Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 1.8t vs. 2.8 v6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 1.8t vs. 2.8 v6

    Aivan aluksi pahoittelut jos jonkinlainen vertausketju näiden kahden väliltä jo löytyy. (Hakua näppäilin aikani mutta keltanokka mikä keltanokka)

    Erikseenhän näistä toki voi lukea ja toisaalta hieman makuasiakin mutta pyöräytin tämmösen rähinäketjun, jotta jokainen jolla on kokemusta 1.8turbosta tai näistä veekutosista tai parhaassa tapauksissa molemmista niin tekniikan osalta miinukset ja plussat kiinnostaa minua!
    Aina olen B6 1.8t q:sta haaveillut, kun ensinmäisen moisen näin joskus siellä nollayks hujakoilla ja ilokseni huomannut että niitähän saa nykypäivänä ihan järkevällä rahalla mutta kilometrejä melkein jokaisessa yli 300tkm, kun taas näitä v6 motillisia tuntuu olevan paremmin saatavilla mutta mien tiiä siitä moottorista en hölkäsenpöläystä. Kokemuksia, vouhotuksia, vertauksia gimme gimme gimme?

    Edit: Ei pidä takertua tuohon 2.8, ideana oli verrata 1.8 turboa näihin v6 motillisiin, unohtu näköjään otsikosta pyyhkiä.
    Viimeksi muokannut JJLehto; 15.1.2015, 09:19. Perustelu: Näppäilyvirhe

    #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=v6+1.8

    Jos ei suoranaista vertausketjua, niin erikseen asiaa löytyy kyllä.

    Comment


      #3
      B6:sta ei ole saanut enää 2.8 koneella. Se on päivittynyt 3.0 ASN-koneeksi.

      Edit: Jaa siellähän olikin "Edit: Ei pidä takertua tuohon 2.8, ideana oli verrata 1.8 turboa näihin v6 motillisiin, unohtu näköjään otsikosta pyyhkiä."

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=v6+1.8

        Jos ei suoranaista vertausketjua, niin erikseen asiaa löytyy kyllä.
        Sieltähän löyty näppärästi kokemuksia siitä kummalla on mukavampi mennä kylkimyyryssä ja sekin makuasiana. Faktaa ois kiva kuulla esimerkiksi 1.8t ajettu 300tkm vs. v6 motti ajettu samat kilometrit, sanotaanko nyt että ajettu niinkuin nelivetoa ajetaan. Kummasta moottorista löysää todennäkösemmin paikat ensinmäisenä? Sijotan lähestulkoon kaikki tämänhetkiset varani tulevaan Audiin ja haluaisin kuulla kokemuksia, kumpi on varmempi sijoitus?

        Comment


          #5
          Jos oikeasti sijoitat kaikki varasi nimenomaan Audiin, niin suosittelen säästämään tilille vielä ainakin sen touhutonnin ylimääräistä ennen auton ostoa.

          Comment


          • #6
            Joo tuon olenki kuullu muiltaki, joten se nyt päätettäköön että touhutonni jää tilille! "Still waiting someone to tell me something about v6"
            Viimeksi muokannut okkim; 16.1.2015, 21:42. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

            Comment


              #7
              Jos katsoo 300tkm ajettuja autoja niin mitään yleispätevää ei voi sanoa, kaikki autot ovat jo yksilöitä siinä vaiheessa. Muutama perusjuttu kuitenkin pitää paikkansa. Normaalit huollot tekniikan osalta maksavat siihen kutoskoneeseen 50%-100% enemmän koska kaikkea on enemmän. Myös jarruosat ja alustan osat ovat joiltain osin kutoskoneissa yleensä järeämpiä.

              300tkm ajettu ja yli kymmenen vuotta vanha turbokone ei ole enää mikään järkiostos ja siihen peilaten saman verran ajettu vapari saattaa olla jopa järkevämpi ajatus jos nyt käyttöautoa ajattelee. Jos meinaa jotain rakennella niin ahdettuhan antaa sitten paljon enemmän vaihtoehtoja. Kulutuksen erokaan ei ole niin suuri kuin pelkkiä litratilavuuksia tuijottamalla ajattelisi. 1.8T:n pienemmän kulutuksen saa oikealla nilkalla ulosmitattua aika helposti yli kutosvaparin, riippuu ajotyylistä.

              Suosittelen käymään koeajolla, moottoreiden luonteissa on aika paljon eroa. Vakiona 1.8T on aika hengetön 3.0 V6 verrattuna. Myös varustetaso on lähtöjään yleensä kutoskoneisissa parempi.

              Comment


              • #8
                Kiitos! Jotain tällaista keskustelua etsinkin. Tottakai mulla on hakusessa lähempänä 200tkm entäkö 300tkm mutta, joko näillä vehkeillä on niin mukava ajaa että kilometrejä kertyy tai sitten näitä ei laiteta myyntiin vastakuin siellä 300tkm hujakoilla, jolloin ne viatkin ilmenee. Varaa ei ole uuteen, joten hakusessa on pyöreästi 10vuotta vanha ajokki.
                Viimeksi muokannut okkim; 16.1.2015, 21:42. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                Comment


                • #9
                  Molemmilla moottoreilla on tullut ajettua ja henkilökohtaisesti pidän enemmän tämän V6:n luonteesta. 1.8t oli myös kiva kulkine, mutta omaan ajotyyliin parhaat menohalut tuli vähän myöhässä. Makuasia tietysti, minä ajan ja luisuttelen mieluummin matalammilla kierroksilla.
                  Koeajamalla selviäisi tietysti helpoiten kumpi tuntuu omaan makuun paremmalta.

                  Ylläpitokuluista on hankala sanoa ku molemmat koneet on olleet suhteellisen vähän aikaa käytössä. Noin yleisesti kutosessa perushuollot on tietysti kalliimmat isomman öljytilavuuden ja useamman sylinterin takia. Toisaalta taas turbo jää pois potentiaalisten vikakohteiden listalta ja painepuoleen liittyvissä asioissa pääsee helpommalla.
                  Tämän ikäisissä aiemmin tehdyt huollot ja muu historia näyttelee niin isoa roolia tuleviin huoltokustannuksiin että yksilöiden välillä tulee varmaan jo sitä kautta enemmän eroja kuin moottorityypistä riippuen.
                  Viimeksi muokannut Wezq-Ape; 15.1.2015, 11:13.

                  Comment


                  • #10
                    Oon kuunnellu isännän neuvoja, jolle kylläkin satanenki sarjasta uusia renkaita on liikaa ja linkittelee mulle alle 100tkm ajettuja avensiksia yms. Ymmärtämättä sitä tosiasiaa että haluan auton, jolla on mukava ajaa ja missä voi ylpeänä istua. Mutta mitäs mieltä täällä ollaan semmosista audeista, minkä sinkitty kori on huilinut sanotaanko nyt vaikka 400tkm ja uudella tekniikalla menty puolet siitä eli 200tkm, sovitaan vielä että se olis 1.8t ja nelikko. Mitä mieltä vetarit luultavammin on jo tässä vaiheessa, onko mitään järkeä edes miettiä vaihtoehtoa mihin on moottori vaihdettu? onko 400tkm ajettu kori ja kaikki moottorin ulkopuolelta jo ihan loppu?

                    Comment


                      #11
                      Voimansiirto näissä vakiopeleissä harvoin antautuu ja korin kunto riippuu todella paljon siitä kuinka autoa on pidetty. Voi nuo 400tkm ajetut olla ihan hyvässäkin kunnossa. Kannattaa selvittää vähän auton historiaa ja kurkkia auton alle.

                      Comment


                        #12
                        Tuollaisesta moottorivaihtoisesta kannattaisi myös selvittää onko esim kytkin uusittu samalla. Entäs katit. Molemmat noista kuluvat ajan kanssa ja ovat joskus vaihtokunnossa.

                        Joskus kannattaa metsästää yksilö jossa enemmän kilometrejä mittarissa mutta isoja huoltoja jo tehty kuin vähemmän ajettu jossa huollotkin ovat vasta tulossa. Esim kuutoskoneen jakopään osien hinnalla taitaa teetättää neloskoneen jakopäärempan nyrkkipajalla.

                        Comment


                          #13
                          Sinkitty kestää jos sitä ei ole kolaroitu rikki. Jotkut etulokasuojat voivat paljon hiekkateillä ajetussa olla rapeita mutta olen siinä uskossa että B6 kori ei ole lainkaan pahimmasta päästä ruostumaan. Voimansiirto kestää aivan mitä tahansa. Esim. sisemmät vetonivelet ovat samalla osanumerolla kuin ronsussa. Moottorinvaihto sinänsä ei ole este, eihän se eroa kuin siinä että vanhaa rikkimennyttä ei ole korjattu vaan on yleensä vaihdettu vanha ehjä tilalle. Tosiaan ylläpito edellisten omistajien aikana ratkaisee kaiken eniten. Jos näyttää siltä että joka puolelta on räpelletty niin siirtyisin seuraavaan (paitsi jos on aikomus itse räpeltää kuitenkin joka puolelta).

                          Mitä tulee isäukon Avensis tarjouksiin, voihan sitä käydä ajamassa vaikka 5 vuotta vanhan Toyotan ja sitten naapuriliikkeestä 15 vuotta vanhan Audin. Toinen niistä tulee olemaan parempi ja mukavampi ajoltaan, jokainen saa sitten itse päättää kumpi tuntuu omaan käteen paremmalta.

                          Comment


                          • #14
                            Eli nyrkkisääntönä vakio vehkeessä ei voimansiirrosta tarvitse olla huolissaan, toki historia selvitettävä niin korin kuin uuden moottorinkin puolesta. Eniten kai se isäukko on siitä huolissaan että jos se kone on vaikkapa saksasta suoraan autobaanalta tuotu suomeen ja täällä lytätty kori ja sitäkautta siitä lytätystä korista napattu se moottori omaan ajokkiin että mitenkä ne kilometrit pitää paikkaansa. Vinkkejä mitä kannattaa tutkia / kuunnella moottorista, joka on vaihdettu ja kilometreiksi väitettäköön nyt se 200tkm että pitääkö paikkaansa, mistä näkee selvästi että nyt on menty yli ja reilusti?

                            Comment


                              #15
                              Venttiilikopan suunnalta jos kuuluu kovasti kilinää niin se on aina tonniluokan juttuja laittaa kuntoon. Eipä niissä oikein muuta, jakopää on varmaan kalliimmasta päästä normaaleihin huoltoihin liittyen, sen osalta olisi hyvä olla faktaa. En tiedä onko B6 aikaisissa ahdetuissa kuinka pahasti ongelmaa öljysihtien kanssa, se nyt on oikeastaan käytännössä ainoa joka saattaa muuten ehjältä kuulostavan moottorin paskoa kerrasta ja varoittamatta.

                              Comment


                              • #16
                                Okei, kiitoksia porukalle faktoista ja kokemuksista. Vielä yks pirulainen pyörii mielessä, löysinkin tästä aiheesta jo topicin mutta kysytään nyt vielä teidän mielipidettä erikseen. a4 B6 1.8tq mittarissa ~350tkm jakopää vaihettu 73tkm sitten, joko siellä uusvaihto häämöttää 20tkm päässä? vai luottaakko tähän hullun kuuloiseen 180tkm vaihtoväliin?

                                Comment


                                  #17
                                  Tollasessa 10v vanhassa vois olettaa että joutuu jossain vaiheessa (200-300tkm+) vaihtamaan: eteen tukivarsia, kytkin, turbo, se imusihti... B6:ssa ei varmaan etulokarit pahemmin ruostu mutta maali saattaa irrota pellistä ihan vaikkei hiekkatiellä ajaisikaan. Noita remontteja jos on tehty (useammat ~300tkm ajetut?) niin vähentää omia touhutonneja. Jakopäässä ei periaattessa ole ikärajoitusta ja kilometrirajoitus on 180tkm, joten riippuen siitä koska hihna on vaihdettu voisi ajatella vaihtavansa sen vaikka 120tkm välillä. Merkkihuollosta taisivat epävirallisesti suositella "~100tkm/6v" tai jotain sinneppäin. Jakopään alkuperäisillä osilla saanee vaihdettua ~500€

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vanha B6 osto-ketju http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=44083

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itselläni on tällä hetkellä 190hv 1.8tq A4 ja voisin kaksi kutoskoneellista Audia omistaneena sanoa, että ei tuo "jumalmoottori"(1.8t) vakiona ole nimensä veroinen. Melko olematon alavääntö ja tiuhavälitteinen manuaaliaski ei ole niitä mukavampia yhdistelmiä, kun v6+automaatti yhdistelmään oli tottunut. Jospa se ohjelmointi toisi vähän iloa ajamiseen...

                                      Vajaa 400tkm ajettu V6 söi huomattavia määriä öljyä, 300tkm rullattulla 1.8t:llä ei vastaavaa ongelmaa ole. Bensakin maistui kutoskoneelliselle paremmin, mutta automaattilaatikko varmasti otti osansa taajamanopeuksissa... Matkakulutuksessa erot on jo pienempiä ja saattavat isommissa nopeuksissa jopa kääntyä pitempivälitteisen automaatin ja veekutosen hyväksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllähän tuo lastutettu AVJ hieman isommalla ahtimella ihan kohtuudella päälle 1500 kierroksilla vääntää, mutta saattaa sammua tupsahtaa jos sitä epähuomiossa vedättää kuin 90:iä. Kulutuksen suhteen ei tuntuis olevan mikään säästöpossu, tiukkaa tekee päästä alle 9 litran. Toki talvi tekee monessakin mielessä hallaa kulutuslukemille. Kuutoskone ei käynyt edes pienessä mielessä kun mietin tämmöisen auton ostamista.

                                        Omalla autolla on rullattu 213 tkm ja tuntuis olevan suht timmissä kunnossa. Ruostetta en ole vielä löytänyt ja alkuperäiseltä kovasti näyttävä maalipinta on hyväkuntoinen. Jotku sisustan kytkimet on toisaalta ihmeen kulisen näköisiä (valokytkin, ilmastoinnin säätimet, lasinnostimen kytkimet) Toki nuo saa päiviteltyä kohtuuvaivalla. Myös ovien kahvat on kulahtaneet, jotenkin se soft päällystys on heikonsorttista.
                                        Öljypohja pitänee aukaista jossain vaiheessa ihan mielenrauhan kannalta.

                                        Uskaltaisin jopa tällä lyhyellä kokemuksella suositella tuollaista. En tiedä onko B5 sen huonompi ajolleen tai meluisampi, mut B6.ssa tuntuis olevan turvavarustetta melko kattavasti ja auto on tukeva ja hiljainen ajaa. On ihan mukavaa kun nastarenkailla ajaessa ei tarvia ääntä korottaa ajatustenvaihtoa varten.

                                        Oli melkoinen yllätys että tuossa ei ole vakionopeussäädintä tai ajotietokonetta, mutta asiasta luettuani totesin että se ei olekaan B6:ssa kovin epätavallista. Jostain syystä nuo varusteet puuttuvat monista alkupään autoista. ESP löytyy ja on ihan toimiva. Muut oleelliset varusteet sport alusta, paremmat etupenkit ja vetävät takapyörät. Automaatti-ilmastointihan näissä tais olla vakiona.
                                        Viimeksi muokannut Hervast; 15.1.2015, 22:35.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mulla oli aikanaan AVJ-koneinen sedani, 5-vaihteisena. Kulutus oli melko iso, joten ainakin kannattaa katella myohempia 6-vaihteisia. Onhan tuo B6 ihan helkutisti modernimpi auto kuin B5, vaikkakin alustaratkaisu taitaa samaa perua olla.
                                          Ihan kaikkein nigeria-varustellut kannattaa jattaa samantien huomiotta, vaan etsia valmiiksi vaikka 03-04 vm lahtien ja mielellaan s-line. Sporttijakkarat ehdottoman pakolliset, jos yhtaan omaa selkaansa arvostaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Sanoisin että kohta tulee yksi B6 1.8Tq bex manuaali myyntiin (vink vink :) ), koska ajatuksissa hommata V6-neliveto tilalle. 3B Passatin 2.8 V6 4Motion malli aikoinaan oli käytössä.

                                            Ei 1.8T+quattro+manuaali yhdistelmässä mitään vikaa ole, mutta näin vanhemmiten alkanut kiinnostaa V6 koneen hieman parempi alavääntö ja ehkä vähän rauhallisempi luonne.

                                            Comment


                                              #23
                                              onko 400tkm ajettu kori ja kaikki moottorin ulkopuolelta jo ihan loppu?
                                              No se on 400tkm ajettu auto vaikka kuinka olisi huollettu. Kaikenlaisiin yllättäviin vikoihin on syytä varautua. Ei siinä mitään, kun vaan huomioi sen ja pitää sitä touhutonnia taskussa.

                                              1,8T/3.0V6 lienee makuasia. Kutosessa enempi huollettavaa, mutta 1,8T ahdettu - eiköhän noissa ole huoltokulut aika samoja loppupeleissä. 1,8T lienee helpompi myydä eteenpäin.

                                              Itse olen profiilin B6:sella (A4 B6 2.5TDiq) ajellut reilut 5v/100tkm ja olen ollut tosi tyytyväinen autoon, nyt lasissa 330tkm. Jämäkkä ajaa, suht. hiljainen ja ei tuossa ole mitään muita erityisiä vikoja ollut paitsi xenonit kiukutteli viime kesänä. Pääasiassa vaihdettu normaalisti kuluvia osia; polttimoita, suodattimia, jarrupaloja/levyjä, etupään tukivarsia/pyöränlaakerit yms. jotka on yleensä kaikilla autoilla edessä noilla kilsoilla. Ruostetta en ole autossa havainnut. Paras auto mitä minun omistuksessa toistaiseksi ollut.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tiiä sitten mikä noissa uudemmissa 1,8t autoissa sitten on se tekijä joka eniten vaikuttaa kulutukseen? Onhan noissa uusimmissa versioissa muuttuvaa venttiiliajoitusta yms. Eihän ur-s4:ssa ainakaan se kuuslovinen loota ollut automaattisesti pidempivälitteinen, vaan 2-4 välille tuli pykälä lisää.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mutta uudemmissa juurikin se 6-vaihde tiputtaa kummasti kierroksia ja kulutusta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No ei se kuudes vaihde merkittävästi vaikuta kulutukseen, ellei sitten aja aina vain 90 km/h+.

                                                    Puuttuva alavääntö ja korkeahko kulutus korjaantuu 1.9 TDI:llä. Se kone B6 kopassa kardaanin kanssa niin on kyllä paras yhdistelmä omasta mielestäni. Etenkin jos sitä autoa ajaa päivittäin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Olihan se jossain ketjussa kuvatkin että ~100km/h on 5-vaihteisella 800rpm enemmän kierroksia vs 6-vaihteinen. Eihän AVJ ja BFB juuri muuta eroa ole mikä vaikuttaisi kulutukseen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Laita yv jos haluat käydä koeajamassa softattua 1.8tq BEX koneellista 6v man farkkua. Onnistuu kyllä ilman mitään korvausta. Klubikaveria täytyy aina auttaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          3kpl 1.8T b6 omistaneena sanoisin, että hemmetin luotettavisa autoja ovat omat olleet, tosin omat ovan olleet ostohetkellä 100tkm ajettua. Muutamat vikakohteet niissä kaikissa on ollut, bensapumppu, puolat, laturin vapaakytkin,venttiilikopan tiiviste ja oven johtosarja. Siinäpä ne oikeastaan on ollut mitä noihin on tullut 100-200tkm ajalla, ja kanattaa tosiaan ne ölpät vaihdella 10-15tkm välein. Ruostetta ei missään ole ollut, ja eikös alustaratkaisu ole erillainen kuin b5?, ainakaan en ole ensimmäistäkään tukivartta noihin ole joutunut vaihtamaan. Seuraava auto taitaa olla b7 , sama alusta ja moottori, hivenen modernimman näköinen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vaihdatin tällä viikolla eteen tukivarret ~320tkm kohdalla. Takimmaisten alatukivarsien sekä etummaisten ylätukivarsien puslat oli aikalailla loppu, pallonivelet vielä ihan jees. Myös toinen moottorin tukikumi vuoti nestettä ja vaihdelaatikon kannake oli revennyt.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X