Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TDI Commonrail limp mode

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0 TDI Commonrail limp mode

    Eli autona on Audi A3 2.0 TDI CBAB- moottorilla. Vika ilmeni kun ajoin moottoritiellä 120km/h ja hehkun valo alkoi vilkkua, tehot katosi sekä vakkari ei enää toiminut joten auto ilmeisesti meni vikatilaan.
    Testerillä luettu vikakoodit ja antaa seuraavan vikakoodin
    "P0299 Turboahdin/mekaaninen ahdin alhainen ahtamisteho".

    Missä vika voisi olla kun en oikein usko että turbo olisi menossa kun vetää ihan hyvin kun ei ole vikatilassa, eikä kuulu mitään ääniä vinkumista/suhinaa tms...
    Vika ei myöskään ole ajotilanteesta riippuvainen, yleensä ilmenee kuitenkin jos lähtee 50km pidemmälle matkalle. Joskus saattaa päästä 150 kilometriäkin ilman että vika tulee, mutta joskus taas vika tulee jo 4km tai 30km jälkeen.
    Auto kuitenkin rupeaa toimimaan taas normaalisti kun käynnistää uudelleen.

    #2
    Tuollaisia antaa Ross Techin sivu vikalähteiksi:

    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...3/P0299/000665

    Comment


    • #3
      Kannattaa alipainevuodot tarkastaa. Venttiilikopassa on alipainevaraaja, joka voi myös vuotaa.

      Comment


      • #4
        Vaimon Leonissa, joka myös 2.0TDI koneella (CEGA), lähestulkoon täsmälleen samanlainen oireilu ja sama vikakoodi johtui hajonneesta ahtopaineensäätimestä.

        Comment


        • #5
          Alipaineletkuja yritin katella, ei näkyny mitää hankaumia tai murtumia mistä vuotais eikä kuulunu mitään imuääntäkään, toki moottori raksutti vieressä niin vaikea olis kyllä kuullakin jos ei sit mikää isompi vuoto ois. Voiskohan tuon ahtopaineensäätöventtilin (N75) toimintaa, mitenkää testata et oisko vika siinä?

          Comment


          • #6
            Se rikkinäinen osa ei ollut meidän tapauksessa tuo N75 venttiili, vaan kuitin mukaan oli laitettu 03L198716A "Ahtosäätimen korjaussarja".

            Tuolla vähän eri nimellä, mutta sama https://www.merteil.fi/verkkokauppa/...ew/30747/93/16

            Comment


            • #7
              Kannattaa irroitaa alipaineletkuja ja koittaa jollain imeä (manuaalinen alipainepumppu paras, omat keuhkotkin toimii). Jos jostain jotain hajalla, niin ei alipaine pysy.

              Comment


              • #8
                Vaihdatin juuri Superbiin tuon ahtosäätimen korjaussarjan samojen vaivojen vuoksi. Minulla säädin pääsi niin huonoon kuntoon, ettei loppuvaiheessa pitänyt alipaineletkun liittimestä imemällä yhtään alipainetta eikä myöskään ahtanut enää ollenkaan. Uudella säätimellä toimii taas normaalisti.

                Comment


                • #9
                  1.6c tdi cr Poloon napsahti: 7286 - Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit P2563 00 [096] - Implausible Signal. Ross-Tech tuli vilaistua. Voisko olla vain siipien jumitusta?

                  Comment


                  • #10
                    Noniin. Nyt kokeilin käsitoimisella alipainepumpulla imeä. Auton ollessa sammuksissa tuohon aiemmin mainittuun ahtosäätimeen ei edes muodostunut alipainetta. Kuuluisiko siihen muodostua alipaine moottorin ollessa sammuksissa? Sitten kokeilin myös imeä tuota letkua mikä tulee alipainepumpulta ja menee ilmeisesti ahdonsäätösolenoidille jossa on välissä jokin mötikkä (alipainevaraaja?) sekä jonkinlainen takaiskuventtiili. Imiessäni mötikän puolelta takaiskuventtiiliä, alipainetta muodostui mutta rupesi katoamaan hitaasti. Kuuluisiko näin tapahtua? Viimeviikolla autoni kävi myös ohjainlaitteen päivityksessa merkkiliikkeessä, jonka yhteydessä luettiin vikakoodit ja heidän testerinsä sanoi että "P0299: Ahtopaineen säätö; Säätöraja alittunut - staattinen" Epäilivät myös alipainevuotoa.

                    Comment


                    • #11
                      Siis turbon alipainekello ei pidä painetta, eikä tanko liiku? Silloin se on rikki.

                      Comment


                      • #12
                        Joo, alipainepumpun viisari ei värähtänytkään kun yritin pumpata alipainetta siihen säätimelle. Tangon liikettä en nähnyt kun se jää sinne tulipellin ja turbon väliin. Huomasin myös että satunnaisesti kiihdyttäessä ei turbon ääntä kuulu lainkaan. Useimmiten alkaa vetää siinä 2200-2600rpm kieppeillä, mutta välillä taas vasta 3500-4000rpm kieppeillä. Välillä myöskään ei tunnu sitä nykäystä kun ahdin lähtee mukaan, eli melkein kuin kiihdyttäisi vapaastihengittävällä. Muistaakseni aikasemmin kun auto vielä toimi hyvin, saattoi veto alkaa jo 1800rpm paikkeilla.

                        Comment


                        • #13
                          1.6 tdi CR CAYA
                          Uutena koodina tuli 7384 - Boost Pressure Regulation, P0299 00 [096] - Control Range Not Reached.

                          Charge air pressure specified value-MAP_SP_MMV: 2294.08 hPa
                          Charge air pressure: actual value-MAP_MMV: 1420.05 hPa
                          Charge Pressure Actuator: acknowledgment-ANG_BPA[0]: 17.188 %


                          Voiko vcds:llä jotenkin paikallistaa vikaa? Itse en ole vikaa saanut ajamalla päälle.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Tapluu Näytä viesti
                            Joo, alipainepumpun viisari ei värähtänytkään kun yritin pumpata alipainetta siihen säätimelle. Tangon liikettä en nähnyt kun se jää sinne tulipellin ja turbon väliin. Huomasin myös että satunnaisesti kiihdyttäessä ei turbon ääntä kuulu lainkaan. Useimmiten alkaa vetää siinä 2200-2600rpm kieppeillä, mutta välillä taas vasta 3500-4000rpm kieppeillä. Välillä myöskään ei tunnu sitä nykäystä kun ahdin lähtee mukaan, eli melkein kuin kiihdyttäisi vapaastihengittävällä. Muistaakseni aikasemmin kun auto vielä toimi hyvin, saattoi veto alkaa jo 1800rpm paikkeilla.
                            Miten on, oletko saanut autosi kuntoon ? Jos olet, mitkä oli toimenpiteet. Meillä vaihdettu jo N75 venttiili tuloksetta, rahaa palaa, mutta vika säilyy.

                            Comment


                            • #15
                              Silloin vika tuli kuntoon kun vaihdatin ahtopaineen säätimen, mutta pian sen jälkeen selvisi että myös turbo oli tullut tiensä päähän

                              Comment

                              Working...
                              X