Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kovien pulttien ruostesuojaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kovien pulttien ruostesuojaus

    Eli mites helposti kovat pultit ruostuikaan? Sinkitähän noita ei kannata kun ominaisuudet heikentyvät. Onko ainoa maalata päältä tai suojata kotelosuojalla (öljy/vaha)

  • #2
    Mikä on käyttökohde? Vaihtoehtojahan on monia, mutta oikea riippuu siitä miten kovaa suojaa haetaan. Yleensähän ns. kovat pultit ovat fosfatoituja, koska kuumasinkitys saattaa aiheuttaa vetyhaurautta. Fosfatointikin suojaa jonkin verran ruosteelta, mutta ei esim. alustan pulteissa kestä pitkään ruostumatta.

    Suomessa pinnoituksia, kuten niklaus tekevät esim. Suomen Elektropinta ja Pinnoitus Helin. Mustanitraus on hyvä ja näyttävä vaihtoehto, jota tekee mm. Sten Muuramessa.

    Comment


      #3
      Alustaan tulee

      Comment


        #4
        Sähkösinkityksellä tulee siistejä, jos ei ikuisia.

        Comment


          #5
          Haurastaako sähkösinkitys pultit? Se että missä määrin pultit sinkityksessä haurastuvat on toinen asia. Lieneekö merkitystä?
          Mustaniklaus settejä näyttää olevan kotikemistin saatavillakin. Oli Thupulla millainen aikataulu loiskelevyjen valmistuksessa?

          Comment


          • #6
            Sähkösinkitys lisää myös vetyhaurauden riskiä. Erilaisilla menetelmillä vetyhaurautta voi vähentää mutta varmuutta siitä ei saa helpolla. Duunissa luovuttiin akselipulttien sinkityksekstä kun susikappaitten määrää ei saatu kuriin. Illalla pultit kiinni ja aamulla kerättiin pultinkantoja maasta. Paljon parempia ja turvallisempiakin pinnoitustapojakin on. Esim http://www.deltagbn.co.uk/index.htm

            Comment


              #7
              No jotain tälläistä ajattelin. Tuo pinnoite ei liene kotikäyttöön? Muuten kuullostaa fiksulta. Lieneekö nykyautojen kovat pultit pinnoitettu vastaavalla menetelmällä?

              Comment


              • #8
                Ulkonäön perusteella väittäisin, että ovat juuri sinkkihiutalepinnoitettuja. Suomessa Suomen Elektropinta tekee tuota.

                Comment


                  #9
                  Audi A2 koria käsittelevässä SSP 239 dokkarissa on juttua korroosiosta, pultteista ja pinnotteista. Siellä mainittu myös Delta Tone sekä Dacromet.

                  Comment


                    #10
                    Mniin, 8.8 pultin materiaali voi myös kestää sähkösinkin tai muun sinkityksen paremmin kuin esim 10.9 tai 12.9 pultti, ihan materiaalieroista johtuen...

                    Comment


                    • #11
                      Minä käytän harrasteautoihin alustassa pultteihin kotelosuojaa. Kestää aikansa ja on helppo uusia, ei kuivu liian kovaksi irroitusta ajatellen.

                      Comment


                      • #12
                        8.8 pultit kestävät sinkityksen hyvin. 10.9 ja kovemmissa vetyhauraus on todellinen riski. Paljon käytetty pinnoitus on Delta-pinnoitus jolla saadaan pinnoitteiden määrästä riippuen todella hyviä suolasumutestiarvoja.

                        Suomessa lisenssillä Delta tekee Polttoväri Mustasaaressa. http://www.doerken-mks.de/products-systems.html

                        Comment


                        • #13
                          Noita ja vastaavia pinnoitteita käytetään autoissa paljon korroosioherkissä paikoissa, ihan "pehmeissä" 8.8 pulteissakin. Erottaa suht helposti normi sinkitystä, ovat kuin harmaalla maalilla maalattuja.

                          Comment


                            #14
                            Ostin alustaan 10 ja 12 kovia pultteja. Taitaa tuo niklaus ja kotelovaha olla ainoat kotikonstit

                            Comment


                              #15
                              Kuis mutteriterva?

                              Comment


                              • #16
                                Aseissa käytetään usein mustanitrausta ja sen jälkeen vielä tulee mustaus.

                                Pulteissa voi käyttää parempaa sinkitystä ns. paksukalvosinkitystä kts. esim. Pinnoitus Helin . Sinkityksen jälkeen voidaan tehdä vedyn poisto uunissa.

                                Pulttien materiaali vaikuttaa myös oleellisesti korroosion kestoon , esim. kromi ja nikkeli lisäävät suojausta. Kovia/ murtolujia tehdään vakiona usein tehokkaalla lämpökäsittelyllä. Sama materiaali voi löytyä 10.9:stä tai 12.9:stä . 12.9 on tällöin erittäin kova, mutta väsymislujuus voi olla huono.

                                Comment


                                • #17
                                  Tarkentaisin, että mustanitrattua osaa ei mustata mutta erikseen niitä kyllä käytetään. Aseteollisuudessa yleisesti käytössä olevat ulkonäkö ja korroosionsuojamentelmät, fosfatointi ja kuumamustaus, perustuvat aika pitkälti öljyämiseen. Kuiviltaan ne ei paljoa ruosteelta suojaa. Mustanitratut osatkin joko ovat aseöljyn kanssa tekemisissä tai sitten niissä on maali päällä

                                  Comment


                                    #18
                                    Nitraus ja sähkösinkitys ei suojaa ruosteelta kuin nimeksi. Siis jos autolla ajellaan Suomen talvessa. Pelkässä kesäkäytössä ihan ok menetelmä, joskaa ei silloinkaan ikuinen.

                                    Miksi alustan pultit pitäisi ruostesuojata? Onko kyseessä näyttelyauto tai muu, jonka alusta on esillä näyttelyissä tms. tapahtumissa. Kestävyyden kannalta normialustapulttien ruostuminen ei ole ongelma.

                                    Audin orkkisalustapultit on yleensä kuumasinkittyjä, jotka taistelevat aika hienosti ruostumista vastaan. Käytä niitä, jos vain mahdollista.

                                    Comment


                                      #19
                                      Epäilisin kyllä että orkkispultit on nimenomaan noita delta-pinnoitettuja. Spray-terva lienee aika hyvä tuote suojaamiseen. Pitkäaikaista kokemusta mulla ei ole, mutta sitä on kehuttu joten olen viime aikoina alkanut käyttää. Tulokset nähdään aikanaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Spray-terva on muuten jännää kamaa.

                                        Kesärenkaissa on eri pultit kuin talvirenkaissa, ja olen käyttänyt spray-tervaa pulttien suojaukseen talvi&kesä-säilytyksen ajaksi, ettei menisi ruosteeseen.

                                        No ei mene, mutta kirkkaaksi sinkityistä/kromatuista pulteista tuli kesän aikana semi-mattamustat. En oo keksinyt että mikä tuon teki, ja odottelenkin nyt enskesää että näen onko eri pulteilla sama käyttäytyminen. Ei siis pinnasta irtoa väri edes bräkleenillä/bensalla/harjalla, että ei mistään pyyhittävästä tervakerroksesta ole kyse.

                                        Comment


                                        • #21
                                          En ole yhtään kuumasinkittyä pulttia vielä löytänyt audin alustasta. Delta/tms pinnoitettuja sen sijaan yleensä ovat.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Minä olen käyttänyt spray-tervaa alustan pulteissa jo yli kymmenen vuotta. Todella mukavasti pysyy kierteet ruosteetta ja saa pultit auki heleposti. Mukava tervan käry talliin samalla.

                                            Sovitaanko vaikka niin että ne jotka ajelee uudemmilla autoilla, laittaa tervaa pultteihin niin meillä loppukäyttäjillä ois helpompaa :D

                                            Comment


                                              #23
                                              En ole yhtään kuumasinkittyä pulttia vielä löytänyt audin alustasta. Delta/tms pinnoitettuja sen sijaan yleensä ovat.
                                              Jaa, minusta nuo on järjestäen olleet kuumasinkittyjä. Voin toki olla väärässäkin, mutta sen tiedän, että nuo hyvin orkkispultit ruostumista vastaan ovat taistelleet.

                                              Comment


                                                #24
                                                Sovitaan että ei käytetä tervaa, veemäistä kamaa kun availet esim. pyöränpultteja, on kaikki paikat tervassa, sitä kun ei yleensä osata käyttää kohtuudella.
                                                Me läiskitään ihan vaseliinia purkista tai ponnepullosta pultteihin kun laitellaan takaisin kiinni. Ei se ikuista suojaa tuo, mutta helpottaa seuraavan availua.

                                                Oikean suojauksen kanssa näillä ei tietenkään ole mitään tekemistä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Näpit tervassa lienee parempi vaihtoehto kuin kiinni juuttunut pultti. Itse käyttänyt siveltävää pulttitervaa ja omien kokemusten perusteella pesee ruosteenestossa vaseliinit ym. muut aineet 6-0.

                                                  Jatkuvaa jenkaamista vaativin paikkoihin ei tosin parasta esim. noihin pyöränpultteihin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joo ei pyöränpultteihin. Ne olen pitäny mahdollisimman puhtaana ja "kuivina".

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tervaa alustan pultteihin niin saa purettua joskus myöhemminkin. Raskaankaluston asennustöistä hyväksi havaittu aine. Pyöränpultteihin kuitenkin huono vaihtoehto.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        jos sitten taas pyörän pulttien tms kiinniruostumisen estoksi haluaa jotain niin alumiini anti seize on haastateltujen perusteella parasta. En tähän hätään löytänyt omien purkkien kuvaa googlesta.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mikä siinä tervassa on pyörän pultteihin huonoa? Omat kokemukset sekä raskaan kaluston, että henkilöautojen kohdalta ovat vain positiivisia.

                                                          Henkilöautoon laitan spraypullosta tipan kierteen kärkeen. Useasti riittänyt vain vuoden välein eli joka toisella renkaan vaihdolla. Toki välillä pitää näyttää teräsharjaa kierteille. Öljyihin ja vaseliinin nähden kiinnijumittumiset ovat loppuneet kokonaan ja ei tarvitse niin varoa, mihin pultit vaihdettaessa laskee.

                                                          Toki tervattu pultti ei mene ristikkoaivamesta kerran pyöräyttämällä kitkattomasti pohjaan asti, mutta tätä en pidä ongelmana. Mieluummin niin, kuin että hirttää kiinni. Ainoa negatiivinen asia on ne tervaspraypullot, jotka aina alkavat räkimään jossain vaiheessa kauluksesta suuttimen sijaan.

                                                          Muihin esim. alustan pultteihin terva on omien kokemuksien mukaan ainoa, joka pitää kiinniruostumisen poissa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Samaa mieltä jasson kanssa, nyt kun on tullut itsekin viimeaikoina tervaa käytettyä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X