Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A5 Coupe/Sportback ostamassa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A5 Coupe/Sportback ostamassa.

    No niin... Varmaan loppuun kaluttu aihe ja haulla olis löytynyt pirusti kaikennäköistä, mutta kysympä kuitenkin.
    Ollaan siis hankkimassa perheeseen otsikon mukaista kulkinetta (Edit: 2.0 TFSI quattro S-tronic -10) vaihtoautona. Merkkiliikkeessä, noin satkun menty peli ja vaihdellaan nykyinen dieselvolvo pois, kun dieselin tarvetta ei kilsojen perusteella enää ole, asutaan keskustassa ja vaimo ajaa sen minkä ajaa, minä en juurikaan.

    Pitääkin siis kysellä, minkälainen on kestävyydeltään tuo yhdistelmä 2,0tfsi+S-tronic? Kaikennäköistä juttua, kun saa netistä lukea eri moottori/vaihteisto-onglemista, mutta mitä uskoa? Sen verran olen taustatyötä tenhyt, että edelliselle omistajalle soitin, vaihtoi samalla tekniikalla olevaan farkkuun farmaritarpeen vuoksi, ensimmäisellä omistajalla auto oli hetken liisarina ja tämä edellinen omistaja oli vuosi sitten autoa ostaessaan puhelinhaastatellut tämän ensimmäisen. Autoon ei kuulemma ole tehty mitään, muuta, kuin perushuollot merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaan. Liekö sitten hyvä vaiko huono asia, eli kaikki tyyppiviat tulevat korjattavaksi sitten, kun mittarilukema lähenee 150tkm, vai onko edessä samanlaisia huolettomia kilometrejä, kuin tähänkin saakka?

    Itselläni kokemukset Audista rajoittuvat kahteen A-nelkkuun molemmat 1,9TDI manuaaleja, silloin, kun olin vielä reissuhommissa. Sitten on ollut pääosin Volvoja (D5, 2,4D & 2xDrivE) ja yksi Bemmi kahen litran dieselillä. Bemmistä tuskin marmorin huoltolasku enää voi nousta, mutta lähinnä kysymys kuuluukin, miten tuo 2,0tfsi ja S-tronic kestävät käytössä? Kilsoja tulee varmaan luokkaa 10-20t vuoteen ja tuo autonvaihto on suunnitelmissa ainoastaan syystä A5 Sportback, johon olen yhden koeajon jälkeen ihastunut niin, että jos auto vaihdetaan, niin se vaihdetaan ainoastaan tuollaiseen, muussa tapauksessa ei vaihdeta lainkaan.
    Viimeksi muokannut Killeri; 21.1.2022, 18:24. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

    #2
    Yhden S-tronikin kokemuksella en eläissäni osta yhtään arvokkaampaa automaattia jos lootalle ei tule takuuta. Eli koeaja kunnolla, kokeile erilaisia pysähdyksiä että miten vaihtaa ykköselle. Peruuta ylämäkeen että miten menee. Sitten etsit toisen samanlaisen ja käyt koeajaa sen.

    Comment


    • #3
      Tietysti öljynkulutus ja maalin hilseily ongelmiin kannattaa perehtyä ennen ostopäätöstä. Foorumilta löytyy runsaati juttua niistä.

      Comment


        #4
        Kun foorumikeskusteluja alkaa lukemaan, niin mitään ei uskalla ostaa. Foorumeilla yleensä käsitellään niitä ongelmatapauksia, aika harvoin kukaan kehuu kuinka vehkeet toimii hyvin. Yhden S-tronicin kokemuksella voisin sanoa, ettei niin mitään vikaa. Toisaalta kilometrejä on takana vasta reilu 60tkm.

        Comment


        • #5
          Totta tuokin, foorumeilta tosin löytää tietoa justiinsa vioista. Kukaanhan ei kirjoittele mitään jos kaikki toimii, noin yleensä. Autohan on hieno ajettava ja voimalinja on mukava. 150 tkm saattaa toki hieman painaa, tai sitten ei. Tosin oma on ajettu vasta 32 tkm, joten empiiristä tutkimustietoa ei ole, kaveripiirissä on pari.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Zikke Näytä viesti
            Tietysti öljynkulutus ja maalin hilseily ongelmiin kannattaa perehtyä ennen ostopäätöstä. Foorumilta löytyy runsaati juttua niistä.
            Tuo maalinhilseily ei koske A5:sta ja öljyn kulutuskin on yksilöllistä, toiset kuluttaa paljon ja toiset vähemmän...
            Stronicista ei pahaa sanottavaa, koeajo ja vikakooden tsekkailua ennen/jälkeen ja malttia !

            Comment


              #7
              Jos 150tkm jännittää niin suosittelen kaikille ostaa uusi auto. Itse olen tykännyt 2.0tfsi+S-tronic yhdistelmästä tuossa A4:ssa. Lootalle on tehty sopeutus ja öljyt vaihdettu ja toimii hienosti. 155tkm mittarissa. Öljyä vie mutta niin vie universumin kaikki muutkin moottorit. Voimaahan sais olla enemmän. Vääntöä.

              Comment


              • #8
                Joo. Alkuillasta ajelin Volvon Kouvostoliittoon ja Audilla takasin.
                Tosissaan foorumikirjottelua pitää hieman osata suodattaa... Hienohan tuo on ajella ja meikäläisen tarpeisiin tuo 211hv välttää kyllä. Edellinen omistaja tosissaan sanoi, että toiminut hänellä moitteetta ja vaihtoi A4 farkkuun samalla tekniikalla ainoastaan farmaritarpeen vuoksi. Merkkiliikkeessä kaupat, eli pieni turva, jos jotain ilmenee.

                Edellisen omistajan mukaan syö öljyä jonkin verran, mutta on oppinut elämään sen kanssa. Longlifevälin meinasin jättää pois ja vaihdella öljyt 15tkm välein. 7 lovinen S-tronic ei 6-vaihteisesta poiketen huolto-ohjelman mukaan pikavilkaisulla näyttänyt tarvitsevan öljynvaihtoja, mutta tähän oli kuudenkympin huollossa vaihdettu. Meinasin vaihdella jatkossakin. Pieni kustannushan tuo on huoltaa kunnolla, jos sillä välttää jossain vaiheessa isomman remontin.
                Viimeksi muokannut aahoo76; 31.10.2014, 23:39.

                Comment


                  #9
                  No, keskiviikkona tuli rouva Q lootaremontista niin kyllä se vähän harmittaa kun osuu kohdalleen. Kyllä seiskapykäläiseen vaihdellaan myös öljyt ja kantsii todella vaihtaa koska vanhat öljyt voi olla osa syy mekatroniikan jumimiseen.

                  Comment


                    #10
                    60tkm välein on laatikon öljynvaihto. Ja hyvä laatikko se on, vähävikaisin kaikista tomaateista, eikä 150tkm ole mitään

                    Comment


                      #11
                      S-tronikin kanssa kannattaa muistaa se, että se on automatisoitu rataslaatikko. Turhanpäiväinen ryömitys kannattaa siis jättää pois ;)

                      Comment


                        #12
                        Normaalia käyttöä kestää kytkimet ilman ongelmia. Saa ryömitellä kyllä ihan rauhassa, ei sitä niin paljoa saa normaalissa käytössä ryömitettyä että itseensä ottaisi.

                        Comment


                        • #13
                          Tuo hieman dieselmäinen tyhjäkäynti kylmänä lienee ominaisuus 2,0TFSI:lle,mikäli olen lukemani oikein ymmärtänyt? Liikkeestä, kun otettiin hallista ulos, myyjä oli käynyt jo lenkin ja ottanut tankin täyteen, ei tuota havainnut, mutta aamulla, kun pistin kylmänä käyntiin, niin hieman raksutti... Yllätys, että oli puutelistalla lohkolämppärin johto, eikä motonet ollut tänään auki, niin joutuu lähtemään huomisaamunakin kylmällä koneella.

                          Comment


                          • #14
                            Ei tuo oma kiesi ainakaan raksuta mitenkään erityisesti kylmänä eikä lämpimanä, aika hiljasena pitäs käydä...
                            Eikös nuo edellisen sukupolven 2.0 TFSI:it raksuttele vähän ronskimmin siis esim. BGB ?

                            Comment


                            • #15
                              Niinhän ne varmasti raksuttaa, ainakin oma 2.0tfsi bwe pitää _pientä_ raksutusta..
                              Jotkut vaan tuntuu pistävän sen venyneen ajotusketjun hakkaamisenkin raksutuksen piikkiin :D Tietysti vähän aikaa kun ajelee niin varmasti loppuu "raksutus" :D

                              Comment


                              • #16
                                Joo, eipä mitään. Merkkiliikkeen virhevastuuta vielä tähteinä ihan reilusti, eli pitää huollossa kuunteluttaa ja tutkituttaa perusteellisesti, niin saa maholliset korjaukset myyjäliikkeen piikkiin.

                                Comment


                                • #17
                                  Yhden c-mersun kokeilun jälkeen tekisi mieli palata audin omistajaksi ja ehdottomasti eniten kiinnostaisi alkupään a5:t -07-10 väliltä. Kone ehdottomasti diiselinä ja vetotapana quattro. En nopeasti löytäny juttua, onko noissa samaa maalinhalkeiluvikaa kun b8:ssa ja tuleeko audi näissä tapauksissa vastaan, vai meneekö maalaukset omasta pussista? Ilmeisesti molemmat koneet, 2.0, 170hp ja 3.0,240hp ovat kestäviä, eikä noissa mitään tfsi -koneista tuttuja öljynsyöntiongelmia tai muutakaan taida olla? Onko a5:n ostamisessa mitään mihin pitäisi kiinnittää erityisesti huomiota, yleisiä vikoja yms.?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hei,
                                    Merkinvaihtaja ilmoittautuu tai ainakin harkitsee sitä.

                                    Olisko antaa vinkkejä tuommoisen A5 2.7TDI multitronic Audin hankintaan? Paljon huollot maksaa ja kuinka usein niitä tehdään? Onko tuossa moottorissa ja vaihdelaatikossa sudenkuoppia ja jos on niin mistä tietää jos joku tyyppivika alkaa lähestyä? Multitronic ainakin aikoinaan oli ongelmallinen mutta joko tuon ikäiseen luottaisitte?

                                    Toivottavasti meni oikealle osastolle tämä kyselyni palstalla.
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 21.1.2022, 18:09. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Käyttömukavuutta ja jälleenmyyntiä parantaa varmasti jos suuntaat katseesi 3.0tdi kardaanilla varustettuun versioon. Eikä tarvi miettiä multitronicin kestävyyttä. (joka kyllä 2.0tdi:n perässä käytössä oli rehellisesti sanottuna hyvä).

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voin kertoa kokemuksesta A4:n kanssa, että tuo 2.7 TDI multitronic on aivan järkyttävä. Nelikkona ostaisin ehdottomasti, mutta etuveto jää kauppaan. Mukavuus kärsii todella, kun on vääntävä iso diesel keulalla ja vetää vain edestä. En suosittele.

                                        EDIT: multitronic on hyvä, jos sitä pidetään hyvin. Jos pitää huonosti, niin sittenhän se ei kestä. Omassa 4f:ssä ei ollut laatikossa ikinä mitään vikaa, kun huollatin sen aina ajoissa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kaverin isällä on B8 kopassa 2.7tdi Multritronicilla, joka haettiin Saksasta vuosi sitten. Ajelin sillä takastullessa yhteensä sen n. 1000km, ja väittäisin laiskaksi. Kaupungissa multi on todella mukava, mutta itse en tykkää maantiellä sen kuminauhamaisuudesta, joka osaltaan korostaa sitä, että auto tuntuu laiskalta. Vetävien pyörien puute on tietysti ISO miinus, ja oma valinta olisi ehdottomasti joko 2.0tdi tai 3.0tdi quattrona.

                                          2.7tdi ei moottorina ole sen kummempi kuin 3.0tdi:kään, lähes identtinen kaikilta osin. Imusarjan läpät, DPF ja EGR mahdollisia vikakohteita.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mä en kyllä allekirjoita tuota mukavuuden kärsimistä, vaikka etuveto. Talvella lähtee valoista siinä kuin edessä ajava, ellei paremmin kun luistonesto on aika pirun hyvä. Normaalissa ajossa ja n.9kk vuodesta on ihan se ja sama normaalille kuskille, onko vetäviä fillareita 2 vai neljä, nimellisesti. Ja loput 3kk saa niistäkin ison osan ajella ihan normaalisti. Vai montako nelivetopäivää oli tänä talvena Helsingissä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itseä häiritsi todella se repivä käyttäytyminen ja vetelevä meininki. Toki vetely saattaa korjaantua renkailla. Lisäksi valoista lähteminen ärsytti, kun oli omalle jalalle aivan liian nykivää meininkiä. Itsellä vaikutti mukavuuteen paljon. Subjektiivisesti paketti ei mielestäni vain ole hyvä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos etuvedon haluaa niin manuaalille ääni. Muuten olen aina suositellut quattrona ostamista jos automaatin haluaa. Moottori itsessään on kestävä. Ja jos haluaa sen etuveto automaatin niin kannattaa etsiä auto mihin se on jo rempattu tai saat jonkun takuun sille autolle joka kattaa voimansiirron :) kaverilla oli 2.7tdi multitronic ei ollut ongelmia, koska aski oli kokonaan uusittu 90tkm kohdalla. Ajeli sille 70tkm ja ylimääräisena osana meni vain kampiakselin hihnapyörä. Siit petti värinän vaimennin vulganoinneistaan ja remppa maksoi hieman alle 700€

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                  Mä en kyllä allekirjoita tuota mukavuuden kärsimistä, vaikka etuveto. Talvella lähtee valoista siinä kuin edessä ajava, ellei paremmin kun luistonesto on aika pirun hyvä. Normaalissa ajossa ja n.9kk vuodesta on ihan se ja sama normaalille kuskille, onko vetäviä fillareita 2 vai neljä, nimellisesti. Ja loput 3kk saa niistäkin ison osan ajella ihan normaalisti. Vai montako nelivetopäivää oli tänä talvena Helsingissä?
                                                  Nelivetopäivä on joka päivä. Ei siitä pelkästään liukkaalla hyötyä ole. Kelillä kun kelillä neliveto tuo mukavuutta. Kyllä sen huomaa kun vajaavetoista c5 ajelee välillä tai 3b passattia nelivetosena että on se vaan niin paljon rauhallisempi ajaa quattrona/4motionina.. Itsekkin sitä mieltä tähän asiaan että quattrona vaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Reilu 310 tkm multitronicilla ja tykkään siitä edelleen. Tosin en kyllä moiti tuota A3:n S-troniciakaan.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      B8 korissa ei ole juurikaan ongelmia multiksen kanssa vs vanha multis. Ja mitä tuossa tulee ajeltua lähes päivittäin koeajoja b8 multiksilla niin en vaan keksi, miksi se olisi niin rauhaton kuin täältä saa kuvan. Toki jokaisen persdyno on erilainen.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Minulla on 1. sukupolven multitronic ja noin 80tkm kohdalla tehdyn kytkinpäivityksen jälkeen ei mekaniikkaongelmia ole ollut. Ohjainlaite on toki vaihdettu, mutta se nyt kuluva osa ja sen vaihto tai korjaaminen on todennkäköisesti kaikilla jossain vaiheessa edessä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mistä vuosi-/korimallista lähtien multin ongelmat on korjattu?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kytkinongelmia on ollut vai 5-levyisissä ja se poistui muistaakseni 2004.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X