Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F puhallin ei toimi.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F puhallin ei toimi.

    Moro!

    Elikkäs kyse olisi A6 3.0 TDi guatrosta 2005v. Ostettiin auto 2kk sitten ja on tehnyt nytten 3-4 kertaa että ei rupea imastointi puhaltamaan ja nupikasta ei tapahu mitään! Toissa päivänä oli viimeksi tämä vika lähdimme kaupoille ja kun tulimme takaisin niin lähti taas puhaltaan!

    Apua tarvittas jos jollain samaa vikaa ollu!

    Kiitoksia jo etukäteen :)
    Viimeksi muokannut Killeri; 30.6.2020, 21:51. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    no, oiskoha GUATROSSA vikana että siello lin-väylän perässä oleva ilmastoinnin painerajan anturi hajonnut, ja mennessään oikosulkee datalinjan puhallinmoottorin pääteasteelle.

    kokeile ottaa ilmastoinnin paineanturin liitin irti ja testaa toimiiko ropeli sit.

    Comment


      #3
      Nyt kun on ollut taas viileämpiä aamuja niin on voinut tulla yllätyksenä esiin myös auton ominaisuus: se ei ala puhaltaa kylmää ilmaa sisään ennen kuin moottori lämpiää ja ilmastointilaitteella on edes mahdollisuus lämmittää auton sisätiloja asetettuun lämpötilaan.

      Kun ilmaiset, että nupikasta ei tapahdu mitään, niin näkyykö edes näytöllä puhaltimen nopeuden muutos (olettaen että siitä nupikasta laitat lisää nopeutta puhaltimeen)? Eli yrittääkö ohjainlaite edes käskeä puhallinta.

      Teepä vaikka seuraavalla kerralla sellainen, että laitat huurteenpoiston päälle. Silloin pitäisi puhaltimen lähteä hurisemaan vaikka moottori olisikin kylmä.

      Comment


      • #4
        Kiitoksia vastauksista!

        Puhallin siis toimii pääsääntöisesti, mutta nyt 4 kertaa 2kk ei ole lähtenyt puhaltaan heti vaan sitten jossain vaiheessa ajoa tai kun uudestaan käynnistänyt! Tänään taas puhalsi kun kokeilin :) Oisko kosketus vikaa??

        Comment


        • #5
          Lue ensimmäinen postaukseni ajatuksella. Ja lue vikakoodit, joskohan ne tukisivat diagnoosia.

          Comment


          • #6
            Selviskö aloittajalle missä oli vika? Itellä tekee samaa eli ei herää puhaltamaan heti edes huurunpoistolla

            Comment


            • #7
              A6 4f lämmityslaitteen puhaltimesta (vikakoodit luettu, vika hävisi?)

              Auto A6 quattro 3.0tdi 2004 automaatti-ilmastoinnilla

              Ongelmana ollu, että puhallin ei herää välillä ollenkaan, ei siis edes tuulilasinapilla (huurunpoistolla) kun kone on kylmä. Välillä lähtee pyörimään hetken päästä ja toimii niinkuin pitää eikä sammu iteksiään.

              Käytin testerissa autoa ja vikakoodiksi tuli: Lämmityslaitteen puhallin, katkos maadoitukseen: satunnainen/jatkuva.

              Sanoivat Audilla heti, että puhallin sökö. Vaihtotyö 550e kaikkineen.

              Kuitenki nyt sen jälkeen ku vikakoodit luettiin niin tuo puhallin pelaa täysin normaalisti. Kokeiltu pari kymmentä kertaa käynnistellä auto uudelleen ja lähtee puhallin pyörimään.

              Tehnyt tuota "katkeilua" nolla kelillä ja kovalla pakkasella, kylmällä ja lämpimällä koneella joten tuskin tuo hetken (5min) lämpimässä olo sitä sen verran paransi, että sen takia toimii.

              Vika ilmestyi pari päivää sitten ja tänään aiemmin ei enää ollenkaan lähteny pyörimään. Testerissä käynnin jälkeen heti.

              Kysymys: Voiko tuo vikakoodin kertoma aiheuttaa jotenki sen, että tuo puhallin ei osannut toimia ku oli vikakoodi päällä ja nyt kun nollasi toimii taas? Liekkö tuo katkos maadoitukseen voi tulla siitä jos hiilet on lopuillaan ja moottori ei pyörähä niin ilmoittaa tuota?

              Ettei olis puhaltimen piuhoissa suoraan se vika ja sit jos vaihtavat sen puhaltimen ja entinen onkin ehjä ja tuo vika jatkuu myöhemmin niin meneekö se sitten huollon piikkiin seuraavat rassailut?

              Uskoisin kyllä että testaavat puhaltimen suoralla virralla että toimiiko ennen kuin alkaavat uutta vaihtamaan.

              Sillä vaan kyselen jos jollain muulla ollut vastaavaa ja alkanut toimia pelkällä vikakoodien lukemisella/poistamisella tai ollut vika piuhoissa joka aiheuttaa tuota oireilua niin vois viedä halvempaan paikkaan johtojen rassaukseen.

              Aika varattu Laakkosen huoltoon ylihuomiselle puhaltimen vaihtoon.

              Comment


              • #8
                Voisiko esim viallinen rele aiheuttaa tuota vikakoodia?

                Comment


                • #9
                  Ilmastoinnin ohjausyksikössä, eli siinä paneelissa kojelaudassa mistä lämpöäkin säädetään on ollut joillakin vikoja, korjaantunut vaihtamalla se, vaatii koodauksen merkkarilla koska Component protection. Mutta noita saa ehjiä käytettyjä ebaysta välillä edukkaasti. En tiedä tuleeko ohjausyksikön vialla juuri nuo koodit.

                  Comment


                  • #10
                    Okei. Nyt on toiminu tuo puhallin ihan normaalisti eilisen Audilla käynnin jälkeen. Miten tuo lie jos nyt vaihtaavat sen puhaltimen ja sama pätkiminen jatkuuki myöhemmin (2vuotta takuu uudella puhaltimella) ja vika oiski vaikka tuossa säätöpaneelissa niin mitä sitte joutuu maksamaan?

                    Kovasti oli sitä mieltä heti että puhallin vaihtoon ja siinä se.

                    Comment


                    • #11
                      AUDI A6 C6 ilmastointi / puhallin ongelma

                      Elikkäs tuli hommattua tuollainen uudempi audi a6 c6 vm 2006 jossa on tuo Automaatti-ilmastointi.
                      Tällänen ongelma olisi: kun painan pois tuosta ON/OFF nappulaa niin samantien tuo puhallin lakkaa toimimasta ja sitten kun painan takasin ON/OFF päälle niin sitten se puhallinkin alkaa taas toimimaan.
                      Mikä mahdollinen vipaus tässä nyt oikein on?
                      Kun edes ohjekirjaa ei tullut auton mukana :(
                      Ja kun auto tuli minulle muutama päivä sitten niin se ON/OFF nappula oli pois päältä ja puhallin toimi ihan normaalisti.

                      Comment


                      • #12
                        toimii

                        Tottakai se sammuu jos sammutat koko laitteen napista. jos napissa ei pala valo ja puhallin puhaltaa on jossain vikaa tai nappulan ledissä on kosketus vikaa.

                        Comment


                        • #13
                          A6 4F lämmittimen puhallin temppuilee

                          Moro foorumilaiset,

                          yritin haeskella vanhoja juttuja aiheesta mutta en löytänyt missä olisi joku kuvannut ratkaisua. Eli vm 2008 A6:ssa alkoi puhallin temppuilemaan. Kylmänä saa lämmittimen puhaltimen täydelle teholle (tuulilasikytkin) ja puhaltimen moottori ei pidä mitään erikoista ääntä. Auto-tilaankin menee ja jatkaa hiljaisemmin puhaltamista. Sitten n. 5-10min pysähtyy täysin eikä lähde päälle kunnes jossakin vaiheessa matkaa herää taas. Puhaltimen pyörimisnopeuden käsisäätö ei auta.

                          Puhallin vaihtoon vai esivastus vai jotain muuta? Itse tehden vai pajalle vieden (Vantaalla)?

                          Löysin pätevän oloisen videon puhaltimen vaihtamisesta jos siinä ratkaisu.
                          https://youtu.be/D81_DI667NA

                          Kiitos kommenteista jo etukäteen

                          T. Jouni

                          Comment


                          • #14
                            Ratkesiko Jouni ongelma miten? Minulla temppuilee puhallin myös. Oireet vastaavat. Kesällä välilä puhalsi ja välillä ei ja herää itsestään henkiin. Nyt viileämmille keleillä tekee myös samanlailla. Väillä puhaltaa ja välillä ei. Silloin, kun ei puhalla ei vastaa mihinkään puhaltimen toimintoihin (nopeudensäätö, automaatti/econ tai tuulilasinpuhallus), mutta kun taas herää henkiin, niin kaikki pelaa normaalisti.

                            Comment


                              #15
                              3C-Passatti teki tuota samaa. Moottorin purku sekä hiilien ja kommutaattorin puhdistus auttoi hetkeksi. Lopulta tilasin uuden käytetyn moottorin eBaysta. Siinä tuli nopeudensäädin mukana.
                              Viimeksi muokannut pasi_; 6.10.2016, 20:50.

                              Comment


                              • #16
                                Olisiko siellä puhallinmoottorin yhteydessä säädin? Itsellä meni edellisestä mesestä rikki ja teki juuri tuon tapaista ongelmaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Se säädin on siinä puhaltimen lähettyvillä mut kyl noi a6 viat on puhalttimella yleensä korjaantunu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Löytyisikö kenelläkään puhaltimen moottorin osanumeroa, niin laitetaan tilaukseen? Vaihto ei näytä olevan kovin hankala itsekään suorittaa.

                                    Comment


                                      #19
                                      4F0 820 020A, n. 300€ Suomessa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja valtato Näytä viesti
                                        Ratkesiko Jouni ongelma miten?
                                        Jounin profiilistä: "Viimeisin aktiviteetti: 27.12.2015 09:50"
                                        Kysyisin sähköpostitse tai privalla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ja ebaysta noin 100 eur

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse itselle vastaten. Puhaltimen moottoori tuli ebay:n kautta UK:sta ja vaihdettu uusi paikoilleen. Sinne katosivat puhallinongelmat (puhaltimen käyntinopeuden "huojuminen" ja ajoittaiset kokonaan toimimattomat jaksot). Säädinboksia en vaihtanut, vaan vanha paikoilleen.

                                            Comment


                                              #23
                                              Audi A6 4F vm.-11 ilmastoinnin puhallin lakkasi toimimasta

                                              A6 4F 2.0TFSI vm.-11 Sisätilan puhallus lakkasi toimimasta, autossa on jälkiasenteinen Hydronic B4WSC, easystart+. Viime viikon to laitoin aamusta normaalisti lämpiimään eberillä, autolle tullessa ihmettelin ettei ollut sisälämpö yhtään noussut no laittelin auton käyntiin ja ajelin töihin niin koko aikana ei lämppäri herännyt, eikä paluu matkalla, purin viikonloppuna auto et saan puhaltimen käsille siihen kun ohjaa virtaa suoraan akulta niin se pyörii, tänään tuli etuvastus postissa ja kokeilin sillä ei toimi, vika koodia antaa sellaista kuin 02071 -Local Databus, 012 - Electrical Fault in Circuit, sulakkeet katottu katoin että virta tulee siihen etuvastukseen mut yhteen punaiseen missä on raita ei tuu mitään, tänään purin vielä ohjain paneelin enkä siitä löytänyt mitään näkyvää vikaa, paneeliin tulee virta normaalisti ja kun painaa ON niin kuuluu läppien ohjausta ja pumppu lähtee kaukalossa pyörii, autossa siis taukotuuletus toiminto. Mutta se puhallin ei vaan rokkaa?? Missä vois vika olla onko oikeesti jostain kaapeli poikki jo 3pv purettu autoo ja mitään ei saa aikaseksi :(

                                              Edellisessä C5 ei ollu tämmäsiä vikoja.

                                              Comment


                                                #24
                                                Etuvastus? Missä siellä on etuvastus puhaltimelle? Puhaltimen säädin on, mutta kuvien mukaan etuvastusta ei ole tässä mallisssa. Millä osanumerolla tuo "etuvastus" on?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Niin tarkoitin säädintä "etuvastuksella" osa nro 4F0820521A.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onko tuo vikakoodi ainoa mitä sieltä löytyy ja millä laitteella tuo luettu? Tuolla kerrottu, että vika voi olla toisessa samassa väylässä olevassa laitteessa.
                                                    When found in Combination with 00153, check special notes.
                                                    When this fault code is flagged, it is important to check other control modules for fault codes. Different slave modules for different systems may be on the same bus (wire), thus one failed item causes several other items no longer perform to factory design.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Vikakoodi luettu climatronicin ohjainlaitteesta vcds+HEX kaapelilla ja koodihan oli 02071 -Local Databus, 012 - Electrical Fault in Circuit

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sähkökuvassa näyttäisi olevan J126 - Fresh air blower control unit samassa väylässä kuin G395 - Refrigerant pressure and temperature sender.. Tarkistaisin tuon paineanturille tulevan johdon ja koittaisin liitin irti ilmastointipuhaltimen toimintaa.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Luet ensin koko auton vikakoodit (auto-scan).
                                                          Mikäköhän se yks punainen raidalla on, mihin ei tuu virtaa? Puna-sininen vai puna-musta?
                                                          Minkälainen kytkentä tuolla eberillä on? Onko se väylässä kiinni ja sitä kautta ohjaa puhallinta?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jälkiasenteinen (Etenkin eber) on ns. tyhmästi kiinni autossa, eli antaa vain Climatronicille yhteen nastaan +12V herätteen jolla sisäpuhallus lähtee käyntiin.
                                                            Jos climan paneelilla on sähköä, lienee joko vika siinä tai ketjussa säätimelle. Se säädin lienee joku pwm-ohjattu härveli eikä perinteinen etuvastusjuttu

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X