Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

8L S3, vai 8P A3 2.0 TFSI, vai joku muu(8PS3)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 8L S3, vai 8P A3 2.0 TFSI, vai joku muu(8PS3)?

    Terve.

    En moista vertailua löytänyt, joten kyselyä pystyyn.

    Talossa on Urssi ollut varmaan seitsemän vuotta kohta ja alkaa jotenkin kyllästyminen tulla tuohon. Kun vielä ruosteet paikkaan, niin saanee jäädä joko seisomaan pihaan(vähäksi aikaa), tai mennä eteenpäin. Toki mieli elää tämän kanssa ja asiaa olen miettinyt jo varmaan vuoden vaihtelevasti.

    Aikanaan itsellä oli 99 vuoden tt ja tykkäsin kovasti siitä. Nyt ajatuksena olikin etsiä joko suht räpeltämätön s3, tai sitten sellainen, johon on sisukset vaihdettu jo. Alussa voisi toki ajella pelkällä lastullakin, mutta yhden koeajettuani totesin sen kyllä olevan melko hengetön peli tuommoisena. Tosin plussaa siitä, että oli pirun paljon tarkempi ohjattava yms. verrattuna urssiin esim.
    Toinen vaihtoehto voisi olla joku ensimmäisistä 2.0 tfsi koneisista uudemmista. Noitakin näkyy alle kympin saavan ja sen enempää en kyllä kakkosautoon laita. Kilsoja tulee vuodessa ehkä 6tkm, joten kulutus yms. ei vaikuta. Sisusta yms. on toki uudemmassa tuoreempi, mutta pystyn elämään tuon ässän ulkonäönkin kanssa, jopa prefl:in.

    Aikanaan mietin b6 ässääkin, mutta kaverin autoa testattuani totesin senkin hieman laiskaksi vakiona ja kasia ei aleta virittämään sentään :)
    Jos joku keksii ehdottaa jotain muuta vastaavan ikäistä/tehoista tms., niin sana on vapaa. Leoneja katselin myös, mutta jotenkin räpeltämättömiä on vielä vähemmän ja se perus 1.8t:n ulkonäkö ei oikein houkuta, pitäisi olla topsport(tms.) puskureilla yms.

    Lähinnä tulee mieleen, kummasta saa helpommin sen 350hv-> ja mitä tulee asiassa huomioida. Ässää taitaa puoltaa hieman kevyempi kori ja espin kokonaan pois saanti päältä?
    Kummankin saanee esim. erikoismoottorilla muutettua viinapeliksi, vaikken moisia ole nähnytkään vielä.
    Viimeksi muokannut Ugemi; 24.9.2016, 13:50.

    #2
    Tuossa olen yhtä ihan vastaavaa pohdintaa seurannut ja siellä päädyttiin B7:aan 220hv moottorilla. Tosin siellä hakusessa oli enemmän käyttis kuin harraste.

    Puhtaasti virittämiseen varmasti paremmin sopii 8P A3 2.0TFSI koska tilavuutta on enemmän kuin 8L S3:ssa ja A3 on muutenkin tusinatuote S3:een verrattuna. Räpeltämättömiä 8L S3:a ei, ainakaan faceliftinä, löydy Suomesta muutaman kuukauden otannalla. Ruotsista löytyy ja Saksastakin. Hintataso puoltaa Ruotsista hankkimista.

    Comment


      #3
      8P:n TFSI:stä saa ainakin paperilla enemmän kyytiä ja onhan se modernimpi myös alustan osalta. Puhtaasti harrastekäyttöön voisi 8L olla kyllä ihan vaihtoehto edullisemman hankintahintansa takiakin. Niitä saa kuuden tonnin pintaan ihan siedettävässä kunnossa.

      Comment


      • #4
        b7 menee vähän isoksi. Jotenkin ihastuin ideaan pienestä autosta ja aikanaan tt oli todella miellyttävä ajaa. Yksi b7 dieselinä olikin aikanaan ja olihan se ihan ok perheauto..
        Jotenkin tuo 8L kiinnostaa juurikin vanhemmuutensa ja painonsa vuoksi. A3 on kuitenkin "tusinatuote", vaikka siitä saman löylyn saisikin ulos. Saako siitä espin kokonaan pois halutessaan?
        Miten paljon tuo 0,2 litraa tilavuudessa auttaa tuohon tavoitteeseen? Urssissa on joku 400-500 heppaa ja vähintään samaan teho/paino suhteeseen pyritään. Ei tuokaan mikään raketti kuitenkaan ole vielä.

        Ei sen myöskään priima tartte olla. Ruostetta kaihdan, mutta muuten saa vähän olla rujokin ja rävelletty, jos se näkyy hinnassa :)

        Comment


          #5
          Mihin tarkoitukseen tuo auto on tulossa? Mun hauskin on 155hv vapari eli se suuri teholukema ei aina ole parhautta. :)

          Comment


          • #6
            Hyvin satunnaisesti kerhon rata/jääratapäiville, lähinnä kakkosautoksi, että pääsee hauskasti töihin ja takaisin. Kakaroita pitää mahtua kaksi kyytiin, joten nelipaikkainen on minimi. Lisäksi nelikon tahdon ja mielellään konsernista, kun näiden kotkotukset jo tietää.
            Jos olisin fiksu, ostaisin jonkun vanhan corollan tuohon käyttöön :)
            Mikäs vapari on kyseessä?

            Comment


              #7
              Ei se tilavuus vaan koko tekniikan ero. Onhan tuo TFSI modernimpi ja paremmin voimaa luovuttava paketti kuin vanha 1.8t. Ja koko auto paljon kivempi ajaa.
              En tiedä mikä on urssin tehopainosuhde mutta 8P pyytää K04, S3 suuttimet, dp:n, intaken, korkeapainepumpun ja softan niin on 350hv, ilman koneen avausta. Ja ESP:n saa pois.

              Comment


                #8
                Rs2 turbolla urssi vs. lastulla S3 8l , ihmeellisesti tuntuu nopeammalta toi pikkuveli vaikka noin 100 hevosta vähemmän. ;)

                Comment


                  #9
                  Pitää muistaa että urssi on suhteellisen "kevyt" verrattuna uudempiin sisariin. Lötköhän tehopainoltaan tehtaalta iha ok, Mutta kun se modataan ratakäyttöön niin lisärauta tekee siitä sikapainavan :)

                  Comment


                    #10
                    Ai. Mitenkäs taiot orkkis urssin kevyeksi?

                    Comment


                    • #11
                      Urssissa on gt 3071 ja ahdot karvan alle 2 bar etanolikäyttöisenä. Epäilisin, että suhde on jotain 0,25 kieppeillä. Dynossa en ole käynyt, kun riittää että auto tuntuu hyvältä.
                      Kyllä tuo ässä tuntui todella paljon löysemmältä lastuvirillä.
                      Miten k04 ahtimella saa 350hv? Kuvittelin niiden olevan vain karvan k03:sta isompi, eli siihen n.300hv kieppeille.
                      Urssi on painoltaan siellä 1600+ , joten kevyempään ei ole vaikea päästä :)

                      Onko tuo uudempi 8p miten paljon isompi? Toki sen plussapuoliin menee, että sen saisi neljä ovisena. Ei tarttis kakaroille aina taittaa penkkiä. Lisäksi onhan tuo huikeasti modernimman näköinen.
                      Miinuksena mainittakoon, että joutuu etsimään aika pitkään, että löytyy oikeilla penkeillä, mielellään nahka ja ehdottomasti sportti.

                      Comment


                        #12
                        Kyllä ei urssi ole kevyt. Taitaa raakapaino ennen keventämisiä olla jossain 1700Kg luokkaa, siitä saa toki helpommin painoa pois kuin 10 vuotta uudemmasta joka lähtöjään 200-300Kg laihempi.

                        Kannattaa niitä käydä koeajamassa eikä vaan paperilla vertailla tehopainosuhteita. Esmes itse petyin todella pahasti 8P:n äänieristykseen vaikka sitten urssiin verrattuna.

                        Comment


                          #13
                          Kyllä aiemmin kerrotulla S3/ R/ Cupra K04 ahtimella yms. hilppeillä se 350-380 tulee.

                          Comment


                          • #14
                            Eli tuoreemmasta aakkosesta saa ahtimen ja suutinten vaihdolla 350->.
                            Eihän tuo huono olisi. Olisi aika hyvin perusteltavissa tuo korkeampi hankintahintakin, kun ei tarvitsisi konetta välttämättä aukaista ollenkaan. Putkiston tuo toki vaatinee myös.
                            Tuo k04 menee vakiopaikalle varmaan, mutta onko noissa jo niitä integroituja pakosarjoja, vai voiko olemassa olevaa hyödyntää(tai kannattaako)?

                            Comment


                              #15
                              Ei se kyllä ihan pelkällä ahtimella ja suuttimilla se 350 tule. Kyllä sinne jonkin verran joutuu osaa vaihtamaan, mutta kaikki löytyy valmiina kun vaan latoo taaloja pöytään. Ja pakoputkistoa lukuunottamatta kaiken muun saa tehtyä orkkisosilla, jos niin haluaa. Ko4:ssa on integroitu pakosarja. Muutaman kuukauden ajelun perusteella 2.0 tfsi pienessä korissa on melko maukas yhdistelmä ja harrastepotentiaalia löytyy. Näitä on tehty suurin piirtein miljoonia, samoja osia käytetään golfissa, TT:ssä, seateissa jne. eli viripalikkaakin näyttää löytyvän joka lähtöön. Ja kun 8P:tä on tehty vielä 2012, niin osia tulee olemaan saatavilla vielä kauan.

                              Huono puolihan näissä on sitten nämä moottorin tyypiviat tai ominaisuudet, miten päin sen haluaa esittää. Öljynsyönti, imukanavien karstottuminen, nokkaketjun kiristimet hajoaa, suuttimet hajoaa, tasapainoakselit hajoaa, polttoainepumpun seuraajat kuluu, huohotinsysteemi ei toimi jne jne. Voimansiirto sentään vaikuttaa suht kestävälle, mitä nyt haldekseja hajoilee... Muuten ihan mukava laite, jos ei tavaran kuljetuskapasiteettiä tarvitse.

                              Comment


                              • #16
                                Kapasiteettia ei kakkosautoon tartte. Onko karstoittuminen myös noiden ensimmäisten ongelma(vai juuri noiden?)? Nokkaketjun kiristin nyt ei varmaan ole kovin vaativa vaihdettava ja kuitenkin jakopää on hihnalla, mikä aiheuttaa isompaa tuskaa ainakin itselleni.

                                Hieman keskustellut viisaampien kanssa asiasta ja vaatii se tosiaan ahtimen, suuttimet, korkeapainepumpun, uuden ic:n ja putkiston. Kaikkia löytyy aika helpolla maailmalta ja valinnanvaraa on, kuten sanoitkin. Kilometrejä tuohon tuskin tulee paljoa enempää kuin nykyiseen, joten sinällään tuota tuskin saa jatkuvasti rempata, ellei nyt välttämättä tahdo :)

                                Comment


                                  #17
                                  Ja ässässä on muistaakseni eri imunokka, jossa on enemmän nostoa korkeapainepumpulle.

                                  Comment


                                    #18
                                    Onko 8P:n ruosteherkkyydestä ollut mitään puhetta missään? Vastaavan ikäiset Golfit tuntuu kärsivän jossain määrin mätäongelmista.

                                    Comment


                                      #19
                                      Entisessä 8p ässässä ei ollut ruostetta, mutta lakka lähtee 8p:stä ääntä nopeammin lohkeilemaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        -04 8p:ssä maali kuplii muutamasta paikasta kyljistä, alustassa pintaruostetta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kävinpä sitten puolileikillään koeajamassa myös saman ikäluokan ässää kuopiossa, kun yhdellä jobbarilla näkyi olevan suomen lähes halvin ässä myynnissä.
                                          Kytkin oli todella kevyt verrattuna urssiin, mutta tämä lienee tottumiskysymys, koska aikanaan urssin kytkin oli jäykin jopa vakiona ikinä testaamistani.
                                          Logiikkahan tässä on, että jos perus aakkoseen lisää noita ässän osia läjän x, niin senkin hinta alkaa nousta melkoisesti. Ässään riittäisi käsittääkseni korkeapainepumpun vaihto noihin 350 tehoihin. Ihan vakionakin tuo tuntui olevan melko ok. Pientä rupea keulassa, mutta kilometreihin nähden melko vähäisesti. Sumarin ritilää, kuskin ikkunan listaa ja pientä käytön jälkeä puskureissa, mutta muuten melko siisti.. Saattaahan tuosta joutua jopa tarjouksen tekemään ja pistämään sitten urssin kiertoon..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tämä päättyi sitten sinisen s3 8p ostoon. Katsellaan miten käy.

                                            Comment


                                              #23
                                              Finturbolla oli hieman karummat näkemykset noista TFSI ahtimien riittämisestä mitä nettitieto kertoo. A3:sen ko3 riittää 230-240 hv luokkaan ja S3:sen ko4 on tapissa 330-340hv kohdalla. Jos niiden pitää vielä kestääkkin. Enemmänkin niistä saa irti, mutta ei kovin pitkää aikaa. Itselle taisi jäädä käteen foorumiostoksesta sellainen ylikellotettu versio. Päällepäin hyvässä kunnossa ja akselilla normivälykset. Ruumiinavauksen jälkeen käyttökelpoisia osia olikin sitten vain pakopesä ja portin kello.

                                              Ko4:sta saa muokattua sen 380-390hv kestävän version ja hintakaan ei kovin älytön ole. TT420 vastaavaa versiota eivät ilmeisesti vielä pysty Finturbolla tekemään, mutta sopivia osia tulee jossain kohtaa olemaan saatavilla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ok, olikin mielessä saisiko vakiokuoriin pikkusen lisää tehoa. Pitääpä olla Markukseen yhteydessä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä noista K04 varustetuista ässistä, r golfeista ja cuprista on otettu ihan kivuttomasti +350hv. Vaatii kaveriksi siis intaken, hpfp, ja downpipe. Mullakin on useampi asiakas ajellut jo kymmeniä tuhansia ilman mitään ongelmia.
                                                  Noita tehoja tarjoaa kaikki kunnioitettavat firmat jotka ohjelmia tekee, joten testausta ja kehitystyötä on takana hyvinkin paljon.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mitenkäs tuollaisen S3 8P mallisen moottori ja manuaali laatikko on kestävyydeltään.
                                                    Jotain mitä kannattaa erityisesti tarkistaa ja tutkia?

                                                    Hieman viehättäisi ensivuonna vaihtaa bensalaitteeseen ja noi alkaa olemaan jo ihan fiksuissa hinnoissa vaikka kilsoja onkin 200k lähettyvillä.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X