Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5Q aurauskulmat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5Q aurauskulmat

    Hei, osaisko joku kertoa tuollaiselle A4 B5 2.5tdiq:lle oikeat auraukulmat milleissä? Tai jos ei milleissä, niin vaikka asteina, niin koitan laskea. Vannekoko 16", jos haluat itse laskea ;) Tarkoitus siis säätää itse mittanauhan kans nyt ainakin väliaikaisesti tuo auto hiukan lähemmäs oikeita arvoja.

    EDIT: näköjään quattrossa pitäis tehdä mittaukset myös korotettuna, ja mahdollisesti camber säätää apurunkoa siirtämällä...joten, olisko vaikka Oulussa pätevää säätäjää, ja mitä tuollainen kunnollinen säätö tulis maksamaan? Raahen säätäjistä pelkästään huonoja kokemuksia. Yhdestäkään mun autosta ei ole tullut hyvä, ja yhden hyvän pistivät täällä pilalle jousen vaihdon yhteydessä.

    EDIT2: Ja pitäneekö paikkaansa, jos säädän joka kulman about 1,2mm haritukselle...jos tässä jonain päivänä on joutoaikaa =)
    Viimeksi muokannut op76; 7.11.2017, 16:24.

  • #2
    Täällä foorumilla on enemmänkin juttua aiheesta, hakua kehiin. Pääsääntöisesti aurauksella mennään, jos mittanauhalla säädät niin laita milli tai pari auraukselle niin pärjäät kunnes saat auton penkkiin säädettäväksi.

    Comment


    • #3
      No itseasiassa koitin kyllä hakea, mutta en täältä mitään käyttökelpoista löytänyt. Arvasin kyllä että on niitä, kun vaan osais hakea.

      Mutta laitanpa siis hiukan auraukselle, vaikka olin ymmärtävänäni, että tehdasarvot on nimenomaan harituksella? Ainakin quattrossa.

      Comment


        #4
        Ei ole haritukselle. Semmonen hyvä lähtökohta oikeastaan auto kuin auto niin 10 asteminuuttia per nurkka auraukselle ja aste-puolitoista camberia. Ainakin mun oman säätölaitteen tietokannassa juuri toi 10 asteminuuttia annetaan B5 koriselle. Aurauksen mittaus korotettuna lähinnä silloin, jos on syytä epäillä että raidetangon päät on asemoitu väärin tai jos auton käyttäytyminen muuten sitä edellyttää. Camber-säätö ei ole ihan kovinkaan tarkkaa, harva huomaa edes puolen asteen heittoa vasen vs. oikea. Mun oma tavoite lähtökohtaisesti on 10 minuutin sisään päästä vasemman ja oikean välillä, mutta moni tehdasspeksi antaa tuon puoli astetta toleranssia.

        Comment


        • #5
          Asia selvä. Osaisko joku ottaa sitten vielä kantaa tuohon, että kun työkaverilla olivat vaatineet Mersun katsastukseen laput kulmien säädöstä, kun oli laittanut alustasarjan...ja eihän se ollu niihin tehdasarvoihin mennyt, niin hylkyä tuli. Eli jos aikoo alustasarjan laittaa, niin voiko ne oikeasti vaatia tuollaiset, vaikka olis TUV-laput alustalle?

          Comment


            #6
            Tää on semmonen juttu mitä kannanttais kysyä ennenkaikkea Trafilta. Täytyis varmaan itekin työn puolesta kun näitä tilanteita joskus tulee. Lapun vaativat nykyään kyllä, se on fakta, mutta onko noissa arvoissa sitten pelivaraa?

            Trafin lausunto kirjallisena on varmaan hyvä olla mukana kun konttorille menee, tuli huomattua hiljattain että uusien säädösten myötä tulkinta on vielä varsin kirjavaa eikä käytännöt oikein ole vakiintuneet.

            Comment


            • #7
              Aika mielenkiintoista kyllä, että tässäkin asiassa alkavat suomessa sooloilemaan. Mitä jos käy ensin mittaan ne arvot vakioalustalla...mistä ne sen tietää =)

              Comment


              • #8
                Kannattaa myös huomata että raideleveys on kapeampi taka-akselilla. Tuli itse huomattua joskus kun mittanauhan kanssa tuheerasi...

                Comment


                • #9
                  Mulle "säätivät" eräässä Vantaalaisessa puljussa pyöränkulmat kääntelemällä peilejä käsin, siten että kaikki arvot näyttivät hyvältä suuntaustodistuksessa. Myönsivät tämän itse kun kysyin että miten mukamas säätivät etupään camberin. Samassa rakennuksessa oli myös katsastus mikä hyväksyi paperin, vaikka tiesi heidän toimintatapansa.

                  Paperiin tulee myös etäisyys pyörännavasta kaareen, joten ei auta lappusen hakeminen vakioalustalla.

                  Comment


                    #10
                    Taka-akselille löytyy ainakin autodocilla erimittaisia koiran luita. Onko tuolla pienellä pituus erolla vaikutusta vai pitääkö olla Samanmittainen ku paikallaan oleva?

                    Comment


                      #11
                      Koiranluun pituudella saat vaan vakaajaa eri kohtaan. Ei vaikuta pyöränkulmiin.

                      Comment


                        #12
                        Mulle "säätivät" eräässä Vantaalaisessa puljussa pyöränkulmat kääntelemällä peilejä käsin, siten että kaikki arvot näyttivät hyvältä suuntaustodistuksessa. Myönsivät tämän itse kun kysyin että miten mukamas säätivät etupään camberin. Samassa rakennuksessa oli myös katsastus mikä hyväksyi paperin, vaikka tiesi heidän toimintatapansa.

                        Paperiin tulee myös etäisyys pyörännavasta kaareen, joten ei auta lappusen hakeminen vakioalustalla.
                        Jos tavoitteena on lappu missä on kaikki vihreällä, niin noinhan se on tehtävä ellei asiakas ole myötämielinen siihen että laikataan yläkolmiot irti korista ja hitsataan eri paikkaan.

                        Paperiin tulee merkitä kaarimitat joo, mutta kuka ne siihen merkkaa, miten ja missä vaiheessa on sitten sellainen hyvä kysymys. Mun suuntauskone ei ainakaan ko. arvoja lapulle printtaa ja arvaisin ettei monella muullakaan.

                        Comment


                        • #13
                          Näinhän se on. Mielestäni tuossa kohtaa saisi konttorit joustaa sen verran että hyväksyisivät myös punaisella olevia arvoja, kunhan pysytään jollain tapaa järkevissä lukemissa.

                          Toinen vaihtoehto on hakea lappu todellisilla arvoilla, ja etsiä sellainen konttorisetä, joka sen suostuu hyväksymään.

                          Comment


                            #14
                            Ebaystä löysin setin missä on molemmat "koiranluut" taakse ja vakaajan kumit. Olisko tuollainen setti paras, vaihtaa siis kaikki Kerralla. Hintaa oli posteineen reilu satku..

                            Comment


                              #15
                              Tokihan se on paras jos vaihtaa kaikki kerralla uusiin. Mutta vaikuttaa aika kalliilta.

                              Comment


                                #16
                                Boschin suuntakoneella saa syötettyä tekstiä kenttään ja joidenkin autojen kohdalla pyytää mittaamaan korkeudet haluamistaan pisteistä ennen mittausta.
                                Tuohon mitä tarvitaan säätölappuun tänäpäivänä kun alustasarja muutoskatsastetaan. Auton korkeus ennen ja jälkeen madalluksen mitattuna pyörän navan keskipisteestä pyörän kaareen, alustasarjan valmistaja, alustasarjan mallinumero, jonka avulla voidaan yhdistää tüv hyväksyntään, rekisteri numero, auton kilometrit mittaristosta, suuntauksen suorittaneen nimi ja kun kaikki arvot on säädetty vihreälle ja tulostettu on tuloste viellä leimattava toimipisteen leimasimella ja tekijän allekirjoituksella viimeisteltävä.
                                Jos olet haluamassa juuri muutoskatsastusta varten kulmalapun se kannattaa mainita jo aikaa varatessa että tietävät kertoa oikean hinnan eivätkä perus nelipyörä suuntauksen hintaa sillä tuossa on ajallisesti jo jonkin verran mittailtavaa ja koneelle naputeltavaa ettei sitten noutaessa tule ylläriä että hinta onkin enempi.
                                Ja kun vie mittaukseen johonkin on hyvä olla alustasarjan tüv paperit mukana että saadaan tarvittavat tiedot niistä tuohon kulmalappuun kirjoiteltua.
                                Tuosta alustan korkeudesta ennen madallusta kun joku sitä kuitenkin kysyy että miksi niin syy on -50mm suurimmasta sallitusta madalluksesta trafin säädöksissä.
                                Ja katsastus konttorien välillä on eroja millaisilla tiedoilla laput hyväksyvät. Ja ne punaiset arvot eivät ole tehtaan arvoissa joita trafi vaatii ei se ole katsurista aina kiinni, suurin osa heistäkin kiroaa noita säädöksiä kun tietävät ettei se ole suurimmalle osalle autoista edes mahdollista säätää uutena vihreälle. Nuo mitä luettelin on trafin vaatimuksia jotka pyysin tuttua katsuria selvittämäön että ei tule ongelmia kun töissä noita säädellään atoylla herttoniemessä.

                                Comment


                                  #17
                                  Autodocilla keräämällä hintaa jäi vähän alle 100€ noille osille. Sieltä samalla tilaa muutakin ja oottaa et alennus on sen 21%. Vaihtaa samalla nuo kaikki.
                                  Olisko jollain numeroa tuolle perän etupuoliselle tuelle jos sen vaihtaa samalla.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X