En löytänyt tähän tismalleen sopivaa aiempaa ketjua, joten avasin uuden.
Ongelmana siis, että A4 B7 3.0TDI tiptronic lootalla tärisee vedon ollessa päällä. Pahin tärinä tulee jossain 1200-1700 kierroksen korvilla ja nopeuden ollessa 60-90 km/h. Jos nostaa kaasun, tärinä välittömästi häviää eli voimansiirrossa on ongelman oltava oman ajatuksen mukaan. Aluks tuo tärinä oli sellasta, ettei sitä juurikaan huomannut etenkin <50 km/h vauhdeissa ja en tehnyt asialle mitään. Kun tärinä alkoi kasvamaan ja edessä oli pidempi reissu, aattelin et paras käyttää huollossa. No menin, tietenkin , merkkiliikkeeseen asian kanssa ja siellä aloitettiin työt. Kesti pari viikkoa ja tultiin yhteisymmärrykseen, että ainakin yksi suutin on rikki. Se korjattiin. Ongelma pysyi. Toiseksi viaksi löydettiin momentinmuunnin vaihteistosta (lienee oikealta nimeltään turbiini, mutta kuitenkin). Se jätettiin korjaamatta ja keskityttiin konehuoneen puolella. Huolto testautti loputkin suuttimet ja testiarvojen mukaan 5/6 suutinta oli vaihtokunnossa. No eihän siinä osannut muuta sanoa kuin, jotta vaihtakaa. Ja ne vaihdettiin. Edelleen ei tärinä hävinnyt, joskin todistetusti pieneni merkittävästi. Kesti siis vajaan kuukauden ja sen pitkän reissunkin olin jo ehtinyt heittää ennen kuin sain auton takaisin käytännössä samassa tilassa kuin sen sinne vein.
Tässä vaiheessa puhalsin pilliin ja sanoin, että merkkihuollosta välilasku ja mietin hommaa. Niiden ehdotus oli vaihtaa koko aski ja sen hinta luonnollisesti aika messevä, eivätkä nuo suuttimetkaan vaihtoineen ihan ilmaisia ole. Olisko täällä porukalla valistuneita arvauksia missä vika vois olla, tai miten kannattaisi asiassa edetä? Itse ajattelin, että jos lootaa pitää korjata, teen sen jossain muualla kuin merkkihuollossa. Mutta toisaalta jos menen lootan kanssa jonnekin, eikä alkuperäinen ongelma olekaan lootassa, tulee turha reissu. Vikakoodeja eivät olleet laitteesta saaneet irti, eikä mitään vikatiloja/merkkivaloja ole missään vaiheessa tullut. Ainoa jonka sain merkkihuollosta irti oli, että heidän omassa testissään tuo momentinmuunnin oli käyttäytynyt omituisesti (oliko sitten sulkeutunut tilanteessa, jossa pitä pysyä auki tms, en muista tarkasti tätä).
Ja vielä yksi tarkennus, jos tulis jollain siitä joku mieleen. Eli kylmänä käydessä ongelma on huomattavasti pienempi kuin hyvin ajeltuna. Näillä keleille, kun tuuppaa tuommoisen 50km, niin alkaa huomaamaan tärinän ihan eri malliin kuin kotipihasta lähtiessä.
Ongelmana siis, että A4 B7 3.0TDI tiptronic lootalla tärisee vedon ollessa päällä. Pahin tärinä tulee jossain 1200-1700 kierroksen korvilla ja nopeuden ollessa 60-90 km/h. Jos nostaa kaasun, tärinä välittömästi häviää eli voimansiirrossa on ongelman oltava oman ajatuksen mukaan. Aluks tuo tärinä oli sellasta, ettei sitä juurikaan huomannut etenkin <50 km/h vauhdeissa ja en tehnyt asialle mitään. Kun tärinä alkoi kasvamaan ja edessä oli pidempi reissu, aattelin et paras käyttää huollossa. No menin, tietenkin , merkkiliikkeeseen asian kanssa ja siellä aloitettiin työt. Kesti pari viikkoa ja tultiin yhteisymmärrykseen, että ainakin yksi suutin on rikki. Se korjattiin. Ongelma pysyi. Toiseksi viaksi löydettiin momentinmuunnin vaihteistosta (lienee oikealta nimeltään turbiini, mutta kuitenkin). Se jätettiin korjaamatta ja keskityttiin konehuoneen puolella. Huolto testautti loputkin suuttimet ja testiarvojen mukaan 5/6 suutinta oli vaihtokunnossa. No eihän siinä osannut muuta sanoa kuin, jotta vaihtakaa. Ja ne vaihdettiin. Edelleen ei tärinä hävinnyt, joskin todistetusti pieneni merkittävästi. Kesti siis vajaan kuukauden ja sen pitkän reissunkin olin jo ehtinyt heittää ennen kuin sain auton takaisin käytännössä samassa tilassa kuin sen sinne vein.
Tässä vaiheessa puhalsin pilliin ja sanoin, että merkkihuollosta välilasku ja mietin hommaa. Niiden ehdotus oli vaihtaa koko aski ja sen hinta luonnollisesti aika messevä, eivätkä nuo suuttimetkaan vaihtoineen ihan ilmaisia ole. Olisko täällä porukalla valistuneita arvauksia missä vika vois olla, tai miten kannattaisi asiassa edetä? Itse ajattelin, että jos lootaa pitää korjata, teen sen jossain muualla kuin merkkihuollossa. Mutta toisaalta jos menen lootan kanssa jonnekin, eikä alkuperäinen ongelma olekaan lootassa, tulee turha reissu. Vikakoodeja eivät olleet laitteesta saaneet irti, eikä mitään vikatiloja/merkkivaloja ole missään vaiheessa tullut. Ainoa jonka sain merkkihuollosta irti oli, että heidän omassa testissään tuo momentinmuunnin oli käyttäytynyt omituisesti (oliko sitten sulkeutunut tilanteessa, jossa pitä pysyä auki tms, en muista tarkasti tätä).
Ja vielä yksi tarkennus, jos tulis jollain siitä joku mieleen. Eli kylmänä käydessä ongelma on huomattavasti pienempi kuin hyvin ajeltuna. Näillä keleille, kun tuuppaa tuommoisen 50km, niin alkaa huomaamaan tärinän ihan eri malliin kuin kotipihasta lähtiessä.
Comment