Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 C5 Avant -00.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S6 C5 Avant -00.

    Aloitellaan noille omille kulkineille uusi keskustelu, niin pysyy vastoinkäymiset tallessa.

    C5:

    Nettiautoa selaillessa osui kuukausi takaperin silmiin poikkeuksellisen halpa S6 C5 tippilaatikolla, jossa oli epäilyksenä vuotavat venttiilinkumit. Oireina tyhjäkäynnin ja moottorijarrutusten jälkeinen sininen savu putkista. Kierroksilla ja tasakaasulla ajettaessa savutus loppuu. Hintaa autolle jäi 2300€, joten koin että tässä ei kovin suurta riskiä joudu ottamaan.

    Kävin katsomassa autoa työreissun yhteydessä ja pari viikkoa tämän jälkeen lyötiin kaupat lukkoon. Pienellä riskillä siirtokilvet kiinni ja ajamalla Vaasasta Tampereelle. Vastoin kaikkia odotuksia, pääsin perille ilman ongelmia. Savutusta lukuunottamatta kone vaikuttaisi olevan terve, menohaluja löytyy mukavasti ja laatikko pelittää niinkuin pitää.

    Työtä tämän kanssa riittää paljon. Takakaarista on maalit puhki, renkaat hieroneet kaariin kiinni, kiitos alustasarjan. Tuulilasi on entinen ja sisusta kaipaa täydellisen pesun. Lisäksi mittaristo lähtee amalinille huollettavaksi.

    Ensimmäisenä ohjelmassa on kuitenkin moottorin kunnon kartoittaminen, kansien irroitus ja yläkerran täydellinen läpikäynti. Audiin on vaihdettu moottori 250tkm kohdalla ja tällä hetkellä kilometrejä 268tkm. Koneeseen on tehty jakopää vaihdon yhteydessä, mutta ajomäärä on tuntematon, joten oman mielenrauhan takia kannet lähtee irti ja kasaan tuon uusilla tiivisteillä. Tammer Diesel suorittaa kansien oikomisen ja kumien vaihdon, mutta kaikki muu on tarkoitus tehdä itse, eli hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

    C4:

    Toisena projektina on -96 S6 Avant 2.2 20vt, 5-lovisella manuaalilla. Lastua lukuunottamatta vakio ja lähes päivittäisessä ajossa. Tätä odottaa AEL:n lohko ja AAN:n kansi tallissa, mutta tulevan moottorin kimppuun pääsee vasta kun muut projektit ovat valmiina.

    Jatketaan tästä eteenpäin ensin tuon C5 kanssa. Kannet irtoavat heti kun loput tarvittavat työkalut rantautuvat Suomeen eBayn ihmeellisestä maailmasta.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Randomi; 27.5.2019, 20:18.

  • #2
    Tuota C5:sta tuli katsottua itsekkin puolittaisella mielenkiinnolla nettiautosta. Ei paljoa kyllä jäänyt hintaa autolle. Kovasti jäi kiinnostamaan, millaista työtä teettää tuo savutus. Hyvä että nyt pääsee näkemään :)

    Comment


      #3
      Mielenkiinnolla tulen tätä seuraamaan! Toivottavasti selviät pelkästään yläkerran remontilla. Otathan paljon kuvia. Itselläkin tuo kansien remppaus saattaa olla lähitulevaisuudessa ajankohtainen. Ei tosin savuta, mutta öljyä kuluu mielestäni vähän liikaa.

      Comment


        #4
        Pyritään dokumentoimaan remontti ja operaatioon käytetyt rahat mahdollisimman tarkasti, niin joku muukin saattaa tästä jatkossa hyötyä.

        Työkaluja odotellessa nykäisin aikani kuluksi mittariston irti. Käväisen töissä Helsingissä huomenna, niin pudotan tuon samalla LCD:n vaihtoon. Mittariston irroituksessa ei mitään ihmeellistä ole ja siihen löytyy hyvät ohjeet hakemalla.

        Mittariston alta suojamuovi vetämällä irti, alta paljastuu kaksi ristipääruuvia joiden avaamisella mittariston saa nitkutettua sen verran ulos, että liittimet saa irti. Tilaa oli komeasti, kun ratin otti ihan eteen ja alimpaan asentoon.

        Comment


          #5
          Jos ny jotain niin se surullinen öljynjäähdyttimen väliputki kannattaa samalla kiukulla vaihtaa jos ei oo tiedossa onko koskaan uusittu. Saa sen kannet paikallaankin vaihdettua mutta on 10 potenssiin n kertaa mukavampi turata jos hatut on pois edestä.

          Ei myöskään yhtään haittaisi vaihtaa valley panin alta kansien öljykierron takaiskut kun imusarja on valmiiksi irti.

          Nuo on molemmat sellaisia juttuja joissa osat maksaa markan mutta työ tonnin jos joskus lähtee erikseen tekemään.

          Comment


            #6
            Tuo on hyvä tietää, pitää lisäillä nuo vaihdettavien osien listalle. Läjä antureita ja nokkaketjun kiristäjät menevät varmaankin myös vaihtoon nyt kun tuota reilummin puretaan. Moneen kertaan tuota en halua aukoa.

            Huohottimen toiminta ja letkujen kunto pitää myös tarkastaa, koska osa letkuista oli irti kun hain auton kotiin ja sytyttää häiriövalon mittaristoon, kun nuo laittaa kiinni.

            En muista ulkoa VCDS:n koodeja, mitä noista antaa. Lisäilen ne tänne, kun käyn seuraavan kerran tallilla kääntymässä.
            Viimeksi muokannut Randomi; 11.8.2017, 18:48. Perustelu: Lisäys oireista.

            Comment


              #7
              Kävin tallilla pyörähtämässä pikaisesti ja purin C5 puskurin, umpiot sekä moottorin muovit irti samalla reissulla. Loppujen osien pitäisi tällä viikolla olla perillä, joten aloin hieman tuota purkua jo valmistelemaan.

              Autoa on ilmeisesti aikalailla purettu ja kasattu aikaisemminkin, puuttuvien muttereiden ja pulttien määrästä päätellen. Lokareiden etureunan M6 kiinnitysmuttereista oli paikallaan 3/6, apukuskin puolelta puuttui kokonaan pitkä pultti, joka pitää puskurin rungon kiinni keulan aisassa ja lisäksi lähes kaikki sisälokasuojien ruuvit/pultit puuttuivat. Pitää käydä kiinnikekeskuksessa mallien kanssa ja ottaa kaikki uutta. Repsikan puolen sisälokasuoja menee hankittavien/vaihdettavien osien listalle.

              Ajovaloumpiot ovat molemmat melko säädyttömässä kunnossa. Molemmat näyttävät hiekkapuhalletuilta, eikä valoa tunnu tulevan läpi juuri nimeksikään. Repsikan puolelta on alakiinnike katki ja kuskin puolelta toinen yläkiinnike. Pitää katsoa saako nuo vielä korjattua, vai meneekö umpiot vaihtoon. Tilailin retrofitlabsilta, hyväksi todetut EvoX-R projektorit myöskin jo valmiiksi. Olen muutamaan 4f koriseen A6 nuo vaihtanut ja kokemukset ovat äärimmäisen positiiviset.

              Loppuun pari kuvaa siitä, mihin tänään jäätiin.

              Edit: Ensimmäisessä kuvassa näkyvä läikkä johtuu vuotavasta pesurin säiliöstä, eli sellainen pitää myöskin metsästää jostain.
              Attached Files
              Viimeksi muokannut Randomi; 21.8.2017, 20:45. Perustelu: Lisäys.

              Comment


                #8
                Huomioi sitten uusia osia tilatessa että moni noista edellämainituista on puhtaasti V8-spessua tavaraa. Sisälokari ja puskurin kiinnityspultti ainakin ovat erilaiset kuin pienmoottorisissa ja sitä myöten tarvikkeena aika mahdottomia löytää.

                Minulla saattais purkujemmoissa olla ainakin osa noista tarpeista. Laita vaikka yksityisviestinä listaa niin katotaan.

                Comment


                  #9
                  Pistän viestiä tulemaan, kun saan listaa kasailtua. Kiitoksia!

                  Tässä on Vammalan suunnalle kulkua muutenkin nyt lähiaikoina, niin voin samalla noita puuttuvia osia tulla hakemaan, mikäli jotain sattuu löytymään.

                  C4 mukana tulleet Kosei RT Pentat pitää tuoda rimfixille oikaistavaksi. Pyörittelin niitä tasapainokoneessa ja kaikissa näytti olevan sanomista jonkin verran. Ei saanut enää tärinöitä pois painottamalla.

                  Nuo on tarkoitus puhaltaa, maalata ja laittaa C5 alle talveksi. 18x7,5 ja ET35 pitäisi olla talvikäyttöön aika passeli. Nyt pitää vielä päättää laitanko kitkat vai nastat, mutta jätetään se keskustelu tästä pois.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Randomi; 22.8.2017, 07:51. Perustelu: Kirjoitusvirheen paikkaus.

                  Comment


                    #10
                    Vielä puuttuu muutama osa tuota kansiprojektia silmälläpitäen, mutta kävin tässä odotellessa noiden ajovalojen kimppuun. Reseptinä epäkesko hiomakone, vaahtomuovilaikka ja motonetin myllytystahnaa. Kohtalaisen hyvä tuli 10min hiomisella (kuva alla). Kiinnikkeet pitää vielä koittaa korjata, mutta eiköhän noista hyvät vielä tule.

                    Huomenna pitäisi olla kaikki loput varaosat perillä, mikäli PostNordin toimitusaikaan on uskominen. Sen jälkeen pääsee tuon laitteen kimppuun tosissaan.
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Jatketaan hieman yksinpuhelua.

                      Kävin purkamassa venttiilikopat pois ja keulapala olisi myös paikaltaan nostoa vaille valmis. Pitää keksiä ilmastoinnin kennolle joku kehikko, että ei välttämättä tarvitsisi päästää kylmäaineita pihalle. Paikat olivat sem verran puhtaat, että auki tuo on käytetty hiljattain. Edellinen omistaja sanoi että hänen oli tuota tarkoitus alkaa korjaamaan, mutta jostain syystä homma jäänyt puolitiehen.

                      Letkut oli kiinni miten sattuu ja klemmareita puuttui ainakin huohotuksen puolelta. Puuttuvien pulttien lista kasvoi myös jälleen.

                      Mittailen ohivuodot huomenna, jos vain suinkin ehdin ja nyppäisen kannet irti.
                      Onko männänrenkaiden kunnon tarkastamiseen jotain hyvää/luotettavaa menetelmää, kannet irrallaan?

                      Mahtuuko pakosarjoja irroittamaan kone paikallaan, vai onko helpompi nostaa kannet pakosarjojen kanssa ylös?
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Ei mahdu oikein millään irrottamaan paikallaan. Pakosarjan ja alkuputken välisen ballflangen kolme mutteria taasen mahtuu ja siitä ne pakosarjat nousee kansien mukana.

                        Kompuran kun irrottaa koneen kyljestä niin kenno ja kompura kääntyy koko pakettina apukuskin puolelle eikä tarvi kylmäaineita tyhjentää.

                        Comment


                          #13
                          Tuo on hyvä tietää!

                          Onkos näissä vakio kannenpultit XZN- vai RIBE-kannalla? Uudet ovat tuolla XZN, mutta pitää käydä ostamasssa RIBE avain mikäli nuo OEM:t on sillä.

                          Comment


                            #14
                            Olisikohan mahdollista vaihtaa venttilinkumet hattuja irroittamatta? Paineilmaa sylinteriin tyylillä.

                            Comment


                              #15
                              Onhan se periaatteessa mahdollista ja vakavissani tätä vaihtoehtoa harkitsinkin, mutta oman mielenrauhan turvaamiseksi teen kansiremontin nyt kokonaisuudessaan, niin ei tarvitse jälkikäteen tuota enään miettiä. Kyseessä on 18tkm sitten vaihdettu vaihtokone, jonka ajomäärästä ei ole tietoa.

                              Purin tuota laitosta tänään hieman lisää. Keulapala on nyt irti ja konehuonetta purkaessa tuli vastaan irtonaisia huohottimen putkia. Jos tuo huohotin on ollut poissa pelistä, se on todennäköisesti aiheuttanut kaikki auton oireet ja koko tämä remontti saattaa olla tarpeeton?

                              Kaiken järjen mukaan huohotuksen puuttuminen aiheuttaa ensimmäisessä viestissä todettuja oireita?

                              Ohivuodot on vielä mittaamatta, täytyy viedä maanantaina kompura kotoa tallille, että saa tuon mitattua. Tallilla oleva 50-60-luvulta oleva Atlas Copco ei yllättäen tuottanut tarpeeksi painetta tuohon operaatioon. Tai oletan näin olevan, kun mittarin paineet jäivät 2,3-2,4bar paikkeille ja tuolla paineella ohivuodot olivat 7-13% kaikissa pytyissä.

                              Edit. Lisätty vielä kuva tämänhetkisestä tilanteesta. Testasin tuon nokkien lukitusraudan paikoilleen. Jako ei näytä olevan ihan kohdallaan, mikäli noihin käsin tehtyihin merkkauksiin on luottaminen. Bank1 neljä hammasta pielessä ja Bank2 kolme.
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut Randomi; 8.9.2017, 18:01. Perustelu: Lisätty kuva.

                              Comment


                              • #16
                                Nokilla on rattaidenpäässä lovet ja nokkapukissa nuolet mistä näkee yläkerran ajoitukset,alakertaan tappi kuskinpuolen lohkonkylkeen koneenkorvan alla.dampperilla on myös nolla mutta vastamerkki on muovikopassa jos koppa on ehjä niin näkee siitä noin yk:n.nokkapyörät on kartiot ilman kiiloja kasauksen helpottamiseksi kun löysällä,ajoitusrauta pitää yläkerran kohdalla kasatessa/purkaessa kunhan nokat on oikein ketjuilla.

                                Comment


                                  #17
                                  Noi tussimerkit on täysin turhia jos on lukitustyökalut käytössä. Oikein vituttaa kun kaiken maailman kyläsepät turaa ihan korjaamoja myöten ilman ja sitten ihmetellään kun kone tärisee eikä mee päästömittauksista läpi. Unohda kokonaan toi merkit, ota hihna löysälle ja nokkapyörät irti akseleista. Sitten uudestaan kasaan sillai kun se kuuluu tehdä.

                                  Saatoin hiukan reklamoida kun oman ässän jakopää oli vastaavalla tavalla kasattu, käytin muistaakseni seuraavanlaista sanomaa: "pysykää niissä 80-luvun 8v koneissa jos ette viitsi hankkia oikeita työkaluja ja opetella oikeita työtapoja."

                                  Comment


                                    #18
                                    Noniin, ohivuodot mitattu ja sen puolesta moottori terve, mutta jako on pielessä. Bank1 kohdalla, kun kääntää sylinterin TDC-asentoon, painetta karkaa imusarjaan. Hieman tästä pitemmälle pyöritettäessä löytyy kohta jossa kaikki venat on kiinni samaan aikaan. Mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

                                    Väkisinkin tässä ajattelee, että kuka tätä on huoltanut, tai ollut huoltamatta. Aika paljon saanut paikkailla edellisten asentajien virheitä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ranetus on vahva Suomen korjaamoissa...

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyse on varmaan siitä että juuri tämäntyyppistä jakopään rakennetta on käytetty noin 1995-2005 vuoden VAG V-moottoreissa. Noi vehkeet alkaa olemaan jo niin vanhoja ja arvottomia ettei niitä enää viedä merkkihuoltoon, varsinkin jos jakopään vaihdon hinta on esim. 1400€ tjms jota se varmaan vaikkapa 40V koneeseen on. Sitten se auto viedään johonkin Reiskan perämoottorikorjaamolle jossa masentaja laittaa kaikki hiukan sinnepäin samaan tapaan kuin aina 70-luvulta asti ja laskuttaa vaikka 300€. Ei noi nyrkkipajat pääosin omista tai osaa käyttää tarvittavia erikoistyökaluja.

                                        Ei tietenkään kaikissa paikoissa ole näin mutta jotkut tussimerkit tämän tyyppisessä jakopään rakenteessa kertoo että asentaja ei ole tiennyt miten työ kuuluu tehdä eikä korjaamolla ole ollut hankittuna asianmukaisia työkaluja tai niitä ei ole käytetty. Tussi maksaa toki merkittävästi vähemmän kuin jakopään lukitustyökalusarja. Silti, vissiin ahneuttaan, pitää ottaa tehtäväksi ja päästää sitä paskaa vielä pihalle.

                                        Comment


                                          #21
                                          Noniin, nyt on jakopää purettu ja kannet irti. Mitään kovin ihmeellistä tuossa purkamisessa ei ollut. Viskon kiinnipitotyökalun olin unohtanut aivan kokonaan ja kiireessä tein itse lattaraudasta ja parista M6 pultista. Ruma tuli, mutta toimii! :D

                                          Nokkaketjujen kiristäjien alta puuttui puoliymyrän muotoiset tiivisteet molemmilta puolilta.

                                          Tilaa ei ole koneen ympärillä liikaa, joka aiheuttaa hieman harmaita hiuksia etenkin moottorin takana olevien putkien ja liitosten irroittamisessa, mutta tarpeeksi kauan kun nyplää sormet verillä ja sekoittaa soppaan sopivan määrän vihaa, niin kaiken saa kyllä irti.

                                          Konetta purkaessa törmäsin mielenkiintoiseen yksityiskohtaan. Moottorin mallimerkintä on AQH, eli tuo vaihtokone on ilmeisesti S8 keulalta peräisin?
                                          Onko tuolla ANK:lla ja AQH:lla käytännössä jotain eroa?

                                          Puran nokat sekä kaiken muun ”ylimääräisen” hilun kansista irti huomenna ja pudotan kannet Tammer Dieseliin maanantaina.

                                          Eiköhän tämä tästä vielä tämän vuoden puolella ole ajossa.. :D

                                          Edit: Tähän asti mysteerinä olleen alustasarjan merkiksi paljastui ST Suspension, eli KW:n tekele. Samaan syssyyn huomasin että kaikki etupään vetoakseleiden suojakumit ovat entiset. Voi sitä sotkun määrää, mitä nuo sisemmät saavat aikaiseksi, kun vaseliinit leviää pitkin alustaa..
                                          Attached Files
                                          Viimeksi muokannut Randomi; 28.9.2017, 16:51. Perustelu: Lisäys.

                                          Comment


                                            #22
                                            AQH on alkuperin S8 kone. S6 ja S8 erot on muistaakseni nokat ja softa. Katohan jostain nokkakepistä vielä osanumero. Jos löytyy S8 kone niin kannattaa varmaan tarkistaa mikä softa ecussa on. Ilmaiset 20 lisäheposta S8 softalla jos ecu on vielä ANK sisällöllä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Muistelisin nähneeni osanumerot nokissa, pitää varmistella tuo huomenna, mutta jos tuo on kokonaisuudessaan S8 kone, niin pitää selvittää mikä ohjelma ECU:ssa on nyt sisällä. Ei tuosta +20hp ja +10Nm haittaa ole. Positiivisesta yllätyksestä kyse siis.

                                              On se jännä, että moottorin vaihdosta ei ole mitään muuta dokumenttia, kuin leima huoltokirjassa 250tkm kohdalla. Liikkeessä teetetty ja oletettavasti useamman harrasteyksikön maksanut remontti, niin luulisi että tuosta säästäisi vähän dokumentaatiota.

                                              Comment


                                                #24
                                                077 109 022 DF/DG on pakonokkien osanumero ja imupuolella 077 109 021 FQ/FR. Google ei antamut noille mitään yksiselitteistä vastausta.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Nettietkan mukaan ainakin imunokat ovat AQH koneesta. Pakonokkien koodia ei tunnista.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Taas päästiin hieman eteenpäin projektissa. Purin kannet eilen ja nakkasin Tammer Dieseliin. Kannet oikaistaan, venttiilin kumit vaihdetaan ja venttiilit lapataan samalla.

                                                    Nokkien irroituksessa ilmeni, että toinen kiristäjä on valmis. Pitää etsiä tuo kuskin puolen kiristäjä jostain, että saa tuon nippuun. Budjetti ei anna myöden laittaa OEM:ää, eli pitää eBaysta koittaa metsästää OE-laatuiset kopiot.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Uudet kiristäjät löytyivät Bremenistä, alkuviikosta saapuvat perille ja pääsen vihdoista viimein kasailemaan tuota laitetta.

                                                      Kannet hain torstaina koneistuksesta ja ovat nyt varmuudella kunnossa. Koneistaja oli sitä mieltä, että pelkät venttiilivarrenkumit eivät ole syylliset savutukseen, mutta huohotuksen puuttumisen kanssa oireet täsmäävät aika hyvin.

                                                      Loppuja osia odotellessa kiillottelin ajovalot loppuun. Ei tullut pelkällä myllytyksellä kuitenkaan ihan riittävän hyvät, eli otin järeämmät keinot käyttöön. Vesihionta 600, 800, 1200 ja perään muutama kerros laadukasta lakkaa. Lopputulos on nyt huomattavasti parempi. Ei aivan uutta vastaava, mutta kelpaa toistaiseksi.

                                                      Teen noista projektoreiden vaihdosta erillisen viestin tänne, mutta hoidetaan auto ensin nippuun ja leimalle.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kiinnostaa tuo lampun "lasien" kiillotus. Olisi kaverin Sotkan valoilla sama edessä. Mitenköhän tuo lakka mahtaa vastustaa naarmuuntumista ja mitkä mahtaa olla sen optiset ominaisuudet? As in, tuleeko jumalattomat kromaattiset poikkeamat jne.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Lakan kävin hakemassa ihan maalikaupasta, yritin katsoa että olisi UV-kestävää.

                                                          Kromaattisista poikkeamista en osaa vielä sanoa, veikkaan että noihin vaikuttaa millä paperilla suorittaa viimeisen hionnan. Tuo 1200 saattaa olla aika rajoilla, mutta uskoisin olevan ihan riittävää. Vaihto”lasit” maksavat C5 noin 70€ luokkaa, niin uskalsin tuota kokeilla.

                                                          Voin suorittaa noille testikäytön alkuviikosta, niin näkee kärsikö valoteho ja -kuvio tuosta operaatiosta.

                                                          Lähtökohtahan oli aivan onneton tässä minun tapauksessa. Lähestulkoon kaikki valoteho hävisi noihin haalistuneisiin umpioihin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei korostu kromaattinen raita rojektorin kannsa, vaikka olisi 800 vesihiottu muovi, kunhan ei ole liikaa ohennettu 2K-lakka. 1000 ihan vimonen, sitten viimeistään lakkaa, ja lakalle kiillotus kuivuttuaan.

                                                            Valumaan ei saa päästää, eli 800 vedellä, sit lakka, vaikka se motonetin 2K-lakka kunhan saa kuivua rauhassa tai lämmössä. Sitten oikeilla aineilla vimonen kiillotus. Lakan kuivuttua sitten vaikka joku nanokeraamipinnoite päälle, se tekee todennäköisesti enemmän optisia ongelmia kuin lakka :D

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X