Elikkä mulla on A4 1.8tq vm. 1996, jota on piristelty Harisen softalla, vapaavirtaussuotimella ja isommalla putkistolla. Lisäksi tähän on laitettu TT:n by-pass, uusi orkkisahdin pykälää isommalla pakopesällä sekä S2 Sachsin kytkinpaketti kiinteällä vauhtipyörällä. Tuloksena 210hv/320nm @ 0,9bar.
Kansipahvi pääs tuossa palamaan kun vesiletku räjähti ja kerkes siinä samalla sitten kiehahtamaan. Itse remppa sujui kohtuullisen pienillä ongelmilla. Mitä nyt muutamat pakosarjan pinnapultit katkeili kanteen, yks imusarjan pultti katkes kanteen, jakopään hydraulikiristäjän tappi katkes irrotusvaiheessa ja nokka-akselin jakopään puoleisesta hammaspyörästä lohkes kiila asennusvaiheessa :D Kansi ei ollut halki ja se oikaistiin ja ostin uudet tiivisteet ja jakopäänhilut yms. Jakokin tarkastettiin pyörittämällä varmaan viisi kertaa konetta ympäri dampperinpultista ja joka kerta oli merkit kohdillaan täsmälleen samaan aikaan. Myös nokkien merkit olivat toisiinsa nähden kohdillaan.
Kone lähti hyvin käyntiin ja pyörii nätisti, mutta on melko tukkoinen. Ei ota läheskään yhtä hyvin kierroksia kuin ennen remonttia. Varsinkin tyhjäkäynniltä kaasua polkaistaessa "mooaa" ihan huolella ennen kuin ottaa kierroksia. Pienillä kierroksilla ei meinaa jaksaa mennä eteenpäin millään ja kun lyö sitten kaasun pohjaan, niin siinä 3k kierroksen kohalla, mistä ennen lähti hyvin vetämään kun ahdot on tapissa, niin ei mihinkään. Kovemmilla kierroksilla kuuluu myös outoa sirritystä/räminää, mutta se voi johtua jostain lämpösuojapellistä, tai sitten ei. Ahtomittarin mukaan ottaa kyllä sen 0,9bar minkä pitääkin ja ahdot myös pysyvät sekä by-pass suhahtaa normaalisti kun löysää kaasun, mutta ei auto ei vaan kulje. Ihan kuin 130hp vaparilla ajais :D
Tarkastelin jo kaikki letkut ja putket mitkä oli irti remontin takia, että ovat kunnolla kiinni sekä luin vikakoodit. Antoi koodin kaasuläpän asentoanturista, minkä on antanut aina neljän vuoden ajan mitä auto on minulla ollut, muttei ole oireillut mitenkään. Eli ei käytännössä mitään uusia koodeja. Täällä foorumilla olevan ohjeen mukaan imusarjan pultit tulee vetää 30Nm, mutta ensimmäistä pulttia kiriessäni, se katkesi jo noin 20Nm kohdalla. Siihen hätään ei sitten ollut niin pientä ehjää poranterää, että oisin saanut sen tyngän pois kannesta ja koska se oli keskimmäinen pultti, annoin sen olla siltään ja luotin, että ympärillä on niin paljon muita pultteja, ettei se siitä vuoda. Jätin sitten kaikki muut pultit 10Nm momenttiin, sillä ne on vain 6mm pultteja, että eikai ne voi mitenkään kestää tuota 30Nm? Tästä heräsikin sitten kysymys, että voiko se koko imusarja nyt sitten vuotaa kun ei ole kiritty niin kireälle mitä ohje sanoo ja aiheuttaa tuon tukkoisuuden ja tehottomuuden? Tai voiko se yksi katkennut pultti aiheuttaa nuin pahan vuodon?
Missasin jo ekat q-kelit tämän remontin takia ja nyt sataa taas vettä, mutta loppuviikolle on luvassa taas lunta, että auttakaa hyvät Audi-fellat! :D
Kansipahvi pääs tuossa palamaan kun vesiletku räjähti ja kerkes siinä samalla sitten kiehahtamaan. Itse remppa sujui kohtuullisen pienillä ongelmilla. Mitä nyt muutamat pakosarjan pinnapultit katkeili kanteen, yks imusarjan pultti katkes kanteen, jakopään hydraulikiristäjän tappi katkes irrotusvaiheessa ja nokka-akselin jakopään puoleisesta hammaspyörästä lohkes kiila asennusvaiheessa :D Kansi ei ollut halki ja se oikaistiin ja ostin uudet tiivisteet ja jakopäänhilut yms. Jakokin tarkastettiin pyörittämällä varmaan viisi kertaa konetta ympäri dampperinpultista ja joka kerta oli merkit kohdillaan täsmälleen samaan aikaan. Myös nokkien merkit olivat toisiinsa nähden kohdillaan.
Kone lähti hyvin käyntiin ja pyörii nätisti, mutta on melko tukkoinen. Ei ota läheskään yhtä hyvin kierroksia kuin ennen remonttia. Varsinkin tyhjäkäynniltä kaasua polkaistaessa "mooaa" ihan huolella ennen kuin ottaa kierroksia. Pienillä kierroksilla ei meinaa jaksaa mennä eteenpäin millään ja kun lyö sitten kaasun pohjaan, niin siinä 3k kierroksen kohalla, mistä ennen lähti hyvin vetämään kun ahdot on tapissa, niin ei mihinkään. Kovemmilla kierroksilla kuuluu myös outoa sirritystä/räminää, mutta se voi johtua jostain lämpösuojapellistä, tai sitten ei. Ahtomittarin mukaan ottaa kyllä sen 0,9bar minkä pitääkin ja ahdot myös pysyvät sekä by-pass suhahtaa normaalisti kun löysää kaasun, mutta ei auto ei vaan kulje. Ihan kuin 130hp vaparilla ajais :D
Tarkastelin jo kaikki letkut ja putket mitkä oli irti remontin takia, että ovat kunnolla kiinni sekä luin vikakoodit. Antoi koodin kaasuläpän asentoanturista, minkä on antanut aina neljän vuoden ajan mitä auto on minulla ollut, muttei ole oireillut mitenkään. Eli ei käytännössä mitään uusia koodeja. Täällä foorumilla olevan ohjeen mukaan imusarjan pultit tulee vetää 30Nm, mutta ensimmäistä pulttia kiriessäni, se katkesi jo noin 20Nm kohdalla. Siihen hätään ei sitten ollut niin pientä ehjää poranterää, että oisin saanut sen tyngän pois kannesta ja koska se oli keskimmäinen pultti, annoin sen olla siltään ja luotin, että ympärillä on niin paljon muita pultteja, ettei se siitä vuoda. Jätin sitten kaikki muut pultit 10Nm momenttiin, sillä ne on vain 6mm pultteja, että eikai ne voi mitenkään kestää tuota 30Nm? Tästä heräsikin sitten kysymys, että voiko se koko imusarja nyt sitten vuotaa kun ei ole kiritty niin kireälle mitä ohje sanoo ja aiheuttaa tuon tukkoisuuden ja tehottomuuden? Tai voiko se yksi katkennut pultti aiheuttaa nuin pahan vuodon?
Missasin jo ekat q-kelit tämän remontin takia ja nyt sataa taas vettä, mutta loppuviikolle on luvassa taas lunta, että auttakaa hyvät Audi-fellat! :D
Comment