Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi käy vähän aikaa hyvin ja sammuu (vika löytyi)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi käy vähän aikaa hyvin ja sammuu (vika löytyi)

    Eli potilas A8 D3, 4.2l bensa.

    Yhtäkkiä moottoritiellä sammui ja siitä asti oireet että 30sek käy kunnes ikäänkuin bensa loppuisi/tukehtuu. Pystyi esim. ajamaan perille asti kun käytti aina virrat pois.

    Aluksi epäilin ajonestoa, mutta mitään vikakoodeja ei sieltä tule. Muutenkin moottorin ainoat vikakoodit on moottorin tukityynyistä, ollut jo pidempään. Immo eikä se start/auth näytä mitään vikoja, kokeiltu myös eri avaimilla.

    Kellotettu muutaman kerran, tyhjäkäynnillä käy 32sek, kierroksilla 27sek. Käynti on täysin puhdasta ja kuten sanottua pystyy sen ajan vaikka ajamaan.

    Testailujen ohessa huomattu että akku tyhjeni, laitettu se nyt irrallaan lataukseen ja ajattelin koodata akun vaihdon.

    Mikä turvajuttu tmv. voisi aiheuttaa tämmöistä? Kaikki arvailut tervetulleita.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut aakman; 4.8.2015, 20:57. Perustelu: otsikkoa tarkennettu

  • #2
    Polttoaineen puutos?

    Comment


      #3
      Bensaa ajettu myös sieltä linjasta konehuoneen puolelta, tulee reippaalla paineella sen kymmenisen sekuntia kunnes joku automatiikka katkaisee, toivottavasti tarkoituksella? :)

      Comment


        #4
        Olikos tämä Viron tuliaisia, joku jälkiasenteinen ajonesto?

        Comment


          #5
          Kyllä, kerkes olla Virossa muutaman kuukauden. Tämä vois olla hyvä liidi, nimittäin siellä on yks vikakoodi olikohan central electrics osiossa alarm horn kohdassa. Tutustunpa tähän vähän...

          Comment


            #6
            Oireet kyllä voisi hyvinkin viitata jälkiasennettuun ajonestoon, esim. tällaiseen.

            Täällä taas kokemusta yhdenlaisesta jälkiasenteisesta hälystä. Huomaa, että nuo ei sitten välttämättä koodeja edes jätä.

            Comment


              #7
              Tutkittu vähän lisää, akku siis ainakin oli lopussa ja yön latauksessa sekä irti, nyt vaikuttaisi pelaavan, mutta ehkä parempi vielä hakea varulta uus.

              Laitoin akun paikoilleen ja virtoja avaimesta niin hälytys alkoi soimaan, soi satunnaisesti. Ääni tulee siitä tuulilasin alta vänkärin puolelta alarm horn (H12). Irroitin hornin liittimestä ja luonnollisesti ääni lakkasi, mutta edelleenkin samat oireet. Käy hienosti 30sek kunnes ilmeisesti bensan syöttö katkeaa.

              Googlaillut kovasti ja tutkinut VCDS:ää, ei siis aiheeseen liittyviä vikakoodeja, ja haluaisin nähdä että mikä anturi sille nyt kertoo että jotain hämärää menossa. Immon ja start/auth measuring blockeista näkee paljon, mutta onko tähän hyvää vinkkiä mitä lähteä tarkemmin etsimään?

              Tai "kyläsepän vinkkejä" miten tuon hälyn saisi kokonaan ohitettua testailujen ajaksi?

              Comment


                #8
                Koskapa VCDS väittää hälyttimen summeria vialliseksi, luulen että se ainakin pitää vaihtaa. Ei ehkä auta tähän vikaan mutta se siis on ainakin tullut uutena. Osanro 8L0951605A

                Mm. täällä on juttuja ja kuvia: http://www.audiworld.com/forums/a8-s...siren-2879701/

                Kysymys elektroniikan harrastajille: Ennenkuin saan sen tilattua ja kotiin, pystynkö jollain kytkennällä huijaamaan autoa luulemaan että sen perässä on toimiva hälytin? Tuohonhan tulee 3 johtoa. Oikosulkemalla jotain, tai syöttämällä johonkin jännitettä?

                Comment


                  #9
                  Auto ei tarvitse tuota toimiakseen, minulla se on ollut irti jo pitkään.

                  Comment


                    #10
                    Kiitos Jani tuosta vahvistuksesta, ehkä se ei siis olekaan mikään häly/immo vika.

                    Googlailin tuon 30 sek käymisen perusteella, ja olisiko tässä mitään järkeä että toinen pumppu pumppaa apuna 30sek mutta sitten sammuu ja jää vain se viallinen?

                    http://www.audiworld.com/forums/a8-s...oblem-2807237/

                    Kuten sanoin jo aiemmin, tässä joku turvamekanismi ei anna startara kauemmin ku ~10sek ja sen ajan bensaa linjaan tulee, mutta ehkä noita pumppuja voisi ajaa jollain output testillä tmv. ?

                    Comment


                      #11
                      Vähän pohdittuani helppo tapa tutkia johtuuko sammuminen bensan puutteesta on, että lisään konehuoneeseen bensan tuloletkuun pätkän läpinäkyvää putkea tai virittelen siihen Y-liitoksella toisen juoksutuksen vaikka jerrykannuun.

                      "olihan tässä palovakuutus ettei tarvi uretaanilla ampua venttiilikoppaan?"

                      Tarina jatkuu.

                      Comment


                        #12
                        Päätin edetä edellisen viestini analyysien perusteella. Laitoin kirkkaan letkunpätkän ja auto käyntiin, tavoitteeni oli nähdä omin silmin että bensan tulo loppuu mutta näin ei käynyt.

                        Linjassa oli bensaa ja painetta kokoajan, silti sama juttu että 30sek päästä moottori sammui. Aloin kuitenkin tutkimaan pumppuja tarkemmin, VCDS:n enginen output testeissä se ajoi kakkospumppua oikein, ykköstä ei pystynyt siitä testaamaan ollenkaan.

                        Pumput on aika kätevästi esillä takakontin kautta ja testailin niitä kuunnellen, kokeillen ja mm. syötin liittimiin virtaa suoraan akulta, kumpikin toimii! Vasta tässä vaiheessa tajusin tutkia pumppujen sulakkeet, tämä työ jäi kesken edellisenä päivänä rasioiden tekstien ollessa saksaksi :(

                        Ja niinhän sen pääpumpun (oikeanpuoleinen) 20A sulake oli kärähtänyt. Ja tuo vasemmanpuoleinen pumppu pysähtyy ~30sek päästä startista ja sitä käytetään ilmeisesti kovassa kuormituksessa (sekä ehkä satulanmuotoisen säiliön sisäiseen bensansiirtoon?).

                        Eniten ihmetyttää että VCDS ei anna mykästä pumpusta vikakoodia, eikä herjaa missään esim. bensan paineesta tai muusta.

                        Mutta ei kai tämä kolme päivää hukkaan mennyt, paljon taas opittiin mm. tavaamalla SSP282:sta, lisäksi VCDS:n eri modulit, arvot ja testit tuli tutummaksi.

                        Ja ostoslistalle uus akku sekä hälyttimen sireeni :(
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          herjaa missään esim. bensan paineesta
                          Ei ole anturia joten miten voisikaan.

                          Edit. Syytä vaihtaa myös se pumppu, ei sulakkeet yleensä huvikseen kärähdä

                          Comment


                          • #14
                            Parissa autossa on ollut polttoainekorkki rikki niin ei ole saanut ilmaa tankkiin ja sen takia on sitten sulake palanut. Nykyisessä t5 volkkarissakin oli korkki rikki.

                            Comment


                            • #15
                              Tänään iski sama vika, pumpun sulake on ehjä. Eli luultavasti pumppu rikki. Vaihdoitko ikinä tuota pumppua? Mistähän moinen kannattaa tilata ja millä varaosanumerolla?

                              Käykö esim. tämä? https://m.ebay.co.uk/itm/NEW-quality...796?nav=SEARCH
                              Viimeksi muokannut PH79; 19.12.2017, 05:13. Perustelu: ebay linkki

                              Comment


                              • #16
                                A8 D3 bensapumppumysteeri

                                Kaikki alkoi kun vaihdoin sumuvaloihin xenoneja kirkkaammat kiina-ledit. Auto lähti käyntiin ja sammui 30 sekunnin päästä, arvelin bensapumpun hajonneen. Auto jäi pihaan seisomaan, otin varuiksi akunkengän irti pariksi päiväksi. Vaihdoin samalla ledit takaisin tavallisiksi polttimoiksi.
                                Nyt olen viikon verran käynnistellyt ja ajellut pieniä lenkkejä, auto tuntuu pelaavan normaalisti. Onkohan tuo bensapumppu nyt entinen vai saiko se jonkun virtapiikin noista ledivirityksistä? Tilasin varalta unkarista pumpun sähköosan, mutta en viitsisi ruveta vaihtohommiin jos tuo vanhakin toimii.

                                Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta?

                                Comment


                                  #17
                                  Tismalleen sama vika jota hartaasti selvittelin pari vuotta sitten. Eli siellä on kaksi pumppua, "satulatankin" molemmilla puolilla. Toinen (muistaakseni oikea) on primääripumppu joka käy aina ja toinen sekundääri joka käy kovissa kuormitustilanteissa sekä käynnistyksen jälkeen ~30sek.

                                  Primääripumppu jos hajoaa niin käy juuri noin että sillä pysty ajamaan sen aikaa kuin sekundääri kävi.

                                  Audilta löytyy osanumero vain sille pumpulle sekä kotelolle ja on kallis. Mutta siihen löytyy myös se itse pumppu erillisenä tarvikkeena, jostain ebay/Puola sen lopulta löysin.

                                  Liitteessä BFM/BFL koneiseen bensansyötön manuaalia.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pumppuhan se oli entinen, vaihdon jälkeen käy paljon tasaisemmin ja kadonneet bensanpaineet on takaisin. Tuntuu olevan vetoja paremmin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Pumppu taisi porsia minullakin kun tänäaamuna yritin lähteä Hesaan työkeikalle. Käy sen 30 sek ja sitten sammuu. Ei vikakoodeja, eikä ollut aikaa alkaa sen enempää tutkimaan. Tilasin pumpun Sparetolta niin pääseen ens viikonloppuna vaihtamaan. Harmi vaan että tankki on piripintaan täysi, pitää ajaa 044:lla tyhjemmäksi ennen remonttia. Johan se oli aikakin vaihtaa, kun on reilu 300000Km ajetu.

                                      Comment


                                        #20
                                        Uusi pumppu vaihdettu ja taas pelittää. Olipa vaan vasemman puoleinen tasoanturin piuha jäänyt asentajalta kytkemättä niin piti vielä luukku avata ja kytkeä kiinni niin alkoi näyttämään että tankissa on bensaa :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Jaahas, taisi porsia puoli vuotta sitten uusittu pumppu. Onko kellään antaa linkkiä mistä kannattaa tilata uusi?

                                          Tuota oikean puoleista pumppua ei taida saada output testillä pyöritettyä, antaa vain sen vasemman puolen pumpun siinä listalla.

                                          Tilasin VDOn pumpun täältä, saas nähdä kestääkö: https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-VDO-F...frcectupt=true
                                          Viimeksi muokannut juutasqsa; 21.11.2018, 20:16. Perustelu: Pumpun linkin lisäys

                                          Comment


                                            #22
                                            Pumppuhan siellä oli jumissa. Ja Sparetolla kun on 6kk takuu, niin se oli mennyt umpeen :( Akkulaturin kun laitoin pumppun kiinni irrallisena ja pikkasen napautti pienellä (ruuvi)meisselillä niin lähti pyörimään. No kai sillekin joskus joain käyttöä keksii, nyt laitoin Unkarista tilatun VDO pumpun kiinni ja toimii!

                                            Unkarin pojat lähetti muuten 2 kpl pumppuja, hieman erilaiset letkujen lähdön paikat mutta muuten samanlainen kun orkkis. Se jäi nyt hyllyyn, josko joku sitä joskus tarviaa ja tästä ketjusta tämän viestin löytää niin myyn kyllä pois.

                                            Comment


                                              #23
                                              Minulla nyt tuo Hautaniemen vanha kasi (viesti 15^) ja eilen teki tämän tempun. Vaihdoin tukivarret eteen ja sen jälkeen alkoi sammuilu. Vikakoodia laihalla käynnistä. Kovasti tuntuu samalta vialta, joten joutunee pumpun etsintään.

                                              Comment


                                                #24
                                                Sparetolta sai orkkispumppuhärpäkkeen logot viilattuna alle puoleen hintaan vrt merkkari. Eilen sain paikalleen. Aika käärmeenpesä ja kun pitää se vasenkin puoli avata kun oikeaa vaihtaa. No ei pahimmasta päästä hommana muuten. Mitä nyt vähän paleli. No siinä sitten illalla autoa käyntiin ja nyt ei sano mitään. Leuka rintaan ja nukkumaan.

                                                Aamulla tuli mieleen, että autohan on antanut satunnaisesti jarruvalokytkimestä vikakoodia. Ja sehän muistaakseni estää starttia pyörähtelemästä. Mokoma kapine löytyi valmiina hyllystä ja se sitten tänään paikalleen. Ei vieläkään inahdustakaan. Tässä vaiheessa tuumasin lukea koodit ja sieltä huomasin että ecu on pois pelistä.

                                                Tässä vaiheessa välähti. Otin webaston sulakkeen irti kun kiesi jäi odottelemaan osia edellisen viestin jälkeen. Se ei viime syksynä enää herännyt ja luin jostain että tällöin kannattaa ottaa sulake irti. Vie virtaa muuten ja vähän tämän suuntaista ongelmaa ollutkin. Internet ja auton oma lista kertoi että aux. heaterin sulake löytyy kojelaudan oikeasta päästä paikasta 42. No en tiedä mitä sieltä minulla löytyy, mutta kun laitoin sulakkeen takaisin niin ecu palasi linjoille ja kasi hörähti nätisti käyntiin.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X