Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 molemmat takajarrut laahaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C5 molemmat takajarrut laahaa

    Morjensta.

    Otsikon laitteessa siis laahaa molemmat takajarrut ja alkaa ideat olemaan ratkaisusta loppu. 20km kun ajaa ilman jarruttelua niin kummatkin takalevyt on kuumia ja haisevatkin. Käsijarru palauttaa stoppariin asti. Tuntuu että kun aamulla lähtee liikkeelle niin ei laahaa ennen kuin ekan kerran on jarruttanut. Voisiko johtua pääsylinteristä joka ei päästä painetta pois jarrutuksen jälkeen?

    Satuloista jos johtuis niin ei varmaan tasaisesti laahaisi molemmat takajarrur?

    Tähän mennessä tehty:
    Jarrupalat+levyt+nesteet vaihdettu
    Jarrumännät herkistely

    Paljonhan näistä on aiheita täällä mutta selkeää ratkaisua en haulla löytänyt

    #2
    Voi ne satulat silti jumittaa molemmatkin. Kun männät herkisteltiin niin onko samalla putsattu käsijarruvivun käyttöakseli satulan sisältä? Siellä se jumin juurisyy yleensä on. Liikkuuko käsijarruvivut ihan käsivoimin, jos vähänkään kanittaa niin on varmaan sisältä aivan ruosteessa.

    Voihan siellä olla jarruletkutkin huonot. Tuo pääsylkkä kuulostaa ehkä vähiten todennäköiseltä.

    Comment


    • #3
      Ei tullut kokeiltua liikutella käsijarrua kuin käsijarru kahvasta auton sisältä, tällöin palautti stoppariin asti joten ajattelin ettei siitä ole kiinni. Lisäksi tuli kokeiltua jarrun painamista auto sammutettuna kun pyöritittelin rengasta jolloin ei tuntunut laahaavan. Tuntuis tosiaan että ajossa jää pieni paine päälle taka akselille jonka takia mietin sitä pääsylinteriä.

      Voiko tosiaan vaikuttaa se käsijarru mekanismi tuohon laahaaniseen vaikka sitä ei tule nyt edes käytettyä ollenkaan ja kun laittoi levyt yms niin rengas ilmassa ei tuntunut laahaavan ja ei ole käytetty käsijarrua ollenkaan sen jälkeen?

      Comment


        #4
        Tarkastettavaksi vielä liu'ut ja itse palojen liikkuvuus, on hyvinkin voinut jarrupölyä ja ruostetta kertyä sen verran että palat ei liiku kunnolla ja silloin eivät palaudu.
        Pääsylinterin voi testata ihan siten, että avaat täyttökorkin ja satulan ilmausnipan tässä tapauksessa takaa toinen, nesteen tulisi valua pois säiliöstä kun nippa on auki ja polkimeen ei kosketa, voi tosin ottaa aikansa.
        Toinenkin tapa on testata, otat palat pois ja pumppaat mäntää selvästi ulos (varo ettei tipu), tarkistat ja laitat muistiin jarrunesteen tason säiliössä, sitten painat männän takaisin sisään, pitäisi liikkua ihan kivuttomasti ja pinnan nousta säiliössä.
        Jos jarrunesteen taso liikkuu kun poljinta ei paineta, on pääsylinteri todennäköisesti kunnossa.

        Comment


        • #5
          Kiitokset Jabe vastauksista.

          jarrupaloja vasten tulevat pinnat tuli hiottua metallille ja varmistettua että palat liikkuvat helposti.

          Mitenkä tuon testin kanssa missä avataan takaa ilmanippa, niin pitäisikö kuinka nopeasti tulla nestettä ?

          Ilmatessa tuli tosiaan tehtyä tuo toimenpide vahingossa kun oli ilmausruuvi ihan tukossa niin piti ottaa koko ruuvi irti ja puhaltaa kompuralla auki. Ilmausnippa oli siis irti satulasta n. 5min (ja täyttökorkki auki samalla kun toinen puoli tuli jo ilmattua ja piti lisäillä aina nestettä). En ainakaan kiinnittänyt huomiota että sieltä olisi kovinkaan reilusti tullut nestettä ulos itsekseen.

          En tiedä onko ihan normaalia näissä audeissa että poljin oli melko raskas mäntiä herkistellessä vaikka satula oli irti ja palat pääsivät vapaasti liikkumaan. Alkuun mäntätyökalulla piti käyttää metrin vartta että sai männän takaisin sisään mutta lopussa meni jo helposti räikällä


          Edit: myös liu´ut tuli puhdistettua ja rasvattua, tuntuivat liikkuvan hyvin

          Kiitoksia vielä vastauksista
          Viimeksi muokannut Versuli; 16.1.2017, 07:05. Perustelu: lisäys

          Comment


          • #6
            Alkuun mäntätyökalulla piti käyttää metrin vartta että sai männän takaisin sisään mutta lopussa meni jo helposti räikällä
            No kyllä tossa metrin varren käyttämisen kohdalla olis kannattanut miettiä että onkohan nyt joku pielessä. Jos siellä on kaikki kunnossa niin se menee ihan pienellä voimalla sisään. Satuloitten huolto tai vaihto. Muutenkin tommoinen "jarrumäntien herkistely" on vähän hölmöläisen hommaa. Jos niitä ajaa eestaas niin että rupee nätimmin liikkumaan, niin se on todennäköisesti viikon ilo.

            Comment


            • #7
              Joo kyllähän sitä toki ajatteli että tästähän se jumi on ollut kiinni, aiemmissa kulkineissa on mennyt vuosia herkistelyn avulla joten ajattelin että miksipä ei tässä myös. Tämä autohan on uusi tuttavuus minulle joten ei tietoa kauanko on jarrut laahanneet eikä tullut koeajossa sitä huomioitua.

              Entisellä omistajalla oli ollut todella vähäisellä käytöllä, kun heinäkuusta oli tullut ainoastaan 2tkm mittariin.

              Onkohan näissä ollut ABS modulin kanssa ongelmia, olisikohan ideaa käyttää sulaketta pois abs modulilta ja katsoa auttaisiko asiaa ?

              Ensimmäisenä ei kyllä innostaisi ostaa uusia satuloita @150e/kpl varsinkaan kun ei näytä olleen apua vaikka männät liikkuu huomattavasti paremmin alkuperäiseen verrattuna

              Comment


                #8
                Tiivistesarja on jotain kympin luokkaa. Jos yhtään pysyy työkalut kädessä ja viitsii tehdä niin harvoin se satula kuitenkaan ihan korjauskelvottomassa kunnossa on. TRW:n satulat tilasin yhteen A6:n viime vuonna kun oli kiire. 84€ kpl + postikulut Sparetolta.

                Comment


                  #9
                  Ota männät pois ja pura se käsijarrumekanismi ja puhdista, ihme jos se on ehjä vielä jos noin paljon on tarvinnut voimaa käyttää.
                  Jos männän pinnoite on ehjä, niin vaihda tiivisteet satulaan, alkuperäiset tai vastaava tarvike, ei niitä halpoja tarvikkeita kun tuskin kestävät edes oikeasti jarrunestettä.
                  Muistaakseni A6 C5 takasatuloista tuli aika hitaasti neste pois ihan painovoimalla, kun pitkät linjat ja korkeuseroa ei ole paljon, kun putki nousee vielä lopussa aika ylös.
                  Korjaamot käyttävät ylipainetta jarrunestesäiliössä kun ilmaavat, sillä näkee heti jos jossain ahdistaa, kone syöttää samalla kokoajan lisää nestettä, pitäen tason noin MAX tasossa. Onko jollain tietoa tuosta paineesta? 0,5bar?

                  Comment


                  • #10
                    Se täytyy vielä kysästä ennen kuin uudet satulat laitan tilaukseen, että olisikohan aiheellista epäillä tukosta jossain päin jarrulinjaa.

                    Etujarrut kun ilmasi niin poljin oli todella kevyt painaa pohjaan ilmanippa auki mutta takana joutui käyttämään voimaa että sai painettua polkimen pohjaan ilmatessa vai onko tuo ihan ominaisuus ?

                    Comment


                    • #11
                      Laittelin nyt kummatkin satulat tilaukseen saksan maalta. Aikamoinen hinta ero suomeen, 120e/2kpl kustansi.

                      Comment


                        #12
                        Tuosta mäntien herkistelystä ja sisään painamisesta olen huomannut että paikallaan ollessa ei mitään mahdollisuutta saada painettua eli kierrettyä mäntää sisään.Aina on vaatinut ruuvipenkkiin kiinnittämisen ja sen lisäksi vielä ilmausnipan poiston jotta onnistuu.Ilman ilmausnipan poistoa ei mitään mahdollisuutta.Takaisinpäin paineilmalla painattamalla ei kannata pitää sormea siinä männän ja jarrusatulan rungon välissä :-)

                        Comment


                        • #13
                          Näyttihän se tosiaan vaativan melko reilusti voimaa aluksi. Noh Torstaina pitäisi olla uudet satulat kädessä niin näkee josko se niistä oli kiinni

                          Comment


                          • #14
                            Tänään tuli satulat, mutta eipä noille enää tarvetta ole kun rupesi jarrut toimimaan itsestään tässä odottelu aikana. Ei laahaa enää kumpikaan puoli.


                            Noh pitää vähän aikaa tuossa pöydällä noita uusia satuloita jos ongelmat palaa, ja laittelee myyntiin jos ei tule ongelmat takaisin

                            Comment

                            Working...
                            X