Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vedetöntä paineilmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vedetöntä paineilmaa

    Jäi audin maalaus kesken, (4v sitten) kun vettä tuli maalipintaan. Hiottu taas mataksi. Kompura gern 200l säiliöllä ja suodattimia (halpis) 3kpl. Millä sais vedet pois?

    Jäädyttää ilma ja hileet suodattaa pois vai pari kappaletta kuorma-auton ilmajärjästelmän suodattimet väliin vai joku muu patentti?

    #2
    Kompuran tyhjennys ennen maalausta ja kunnollinen vedenerotin, niin pitäis toimia. Itse maalannut ilman vedenerotintakin onnistuneesti. Erottimessa kannattaa ottaa huomioon sen virtaus kapasiteetti, jos liian pieni, niin ei ehdi ottaa vettä ilmasta.

    Comment


    • #3
      Laitoin vanhan vesipatterin rasvamontun rautakannen alle, jolla saa ilman jäähdytettyä ja sen jälkeen toinen vedeneroitin. Käytännössä vesi jää sinne vesipatteriin.

      Ongelmana oli erittäin pieni kompura, joka huusi punaisena maalatessa ja vesi tuli höyrynä ensimmäisestä vedenerottimesta läpi. Hankkimani toinen vedenerotin on ensimmäistä selkeästi laadukkaampi, mutta se merkityksellisin homma oli saada ilma viilennettyä ennen vedenerotinta. Todella merkittävä muutos parempaan oli tämä patentti. Aiemmin tuli vettä roiskumalla ruiskusta läpi ja patentin jälkeen ei ole ollut minkäänlaista vesiongelmaa. Ensin on siis kompuran vedenerotin. Sitten viisi metriä letkua ja vesipatteri vedenerottimen kanssa. Tämän jälkeen kuusi metriä letkua ja paineenalennin vasta ennen maaliruiskua.

      Tuollaista vesipatteripatenttia en missään nimessä suosittele, mutta sitä perusajatusta kyllä. Toki otin selvää etukäteen siitä, että paljonko sen patterin luvataan painetta kestävän ja huomioin asennuksessa sen, että se patteri saattaa lähteä hätäsesti lentoon.

      Comment


        #4
        Jäähdytä sitä ilmaa, itse jäähdyttäisin ennen säiliötä jo, jolloin säiliöön ei pääse vettä kertymään läheskään niin paljoa, jäähdyttimen jälkeen se vedenerotin.
        Itse laitoin jäähdytyskennon lohkon ja säiliön väliin, vielä ei ole suurta kokemusta toimivuudesta.

        Comment


        • #5
          Jos kenno välissä, kuin viileeks se pitäis saada? Olis tos vaahtosammutin josta vois tehä välipöntön tai voisha siihen laittaa niitä kosteutta kerääviä rakeita ja ajais ilman niitten läpi.

          Comment


          • #6
            Pistä putki pystyyn johon tulo n. 0.5m alhaalta ja lähtö ylhäältä. Pohjaan tyhjennysventtiili. Halutessaan voi vielä kietasta letkua ympärille johon kiertämään kylmä vesi. Tuon jälkeen vielä tehtaanlainen vedenerotin/suodatin.

            /Edit Tietysti jollain silikageelillä saisi vieläkin kuivempaa, mutta käyttökertojen välissä regenerointi voi olla melko työlästä.
            Viimeksi muokannut Apo11o; 25.5.2015, 13:29.

            Comment


            • #7
              Tuli tos visioituu, jos laittelis sen putken ja sinne välii patentois silikageeli pedin reikäpeltien välii, mistä laskee ilman läpi ja iso tulppa mistä saa uudet rakeet vaihdettua.

              Comment


              • #8
                Epäilen suuresti silikageelin kykyä poistaa kosteutta nopeasti virtaavasta paineilmasta. Paras TSI ratkaisu omasta mielestäni on ilmastoinnnin lauhditin tuulettimella ja sen jälkeen vedenerotin. Ilma täytyy saada jäähtymään ennen vedenerotinta, suoraan kompuran kyljessä se ei toimi ilman jäähdytystä.

                Kuorma-autoissakin on jäähdytystä ennen silikageeliin perustuvaa ilmankuivausta, sekä virtaavan ilman määrä on aika pientä. Mutta jos tommoista haluaa kokeilla, niin miksi ei suoraan hanki kuorma-auton kuivainasetelmaa?

                Comment


                • #9
                  Eli toisin sanoen nappaan v8:n lauhduttimen pulttaan sen kompuran lohkon puhaltimen kupeeseen tai sähköflektillä. Kytkentä lohkon ja säiliön väliin. Lauhduttimihan on useampia, ni vois vaikka laittaa toisen säiliöltä lähtevään ilmaan myös.

                  Rasvamonttuun vois laittaa vielä putkenpätkän missä tyhjennys alla ja siitä letku paineen säätimelle veden erottimelle ja pätkä kevyttä letkua ruiskulle.

                  Onko toi putken pätkä jo turha vai toimiiks toi koko visio ja olikos se, et letku Vedot ei mielellään pitkiä. Matkaa tulis kompuralta 20m autolle, jos ei kompuraa tallin oven eteen raahaa.

                  Comment


                  • #10
                    Ilmstoinnin kenno ja puhallin?

                    Comment


                    • #11
                      Juuri näin.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla olis ylimääräisenä tuommoinen lauhdutin. Jäähdytyskenno jossa toisella puolella on siivellinen moottori. Ei näy kuvassa, mutta jos kiinnostaa voin käydä nappaamassa paremman kuvan.
                        Tarkoitettu paineilma käyttöön. Privalla saa kiinni.

                        Kuva

                        edit: meni jo
                        Viimeksi muokannut makekake; 10.6.2015, 11:28.

                        Comment


                        • #13
                          Kun ei tuosta lauhduttimesta kaupoille päässyt, ni pitää tehä toine patentti.

                          Olis nyt parikin vaihtoehtoa, kompuran paineen alentimella pienempi paine ilmastointikennolle mikä kompuran omalla puhaltimella ja siitä rasvamonttuun putki pystyyn 10m letkua ja veden suodatin ja paineen alennin ja letkun pätkä ennen ruiskua.
                          Veden suodatin kuoma-autoissa olevalla siligakeeli patruunalla. Toisessa versiossa korvais ton ilmastointi kennon maalämpöpumpun lauhduttimille, missä kierrättäs lätäkön vettä.
                          Vai riittäiskö pelkä putken pätkä viileessä rasvamontussa ja toi kuivain patruuna?

                          Comment


                            #14
                            Minä käyttäisin kylmää vesijohtovettä jäähdyttäjänä. Jos sitä vaan on saatavilla.

                            Toimisikohan joku tällainen.

                            200l vesitynnyri pystyyn ja sinne johdetaan kylmää vettä hanasta. Tynnyriin laiteteaan kiepille paineilmaputkea niin paljon, kuin sinne menee. Käytetään mielellään ohutseinämäistä kupari tai alumiiniputkea, kun niillä on hyvä lämmönjohtavuus. Maalauksessa käytetty paineilma johdetaan tämän putken läpi. Ilma jäähtyy hienosti kiertäessään kylmän veden ympäröimässä jäähdytinputkessa. Pistetään vielä hanasta kylmän veden virtaus tynnyriin täysille, niin ei ehdi jäähdytysvesi lämpeämään maalauksen aikana.

                            Comment


                            • #15
                              Tossa lätäkössä on lähde vettä ja aika viileetä kesäisin, tosin lätäkkö aika kaukana 50-100m. Kaivo vettä juoksuttamalla voi saada kaivon vielä tyhjäksi. Joskus, jos tallin sattus tekee, ni sinne montun pohjalle ku virittäs putket, ni sais ilmaa hyvi jäähdyteltyä. Eikös ton lamelli lauhduttuminen pitäis myös olla suht tehokas.

                              Comment


                                #16
                                Jos tuollaisen kuorma-auton kuivaimen hommaat, niin ota huomioon että tuollainen kuivainpatruuna tyhjennetään aina max paineen saavutettua eli kun kompressori siirtyy "lepotilaan", se puhaltaa/päästää ilman patruunasta poistaakseen veden. Se vaatii ohjauspaineen yhteen porttiin.
                                Viimeksi muokannut Jabe; 3.2.2016, 18:12. Perustelu: poistin arvelut ja korjasin tiedoilla

                                Comment


                                • #17
                                  Mallikappale suodattimesta on jo mihin sorvuuttaa putken pätkä ja laippa perään, mihin meno/paluu pikaliittimet. Painenhan siinä on niin kauan, kun maalaukset on tehty ja sitten otetaan jotain huomioon, jos vettä vielä ruikkii.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X