Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 4000s Turbottelua.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 4000s Turbottelua.

    Noniin. Kai tästä rohkenee projektitopicin jo tehdä.

    [SIZE=3]Alkulöpinät[/SIZE]
    Elikkä: haavenna on ollut pitemmän aikaa volvohörhöilyn ohella vanhan quattro audin hankkiminen harrastepeliksi. B2 koriset sedanit on ollut itselle aina hyvää silmänruokaa, ja semmoisen turbottaminen kuullostanut hyvältä idealta. Elokuussa puolivahingossa löytyi vuoden -85 Audi 4000s quattro, joka oli jenkeistä muutamaa vuotta aikaisemmin suomeen uitettu. Siinä sitten tehtiin pikanen päätös, myytiin volvo viikossa alta pois, ja seuraavanapäivänä ajettiin runsaat 700 kilometrin päähän, siirtokilvet valmiiksi konttorilta haettuna.

    Pitkän seikkailun jälkeen ajeltiin audi pohjoispohjanmaalta, Pohjoiskarjalaan kotitilalle. Alkuun jännitti että näinköhän auto ajamalla perille tulee. Tekniikka osoittautui matkalla suhteellisen toimivaksi. Ajomukavuus ei ollut parasta luokkaa: jarrut vähän jumissa, kaikki iskunvaimentimet sököt, käsijarrua piti pitää naksun ylhäällä ettei vaijeri ota kardaaniin kiinni, taka ikkuna jumittui puoliksi auki, pakoputki meni puolesta välistä poikki... Jarrut siinä herkistelin kotipaikan tallissa, ja suuntasin kohti kymenlaaksoa.

    Kyseessä siis ensimmäinen kunnollinen viritysprojektini, jos niin voidaan sanoa. Olen myös uusi audejen parissa, kysymyksiä siis tulee paljon, älkää tuomitko.

    [SIZE=3]Lässytyksestä asiaan: [/SIZE]
    Aihio: Audi 4000S quattro
    Vm: 1985
    Moottori: 2.2 10V JT 115hv
    Alkuperäinen väri:[SIZE=2] Alpinweiss
    [/SIZE]Tuotu jenkeistä joitakin vuosia sitten.

    [SIZE=3]Lähtökunto
    [/SIZE]
    [SIZE=3][SIZE=2]-Iskarit loppu
    -Jarrut laahaa
    -Putki poikki
    -Ruostetta Helmoissa, pohjassa, alkavaa siellätäällä.
    -lukot ei toimi
    -Ylimaalattu huonosti, teippailtu vähän miten sattuu
    -Sisusta elämää nähnyt
    -Bensamittari sökö
    -...
    [/SIZE][/SIZE]

    Pari kuvaa lähtökunnosta.

    [SIZE=3]Suunnitelma[/SIZE]
    Ensimmäinen versio tehdään vähän edullisemmalla nuorenmiehen budjetilla. Mitään typerää rajaa en ole tuolle viitsinyt keksiä, koska se paukkuu kuitenkin, mutta mahdollisimman paljon käytän käytettyjä osia. Tavoitteena olisi tehdä näppärä suhteellisen ripeä ajokki, laajalle kierrosalueelle. Luultavammin 300-400:n hevosvoiman tuntumassa.
    Tuollainen lukema pitäisi saada puristettua Audi 200 10v KG moottorista? Kokoonpano avartuu tässä projektin myötä. Pyrin säilyttämään kaikki autosta puretut osat.

    [SIZE=3]Tehtävää

    [SIZE=2]Tekniikka[/SIZE]
    [/SIZE]
    -[COLOR=SeaGreen]KG Moottori[/COLOR] (jonkunlainen aihio hankittu remontoitavaksi)
    [COLOR=DarkRed]-Veivit: [COLOR=Black]Vakiot?[/COLOR]
    -Männät: [COLOR=Black]Vakiot[/COLOR]
    -Teräsvauhtipyörä?
    -Kansi portattavaksi [COLOR=Black](Mihin?)[/COLOR]
    -Nokka [COLOR=Black](mikä/ kenen tekemä?)[/COLOR][/COLOR]
    -[COLOR=SeaGreen]Tatech T32 moottorinohjaus[/COLOR] (hankittu)
    [COLOR=DarkRed]-Johtosarjan valmistus.
    -Pakosarja?
    -Vakio imusarja
    -Bosch EV14 700-850cc [COLOR=Black]pitkillä ruiskupäillä?[/COLOR]
    -Puola/puolat: Vw wr5 Puolapaketti? [COLOR=Black]Mikäli tatecki osaa sitä ohjailla[/COLOR]
    -Holkit, jakotukki kymppitappiseen?
    -Garret 3071/r [COLOR=Black](0.86 tai 1.06 a/r pesällä?)[/COLOR]
    -Välijäähdytin?
    -Dp, putkisto 3"
    -Mittarit? [COLOR=Black](stack jne...)[/COLOR]
    -Säätö jätetään jonkun osaavan ammattimiehen tehtäväksi
    [/COLOR]
    Muuta
    [COLOR=DarkRed]-[/COLOR]
    [SIZE=2][COLOR=DarkRed]Typ. 89 tolpat ja olkavarret
    -Parempi alusta, mikä?
    -Jaon muutos?
    -Jarrut isompiin.[/COLOR]
    [COLOR=Green]-[/COLOR][COLOR=SeaGreen][COLOR=Green]Akku baksiin [/COLOR]
    [COLOR=DarkRed]-Koko kiesin maalaus [COLOR=Black](maalattu jenkeissä jollain valkoisen sävyllä vähän sieltä täältä)
    [COLOR=DarkRed]-Lukkojen alipainesolenoidien kumit[/COLOR]
    [/COLOR][/COLOR][/COLOR][COLOR=DarkRed]-Pikkuvikojen korjailu
    -Etupenkit jostain uudemmasta
    -Jäykempää puslaa kriittisiin paikkoihin.
    [/COLOR][/SIZE][SIZE=3]
    Rekisteröinti katsastus.[/SIZE]
    Auto ei ollut minulle tultuaan rekisteröity suomeen. Se oli käytetty rekisteröintikatsastuksessa 2015 huonolla menestyksellä, ja vikalista oli pitkä. Ensimmäinen homma oli saada auto maahantulotarkastuksesta läpi.


    [SIZE=2]Katsastusta ennen tehty.[/SIZE]
    -Apurungot, tukivarret, kallistuksenvakaaja, muuta pikkusälää puhallettu, ja maalautettu

    -Rikkinäiset vaimentimet, jouset vaihdettu auton mukana tulleeseen typ89: tatechnixin alustasarjaan (Ymmärtääkseni piti olla vakiokorkuinen, mutta tipahtikin noin 40mm)

    -Jakopää, vesipumppu

    -Sököt takajarrusatulat vaihdettu vähemmin sököihin.

    -Peruutusvalon etsintä.

    -Ruostekorjaukset helmoihin, pohja uusiksi kytkinpolkimen alta.

    -Ruostepaikkoihin: pohjamaali, pintamaali, kivenisku, ja kotelosuoja.

    -Sisustan purkaminen, Kosteiden huopien vaihto uusiin.

    -vaihteisto, peräöljyjen tarkastus.

    -Alustan kaikki nivelet uusia.


    Pähkäiltiin myös pitääkö autoon laittaa sivuvilkut ja sumuvalo.
    Luojankiitos trafilta tuli lakiuudistus 28.8 ettei enää tarvitse jenkeistä tuotuihin tehdä valomuutoksia.

    [SIZE=3]
    Tieliikenteessä[/SIZE]
    Päivämäärällä 3.10 Katsastuksesta ja paperihommista selveittiin. joten kiesi on nyt suomen tieliikenteessä. Odottelen trafin veropäätöstä että saan oikeat kilvet väliaikaisten tilalle, Saa nähdä haluaako trafi vielä katsastuttaa auton uudestaan tämänvuoden puolella.


    Tällähetkellä miltei jokapäiväisessä ajossa.

    (Korjailen/täydentelen postausta myöhemmin)

    Aloitetaan topic kuitenkin kyssärillä. Olen yrittänyt etsiä mahlen mäntiä tuohon KG moottoriin. Moottori on seisonut varastossa monia vuosia. Kunnes kävin sen sieltä sopuhintaan lunastamassa lauantaina. Sisältä löytyi nuralin männät numerolla 7936 (puolipallonmuotoinen palotila). Mikä tarkoittanee 79.36mm? Mahlen sivu ei löydä KG moottoriin mäntiä Mutta WJ:hin tuntuu löytyvän. https://catalog.mahle-aftermarket.co...965686#divider

    Kysynpä siis meneekö Tuollaset KG moottoriin? palotila on kuvanmukaan ainakin erillainen.
    Viimeksi muokannut Hyrskytin; 23.11.2017, 16:27. Perustelu: Suunnitelmia päivitetty

    #2
    Mitkä vaan 10V turbon männät käy, kun poraat lohkon sopivaan kokoon. 300 hp voi olla K-Jetille liikaa, mutta sullahan oli Tatech jo sitä varten.

    Ei kun tervetuloa joukkoon. Aina kiva nähdä vanhempaa kalustoa pelastettavana museoon tai museolta. Pääasia on, että autolla ajetaan.

    Comment


    • #3
      Hyvä tietää. Tuo hakemani lohko tosiaan seisonut vuosia. Ykkösen putken kunto huolestuttaa, muut näyttää hyvältä. Eiköhän tuosta soivan pelin saa poraamalla.
      Joo kjetti tosiaan laitetaan laatikkoon ja korvataan sähkösillä suuttimilla, jakotukilla. Jenkeistähän noita jakotukkeja kymppitappiseen saa tilattua, joku paja niitä ilmeisesti valmistaa. Toinen vaihtoehto on tehdä putet suuttimilta ja sijoittaa tukki kauemmas.
      Viimeksi muokannut Killeri; 24.10.2017, 10:25. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


        #4
        Sehän mull akanssa tuli mieleeni, että tuo 300 - 400 hp menee ainakin 20V-ympäristössä vielä vakiosisuksilla ja 10V veivit ei ole ainakaan heikommat. Männistä en osaa sanoa ihan varmaksi, epäilisin, että voipi kestääkin.

        Toisaalta, jos pannu on jo auki..

        Comment


          #5
          kyllä itsellä ainakin vakio hilut kesti 500hv/600nm.

          mahlen männät paremmat kuin nuralit.

          kannattaa etsiä 81mm porauksella olevia mc1,mc2,1b,2b mäntiä

          Comment


            #6
            Minusta KG pitäisi olla 2,2 eli 81 mm porauksella. Jos sylinteri on jo huonona, menee joka tapauksessa after-market hommiksi. Siinä kyllä säästäisi jonkun pennin, jos mäntiin ei tarvi puuttua renkaita enempää.

            Pari hyödyllistä linkkiä:

            https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...linder_petrols
            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...age=2&langid=1
            Viimeksi muokannut arto s; 24.10.2017, 13:25.

            Comment


              #7
              Olinkin melko varma mistä autosta oli kyse kun topikin näin, Arto kävi eilen illalla tässä mun hallilla jutulla.

              Ei muutaku tsemppiä projektiin.

              Comment


                #8
                mhilosuo:ta lainaten 10vt koneet:
                Quote:
                Aikasta monta.

                typ44

                KH 136 Hp
                JY 182 Hp
                KG 182 Hp
                MC1 165 Hp
                MC2 165 Hp
                1B 200 Hp
                2B 190 Hp

                KG:hen asti tilavuus 2144cc ja siintä eteenpäin 2226cc.
                2144cc koneet kovapala säätöisillä nokilla ja 2226cc hydrauli painimilla.
                Kolme viimeisintä K24 sarjan turbolla loput K26.

                Comment


                • #9
                  Noniin nyt on tullut paljon hyvää nippelitietoa, kiitos siitä. Semmoinen kysymys herää seuraavaksi. KG:n lohko kun on 79.5 porauksella, putki näyttää olevan seinämävahvuudeltaan aikas ohut. Jos tuon nyt porauttaa 81milliseksi niin uusi putkitus ilmeisesti myös edessä? Näitä taidettu tehdä ennenkin.

                  Sen jo lukasinkin että nuo nuralin männät on jokusenverran hepposemmat kun mahlen. Kaiketi nekin tuon 400 hummaa kestäisi, mutta omaan korvaan mahle kuullostaa paremmalta.

                  -Hammu: Niinhän tuo sanoi käyneensä kuokkimassa :D

                  Comment


                    #10
                    Turhaan alat tukkia tilailemaan jenkeistä kun suomestakin saa. Itselleni mittailin vaan suuttimien väliset matkat ja ilmoitin mitat AMW:lle niin oli seuraavana päivänä matkahuollossa. Eikä ollut hinnan kiroissa. Mielenkiinnolla jostain kumman syystä tulen seuraamaan tätä ketjua.:)

                    Comment


                    • #11
                      Japi: Pitääkin ottaa tuonne AMW:lle yhteyksiä. Senverran on lähelläkin!

                      Nyt löytyisi vanha varasto TRW:n valmistamia mäntiä 2.1 litraiseen moottoriin. TRW on lopettanut tuon varaosamäntien tekemisen, jossakin vaiheessa. Kysymys siis kuuluukin että mitähän laatu on verrattuna mahleen. Hinta on kyllä niinkin halpa että voisi tilailla yhden pälyiltäväksi. Ylikokomäntiäkin olisi tarjolla.

                      Nyt on mennyt aika tuota tatekkia tutkaillessa. Siinä on kiinni ilmeisesti rs2:sen johtosarja adapteri mitä en viitsisi silputa, jollekkin voi vaikka sille olla käyttöä. Tudi todettua että 2.3litrasen turbosaapin liitin käy tateckin boksiin. Pitää jostain romuroopelta käydä johtosarjan pätkä etsimässä.

                      Tuli tuossa talvimutterit laitettua alle. Noin 17 vuotta vanhat kivikovatkitkat. Täytynee hankkia nastat pikapikaa, on nimittäin aika ajokelvottomat lumella. :D Siinä tohinassa nuomasin että eihän mukana tullut soviterenkaitakaan, joten laitoin 3D printterin laulamaan. Suunnitteluun meni aikaa huimat pari minuuttia.

                      Viimeksi muokannut Hyrskytin; 27.10.2017, 13:02.

                      Comment


                        #12
                        Mihin kokoon asti niitä oli ja mitä ne maksoivat? Ihan mielenkiinnosta.

                        Comment


                        • #13
                          80.5 kokoon asti, 30 puntaa kipale, elikkä halpaakun saippua. Joku porukka ostanut trw:n vanhan varaston? Kuitenkin päälle 7000 myyntiä eikä hirveämmin huonoa palautetta. Löytyy vanhaa TRW:n mäntää ja muuta osaa vaikka mihin härveliin.

                          Elikkä TRW automotive ja kaikki valmistettu englannissa. Velipoika tossa kertoili löytäneensä TRW:n vanhan katalogin, jossa oli 80 luvun kuvasto männistä. Elikkä semmosia on ainakin valmistettu, ja aitojakin ehkä ovat. Laadusta ei tietoa.
                          Viimeksi muokannut Killeri; 27.10.2017, 17:15. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                          Comment


                            #14
                            30 puntaa ei kuulosta pahalta, onko siulla linkkiä - eli taka-ajatuksena, onko siellä jotain muutakin?

                            Comment


                            • #15
                              Noniin tälläviikolla tullut pähkäiltyä tuota tatecin boksia, ja mietittyä triggeröinnin toteuttamista. Työkalukaupoillakin käytiin, sekä lohkosta purettiin loput hilppeet irti.


                              Kosteusvaurio

                              Osien puunausta.

                              Pari haynesin pyhääkirjaa tuli postissa.

                              Lohkon tipautin koneistajalle ihmeteltäväksi ja sieltä tuli huonoja uutisia. Muuten pannu on hyvässä kunnossa, mutta tuo edellä mainittu ykkösen reikä on syöpynyt huonoksi vuosien saatossa. Saa nähdä nyt kannattaako tuo porauttaa ylikokoon, vai kenties 81milliseksi suoraan koko laitos?!? Vähän tuo harmittaa kun muuten olisi standardi männillä mennyt. Pitää alkaa pähkäilemään vitosen stressilevyä jostakin.
                              Viimeksi muokannut Hyrskytin; 3.11.2017, 16:19.

                              Comment


                              • #16
                                Noniin edistystä on saatu jonkinverran aikaan.

                                Tuossa pitkäntovin etsiskelin lukkolenoidien kumeja internetin ihmeellisestä maailmasta. Onnistuin löytämään volkkarin T3 syncron kumit englannista. Hintaa viidelle tuli noin neljäkymppiä kuljetuksineen.


                                Vanhat kumit olivat perästä, sekä laatikosta rikki. Onnistuin molemmat vaihatamaan uusiin. Lopputuloksena perälukko ainakin tuntuisi toimivan ja valo syttyy keskikonsoliin kun namiskaa kääntää. Pitänee perehtyä tuohon laatikon puoleen vielä. Siellä näytti olevan jotain johtovirityksiä tehty lukon anturille, joita tuossa aikaisemmin syksyllä ihmettelinkin.


                                Lohkosta pesin ylimääräiset skeidat pois ja tipautin takaisin koneistamoon. Päädyttiin ratkaisuun, että putkitetaan tuo ykkösen huonoksi mennyt rööri, lopuille hoonaus. Kuulemma tällähetkellä ruuhkautunut tuo moottoripaja, eli ei ilmeisesti tarvi pitää lohkonkanssa kiirettä.


                                Kansikin tuli purettua palasiksi. Joku joskus avuliaasti katkaissut yhden pakosarjan pinnapulteista suht syvälle kanteen, mutta se nyt eiole tässä iso murhe.


                                Ulkopinnoilta, ja palotiloista putsasin enimmät roinat pois, Siinä samassa huomasin että jokaisessa palotilassa, on identtinen halkeama seetien välissä. Tästä oon tainnut joltain foorumilta lukeakkin.


                                Mitäs mieltä foorumilaiset on kannattaako noita lähteä korjauttamaan? Onhan tää aikamoinen lottovoitto ilmeisesti, kun kaikki viisi koloa halki.


                                Myös tälläinen paketti tuli englannista.

                                Näihin en ole sen enempää vielä perehtynyt, mutta kyllä ne ainakin on TRW:n valmistamat. Tainnut parivuosikymmentä olla laatikoissaan väristäpäätellen.
                                Viimeksi muokannut Hyrskytin; 14.11.2017, 15:07.

                                Comment


                                  #17
                                  10v kansia kyllä löytyy suhteellisen helposti,eikä hirveesti maksa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juuh elikkäs. Jos jollain pyörii nurkissa ylimääräisiä kymppitappisia turbo kansia, tarjotkaa ihmeessä!


                                    Ja näin tuli perehdyttyä mäntiin.

                                    JekkuJekku terveisin -TRW. Elikkä senverran valehtelin aikaisemmassa. Männät ei olekkaan Trw:t vaan yllätysyllätys nuralit trw:n paketissa. No oli halvat...

                                    Comment


                                      #19
                                      Ois noita 10v kansia jemmassa ehkä 4 kpl. Laita yv:tä, jos ei lähempää löydy.

                                      Comment


                                        #20
                                        Pitääkö olla palasäätöinen vaiko hytikkakansi? Noista halkeamista, niin muistaakseni ne ei ole ongelma jos eivät syviä.

                                        Silmään tarttui toi 1. sylinterin putkitus. Kerro enempi, tarkoittaako se että kairaavat reiän suuremmaksi ja sinne sovitetaan sitten joku insertti tilalle joka koneistetaan sopivaan kokoon? Kuka tekee ja mitä maksaa?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Härski: kyselen jos tulee tarvis!

                                          Ja elikkäs mielellään kovapalasäätöinen kansi. En vaan viitsisi kantta portatuttaa mikäli osoittautuukin huonoksi. Kannessa on jokaisessa palotilassa pieni halkeama, mutta seetit on ehjät, joten välttämättä ei toimintaan vaikuttaisi. Voisi tuosta tietysti itselle reenikannen tehdä. Kiillotella palotilat ja siistiä kanavia Jne.

                                          Ja lohkosta: Elikkä juurikin, sinne kairataan isompi reikä, ja asennetaan 79.5millin porauksella oleva sylinteriputki, höylätään se sopivaan mittaan. Työn tekee kymendiesel haminassa. Hinta putkelle oli noin 25€ tähän lisäksi poraus, asennus. sekä muille sylintereille hoonaus. Koko roska noin 200€ joka ei sinänsä ole paha. Pitää vain käydä ottamassa aikalisää, kun ei tiedä mitä mäntienkanssa tehdään. Lupauduin tulla mäntiä näyttämään paikanpäälle, että koneistaja saa katottua välykset kuntoon.

                                          Mieleen tuli myös porata koko pannu tuohon isompaan 81mm mittaan, mutta menekkö valurauta jo liian pehmeäksi? Ja onko seinämävahvuus riittävä. Poraukselta taitaisi olla 38€ reikä. Eli hintaa tulisi samanverran kuin putkitukselle, myös stressilevy olisi hyvä olla tähänhommaan?

                                          En nyt mielellään uskalla noiden nuralien varaan hommaa jättää. Senverran olen foorumilta noista lukenu. Yksi tuttava dieselviri projekteissaan käyttänyt keraamisia pinnoitteita männänlaella, saattais senverran kuulemma löytyä että männät pinnottelis. Se voisi tuohon nuralin sulamisongelmaan auttaa.
                                          Viimeksi muokannut Hyrskytin; 15.11.2017, 15:12.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla taitaa seista kokonainen KG pressutallissa. Siinä taisi olla jatkettu imusarjakin, mihin mahtuu sähkösuuttimet. Tarpeeton minulle.

                                            Comment


                                              #23
                                              Jaaha, taidan oman lohkon heittää sitten työkeikalla Haminaan, Lappeenrannassa reikiä kairataan lohkoon 60-80€ reikä. 60€ saattaa saada pyöreän ja 80€ saa pyöreän.

                                              Ei ne Nuralit nyt mitään kuraa ole, vain suullisen perimätiedon mukaan huonompia kuin Mahlet tai KS:t.

                                              Siun pitää laittaa kuvaa sitten sitten putkituksesta. Ei ole tullut vastaan VAG:n moottorissa putkisovitetta, näissä kun on niin turkasen ohut se seinämä sylinterien välissä. Tosin olihan joku V10 koneen putkituttanut ruotsissa joillain 1mm inserteillä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Putkitettuja vitosia on tullut kotimaassakin vastaan, mutta kaikista lohko halkaistuna ja yleensä viimeisen putken istutuksessa, ei yhtään ehjää. Briteissä tuota osaavat tehdä, niin kai se pitäis suomessakin onnistua kun vaan oikea tekijä löytyisi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jassolle laitoin yv:tä kg:stä.

                                                  Ja niin, tuo uusi mäntäsetti kuitenkin lähtee takaisin britteihin. En tiedä mitä mäntiä nuo on, mutta ei taida ainakaan olla KG:sta loppupelissä. 79.5 Poraus on kyllä, Tasapohjainen palotila, öljysumun koneistus puuttuu helmasta, huomattavasti matalampi männänlaki. Jonkunsorttiselta vaparimännältä näyttää loppupelissä. Mieluummin rengastan vanhat nuralit kun alan noidenkanssa leikkimään.



                                                  Joku tuossa aikasemmin mainitsi tuosta että mikävain kymppitapin mäntä menee, mikäli poraa lohkon sopivaan kokoon. Onko kotimaassa, taikka ulkomailla näitä 79.5 lohkoja onnistuneesti porattu 81 milliseksi? Eihännäissä nyt niin isoa eroa ole 2144cc Jy/KG ja 2226cc vapari/turbo lohkojen välillä. Se mikä mietityttää, on tuo valuraudan pehmeys mitä syvemmälle mennään.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ajellu 90kkm 81mm poratulla WR:n lohkolla, no problem.

                                                    Mulla oli putkitettu vitonen, tosin 3B. Toimi ok.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Muistatko Jukka missä se oli putkitettu? Olisi mielenkiintoista jos 82.5 lohkon saisi putkitettua 81.0 kokoon, noita lohkoja miullakin on äkkiseltään kelattuna 3 kpl.

                                                      Miulla on muistikuva että Tikka-vainaalla oli 83mm porattu WR lohko, mutten muista oliko se ajossa missään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Noniin nyt ei ole projekti edennyt juuri mihinkään suuntaan. Pähkäilty tässä että pamautetaanko laite oikotietä vakio nuraleilla, Vaiko laitetaan suht suolasta Je pistonssia tulemaan. Sittenpä olis miltei turha edes vakioveivejä enää laittaa. Takosetille kuitenkin tulisi hintaa ~1700 rahaa. Varmaan joskus alkaa 20v pannu kuumotella niinpaljon että laitan mieluumin rahani sellaiseen, vauhtipalikatkin tuntuu olevan suhteellisen paljon halvempia. Elikkä mennään näillä mitä on, ja tehdään niin hyvä kun pystytään. Pääseepä ainakin siihen rakentamis vaiheeseen. :P

                                                        Tuossa jynssäsin enimmät karstat ja värjäymät männistä pois. Lian alta paljastui ihan kohtuukuntoiset nuralit. Ykkösen männänrenkaat oli jumissa, mutta pienellä lämpöhoidolla ja kaivamisella lähti lopulta.

                                                        Huomenna tipautan setin koneistamoon, että saadaan sopiva välys männille. Audiraamatun mukaan Uusissa männissä välys on 0.03mm, Kulumisraja 0.07mm. Välykset ajattelin sijoittaa tuonne väljempään päähän, ellei jopa yli. Näillänäkymin mäntien laille tulee keramiikkaa, jos se auttaisi tuohon nuralin lämpöongelmaan. Kohta pääsisi tilailemaan laakereita, uudet männäntenkaat, tiivisteet jne, Jos nyt odottelen sen aikaa että lohkoon on asennettu uusi putki onnistuneesti!

                                                        Autosta tuli vihdoin odottelun jälkeen veropäätös, kohta saa oikeat kilvet väliaikaisten tilalle! Hintakin yllätti positiivisesti.
                                                        Viimeksi muokannut Hyrskytin; 27.11.2017, 21:44.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X