Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B7 RS4 käyttöautona?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B7 RS4 käyttöautona?

    Nyt kun tulee muutto autoverottomaan maahan (Ruotsiin), niin alkaa ihan erilailla löytyä omasta hintaluokasta kiinnostavia pelejä. Katselin tietysti tuon nykyisen erittäin mieluisan A4:n kaltaista 3.0 TDI quattroa, mutta mustana hevosena esiin pomppasi suunnilleen samassa hintaluokassa pyörivä B7 RS4. Suomessahan, kiitos autoveron, nämä on ihan eri kymppitonnilla ostohinnaltaan.

    Kiinnostaisi nyt kuulla hieman kokemuksia (ei mutua) auton tuntevilta, olen kyllä ennenkin omistanut käyttiksenä kireähköjä saksalaisia veekaseja (E39 M5 mm.) ja niistä on tuttua kova polttoaineen ja öljyn kulutus. Rempat ei nyt ihan kauheasti kammota, osaan tehdä ne itsekkin mutta mieluusti ei heti alkaisi moottoria repimään irti käyttöautosta ja maksamaan tonnien varaosakuluja.

    Eli mitä niistä lahoaa tyypillisesti, onko fataaleja vikoja ja mitä pitäisi luokkaa 120-180tkm ajetusta erityisesti tarkkailla. DRC:n kolinat tuli jossain eteen, entä onko näissä samoja jakopäämurheita kuin ässän koneessa? Imupuolen mähmääntyminen on tiedossa, löystyykö imusarjan pultit tai onko siellä jotain muuta hajoavaa myös?

    Niin ja se öljynkulutus, onko tavallista vai yksilöllistä? Kovassa ajossa ei haittaa jos kuluu, mutta se vituttaa jos pitää jokaisella pidemmällä matkalla tankata öljykanisterista bensan lisäksi. Bensaa saa pumpusta joten sen kulutus ei niin hirvitä.

    #2
    Paa vähän lisää niin voit katsella RS6 C6 mallia :)

    Comment


    • #3
      C6 kori ei kiinnosta itseäni vähääkään, poissuljettu vaikka olisi RS..

      Ykkösvaihtoehdot itselle tällä hetkellä B7 RS4 ja B8 A4 3.0TDI. Lisävaatimuksina Avant ja vähintään 5 sylinteriä.

      Comment


        #4
        Noista valitsisin RS4:n, ei omaa kokemusta käyttiksenä, mutta makea ajettavuus. Imuventtiiliongelma ainoa tietämäni merkittävä ongelma.

        Meneekö B8 S4 yli budjetin? Sportdiffin ja lastun kera erittäin kiva käyttis.

        Comment


        • #5
          Itse asiassa, oletin jostain syystä että B8 S4 olisi reilusti yli budjetin mutta näyttäähän noita saavan ruotsissa jo alle 250tkr.. Hyvä muistutus, pitää alkaa harkitsemaan vakavasti.

          Tosiaan kyllä B8 S4 olisi varmaan se ehdottomasti ykkösvaihtoehto jos sopivankuntoinen ja -hintainen yksilö löytyy. Softahan tulisi heitettyä itse sisään tottakai. :)

          Comment


            #6
            Tai S5 sportback, tosin ne ovat aavistuksen kalliimpia. Tilat ei ihan b8 avantin tasoa, mutta sedania monikäyttöisemmät.

            Comment


              #7
              Jakopään rakenne on samanlainen RS4:n BNS:ssä kun S4:n BBK/BHF:ssä, joten samat ongelmat ollee odotettavissa BNS:ssä kunhan ikää ja kilometrejä alkaa olla takana tarpeeksi (~10v. ja +150tkm).

              Comment


              • #8
                Mututietona muistelisin, että RS4:n jakopään osat on erilaiset (vahvistettuja?), kuin BBK:ssa, vaikka varsinainen rakenne onkin samanlainen. Siitä oli jossakin toisessa ketjussa puhetta aikoinaan. Voin olla tosin väärässäkin.

                *edit*
                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...31#post1111027
                Viimeksi muokannut hattis; 17.4.2015, 02:51.

                Comment


                  #9
                  Niin, luonnolisesti noita kasikoneiden eroavaisuuksia kannattaisi katsoa etkasta tai muualta eikä vaan uskoa internetfaktaan. Ainakin RS4:n V8 FSI eroaa tuosta Q7:n koneesta jakoketjun osalta.

                  www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_377.pdf

                  Sivu 14
                  Q7
                  The camshafts in the basic engine are driven
                  by 3/8“ simplex roller chains.
                  Due to their acoustic advantages, the chains were
                  developed to meet the high comfort requirements.
                  In this case the idler gears have 40 and 24 teeth.
                  The camshaft sprockets have 30 teeth.

                  High-revving engine
                  3/8“ simplex sleeve-type chains are used here.
                  Their advantage is their reduced wear and higher
                  stress resistance at high engine speeds.
                  In this case the idler gears have 38 and 19 teeth.
                  The camshaft sprockets have 25 teeth.
                  Partsbasen mukaan on eri osanumeroita noissa, luulisi että on eroa S4:ään jos kerta korkeakierroksiseen koneeseen on eri ketjut. Silmämääräisestihän nuo voi kovinkin samalta näyttää.

                  Comment


                  • #10
                    Jeps, tuon perusteella kyllä odottaisi RS4 ketjujen olevan kestävämpiä. Luonnollisesti kierrättäminen ylös asti niitä rasittaa enemmän ja hyvin todennäköistä on että auton omistajat ovat myös ko. kierrosaluetta käyttäneet.

                    "Acoustic advantages" on varmstikin juuri se syy miksi nykyautojen (2000-luvun) ketjut on niin herkästi kuluvia. Pyritty hiljaisuuteen kestoiän kustannuksella. Vanhemmissa autoissahan järjestään jakoketjut kestivätkin 300tkm+

                    Comment


                      #11
                      Onpa monta käyttöön perustuvaa kommenttia...
                      No korjaamon näkökulmasta isoin on tuo imusarjan karstoittuminen, jonka jo tiesitkin ja jonka puhdistus on kohdallaan kun mittarissa on 100tkm.
                      Ketjuongelma tuskin estää sinua ostamasta autoa, jos ei kaupanteko hetkellä rallata niin nimeä paperiin.

                      Muuta isompaa ei tule mieleen, mitä noissa olisi ollut. Paavolan vanhassa oli kansivikaa, mutta se taisi olla "ainoa" laatuaan.

                      Comment


                      • #12
                        Muistelen, että jollakin tippu flappereiden ruuvi tai joku muu dingeli pyttyyn.

                        Mä ajelin tollasella yhden talven. Janonenhan tuo on, mutta muuten kyllä asiallinen peli.

                        Jarrut on melko kalliit rempata. Putkiston kanssa provosoivat äänet, joten nyrkin heristäjiä kylillä riittää.

                        Kylmästartti on nolo, jos putkisto on vähänkin äänekäs. Itse säätelisin välittömästi pois käytöstä, muuten herää töihin lähtiessä koko naapurusto.

                        Tosi tarkka rengastuksesta. Jos on väärän kokoset pallot, niin vetelee simona. Kokeilin sekä liian leveetä, että liian kapeeta kumia. Sopivilla menee ku juna.

                        Eno ajeli tollasella timeattackia yhden kisan, toki se oli remmipeli, mutta silti, ukko ei ollut koskaan ennen käynyt radalla, ja silti pisteli viiden sakkiin clubissa, eli vaikka on iso ja painava lahna, niin lujaa tollasella pääsee.

                        Comment


                        • #13
                          Jeps, kävinpä viikonloppuna koeajamassa B8 S4:sta ja teki kyllä vaikutuksen mukavuudellaan. Hienosti käyttäytyi sekä moottori että S-Tronic. Laatikon luotettavuutta eniten epäilin, mutta tähän yksilöön oli vaihdettu 60tkm aiemmin tehdasuusi laatikko joka tietysti ainakin koeajolla toimi moitteeettomasti. Toki pessimisti voisi tästä päätellä että 40tkm päästä se on taas edessä koska autolla on ajettu hieman yli 160tkm. :D

                          Mutta jollei tässä ihmeitä tapahdu niin todennäköisesti tuo tulee ostettua pois.

                          Comment


                          • #14
                            Itse voin aikakin suositella käyttöautoksi, verraton laite ja S-tronic toimii ainakin itsellä hyvin mallikkaasti vaikka taulussa on jo 120tkm samalla laatikolla:). Tähän laatikkoon saa muuten nykyään megatroniikan korjaussarjan, joka on aika huokea verrattuna koko megatroniikan vaihtoon. Ja jos ei ole vielä lastua, niin omassa on MTM edellisen omistajan toimesta laitettu ja ei voi kuin kehua.
                            Viimeksi muokannut okkim; 22.4.2015, 16:44. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä on kohta ollut jo 2 vuotta käyttöautona RS4 B7 ja erittäin hyvin toimii!

                              90tkm huollon yhteydessä teetätin sen ns. Carbon Clean eli hiilikertymän poiston. Öljyä tämä moottori kuluttaa varsin maltillisesti eli olisiko vajaan 10tkm välein hieman lisättävä.

                              Bensan kulutus itsellä on 11-13litraa satasella mutta joka kertaa kun auton käynnistää suupielet nousevat hieman:)

                              Comment


                              • #16
                                Eikös tuommoisen saisi myös ruotsinmaalla konvertoitua viinalle ja/tai kaasulle jolloin ajo halpenisi entisestään?

                                Comment


                                  #17
                                  Onko kukaan tehnyt/teettänyt ns. Karstan poistoa venttiileistä missä otetaan imusarja irti?
                                  Meinasin vaan että tekeekö kukaan suomessa.....

                                  Comment


                                    #18
                                    Kuulin juuri viikonloppuna juhlissa eräältä taholta, että kuulemma ihan merkkiliikkeessäkin (Laakkosella) näitä on tehty. Muutamia ainakin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Samin Autopaja tekee myös noita imusarjan/imukanavien puhdistuksia. Puhaltavat imukanavat/venttiilit pähkinärouheella. Käytin tuon omani (3.0tfsi) siellä imukanavien/venttiilien puhdistuksessa, joten nyt heillä on kokemusta myös tuosta koneesta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kokemuksia 3.0tfsi b8 s4 valinnasta sen verran että omassa ajossa keskikulutus noin 11-12 sadalle ja äsken kun avasin imupuolen niin 167tkm ajettuna ei sanottavasti karstaa löytynyt, venttiilivarsissa pikku paakut ja hieman venttiilin selkäpuolella. Kanavat olennaisesti puhtaat. Ei taida karstoittuminen tosiaan tätä konetta samalla lailla vaivata kuin vaparikaseja.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pystyykö tuon muuttamaan E85:lle?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Teoriassa toki mutta en tykkää niin ajatuksesta konvertoida suoraruiskutteisia ettei huuhdo
                                            öljykalvoa. Hyötykin on aika pieni koska nakutusmarginaalia on tässä autossa paljon, vakiotehot irtoaa ihan 95-oktaanisella. Samoin tankkausväli on jo bensalla vain 500km luokkaa joten siitä tulisi ärsyttävän lyhyt. Taloudellinenkin hyöty on näillä Ruotsin E85-hinnoilla olematon. Toki saatavuus on vastaavasti bensan tasolla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Menee vähän ohi, mutta minkälaisia lukemia olet saanut koneesta ulos?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ei ole vielä tullut softattua koska pakoputki on vähän tukossa toisen bankin puolelta. Pitää vaihtaa virtaavampi viriputki tilalle ja samalla ahtimen hihnapyörä.. Luulisi sieltä 100hp luokkaa lisää irtoavan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Noissahan on jo vakiona +30hv. Lisäksi muutenkin alivireistetty tehtaalta, ettei olisi RS4:ää nopeampi. Siksi lastulla saa poikkeuksellisen paljon.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eilen pääsin koittamaan 07 rs4;sta ja onhan se mukavan tuntuinen peli,äänet oli kyllä vaki putkellä turhan hiljaiset.Ero tohon rouvan risaan on kyllä selvä toi moottori on enemmän jotenkin dieselmäinen kun sitä veto piikkiä ei tule vaan vetää kokoajan.

                                                    Aiheutti kyllä Pientä autokuumeen nousua(piti laittaa myynti-esite tilaukseen ebaystä).
                                                    Mutta toi b8 s4 on kyllä hyvä vaihtoehto pienempien käyttökulujen vuoksi mutta noi kasin äänet....

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vielä muutamia kokemuksia nyt kun on ässässä 179tkm mittarissa ja ajettu on puoli vuotta ja n. 15tkm. Öljynkulutus on käytännössä merkityksetön, ei tainnut vajota kuin yhden palkin 10tkm vaihtovälillä MMI:ssä. Bensaa sen sijaan palaa, matka-ajossa pääsee parhaimmillaan reilulla 9 litralla, moottoritienopeuksissa pikemmin 10 ja seka-ajossa se n. 12. Toisaalta en ole saanut yhtään tankillista menemään yli 13 litran kulutuksellakaan. Rengastus ja vanteethan ovat vakiota 255 leveää 19-tuumaista.

                                                      Varsinaisesti ei ole ainuttakaan uutta vikaa omistusaikana ilmennyt eli melko luotettavana käyttöautona uskaltaa pitää.
                                                      Jo ostaessa autossa ollut putkitukko tosiaan paljastui sulaneeksi katalysaattoriksi, vaihdoin ehjään käytettyyn ja onneksi oli kuskinpuolella koska sai vaihdettua laatikkoa irrottamatta, vänkärinpuolella olisi saanut tiputtaa s-tronicin lattialle.
                                                      Samalla vaihtui Milltekin catback ja suosittelen valitsemaan resonaattoreilla olevan, nimittäin tälläkin on jo ihan riittävästi matalaa resonanssia (drone) matka-ajon kierroksilla.

                                                      Hengittävällä putkistolla ja softalla luonne yläkierroksilla muuttui täysin ja nyt on ilo vedätellä rajoittimelle asti, vakiosoftalla (ehjälläkin putkistolla) tuntui puutuvan 5k rpm jälkeen kun teho pysyy vakiona. Ajoltaan tuntuu pitkälti samalta kuin iso vapari, turbolagia ei ole lainkaan ja tykkää kierroksista mutta toisaalta dieselimäinen vääntö parin tonnin tienoilla puuttuu mitä voisi ehkä samankokoisesta turboahdetusta löytyä.

                                                      Hihnapyörää en ole vielä vaihtanut, sillähän toki sitä alavääntöä saisi hieman lisää mutta veikkaan varjopuolena kulutuksen nousevan koska ahdin joutuu tekemään enemmän turhaa pumppaustyötä pienillä kuormituksilla.

                                                      Muita huoltoja mitä on tullut tehtyä on koiranluut eteen ja taakse sekä etuvakaajan runkopuslat hidastetöyssyissä esiintyneen narinan takia, sekä s-tronicin öljyt ja suodatin. Tähänhän oli vaihdettu 100tkm kohdalla uusi loota jossa onneksi on jo tuo vaihdettava laatikkoöljyn suodatin (taisi tulla MY11 tms.) Uuden laatikon kyljessä olevan koodin googlauksen perusteella olisi B8 RS4:n laatikko mutta en ole saanut sen kummempaa selvyyttä asialle voiko näin olla ja onko niissä mitään eroa.

                                                      Yksi ärsyttävä ominaisuus s-tronicissa on esiintynyt alusta asti eli kylmällä laatikolla pakin kunnolla kytkeytyminen kestää muutaman sekunnin. Jos kepin vetää heti startin jälkeen R:lle, nostaa jarrun ja antaa ryömiä niin kytkin paukauttaa vedon päälle/pois pari kertaa ennenkuin löytää sopivan luistatuksen määrän. Jos odottaa R päällä muutaman sekunnin ennen jarrun vapauttamista niin tätä ei ilmene, eikä jos painaa heti kaasua jarrun noston jälkeen. Ei myöskään lämmenneellä laatikolla tai D:llä.

                                                      RS4:n puolesta olisi edelleen puhunut kasin äänimaailma ja B7 sisustan korkeampi laatu. B8 sisustan muovisuus ärsyttää välillä mutta toisaalta ajettavuus on edeltäjää parempi kuten myös keulan ulkonäkö.
                                                      Öljyn ja polttoaineen kulutus sekä vikaherkkyys lienevät myös B7 RS4:ssä selvästi B8 ässää huonommalla tasolla.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Aiheeseen ainakin osittain liittyen. Osassa B7 RS4:sta on keraamiset jarrut. Kannattaako keraamisilla jarruilla olevia yksilöitä välttää vai ovatko ne ennemminkin ok lisävaruste, jos yksilössä muuten kaikki muu osuu kohilleen? RS4:n esitteessä jarrujen huoltamisesta mainitaan "extremely long service life", kuinka pitkä huoltoväli niillä oikeasti on ja jos joutuu huoltamaan, niin se taitaa olla melko kallista? Onko keraamisien jarrujen käyttöominaisuuksissa jotain sellaista, joka tekee niistä huonommat tavallisessa ajossa verrattuna tavallisiin jarruihin? Jos RS4:n hankkisin, niin käyttötarkoitukseltaan se ei varsinaisesti tulisi käyttöautoksi vaan enemmän kakkos- / harrasteautoksi.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X