ohjeen mukaan) ja kuten kuvasta näkee niin nuo ratin kontaktiliuskat on menneet poikki (ei enää riittänyt vara) eli meni tuokin uusiksi. Onneksi noita saa edullisesti käytettyjä ehjiä (uusi maksaa ~250€)

                        Rattiakselin mekaniikka menee harvoin rikki, ei tuossa oikein ole mitään joka hajoaa. Tuossa "äly-yksikössä" on 2kpl pieniä releitä (kuvassa nuo isommat mustat mötikät) jotka ajan saatossa saattaa pätkiä ja ne aiheuttaa tuon N360 virheen. Nämä releet on standardi kamaa ja saa melkein jokaisesta elektroniikka liikkeestä. Itse tilasin kiinasta muutaman kymmenen 5:llä eurolla kotiin tuotuna.

                        Eli tuota elektronista osaa joka sisältää auton tiedon ei tarvitse vaihtaa. Toisessa oli yksi noista releistä rikki ja toisessa oli jostain syystä tuo rattilukon tunnistin poikki.

                        Onhan tuossa vaivaa purkaa tuo akseli (ei tehty purettavaksi), mutta ei tuossa mitään ihmeellistä ole ja säästää mukavat rahat.

                        Niin, tuo netissä oleva ohje perustuu sille, että kun tuota rattia vääntää väkipakolla niin se liikuttaa tuota rattilukon luiskaa ja jos tunnistin yms. ehjä ja jostain syystä rattilukko on mennyt "väärässä" asennossa päälle niin tuolla saa sen oikeaan asentoon.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut Jari74; 11.1.2018, 21:22.

                        Comment


                          #13
                          Mikä sen releen malli on?

                          Comment


                            #14
                            Toimiikohan tämä nyt sitten myös esim. 4F koriin ja Porsche Cayenne ynm. , kun samoista ongelmista kärsivät ja saman aikakauden konsernivehkeistä kuitenkin kyse? Törmäsin yhteen korjaustarinaan, jossa Cayenneen oli suomessa merkkihuollossa rattiakseli vaihdettu ja koodattu harrastajaystävälliseen 5000eur hintaan..

                            Comment


                              #15
                              A6 4F rattiakselin modulin korjauksesta löytyy tietoa tästä.

                              Comment


                                #16
                                Katsos oli mennyt ihan ohi tuo Tuukan korjaus. Ihan sama homma oli A8:ssa. Metodi käy kaikkiin näihin malleihin eli VW, Porsche, Audi (mitä näitä nyt on). Sama rattiakseli pienillä muutoksilla kyseessä. Itsekin tilasin tuohon Porschen akselin josta otin joitain varaosia (ihan sama laite kyseessä eri osanumerolla).

                                Tuo elektroniikkayksikkö on hiukan erilainen riippuen automallista. Mulla on noita A6 mallin releitä ja mikrokytkimiä joitain ylimääräisia jos tarvetta. A8 mallin releet on hiukan erilaiset ja A8:n boxissa ei ole mikrokytkimiä ollenkaan.

                                Comment

                                Working...
                                X