Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C4 ilmastointi temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C4 ilmastointi temppuilee

    Elikkäs kysysin onko joku törmännyt tämmöiseen ongelmaan kuin tämä tai on mitään tietoa mikä voisi olla. Eli autolla lähtee kylmänä liikkeelle ja laittaa ilmastoinnin puhaltamaan lämmintä. Noin ½tuntia menee ja sitten alkaa kuulua mittariston takaa nakutusta. Ajavalot, ja mittarin valot räpyttävät nakutuksen tahtiin. Hetki kuuluu ja alkaa kuulua vänkärin puolelta kojelaudasta kuulua pehmeä pamahdus. Sen jälkeen puhallin yrittää käynnistyä uudelle ja sitten tulee kylmää. Ja menee ikkunat huuruun ja sitten v*****aa. Ja pitää ajaa ikkuna auki että huuru häviää ja näkee ajaa. Yksityisellä korjaamolla sanoivat vaan että eivät tiedä ja että paremmalla ajalla...ihmettelin että "paremmalla ajalla"?? Ja velottivat aika suolasen hinnan. Ei tule toistumaan että vien auton sinne. Toivottavasti joku tietää mikä on vikana. Autoa en mielellään vaihtaisi, koska auto on samperin hyvä ajaa ja on tullut laiteltua.

    #2
    Joku relehän siellä varmaan nakuttaa. Kannattaa ottaa se ratinalusmuovi pois ja kokeilla kädellä, että mikä niistä naputtaa silloin kun on vika päällä.

    Comment


      #3
      Apparin puolella kuuluva pehmeä pamaus viittaisi ainakin sisäkierron ilmaluukkuun.

      Kokeileppa ensiavuksi painaa sisäkierron nappia, kun vastaava pamaus seuraavan kerran tapahtuu. Jos toimii, niin sulkee läpän ja alkaa ottaa ulkoa raitista ilmaa ja ikkunat eivät huurustu. Muuten en kyllä osaa neuvoa antaa :/

      Comment


      • #4
        automaatti ilmastointi?

        Comment


        • #5
          Kyllä on automaaginen.

          Comment


          • #6
            No nii vaihdoin relee ja ei nakutusta moneen tuntiin...mutta sammutin auton kun kävin asiolla ja sitten käynnistin auton uudelleen nii eiköhän se nakutus alkanut uudestaa.

            Comment


              #7
              Vikakoodit auton näytöltä katottu?

              Comment


              • #8
                Ei ole. Olen vielä noviisi näissä auto hommissa ja varsinkin näissä sähkö hommissa. Pitääkö ostaa se lukija? vai saako jotenkin muuten luettua?

                Comment


                • #9
                  Okei nyt sain luettua ne koodit kun etsikelin ohjeet ( http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml#Notes52 ) nii sieltä paljastui nämä seuraavat: 11.7-Central Flap, sporadic block, 13.7-Footwell/Defroster Flap, sporadic block, 15.5-Air Flow Flap, static block. Ja sit siinä 15.5 oli että (see below) nii se näytti tämmösen. Motor is cycled; software attempts to eliminate block.
                  Viimeksi muokannut Miquub; 6.1.2013, 15:29.

                  Comment


                  • #10
                    Näitähän vika koodeja löyty kymmenittäin lisää: 21.9, 21.2, 17.7, 18.8, 25.2, 16.3, 02.1, 04.9, 02.0, 01.2, 00.8, 01.4, 01.1, 11.8, 15.6, 05.2, 12.0, 24.3 ja monia muita miten niitä on nuin paljon? 12/61 ei ollu mitään eli siis oli 00.0. Ilmoittaako se ilmastoinni näyttö jossain tietyssä kohdassa ne viat?

                    Comment


                      #11
                      On kyllä niin paljon vikoja, ettei olisi nyt yksikkö mennyt hajalle?

                      Comment


                      • #12
                        tarkoitatko ohjausyksikköä? ja kuinka paljon maksaa noin?
                        Viimeksi muokannut Miquub; 6.1.2013, 17:58.

                        Comment


                          #13
                          Siis ihan se ilmastointiyksikkö, jossa napit ja näyttökin ovat.
                          Tämä on villi veikkaus vain, mutta ainakin olen lukenut täältä foorumilta vastaavia, missä itse yksikkö on ollut tiensä päässä ja näyttänyt älyttömiä määriä vikakoodeja.

                          Yksikkö on helppo irroittaa, kahdella ruuvilla kiinni keskikonsolissa, ruuvit löytyvät yksikön oikealta ja vasemmalta puolelta, kun ottaa koristelistat ympäriltä pois. Kannattaa ainakin katsoa, että siellä on liittimet kunnolla kiinni.

                          Comment


                            #14
                            Tässä vähän lukemista:
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...%A4mpp%C3%A4ri
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...%A4mpp%C3%A4ri

                            Comment


                            • #15
                              Eihän ne ooku nämä vaan ne vikakoodit :D katsoin kaikki ne koodi numerot (1c-61c) ja niistä ne numerot mitä tuli sen jälkeen, luulin niitä vikakoodeiksi :D 11.7-Central Flap, sporadic block, 13.7-Footwell/Defroster Flap, sporadic block, 15.5-Air Flow Flap, static block. Jos vielä joku suomentaisi mitä noi tarkottaa ja onko iso projekti vaihtaa tai korjata? :)

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Miquub Näytä viesti
                                Olen vielä noviisi näissä auto hommissa.
                                Typpivika C4-korissa:

                                http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=30905

                                Comment


                                • #17
                                  no nii kyllähän se nyt pitää alottaa fixaa..ja tekemällähän sen oppii :) Kiitos kaikille vastauksia antaneille! :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Hyvä,hyvä..sinulla asenne kohdallaan, tulet oppimaan paaljoon kun kerran päädyit Audin omistajaksi :) !

                                    Comment


                                      #19
                                      Central flap ja Footwell/defroster flapit takkuilee satunnaisesti (Sporadic) ja Air Flow Flap on totaalisesti jumissa. Servot varmaan tarttis huoltoa.

                                      V8:ssa oli suhteellisen helppo noita ruuvailla, mutta C4:ssa joutuu purkaan keskikonsolin edestä. Ei ollenkaan kuulosta kivalta ulkona pakkasella tehtävältä hommalta tuokaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Käytän vanhaa ketjua. Lopetti ilmastointi kylmän työntämisen kokonaan A6:ssa. Vikakoodit 00.0
                                        Katsoin kaikki muutkin kanavat läpi enkä löytänyt mitään ihmeellistä. 52 ja 53 kanavissakin keskiviivat vain, eli kaikki kunnossa niidenkin mukaan. Raportoidut lämpötilat näytti ihan oikealta. Olettaisin kompuran siis toimivan, koska hiutaleesta moottori alkaa käydä vähän raskaammin ja voltit laskee myös hieman.

                                        Semmoinen ero on, että aikaisemmin lämpösillä on ilmastointi päällä kuulunut semmosta jurraamista tai viimeisiä vetävän laakerin ääntä. Olen ajatellut sen tulevan hihnankiristäjästä. Nyt sitä ei tule.

                                        Pientä pihinää tai kohinaa kuuluu kun moottorin sammuttaa kuten asiaan kuuluukin.
                                        Tiedä kuuluuko asiaan varsinaisesti, mutta sisäkierron läppä ei välillä halua lähteä pois omasta napista vaan sen saa pois ainakin tuulilasin puhallusnapista painalla.
                                        Aineet on vaihdettu viime kesänä ja eiliseen asti ilmastointi on siis pelannut. Mietin, että onko vain aineet päässy vuotamaan vai voiko kompura hajota siten ettei ilmastointi sitä noteeraa?

                                        Edit: Oli vuotanu aineet pihalle. 50 grammalla ei näköjää auto kylmene. Paineita oli kuitenkin ok määrä ja vuotoa mittasi 20 millibaria. Taas pakastuu.
                                        Viimeksi muokannut Puuhapete; 20.5.2013, 17:01. Perustelu: kunnossa taas.

                                        Comment


                                          #21
                                          Vuotaa se vaan reippaasti, koska lopetti taas kylmän työntämisen. Miten tuollaisia vuotoja voisi oikein etsiä? Paineet siellä pysyy sisällä, muutta aineet katoaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ilmastointihuollossa käyttävät semmoista väriainetta ja uv-lamppua.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lainaan threadia.

                                              Tänään käytin oman ceeneljä-satkun kylmästöinnin täytössä. Ainetta oli 90g ja laitettiin 700g ja kylmäähän alkoi tulemaan. Samalla lisättiin se vuotoaine kun pyysin, onnistuivat huollossa sotkemaan tosin puoli konehuonetta sillä..20 min vuototestissä ei vuotoja löytynyt.

                                              Nyt tuo laitos kuitenkin sammuttaa kylmästöinnin paikallaan / valoissa seistessä. Flekti pyörii ykkösnopeudella niin kuin kuuluukin, mutta nopeus ei tuosta mihinkään nouse. Eipä toisaalta ehdi lauhdutinkaan lämmetä jos suoraan liikenteeseen lähdön jälkeen joutuu pysähtymään. Ajon aikana valoihin pysähdyttäessähän lauhdutin toki on lämmin ja silloin ymmärrän, jos katko käy liian kuuman lauhduttimen takia.

                                              Suoraan käynnistettäessä jos laittaa ilmastoinnin päälle, niin kolmen-neljän syklin päästä jo kytkee kompressorin vapaalle. Ajaessa kuitenkin toimii ihan ok ja tekee kylmääkin mainiosti. Saakos tuosta ilmastoinnista vikakoodeja vcds:llä vai pitääkö kikkailla laitteen omasta paneelista? :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Kanavan 52 vois katella, kun kompura ei pyöri.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kanava 52 näyttää:
                                                  Slippage or blockage, A/C Refrigerant High Pressure Switch, 120x off

                                                  Hihna ei varmuudella luista. Eli tuohon painekytkimeen nyt kallistuisin, meinaan nyt kompressori pyörii ajoittain hyvätkin tovit myös paikallaan, mutta kylmää ei tule sisään enää kuin ajoittain.

                                                  Ainettakin oli, ei ole vuotanut, mutta korjaamo ei paljoa lähtenyt muuta vikaa arvailemaan :(

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Paineistettiin järjestelmä, mutta ei 16kg:llä löytynyt vuotoa. Vuoto löytyi vasta kun pisti moottorin käyntiin ja laittoin ilmastoinnin päälle.
                                                    Eli mahtaisko joltain löytyä sopuisasti C4 AEL koneiseen ilmastoinnin kennoa? :)
                                                    Halkesi siis pääty kennosta, mutta uskon sen olleen jo alkuperänen vuotokohde.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      16kg mitä, kylmäainettako?????? Ei sinne autoon edes mahdu sellaista määrää... ja isommalla määrällä lähtee jo kompurasta venttiilin palasiksi =D

                                                      Kuiva typpi sisään ja löytyy takuu varmasti esim tuollaisesta lauhdutinkennosta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eikös tuo kenno ole suht edukas uutena tarvikkeenakin? Muistelisin jotain 80e hintaa motonetissa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Typpeä 16kg(siis painetta), eikä pihinän pihinää, vaikka todistetusti aineet katos parissa päivässä systeemistä.
                                                          Kenno ratkes alapäästä kuskin puolelta. Epäilen, että se on vuotanut nimenomaan paineella tai painesykäysten johdosta, kun ei tasapaineella tullut mistään mitään pihalle.

                                                          Joo näköjää motonetista saattaa löytyä 90e hintaan 1.9tdi:n lauhdutin. Mahtanee olla sama? Kuivaimen malli mahtaa olla se missä lähdöt vierekkäin, eli "myös S6" malli, jos sen uusis kanssa. Behrit yms näyttää olevan lähemmäs 200e uutena.
                                                          Viimeksi muokannut Puuhapete; 5.6.2013, 19:48.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Eli 16bar.... Tuolla löytää kyllä kun ei odottele vaan käyttää myös saippuavesiseosta hyödyksi!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X