Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 2.3 NG tehoton/täristää kuormittaessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 2.3 NG tehoton/täristää kuormittaessa

    Otsikon autossa on tuollainen vika, että mitä enemmän moottoria kuormittaa, sitä huonommin se käy. Kevyellä kaasulla ajaessa kulkee normaalisti, mutta enemmän kuormittaessa tuntuu että alkaisi pätkimään.

    Huonolaatuinen video ongelmasta: https://www.youtube.com/watch?v=StVm28AVumE
    Ajaessa on huomattavasti pahempi.

    Autoon vaihdettu nyt puola, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi, pyörijä ja bensansuodatin. Imuvuotoja on yritetty etsiä, mutta ei ole löytynyt.

    Olisiko ideoita missä vika saattaisi olla?

    #2
    Tarkista onko määränjakajan tulobanjossa sihtiä ja putsaa se, jos sieltä semmoinen löytyy.

    Comment


    • #3
      Ihan kuin ei saisi bensaa. Onko pumppu uusittu koska? Voisi tehdä uusittu pumppu tuollaista. Se vanha puola kannattaa laittaa takaisin, kerta se oli ehjä. Sillä on todennäköisesti enemmän kilometrejä edessä kuin sillä uudella, jos on ulkoisesti ehjä.

      Miten vika ilmestyi autoon?

      Oliko uudet tulpanjohdot oikeanlaiset 5kO vastuksella olevat?

      Comment


      • #4
        Määränjakajasta en löytänyt sihtiä.

        Tulpanjohdot on Berut. Pumppua ei ole ainakaan viimeisen kolmen vuoden aikana uusittu, minkä auto on minulla ollut.

        Vika tuli aika yhtäkkiä ajaessa. Vähän ennen sitä oli joitain sellaisia tilanteita, että mutkan jälkeen auto oli vähän aikaa voimattoman tuntuinen, mutta muuttui taas melkein heti normaaliksi.

        Comment


          #5
          Kokeile ajaa reilulla tuhanella kierroksella isoimmalla vaihteella ja paina kaasu pohjaan. Alkaako pätkiminen heti vai vasta jonkun ajan kuluttua ?

          Comment


          • #6
            Heti alkaa kun kaasua painaa yli neljäsosan ja vaihteella ei ole väliä.

            N. 2000 kierroksella pintakaasulla ajaessa käy normaalisti, mutta vähänkin kuormittaessa alkaa puutumaan.

            Comment


            • #7
              Tosiaan tuli mieleen, että jos uusittu pumppu temppuilee, tai siellä on tankin sisällä jonkinlainen vuoto polttoainelinjassa, joka olisi lähtöisen pumpun vaihdosta. Mutta ei sitten varmaan, jos kerta noin vanha pumppu. Voi ne toki vanhemmatkin pumput hajota, vaikka olettaisi niiden hajoavan hieman erilaisilla oireilla. Kuitenkin koittaisin mitata järjestelmäpaineen, koska oireet viittaavat polttoainepulaan.

              Releen pitäisi kaiken järjen mukaan kuumentua, jos siinä olisi vikaa. Senkin kyllä näkee järjestelmäpaineen mittaamalla, mutta ehkä helpompi ensin ohittaa rele ja sitten vasta mitata järjestelmäpaine.

              Comment


              • #8
                Veikkaisin rikkinäistä tulppaa. Itsellä oli samantyyppinen vaiva. Ei jaksanut polttaa bensaa, tyhjäkäynti oli ok. mutta kiihdyttäessä putosi pytty pelistä pois.

                Uusissakin tulpissa on ns. Valmistus virheitä. Tulpat auki ja vertailla niitä, tai vaikka vastuksen mitata yleismittarilla.

                kun kone rötää noilla kierroksilla, nypi johtoja yksitellen irti..( hyvillä pihdeillä, ettet saa tälliä) Ja älä nojaile autoon..=)
                Viimeksi muokannut satanen; 3.11.2015, 03:20. Perustelu: Lisäys.

                Comment


                • #9
                  Tarkista myös minkäväriset tulpat ovat, niistä näkee vähän jos joku sylinteri polttaa huonosti ja siltähän tuo äänen perusteella kuulostaa.
                  Tuo tulpanjohtojen yksitellen irroittelu toimii toki kans mitä tuossa yllä ehdotettu.

                  Aika jännä jos alunperin mutkan jälkeen on tuntunut tuota puutumista. Viittaisi ehkä jollaintapaa polttoainetankin sisäisiin ongelmiin, eli moottori ei saisi bensiiniä kunnolla.
                  Yleensä kylläkin jos vetää kovasti laihalle kuormitettaessa, alkaa moottori yskiä imusarjan suuntaan.
                  Viimeksi muokannut Tonsku79; 5.11.2015, 11:57.

                  Comment


                    #10
                    Rötäileekö yhtä pahasti kylmänä?
                    Sammuuko, jos avaa öljyntäyttökorkin nopeasti?
                    Imuvuotoja katteltu, mutta suihkuta starttipilottia/vastaavaa vielä imusarjan välistä suutinputkien kohdalta ja kaasuläppäkotelon alta vitossuuttimen paikkeille, josko vaikuttaisi käyntiin. (Ellet ole jo testaillut).
                    Videon perusteella ei tuntuis missään vaiheessa käyvän 5:llä pytyllä. Onko tuo keskimmäisen suutinputken vapina ihan normaalia, vaikka nyt käykin huonosti. Ettei liittyisi siihen?

                    Osa 23 on se banjopultti, jossa on sihti:
                    http://www.partsbase.org/audi/audi-8...tor-fuel-pipe/
                    Viimeksi muokannut JonasK; 5.11.2015, 14:10. Perustelu: banjopulttilisäys

                    Comment


                    • #11
                      Kylmänä käy vähän paremmin.
                      Öljykorkin ollessa auki käynti huononee paljon, mutta ei ihan sammu.

                      Suutinputkien kannakkeesta on keskimmäisen putken klipsi rikki, siksi heiluu.

                      Huomasin että tankilta pumpulle tulevassa letkussa on puolivälissä mutka, joka nopeasti vilkaistuna näytti siltä, että olisi painunut vähän kasaan. Sehän saattaisi selittää mutkissa puutumisen, koska pumppu ja suodatin pääsee liikkumaan vähän.

                      Täytyy tutkia noita tulppiakin vielä.

                      Comment


                      • #12
                        Eikö 90:ssä ole pumppu tankissa?

                        Comment


                        • #13
                          Tässä se on ainakin alla.
                          Viimeksi muokannut okkim; 12.11.2015, 08:40. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                          Comment


                          • #14
                            Mitenkäs muilla on ollut? 100 on tankissa ja monessa muussa.

                            Comment


                            • #15
                              Taitaa melkein kaikissa pikkukorisissa olla alla.
                              Viimeksi muokannut okkim; 12.11.2015, 08:40. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                              Comment


                                #16
                                Coupessa oli tankissa.

                                Comment


                                • #17
                                  90 on tosiaan siellä takarenkaan (vasen?) edessä alla. Itsekin vaihtanut aikoinaan. Jos on originaali pumppu ja se pitää hirveää ääntä, niin kannattaa miettiä senkin vaihtoa. Bosch oli todella hiljainen vanhaan verrattuna.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Heh, oma audi 200 alkoi toissapäivänä tehdä samaa. Ollu hyvin kosteaa joten epäilin kostuneita sytkävehkeitä mutta kuivilta näyttivät. Ongelma esiintyi etenkin kylmällä / ei vielä normilämpöisellä moottorilla. Kuumana toimi paremmin.
                                    Eli, nypytti ja pätki kuormitettaessa.
                                    irroitin sitte yhtä tulpanhattua ja hiiltyneet sisälmykset jäi tulppaan. siellä se vika lymyili.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mulla oli tyhjäkäynti hyvä, mutta tehoja puuttui kierroksilla. Vaiva oli kaksi hammasta pielessä oleva jakohihna. Se uusittiin, niin alkoi eri laulu pellin alla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Uusilla tulpanjohdoillahan se korjaantui. Kiitos vinkeistä!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Noniin, hyvä kun korjaantui! :)

                                          Mainitsit kuitenkin ekassa viestissäsi jo että tulpanjohdot oli vaihdettu?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Tonsku79 Näytä viesti
                                            Noniin, hyvä kun korjaantui! :)

                                            Mainitsit kuitenkin ekassa viestissäsi jo että tulpanjohdot oli vaihdettu?
                                            Johdot oli ajamattomat, mutta ne oli ollut vuoden toisessa projektiautossa kiinni. Vastukset oli kyllä mitä pitääkin ja muutenkin näytti hyväkuntoisilta, mutta jotain niissä kuitenkin oli.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Minkä merkkiset johdot ja paljon maksoi?

                                              Comment


                                              • #24
                                                BERU. 95€ Audi 100 onlinesta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hmm mikähän ongelma niisä sitten on ollut, jos kerran vastusmittauksella eivät poikkikaan olleet.. kenties eristevika jolloin kipinä karannut johonkin runkoon?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    En viitsi tehdä uutta threadia niin pistetään tänne

                                                    Eli autossa todella ärsyttävä vika. Kylmänä kun käynnistää niin käynti on todella huonoa parin minuutin ajan jonka jälkeen kuin taikaiskusta alkaa toimia normaalisti. Ettei auto mene sammumaan risteykseen niin aamuisin pidän autoa pari minuuttia parkkipaikalla käynnissä painaen vähän kaasua kunnes käynti tasaantuu.

                                                    Kun auto on vähänkin lämminnyt niin moottori toimii täysin normaalisti ja pitää tyhjäkäynnin tasaisena. Moottori tosiaan tuntuu tuon jälkeen vetävän tosi hyvin ja käyvän tasaisesti.

                                                    Tuli mieleen miten pitkään menee, että ECU alkaa lukemaan lambdaa ja mikä tuon ajan määrittelee? Lambdassahan on lämmitysvastus niin eikö sen luulisi lämpeävän hyvin nopeasti. Mietin jos kylmänä käynnistettäessä ei ole lambda käytössä ja jossakin on vikaa niin ei toimi hyvin. Sitten kun lambda tulee mukaan niin se saa kompensoitua tuon ongelman. Onko tässä ajatuksessa mitään järkeä?

                                                    Auto tuli pari päivää sitten katsastettua ja ajoin konttorille parin kilometrin matkan kun en kerennyt kunnolla lämmittämään kattia ja meni heittämällä läpi päästöistä (ja muutenkin).

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vaihda tulpat...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Lämpöanturi(2-napainen, ylävesiletkun juuresta).

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tulpat vaihdettu ~10tkm sitten, lämpöanturi pari vuotta sitten.

                                                          Lämpöanturin oireilta kyllä voisi vaikuttaa mutta miten huonot tulpat aiheuttaisi tuollaisen ongelman?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Huono tulppa lähtee mukaan lämmetessään.. On noita ollut jo uutenakin valmiiksi rikki.=)

                                                            Lämpöanturivika pudottaa tyhjäkäynnin laakista kokonaan pois.. Harvemmin "korjaantuu" koneen lämmetessä..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X