Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.9TDI avant 130 heppanen niistäjä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 1.9TDI avant 130 heppanen niistäjä

    Tuli hankittua tämmöinen 130 heppanen farkku 5 vaihteisella lootalla vm 2002 ja kilsoja 411tkm, kun tuo kasi ei ole vieläkään ajokunnossa :/.

    Tarkoitus päästä 4 litran tuntumaan omalla reippaalla kaasujalalla, eli aerodynamiikkaa tullaan tässäkin parantamaan. Ajot +35 rajoitusten päälle ja suurimmaksi osaksi matkaa sahataan. (Vertailun vuoksi niin nykyinen käyttis Lupo 3l kuluttanut talvella 5-6 litran väliin, mut siinä jotain pientä vikaa mikä nostaa kulutusta 0.7 litran luokkaa mihin se pitäs mennä kuten liian leveät 185 renkaat.)

    Ainut vika mikä toistaiseksi löytynyt niin termostaatti pitää vaihtaa tänä viikonloppuna. Samalla saan eka oman tankin kulutuslukemat tauluun. Ainakin 1400 kilsaa näyttäs pääsevän noillakin vauhdeilla.

    Viikonloppuna yritän myös maskisuojan saada valmiiksi kun ei lämmöt nousset yli 60 edes 140 vauhdeissa mikä tuntui vähän ihmeelliseltä.

    Ohjelma tarkotus myös vaihtaa.

    Renkaiksi on tilattu jo [SIZE=2]Nankang Econex NA-1 165/80 R15 87T, jotka tulee keveille ja aerodynaamisille vanteille. Kuvissa vielä vanhat "uudet" renkaat jotka tulee myyntiin...
    [/SIZE]

    Maskottikin on saatu jo paikoilleen saa nähdä miten pitkään menee ennen kuin joku pöllii tuon :/.
    Viimeksi muokannut Vekke; 17.3.2017, 21:39.

  • #2
    Näitä Pelle Peloton juttuja on mukava lukea, kuljetaan omia polkuja ja yleensä eri suuntaan kuin tavan tuunaajat.

    Comment


    • #3
      Imuilmalle jätin aukon maskin kulmaan, et saa kylmempää ilmaa koneelle.


      Molemmat aukot tukittu, vaikka se vaikeaa nähdä. alemmassa on pari reikää toinen lämpötila anturin kohdalla toinen peilikuvana vieressä.


      Visko flekti lähtee pois ja tilalle isompi sähköflekti sen pienen sähkösen rinnalle. Termarin vaihdoin ja lämmöt lähti nousemaan ja kulutus laskemaan.

      Comment


      • #4
        Vähän painoa niistetty taas pois.

        Tein omat jarrulevyt eteen jotka painaa 5 kg kpl, kun orkkis painaa 7.3, painosäästöä 4.6kg
        Sit vaihdoin nuo kesärenkaat tänään niin niistä tuli painosäästöä 13,6 kg yhteensä. Uusi rengas vannesetti 165/80R15 renkailla painaa 11.9 kg kpl, mistä on jo aika vaikea niistää lisää pois tuossa 15 tuuman vannekoossa. Vannehan painaa 4.9 kg kpl. Halkaisija kasvoi parisen prosenttia.
        Eli pyörivistä ja jousittamattomista massoista lähtenyt jo pois 18,2kg ja kiihtyvyyteen tuo vaikuttaa noin kun painoa olis lähtenyt 54,6 kg mikä vastaa noin 4% tehonlisäystä.

        Kolmen tankin keskikulus oli 5.5 litraa, mikä on vain pari desiä enemmän kuin lupolla meni samoilla nopeuksilla. Seuraava tankki kesärenkailla pitäs mennä alle vitoseen jo.

        Comment


        • #5
          Asiallista tekemistä!
          Tuli hommattua itse kans tuommoinen 130 heppanen etuveto pumppari, Passatti tosin. Ei ole vielä tankillista kerennyt ajaa mutta vähemmän tuntuu vievän kuin ex b7 1.9tdi dpf:n kans mikä on positiivista.

          Mahtaakohan paljon muuttua ajotuntuma tuommosilla 165 leveillä renkailla? Millä paineilla ajelet? Nuo vanteet on kyllä kevyet, mikä malli tuo mahtaa olla?

          Comment


          • #6
            Paineet on noissa 3 baria mitä rengas sallii. Ei voi vielä sanoa paljoa, mut aikasemmat 80 profiilin renkaat ei mitään ongemia kun vain painetta reilusti. Eihän nuo mitkään ratarenkaat ole, mut ihan kovaa voi ramppeihin ja risteyksiin ajaa tarvittaessa. Vanteet on 2013- uudemmasta Ministä ja vaikeaa löytää myynnissä toistaiseksi suomesta ja niihin itse tehdyt tuommoset tukkolevyt mitkä liimattu kiinni. Pulttijako passaa mut sovitteet pitää vielä ostaa 66.5->57.1mm, eli toistaiseksi on pulttien varassa kiinni.

            Comment


              #7
              Onkos tämä projekti vielä elossa?

              Comment


              • #8
                Auto on edelleen ajossa, möin sen äitille, mut kilsoja tulee kokoajan tonni viikossa. Nyt olen tämän viimeisen pari viikkoa ruvennut itse opettelemaan lastuttamista ja voi pojat on sillä iso vaikutus kulutukseen. Ajoin tuossa noin kuukausi sitten koko tankin 100 km/h nopeutta ja pääsin tankilla sen 1500 km. Nyt edellinen tankki oli säädetyy ruiskutusennakko sekä ahtopainepyynnit kulutuksen kannalta optimiksi ja koko tankki ajettiin myös 100 km/h nopeutta. Tulos oli 1600 km ja 69 litraa, eli mentiin jo 4.3 litraan. 650km ajan autossa oli +200kg kuormaa mikä nosti vähän kulutusta. Puolitankin kohdalla tripissä oli 1000 km.

                Nuo kapeat 165/80R15 renkaat kesti ajaa sen 20 tonnia, eli niille oli liian paljon massaa audissa.

                Autossa tällä hetkellä asennettuna maskisuoja, sekä bridgestone turanza t005 195/65r15 renkaat jotka ovat tosi hiljaiset. 10000km ajettu niillä ja pintaa jäljellä edessä 5+-0.3mm ja takana 5,8+-0.1mm. En mitannut uudesta paljonko siinä oli pintaa, mut on ne kuluneet ihan ajossakin.

                No tämän viikon on nokan torsio ennakoita säädetty oikein hartaudella ja sillä saa kyllä suuria eroja suorituskykyyn. Miulla oli ohjelma mikä ruiskutti kokoajan kaasupohjassa 15mg/isku, ja testimatka oli 6,3km.
                Auton torsio oli aluksi 0,0 eka päivänä sain haarukoitua, että paras asetus on 3,0 ja 6,6 välissä, kun testailin arvot -4+7 asti, mikä on aika hidasta, kun säätö on todella vaikeaa saada oikeaan arvoon mitä yrittää saada seuraavaksi testattua. No toisena päivänä testaus jatkui silloin huonoimmat ajat tuli keskiarvo molempiin suuntiin:
                Torsio +3,3 3,51+4,12=483s-->12600/483=26,08m/s=93,9 km/h
                Torsio +6,0 3,45+4,01=466s-->12600/466=27,0m/s=97,3 km/h
                Testin aloitusnopeus oli 70 km/h, eli oikeasti keskinopeus oli 100 km/h pintaan, huiput 123 ja pienimmillään mentiin 84 km/h.
                Huippunopeus testin aikana kasvoi 6 km/h ja mäen harjanteelle tulonopeus ero oli 10 km/h luokkaa.

                Nyt kun tankkia on lähdetty ajamaan niin ajotietokone näyttää enimmillään 1380 km ennen kuin viisari on lähtenyt vielä laskemaan ollenkaan. Edellisellä tankilla se näytti maksimissaan rangeksi 1750 km kun laski ajetun ja tripin rangen yhteen. Uskon että tää seuraava tankki näyttää jotain 1850 km luokkaa tai olen hyvin pettynyt. Eli kulutuksen pitäisi olla nyt 4 litran tuntumassa tai mielellään jopa vähän alle.

                Tein samanlaisen testin myös audi a2 1.4 tdi niin sillä keskinopeus oli 83,1 vs 91,4 km/h, eli siinä testissä oli vieläkin huonompia nokan arvoja mukana, mutta myös tuo keskinopeus jäi alhaisemmaksi niin erot on isompia. A2 kaikki nokan arvot olivat tehtaan +-3,0 arvojen sisällä. Siinä paras tulos tuli +2,2 arvolla, eli tämä pitää jokaisella autolla hakea mikä toimii parhaiten missäkin autossa.
                Viimeksi muokannut Vekke; 8.9.2018, 18:43.

                Comment

                Working...
                X