Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hezekielin typ89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hezekielin typ89

    Terve,

    Viime kesänä tuli vastaan varsin siisti ja pilaamaton kasikymppi. Auto oli sangen kiinnostavasti rekisteröity vuoden 1986 puolella ollen ensimmäisiä maahamme ehtineitä kyseisen korimallin edustajia. Laite ilmeisesti oli miellyttänyt ensimmäistä omistajaa pysyen perheessä 18 vuotta. Seuraavatkin omistajat olivat kaikesta päätellen pitäneet autoa varsin nätisti. Viime heinäkuussa ajopeli tarttui mukaan Espoosta, ja pienimuotoisia kunnostustoimenpiteitä on tullut tehtyä pitkin syksyä ja talvea, palataan niihin tuonnempana tarkemman selostuksen muodossa. Jatketaan päiväkirjaa kun kevät etenee!


    Viimeksi muokannut Hezekiel; 19.5.2022, 10:22.

  • #2
    Hieno sämpylä, laita siitä vielä lisätietoja esille.

    Comment


      #3
      Hyvä juttu! Ryhdikkään näköinen sämpylä. Lukisin mielellään enemmänkin tällaisista. Museokuntoisia Audeja on kuitenkin aika vähän.

      Comment


        #4
        Onkos tuossa sähköpeilit? Ilmeisesti ihan alkupään sämpylöissä ne oli mutta vaihtuivat sitten myöhemmin mekaaninsesti säädettäviin. Oma sämpylä oli myös 10/86.

        Comment


          #5
          Ai hemmetti, nämäkin on jo näin vanhoja. Kerro toki enemmän.

          Comment


          • #6
            Jees. Auto on ilmeisesti ihan perusvarusteilla, onneksi tosin edes 1.8 ja 5-vaihteinen. Meille ostettiin syksyllä -86 uusi Golf 1.6 CL, siihen nähden Audissa on lisänä kiekkamittari, sävylasit, kuskin penkin korkeussäätö ja keskuslukitus. Olipa hintaakin sitten tietysti aikanaan 130 kmk vastaan Golfin 75. Sähköpeilejä ei ole, tosin TM numerossa 1/87 koeajetussa 1.8E:ssä sellaiset oli. Vaihdekepin repaleinen suojapussi korvattiin uudella.


            Talvipyöriksi tuli uudet Kleberin 175/70R14 aloituskuvan peltivanteilla ja orkkis pöläreillä. Kesäksi laitettiin oheiset OEM alukiekot maalattuna. Kiireen vuoksi jouduin skippaamaan viimeisen myllytyskierroksen joka kostautui lievinä hologrammeina maalipinnassa. Valkoinen väri on onneksi melko anteeksiantava tässä suhteessa. Täytyy hinkata paremmin joskus keväämpänä. Summa summarum: Kaikki toimii ja autolla on mukava ajaa, menee liikenteessä siinä missä uudemmatkin. Tosin tehoa on vähänlaisesti ja ohjaus on melko raskas ja hidas. Ominaisuuksiahan ne toki vain ovat, sellaisia tuppasivat autot ennen vanhaan olemaan :)
            Viimeksi muokannut Hezekiel; 19.5.2022, 10:20.

            Comment


              #7
              Hienossa kunnossa kyllä, täytyy sanoa! Samanlainen, tosin eri värinen, 80s oli sekin jolla itse aloitin autoilun 18v takaperin, ja oli myös rekattu 86 puolella liikenteeseen.

              Comment


              • #8
                Tuo ohjauksen hitaus ja raskaus taisi periytyä t85:sta, ovathan nuo pyöränripustukset suht 1:1 vaikka muu tekniikka koki melkoisen hyppäyksen nykyaikaiseen päin. Toinen asia tuon ohjauksen lisäksi mikä hieman rassasi, oli se tankin sijainti. Muuten ei tuollaisesta autosta ole kuin hyviä muistoja. No olihan se moottori toki hengetön, mut kulki melkein bensan hajuilla.

                Minulla oli -87 mallinen ja juuri samoilla varusteilla ja saman värinen. On se museoautoksi vaan nykyaikaisen näköinen tuo "sämpylä" ja tuo valkoisen sävy näyttää edelleen hyvältä.

                PS. minulta saattais löytyä tuohon lisävalomaski jostain varaston syövereistä jos kiinnostaa ;)

                Comment


                • #9
                  Käy vielä tilaamassa konttorilta uudet rekisterikilvet niin vastaa kilpien kunto muun auton kuntoa :)

                  Comment


                  • #10
                    Olen kanssa miettinyt vähän tuota kilpiasiaa, mutta toistaiseksi olen sitä mieltä että näissä on juuri sopivasti patinaa. Ne ovat sitäpaitsi alkuperäiset, mitä uudet kilvet eivät tietenkään ole vaikka samalla tunnuksella olisivatkin...
                    Viimeksi muokannut Hezekiel; 19.5.2022, 10:22.

                    Comment


                      #11
                      Hienoa että löytyi näin hyvä yksilö ja innostusta.
                      Emännän -88 vuosimalli on viime vuonna pelastettu museoinnilta moottorin ongelmien takia. Ja lisäksi ylimaalauksen yhteydessä päivitettiin sävy pari vuotta tuoreempaan.
                      Joten on hienoa seurata tämän yksilön taivalta.

                      P.s. Mikäli kaipaat alkuperäistä vararengasta. Sellainen löytyy varastosta. Jotain muutakin osia löytyy mikäli ilmenee hamstraamisen viettiä.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_7216.jpg
Views:	1
Size:	219,2 Kt
ID:	1636551
                      Click image for larger version

Name:	IMG_6679.jpg
Views:	1
Size:	165,3 Kt
ID:	1636552

                      T:Vie turhaa tilaa omassa varastossa

                      Comment


                      • #12
                        Käyttiksestä levisi vesipumppu joten tänään työmatka taitettiinkin sitten Audilla. Ihan hyvä muuten, mutta aika pian liikkeelle lähdön jälkeen kabiiniin tulvahti palavan muovin tai sähkölaitteen käryä ja väitän jopa nähneeni savua tulevan kojelaudan suuttimista. Pysähdyin tietysti tutkimaan asiaa mutta mitään epäilyttävää ei näkynyt missään mitä nyt ilman työkaluja pääsi tarkistamaan. Kaikki myös toimi normaalisti. Jatkoin siis matkaa perille ja otin varoiksi akun kengän irti parkkiksella. Silmiä kirvelevä katku on autossa läsnä vieläkin monta tuntia myöhemmin. Otin kojelaudan alamuovin pois kuskin puolelta mutta eipä siellä äkkiseltään mitään ollut havaittavissa. Pitää ottaa sammutin lainaan kotimatkalle, mistähän mahtaa kiikastaa?

                        Comment


                          #13
                          Valokatkaisijan ja virtalukonpohjan johdotukset yleisimmät savuttajat.

                          Comment


                            #14
                            Täältä ääni viiksipaketille.

                            Comment


                              #15
                              Puhaltimen vastuksien kärähtäminenkään ei olisi ennen kuulumatonta.

                              Comment


                              • #16
                                Savutuksen lähde selvisi. Melko selvän vihjeen antoi, kun huomasin että takalasin lämmittimen nappula oli hitsannut kiinni eli ei suostunut enää painumaan sisään. Itse asiassa tuolloin viime viikolla oli eka kerta auton minulla ollessa että takalasin lämmitin oli päällä pidempään kuin ihan hetken. Aikomuksena oli nypätä katkaisija pois, mutta loppujen lopuksi piti purkaa koko taulu irti. Katkaisin ja liitin olivat sulaneet yhdeksi möykyksi ja myös kojetaulun runko-osaan kiinni, eivätkä tulleet pois ilman melkoista suostuttelua. Seassa oli myös hauraaksi mustaksi puruksi muuttunutta tuhkaa, eli tulipalo on ollut todella lähellä. Nappulahan sijaitsee heti keskimmäisten tuuletussuuttimien alla, siksi näytti savua tulevan ilmakanavasta. Haju oli edelleen melko karvas, eli koetin saada palaneen aineksen ulos autosta ja pyyhin kaikki läheisyydessä olevat pinnat puhdistuslapuilla. Jos nyt jotain hyvää hakemalla haetaan, niin taisi olla eka näin vanha auto pitkään aikaan minulla, etteivät kojelaudan ruuvit kaikesta päätellen ole kertaakaan olleet auki tehtaalta lähdön jälkeen. Kannat aivan kiillottumattomat ja selvä naksahdus kun ruuvi lähti auki. Nyt niitä saa sitten käännellä vielä toisenkin kerran jos korvaavat osat (ainakin katkaisija ja liitinrunko) löytyvät jostain.

                                Comment


                                  #17
                                  No mutta tämä laitehan taisi olla Classikissa harrasteauto parkissa.

                                  Comment


                                  • #18

                                    Aivan oikein, sielläpä sitä oltiin. Kesärenkaiden keskellä pyörii viime kesänä Tori:sta hankitut aluvanteet joita lähdin noutamaan normaaleina typ89 14" vanteina mutta perille päästyä osittautuivat coupen 15" vanteiksi. Takapäätä joutaisi hyvinkin tiputtamaan 20-30 milliä jos jostain sopivat vieterit löytäisi...

                                    Kaikki apinan tuntee mutta apina ei ketään: Klubin ständillä keskustelin autosta erään kerhon henkilökuntaan kuuluvan kanssa, mutta valitettavasti en tunnistanut. Samalla oli mukava noteerata että reilu vuosi sitten typ44 200 varaosa-autosta kaupitsemani nahkapenkit olivat päätyneet tosi hienoon ur-sataseen joka oli kerhon osastolla nähtävillä.
                                    Viimeksi muokannut Hezekiel; 7.5.2017, 07:49.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tuttu tunne ja hyvä että välillä näinkin päin. :)
                                      Ilmeisesti hiukset päässä hämään sen verran.

                                      Comment


                                        #20
                                        Melkein samasta kulmasta mutta toiselta puolelta näppäsin itsekin yhden kännyfoton.
                                        Click image for larger version

Name:	IMG_20170506_113638.jpg
Views:	1
Size:	273,5 Kt
ID:	1637084

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hommasin korvaavat palikat tuhoutuneen takalasin lämppärin katkaisimen ja muiden osien tilalle. Oheisessa kuvassa suunnilleen keskellä, ei näy kunnolla kun on muita osia edessä :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Upea! Tuo sininen sisusta on kyllä tosi hieno, ei näitä B3 enää hirveästi liikenteessä näy. B4 on jotennii paljon tylsempi

                                            Comment


                                            • #23
                                              Autossa on ollut kauneusvirheenä kiekkamittarin sisälle rakennettu digitaalikello, jonka nestekidenäytöstä osa oli vaurioitunut. Samaten nopeusmittarin neula teki ajoittain pientä "nokkimista" alaspäin puolilämpimänä. Löysin halvalla 90-vuosimallin 80:n mittariston ja lähdin sitä purkamaan. Hetken päästä osoittautui, että mittariston sisuskalut olivat kaikki hiukan erilaisia vaikka koko yksikkö saattaakin olla vaihtokelpoinen. Halusin tietty säilyttää alkuperäisestä mittaristosta niin paljon kuin mahdollista, ja kyllä se uudempi digitaalikello meni omalle paikalleen pienellä virittämisellä. Samalla sai pölyt putsattua, polttimot vaihdettua, mittarien kontaktit putsattua ja etulasin kiillotettua.

                                              Comment


                                              • #24
                                                27.4. kärähtänyt takalasin lämppärin kytkin vaihtui vihdoinkin ehjään. Varaosa-autosta löytyi myös sulamaton liitinrunko johtosarjaan. Samoilla lämpöisillä vedin sähköt myös wanhaan Blaupunktiin ja yllättäen se alkoi toimia oitis: Näyttö on kirkas, asemamuisti pelaa ja potikan rahinakin loppui kun vähän aikaa väänteli. Alkuperäiset kaiuttimet kojelaudan päissä olivat melko onnettoman näköiset pahvikartiot joten ensiavuksi samaisesta B4:stä Nokia-merkkiset vähän uudemmat ja asiallisemman oloiset ämyrit tilalle. Oli bolt-on homma, osanumero näytti olevan 443- eli varmaan samat kuin facelift-lötkössä? Kyllä nyt kelpaa kuunnella Kansanradiota ja Merisäätä kun menee lottokuponkia jättämään Fredrikssonin ajolakki päässä.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Auto ehti huilata tallissa pari kuukautta mutta tänään työmatkakulkineen arvonnassa valinta kohdistui jälleen kasikymppiin. Väliajalla olin bongannut konehuoneessa, että kaasuttimen alipainetoimisen kakkoskurkun käyttövipu oli pudonnut pois paikoiltaan ja sokka puuttui. Korjasin tuon, niin tehoja tuli perstuntumalla varmaan 30% lisää, nyt jaksaa jo ylämäessäkin mennä viitosella satasen vauhtia :) Mittaristolle kesäkuussa tehty valohoito ei ollut auttanut nopeusmittarin neulan "nokkimiseen", pitää katsoa saisiko tuolle jotain tehtyä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mulla nokki kans B4:ssä nopeusmittari ja siihen auttoi kun ihan vaan putsasin sen nopeusanturin liittimen. Sen jälkeen toiminu yli vuoden ihan normaalisti.
                                                    Eikö B3:ssa ole samalla lailla sähköinen nopeusmittari? Kannattaa ainakin kokeilla kun tuo ei maksa mitään.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Mulla nokki lötkössä mittariston huonon juotoksen takia. Mittari muistaakseni on painettu piirilevyyn kiinni ja saa signaalinsa kahden pinnin kautta. Toinen pinni piirilevyllä heilui miten sattui.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Lumimyrskyn uhatessa valjastamme luotettavan länsi-saksalaisen vaunun tositoimiin :) Huomiseksi on tosiaan luvattu kepulia keliä mutta en viitsi käyttiksellä suristella seuraavaa kuukautta nastarenkailla paljaalla asvaltilla. Heitin kasikymppiin alle viime talvena hankitut nastat joissa oli vielä "karvatkin" tallella. Kyytiin myös sisälämppäri, lumiharja ja lohkiksen piuha. Kaikki ajoavustimet ja turvalaitteet on sitten ratin ja penkin välissä :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei tullut laitettua talvirenkaita turhaan vaikka niitä ei museoautossa lain mukaan tarvitakaan. Kruisasin Tampereen Mobilistien puurojuhlaan tänään ja ajokeliä sai sanoa suorastaan talviseksi. Auto pelasi hyvin, mitä nyt nopeusmittarin heiluminen jatkuu entistä kauemmin liikkeelle lähdön jälkeen. Nuorekas harrastus tämä museoautoilu, olin tapahtuman noin satapäisestä osallistujajoukosta todennäköisesti ainoa alle 50-vuotias :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Olen tässä parina päivänä taas taittanut työmatkan Audilla ihan lämpimikseni. Nimittäin -25C pakkasella ei tarvitse koko matkaa pitää lämmitystä täysillä, tuntuisi paremmin tarkenevan kuin dieselgolffissa :) Mitään kylmän kelin aiheuttamia oireita ei ole ollut, askartelin sentään konehuoneeseen pahvin joka suojaa moottorin edustaa ja kaasuttimen puoleista kylkeä. Päivityksessä 10.8.2017 mainittu kaasarin kakkoskurkin sokka (tai paremminkin rautalangan pätkä) lienee suorituskyvystä päätellen lähtenyt taas omille teilleen. Hommasin jo syksyllä sellaisen "E-clip assortmentin" josta voisi löytyä pitkäaikaisempi apu varsinkin jos jaksaisi asentaa osan paikoilleen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X