Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-95 Cabrioletin päivitystä ja muuta turausta.

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -95 Cabrioletin päivitystä ja muuta turausta.

    Projektin kohteena on vuoden 95 audi cabriolet mallisarjan tehokkaimmalla 2.8 aah moottorilla. Sisältä löytyy manuaalinen ilmastointi, sporttinahat ja kolmipuolainen airbagillinen ratti ja olihan tuonne apukuskillekin airbag sovitettu.
    Eli tuossa muutama viikko takaperin paloi hermo tuohon cabrioletin nykyiseen aah moottoriin, joka on minusta tuntunut koko omistussuhteen ajan laiskalta ja kaikenlaista outoa käytöstä moottorin suunnalta on tullut huomattua, Nykimistä jne. Vikakoodeja ei moottori kuitenkaan ole viitsinyt jättää mistään, ja vähän on jo imuvuotoja koitettu etsiä ja vcds:n kanssa yritetty vioista päästä kiinni, mutta tuloksetta. Kaiken vastoinkäymisen johdosta päätettiin poistaa aah pois konehuoneesta ja laitetaan tilalle uudempaa tekniikkaa.
    Tänne foorumiille laitoin ostoilmoituksen johon kilu7 vastasi heti seuraavana päivänä ja tarjosi passatista jäänyttä 2.8 30v apr konetta ja remmiahdinta. Hinta oli oikein houkutteleva, mutta en kuitenkaan pystynyt tähän väliin rahoittaa tuota remmiahdinta cabrioon, joten teimme kaupat pelkästä moottorista.
    Moottoria lähdettiin heti seuraavana viikonloppuna hakemaan Lahdesta, mukavan 5 tunnin reissu per suunta. Samalla käytiin myös moikkaamassa Timoa kun nyt kerran Lahdessa oltiin ja sieltä tarttui matkaan ack ohjainlaite, liittimet vanhempaan ecun ja downpipen laipat. Moottorin mukana tuli siis apr imusarja kaasuläpällä (apr on sähkökaasulla) ja ack imusarja kaasuläpällä (ack on vaijerikaasulla). Nyt on siis mahdollisuus tehdä kaasu niinkuin tahtoo, mutta ensisijaisesti yritetään tehdä tuolla sähkökaasulla. Kaasupolkimen ajattelin muokata tdi audi a4:sen kaasupolkimesta joka nyt pitäisi olla kyllä sama kuin kaikissa muissakin.
    Eilen tuli sitten otettua auto nosturille ja vanha moottori pois konehuoneesta ja apr nostettiin tilalle pienen tiivistysprojektin jälkeen.

  • #2
    En ole ikinä noita 12 tappisia kutoskoneita ajanut, mutta varmaan tuo uudempi antaa mukavasti käyttömukavuutta tuohon. Tuo taitaa mennä ihan samoilla moottorikannakkeilla paikoilleen kuin vanhakin?
    Mukava muutenkin nähdä, mitä tuo swappi vaatii toimiakseen, kun noita perus 80/100 -malleja olisi mukava joskus koittaa päivittää vastaavasti.

    Comment


      #3
      Ehjä AAH ei ole mitenkään poikkeuksellisen laiska mutta kyllä tuo 5-venttiilinen on sitten jo ihan eri planeetalta. Jo 2.4 30V koneet on ripeämpiä kuin tuo isompi 2-venttiilikone.

      Comment


      • #4
        Millaiset rengas / vanne speksit noissa alle olevissa pyörissä on ? Millainen alusta ?

        Uudempi 2.8 v6 moottori on varmasti oikein mukava moottori cabrioon. Oma Cabrio on 2.6 abc moottorilla ja kyllä sitä tehoa saisi hieman enemmän olla, tai ainakin edes vääntöä.

        Comment


        • #5
          Vähän on monenlaista mielipidettä löytynyt netistä koskien aihetta uudempi vs. vanha v6. Yleinen mielipide taitaa ollakaan että ei kannata vaihtaa. Aeb pyöri myös mielessä jonkin aikaa, mutta siinä taas ei ole oikein fiilistä kruisailuun, kun kutonen kuitenkin Kuullostaa paremmalta. Toki nelosestakin saa ihan asiallisen kuuloisen, kunhan vain rakentaa putkiston oikein.
          Täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että en tiedä vanteiden speksejä kun olivat autossa jo valmiina, enkä niitä pahemmin ole katsonut :D
          Alustasta löytyy edestä jotkin punaiset madallusjouset ja ta-technix iskaripatruunat, takana vakiojouset ja ta-technix korkeussäädettävät iskarit omavalmiste alajousilautasilla. Etupää on ihan järkyttävä ja makaa pohjaanlyöntikumien varassa, takapää olisi aika kiva noinkin. Jossain vaiheessa pitää tuo etupääkin ottaa käsittelyyn.
          Viimeksi muokannut Mehtala; 8.5.2016, 10:24.

          Comment


          • #6
            RH ZW5 8,5 ja 9,5x17 195/40 ja 215/40 rengastuksella.

            ET lukemia en muista

            Comment


              #7
              Eihän sitä pelkän vaihtamisen ilosta kannata vaihtaa mutta jos vanhassa oli syytä epäillä jotain häikkää niin sehän muuttaa lähtötilannetta jo paljon.

              Comment


              • #8
                Tässä muutama ongelma ja havainto mitä on tähän mennessä tullut havaittua.
                - Moottorin kannakkeet käyvät kaikki 3 suoraan 12V lohkosta tuohon uudempaan 30V lohkoon ilman mitään muutoksia.
                - Ohjaustehostimelle menevää rautaputkea pitää lyhentää noin 5cm ja saman verran tehostimen säiliöltä tulevaa kummiletkua tai vaihtoehtoisesti survoa letku sen 5cm syvemmälle tuon rautaputken päälle.
                - Moottorin takana olevat lämmityslaitteen kennolle menevät letkulähdöt pitää muokata, sillä muuten letkut osuvat suoraan raidetankoon.
                - Vasen pakosarja sopii paikalleen hienosti, mutta pakosarjan lämpösuojapeltejä joutuu hieman veistellä jotta ne saa sopimaan. Vasemmalla menee vielä ajovalojen yms. sähköjohtoja siitä melko läheltä, joten lämpösuojat tulevat tarpeeseen.
                - Oikea pakosarja ei sitten menekään ihan heittämällä, vaan siitä pitää veistellä sopivasta kohtaa palaa pois jotta ei osu runkoaisaan. Myös lämpösuoja menee paikalleen kun suutä poistaa noin 20% runkoaisan puolelta :D
                - Moottorin keskimmäisestä suojamuovista pitää veistää kulma pois, jotta se sopii paikalleen osumatta jarrunestesäiliöön.
                - Laturi ei käy 12V moottorista 30V moottoriin. Sopii paikalleen, mutta hihnan linja menee sivuun muutaman millin. Moottorin laturin kannaketta hieman muokkaamalla (prikkoja parin pultin alle ja yhtä reikää vähän vingulla pidemmäksi) nuo voisi saada linjaan, mutta moottorin mukana tuli 30V laturi, joten se menee tässä tapauksessa paikalleen.
                - Ilmastoinnin kompuran kannake käy 12V lohkosta suoraan 30V lohkon kylkeen, mutta jos lohkossa on defan vastus vesiplommissa, pitää lohkolämmitin poistaa. Kompuran perästä lähtevät putket osuu lohkolämmittimeen ja se alkaa vuotaa, eikä kompuraa saa paikalleen kunnolla. 12V kompuran kannakkeella ja kompuralla hihnalinja on linjassa muoden apulaitteiden kanssa.
                - Cabrioletissä ei ole viskoa, vaan kaksi sähköflektiä joten 30V viskoa ei tarvita. 12V moottorista käy viskon paikalla oleva jakopään suojamuovi pienellä muokkauksella (huomaa kyllä mistä ahdistaa) suoraan tuohon 30V lohkoon viskon kannakkeen tilalle. OEM look!
                - Vasemman kannen huohotuslähtö on suoraan pääjarrusylinterin alla ja se saattaa aiheuttaa jotain ongelmia, jäädään seuraamaan.
                - 12V ohjaustehostin kannakkeineen menee 30V lohkoon kyllä kiinni, mutta imusarjaa ei saa enää kiinni, eli 30V tehostinpumppu ja kannake on välttämätön.
                - 30V sytytyspuola on eripäin kuin 12V, joten se pitää myös olla 30V moottorin oma tai syntyy lisää ongelmia.
                - Jäähdyttimen letkuista 12V alavesiletku käy suoraan 30V moottoriin, mutta ylävesiletkun reititys on eri. Ylävesiletku pitää tuoda akkukotelon läpi yms. kivaa. Tämän toteutus on vielä vähän kesken.

                Tuossa nyt nuo mitä tähän mennessä on havaittu. Pitää yrittää kuvia napsia jossain välissä, kun ei niitä tehdessä viitsi ottaa kun peruna sotkeentuu :(

                Comment


                • #9
                  Siellähän on reipas tahti päällä. Autokin näyttää oikean väriseltä :)

                  Edit: Perhana, nyt vasta huomasin tuon rekkarin. Samaa autoa katselin aikoinaan juudaksen omistuksessa ja suunnitelin tuollaista projektia. Tee nyt valmiiksi ja myy sitten halvalla mulle :)
                  Viimeksi muokannut Kilu7; 8.5.2016, 18:27.

                  Comment


                  • #10
                    Juu juudaksen vanha tämä tosiaan on ja tuli minulle yhden välikäden kautta.

                    Moottori on nyt tosiaan paikallaan konehuoneessa, laatikko paikallaan ja keula kasattuna. Ilmastoinninkin sain jopa täytettyä uudelleen. Yllättäen tasan yksi liitos suostui aukeamaan, mutta onneksi sen verran hyvästä paikasta että sai hilut pois edestä moottorin vaihdon ajaksi.
                    Vielä olisi tehtävälistalla downpipet, lämmityslaitteen lähtöjen muokkas, Ylävesiletkun teko, akkukotelon modaus ylävesiletkun takia ja tietenkin kaasupolkimen kannakkeen valmistus. Sen jälkeen saisi siirtyä sähköjen kimppuun. Jos ensiviikonloppuna pääsisi ajelemaan?

                    Google driveen lisäilen kuvia sitämukaa kun niitä tulee, laatu on osassa todella heikko, mutta deal with it. Lisäilen sieltä kuvia tänne sitämukaa kun ehtii.
                    -> https://drive.google.com/folderview?...TA&usp=sharing

                    Comment


                      #11
                      Eikö 80 tdi:n kaasupoljin olis helpompi vielä asentaa? Tietty jos a4 poljin on hyllyssä.

                      Comment


                      • #12
                        A4 poljin on hyllyssä ja 80tdi kaasupolkimia löytyy huonosti suomesta / saksan ebaystä.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt jos joltain löytyisi kytkentäkaavio tuohon AAH tekniikalle, niin olisi hienoa. S2central.net on ollut nyt jonkin aikaa nurin, enkä pääse sieltä lataamaan tuota kaaviota. Peruskytkennät osaa kyllä jo tehdä aiempien kertojen muistiinpanoilla, mutta nyt pitäisi saada myös ilmastointi ja EDL toimimaan oiken, kun sellaiset kerran löytyy jo valmiiksi autosta. Jos joltain löytyy kaavio ja olisi valmis lähettämään sen minulle vaikkapa sähköpostitse osoitteeseen jesse.mehtala(at)gmail.com
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Päivitellään nyt tännekin välistä, eli vaikka täälä en ole muutamaan päivään kirjoitellut mitään järkevää, on tallissa kuitenkin jotain aina koitettu tehdä sitä mukaa kun on ollut kiinnostusta.

                            Maanantain aikana otin vanhan moottorin johtosarjan pois tulipellin läpiviennistä (sivuleikkureilla sisältä poikki) ja moottorista otettiin imusarja irti ja alettiin etsiä liittimille paikkoja. Samalla piti vähän suunnitella moottorin johtosarjan reititystä ja viritellä lämmityslaitteen kennon letkut paikalleen. Toista letkulähtöä piti kääntää noin 45 astetta jotta se väisti raidetangoin ja toisesta piti poistaa pikaliittimen jämät. Käännettyyn liitokseen meni vanha V6 lämmityslaitteen kennon letku suoraan, mutta toista piti hieman muokata. Muokkaukseksi riitti sopiva 90 asteen kulmassa oleva letku ja jatkoholkki jolloin letkutus alkoi näyttää tältä:
                            Click image for larger version

Name:	20160509_194325.jpg
Views:	1
Size:	120,5 Kt
ID:	1632464

                            Tiistaina taas kirottiin ja paiskottiin työkaluja, ja taas kirottiin tuota tulipellin reiän sijaintia josta piti viedä läpi moottorin johtosarja kahdella ecun liittimellä. Hommaa olisi tietysti voinut helpottaa, kun olisi irroittanut jarrutehostimen, mutta en tahtonut alkaa taitella jarruputkia epämääräisen muotoiseksi tai alkaa ilmaamaan jarruja. Tyydyin vain irroittamaan poljinasetelmasta ne kolme mutteria jolla jarrutehostinkello on kiinni. Tällä tyylillä jarrutehostin tuli muutaman sentin moottoriin päin ja johtosarjan sai pujotettua takaisin paikalleen jarrutehostimen taakse yläpuolelta. Kun johtosarja vihdoin oli taisteltu autoon sisälle asti, nypättiin kaasupoljin irti (Myynnissä).

                            Keskiviikkona trimmailtiin akkukoloa soveltumaan uuden ylävesiletkun kanssa käytettäväksi. Pohjasta piti ottaa hieman siivua pois ja kannesta piti veistää nurkka pois. Vesiputkeksi hain paikallisesta fixus liikkeestä 32mm sisähalkaisijalla olevan 90 asteen kulman joka istui paikalleen varsin hienosti. Lopputulos oli aikalailla onnistunut mielestäni, pitää vain katsoa kuinka tuo kotelo pysyy paikallaan kun moottori käy (osuuko letku)
                            Click image for larger version

Name:	20160511_165921.jpg
Views:	1
Size:	717,9 Kt
ID:	1632463

                            Torstaina tuli väännettyä downpipet ja laitettua lambdat paikalleen. Materiaalina oli 2x AAH koneiden downpipet ja lopputulos on mitä on, mutta ajaa asiansa ja saa kelvata. Lisäksi tuli laitettua kampiakselin asentoanturi paikalleen vielä kun pakoputki oli poissa edestä, asennus on kyllä melkoinen patentti. Vaihdelaatikossa ei ole tasopintaa, että saisi porattua kiinnitysruuvia varten reikää. Kuinka muut on kiinnittäneet näitä tuonne? Vai pitääkö hankkia uusi laatikko :D
                            Myös Akulta startille ja laturille menevän virtakaapelin/herätejohdot sai hyödynnettyä vanhasta AAH moottorista. Uudesta moottorista löytyi tarvittavat korkakot tuolle johtokourulle, joten asennus oli helppo. Moottori pyörii jo tällä setupilla, mutta vielä pitäisi tehdä vähän sähkötöitä että käymään saa.

                            Konehuone on kyllä melkoisen OEM henkinen, eikä tuon nyt kovin pahasti pitäisi iskea silmään.
                            Click image for larger version

Name:	20160508_205108.jpg
Views:	1
Size:	884,5 Kt
ID:	1632465
                            Viimeksi muokannut Mehtala; 14.5.2016, 12:34.

                            Comment


                            • #15
                              Kuvat ei näy viimeisimmässä postauksessa. Mutta sanallisestakin selityksestä saa jo käsityksen että säähän taidat kohta päästä sillä luu ulkona heilumaan. Hyvältä vaikuttaa !

                              Comment


                              • #16
                                Pitää koittaa korjailla linkit. Google drivessä ne kuitenkin kaikki on ja linkki löytyy tuolta ylempää.

                                Comment


                                  #17
                                  Driven linkit vanhenee melko nopeasti. Lataa kuvat vaikka google+profiiliin ja linkkaat sieltä kuvien url:leja tai tietty lataat liitteinä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    En kyllä ymmärrä tuota google driveä saatika google+ palvelua... Pitää koittaa kehitellä joku muu paikka mihin nuo kuvat laittaa.

                                    Ja sitten asiaan, moottorista on ensisavut otettu miljoonan vikakoodin kera, tai neljän, mutta monta niitä oli. Ohjainlaite valittaa puuttuvasta crash tiedosta jota se ei saa airbagin ohjainlaitteelta, mutta sitä ei pysty kytkemään kun ei tässä sellaista mahdollisuutta ole. Myös puuttuvasta epc-valosta vinkuu, mutta mittaristoon oli tehtaan poika laittanut cabrioletissä katon merkkivalon siihen kohtaan missä jenkeissä on normi 80:ssä cat-valo. Yhtä vikaa en muista ja viimeinen oli kaasupolkimen asentoanturilta nro. 2.
                                    Mistä kanavalta mahtaa nähdä kaasupolkimien potentiometrien arvot?

                                    Kaasupoljin toimii kyllä hienosti jos ei päästä ns. Tyhjäkäynnille asti, eli kaasua hieman päälle ja poistaa vikakoodit. Tuolla kikalla toimii hienosti siihen asti että päästää kaasun kokonaan ylös. Ottaa muuten huomattavasti ärhäkämmin kierroksia tämä uusi kone kun vertaa vanhaan :D
                                    Viimeksi muokannut Mehtala; 13.5.2016, 21:57.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tämä kerhon palvelu on kyllä paras. Kuvat toimii niin kauan kun tuo viestikin on luettavissa. Muistan kun lähimenneisyydessä tähdensin tätä ja silloin oli eräällä kotimaisella puhelinvalmistajalla pilvipalvelukin joka toimi Symbianin kanssa. Ei siinä mennyt kuin pari vuotta niin kuvat ei toimineet enää foorumissamme.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ne on vain häjy, kun tuola drivessä on jo pian 90 kuvaa ja kuvien määrä per postaus on täällä rajoitettu kun käyttää foorumin palvelinta

                                        Comment


                                          #21
                                          No tuota rajaa voisikin vähän nostaa nyt kun netit ja koneetkin on kaikilla nopeutuneet niitten asettamisen jälkeen. Toivottavasti modet lukee.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Mehtala Näytä viesti
                                            Mistä kanavalta mahtaa nähdä kaasupolkimien potentiometrien arvot?
                                            Ottaa muuten huomattavasti ärhäkämmin kierroksia tämä uusi kone kun vertaa vanhaan :D
                                            060-062 löytyy kaasupolkimen mitta-arvot. Mulla oli remmin kanssa rajoitin 7280rpm, joten sinne on herkistelty :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Taitaa nyt olla sitten asiat niin, että pitäisi löytää bensa-auton kaasupoljin. Vaikuttaisi siltä että dieselissä on erilainen potentiometri tuola polkimessa ja siksi en saa tuota toimimaan. Kanavalla 062 kun katsoo, niin potentiometrin 1 arvo menee loogisesti 7-99%, mutta potentiometrin 2 arvo näkyy vain kaasupoljin ylhäällä ja kaasu täysin painettuna. Avasin potentiometrin ja siellä on liukupinta tehtaan jäljiltä poikki tuossa nro.2 potentiometrissä, joten ei tätä tuohon saa toimimaan. Tiedä sitten toimiiko tdi80 audin poljin samalla logiikalla.
                                              Edellisessä autossa tuo poljin kuitenkin toimi aivan kuten pitääkin, mutta se olikin 1.9tdi a4 ja vieläpä automaatti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Huonosti löytyy kaasupolkimia maasta siihen hintaan että voisi sellaisen ostaa, varsinkin kun ebaystä saisi 4 samaan hintaan kuin suomesta yhden...
                                                Ostin sitten Ebaystä liettuasta kaasupolkimen ja pelasinpa senkin vielä riskillä ja otin oikeakätisestä autosta osanumerolla 8e2721523E. Hyvää tuossa on se, että kaasuvipu on rautaa toisinkuin vasenkätisen polkimessa on muovista, joten sitä on hyvin vaikea muokata.
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Lisää osia tuli taas hankittua, eli kytkin- ja jarrupolkimien katkaisijat. Vanhat eivät enää soveltuneet käytettäväksi uuden ohjainlaitteen kanssa ja vakkari siirtyy nyt täysin ecun alaiseksi.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kaasupoljin saapui tänään ja hetihän se piti käydä asentamassa paikalleen. Vähän piti muokata poljinta ja tehdä kannake sille, mutta ei mitenkään mahdoton homma, eikä mennyt kuin 2 tuntia :D
                                                    Pieni ajatushärö sattui tuossa tehdessä, ja nyt oikealla jalalla jarruttaessa painaa helposti samalla kaasua, eli polkimen pintaa pitäisi kääntää 180 astetta. Laitoin sen noin, kun se oli vanhassakin varressa ja pieleenhän se meni.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllähän tämä aika mukavasti liikahtaa, kun vertaa vanhaan setuppiin. Mittariin kun ajaa 100 ja siitä hieman painaa kaasua, alkaa auto oikeasti kiihtyä. Ennen piti vaihtaa pienempää ja siltikään ei meinannut mitään tapahtua :D
                                                      Sähkökaasu vaatii kyllä totuttelua ja paljon. Saattaa myös johtua siitä, että ennen kaasun kanssa on voinut mennä tyylillä on/off, mutta nyt sielä on välissä paljon vaihtoehtoja.
                                                      Lisäksi tanehau:n evo0.5 drifteristä käyttöön otettu kytkinlevy on niin loppu, että se pitää piakkoin vaihtaa ja samalla vaihtuu myös hammastanko tuosta 80q projektista tähän. Hammastanko näyttäisi vuotavan, eikä 80q:ssa tiivistä hammastankoa enää tarvita tulevan sähköisen tehostimen johdosta.
                                                      Huomasin tuossa myös, että nopeusmittari valehtelee hieman. Mittarissa noin 100kmh ja todellinen nopeus olikin vain 85kmh. Onko tuolle jossain jotain hienosäätöruuvia? Kierroslukimittarissa oli, mutta tuota en huomannut katsoa.

                                                      Kuvat löytyy nyt linkin takaa: http://mehtala.kuvat.fi/kuvat/Cabrioletin+moottori+swap
                                                      Viimeksi muokannut Mehtala; 21.5.2016, 22:37.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Renkaat ainakin on reilusti alikokoiset, eli sieltä ainakin tulee heittoa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Juu tuossa jo suunnittelin että laittaisi takaa nuo 205/40/17 eteen ja ostaisi taakse 215/40/17, mutta saa nähdä miten tämä tästä etenee.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei korjaannu vielä tuolla. Tarvii olla 50-profiilin kumit, että kehä on oikein.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X