Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B7 3.0 TDI autom. tärisee 1500 kierroksilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B7 3.0 TDI autom. tärisee 1500 kierroksilla

    En löytänyt tähän tismalleen sopivaa aiempaa ketjua, joten avasin uuden.

    Ongelmana siis, että A4 B7 3.0TDI tiptronic lootalla tärisee vedon ollessa päällä. Pahin tärinä tulee jossain 1200-1700 kierroksen korvilla ja nopeuden ollessa 60-90 km/h. Jos nostaa kaasun, tärinä välittömästi häviää eli voimansiirrossa on ongelman oltava oman ajatuksen mukaan. Aluks tuo tärinä oli sellasta, ettei sitä juurikaan huomannut etenkin <50 km/h vauhdeissa ja en tehnyt asialle mitään. Kun tärinä alkoi kasvamaan ja edessä oli pidempi reissu, aattelin et paras käyttää huollossa. No menin, tietenkin , merkkiliikkeeseen asian kanssa ja siellä aloitettiin työt. Kesti pari viikkoa ja tultiin yhteisymmärrykseen, että ainakin yksi suutin on rikki. Se korjattiin. Ongelma pysyi. Toiseksi viaksi löydettiin momentinmuunnin vaihteistosta (lienee oikealta nimeltään turbiini, mutta kuitenkin). Se jätettiin korjaamatta ja keskityttiin konehuoneen puolella. Huolto testautti loputkin suuttimet ja testiarvojen mukaan 5/6 suutinta oli vaihtokunnossa. No eihän siinä osannut muuta sanoa kuin, jotta vaihtakaa. Ja ne vaihdettiin. Edelleen ei tärinä hävinnyt, joskin todistetusti pieneni merkittävästi. Kesti siis vajaan kuukauden ja sen pitkän reissunkin olin jo ehtinyt heittää ennen kuin sain auton takaisin käytännössä samassa tilassa kuin sen sinne vein.

    Tässä vaiheessa puhalsin pilliin ja sanoin, että merkkihuollosta välilasku ja mietin hommaa. Niiden ehdotus oli vaihtaa koko aski ja sen hinta luonnollisesti aika messevä, eivätkä nuo suuttimetkaan vaihtoineen ihan ilmaisia ole. Olisko täällä porukalla valistuneita arvauksia missä vika vois olla, tai miten kannattaisi asiassa edetä? Itse ajattelin, että jos lootaa pitää korjata, teen sen jossain muualla kuin merkkihuollossa. Mutta toisaalta jos menen lootan kanssa jonnekin, eikä alkuperäinen ongelma olekaan lootassa, tulee turha reissu. Vikakoodeja eivät olleet laitteesta saaneet irti, eikä mitään vikatiloja/merkkivaloja ole missään vaiheessa tullut. Ainoa jonka sain merkkihuollosta irti oli, että heidän omassa testissään tuo momentinmuunnin oli käyttäytynyt omituisesti (oliko sitten sulkeutunut tilanteessa, jossa pitä pysyä auki tms, en muista tarkasti tätä).

    Ja vielä yksi tarkennus, jos tulis jollain siitä joku mieleen. Eli kylmänä käydessä ongelma on huomattavasti pienempi kuin hyvin ajeltuna. Näillä keleille, kun tuuppaa tuommoisen 50km, niin alkaa huomaamaan tärinän ihan eri malliin kuin kotipihasta lähtiessä.
    Viimeksi muokannut okkim; 10.10.2014, 21:41. Perustelu: Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.

  • #2
    onkohan moottorin tukikumit kunnossa ?

    Comment


    • #3
      Jaa-a. Kuvittelisin, että merkkihuollossa olisi ensimmäisenä tarkistettu tämäntyyppiset jutut, mutta eihän sitä voi koskaan tietää. Voihan se olla, että ensimmäisenä on lyöty auto letkuun ja luettu olemattomia vikakoodeja. Voikos tuota ite tarkistaa jotenki?

      Comment


        #4
        No aika lailla kaikkea valitettavasti joutuu epäilemään merkkarillakin, vähän paikasta riippuen.
        Silleen menee aika hyvin kun itse ensin selvittää lukijalla ja tältä ja muilta palstoilta mikä on todennäköisesti vikana ja sitten menee sinne merkkarille..

        Voisi kyllä oikeasti olla turbiinivikakin. Paljonko lie kilometrejä ?

        Comment


        • #5
          Se jäi mainitsematta eli alla on joku 235tkm. Oon yrittänyt ton ekan parsinnan jälkeen perehtyä vähän itse asiaan, ettei vietäisi kuin kuoriämpäriä marmorin tiskillä.

          Comment


          • #6
            Turbiini lukon luistamiselta kuulostaisi. Humpaako kierrokset tärinän ilmeentyessä, luokkaa plus miinus 50-100 kierrosta, ja esiintyykö tärinä erityisesti ylämäessä kun voimansiirto joutuu kovemmalle väännölle? Jos laitat manuaalisesti pienemmälle vaihteelle loppuuko tärinä samantien?

            Comment


            • #7
              Tuota kierrosten vaihtelua en ole havainnut, ehkä jotain pientä mutta ei mielestäni mitään suurempaa. Sen sijaan tuo ylämäki on justiinsa se pahin paikka. Ylämäki, vauhtia 80km/h ja pyydetään lisävauhtia. Tällöin lähtee jurnuttamaan ja jos lisää kaasua, aski vaihtaa pienemmälle ja tärinä lakkaa välittömästi (kierrokset nousee reilusti yli 2000 samalla).

              Comment


              • #8
                Turbiinilta kuullostaa. Eli lukko rikki/huono öljy. Öljyllä saattaa hetkeks korjaantua mut harvemmin täysin korjaa.

                Comment


                • #9
                  Onko mitään testiä, jolla diagnoosi varmistuu? Paitsi tietenkin vaihtaa varmasti terveet romut sisälle. Jostain myös luin, että tämmöisessä tapauksessa öljyjen vaihto vois pahempaa vikaa eli tässä tapauksessa ei välttämättä kannata edes vaihtaa öljyjä, vai?

                  Comment


                  • #10
                    Halvin kokeilu homma on vaihtaa sinne reilusti öljyä.

                    Comment


                      #11
                      Konalan motonet huollolla on "pesuvaihto" kone laatikkoöljyille, joka kuulemma soveltuu myös tiptronicille, hinta jotain reilu 400€

                      Comment


                      • #12
                        Tein muuten sellaisen havainnon, joka vahvistaa vian todella olevan lootassa eikä konehuoneessa. Laitoin kepin D:ltä manuaalille ja tärinä hävisi käytännössä kokonaan. Vaikka pelaisin juuri siellä 1500 kierroksen pinnassa ja hakisin lisävääntöä kaasulla. Kun teen saman testikiihdytyksen D-asennolla, heti tärisee. Tuonen huomio, että vaihto 2 -> 3 tapahtuu jostain syystä tosi hitaasti ja ontuen verrattuna muihin vaihtoihin. En tosin kovin monta kertaa vaihtanut, että voi olla sattumaakin. Osaako joku näiden perusteella lisäarvailla onko siellä joku oikeasti rikki, vai kannattaisko lähteä tuohon öljynvaihtoon? Se on kuitenkin tuo ~400 monopoliyksikköä, jotka vois käyttää turbiinin uusimiseen!

                        Aattelin ite seuraavaksi soitella tuonne powermaticille ja kysellä sieltä onko heillä näkymystä. Lienee kuitenkin asiansa osaava pulju näissä hommissa...

                        Comment


                          #13
                          Enpäs ole ihan varma minkä verran manuaalipuoli asiaan vaikuttaa. Ehkä softassa manuaalipuolella turbiinin lukitus on oletuksena päällä. Toisaalta jos se lukko nyt sitten luistaisi, niin minkäs takia se ei sitten manuaalipuolellakin luistaisi.... ??

                          Ehkä jonkin sortin laatikon resetointia (löytyy ohjeet ehkä jopa auton manuskasta tai ainakin foorumilta), voisi ainakin ensin kokeilla. Jos manuaalipuolella tärinää ei ole niin turbiinin voisi kuvitella olevan kunnossa, koska sehän sen voiman nyt kuitenkin suurimmaksi osaksi välittää eikä se lukitseva kytkin. Korjatkoon joku jos tämän paremmin tietää.

                          Toinen vaihtoehto on, että lämpöantureilta tulee jotain ristiriitaista tietoa, minkä takia tieto siitä lukitaanko turbiini vai ei on epämärräistä tai vaihtelevaa.

                          Comment


                          • #14
                            VCDS pystyy lukemaan lukon tilan ja päättelemään tuleeko täristys lukon ollessa päällä. Manuaalipuolella saattaapi ohjauksessa olla eroa, omassa 5hp19fla askissa mielestäni lukitsee kyllä molemmilla, en ihan varma ole.

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä värinää polkimiin ja rattiin 2000-2300 kierroksen välillä. Laakkosella katsoivat, mutta ei löytynyt vikaa. Katsoivat suutinarvot, linjasivat voimansiirron jne.Sanoivat laatikonn olevan OK. Epäilivät leveitä renkaita (255-35-19) Katsotaan, kunhan kitkat saa alle. Joskus vikana ollut kuulemma lika laatikon päällä korin välissä. Öljyt vaihdettu laatikkoon ja voimansiirtoon. Ei vaikuttanut värinöihin. Auto A6 -07 3.0 TDItippi aj.232000

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja -Andy- Näytä viesti
                                Tein muuten sellaisen havainnon, joka vahvistaa vian todella olevan lootassa eikä konehuoneessa. Laitoin kepin D:ltä manuaalille ja tärinä hävisi käytännössä kokonaan. Vaikka pelaisin juuri siellä 1500 kierroksen pinnassa ja hakisin lisävääntöä kaasulla. Kun teen saman testikiihdytyksen D-asennolla, heti tärisee. Tuonen huomio, että vaihto 2 -> 3 tapahtuu jostain syystä tosi hitaasti ja ontuen verrattuna muihin vaihtoihin. En tosin kovin monta kertaa vaihtanut, että voi olla sattumaakin. Osaako joku näiden perusteella lisäarvailla onko siellä joku oikeasti rikki, vai kannattaisko lähteä tuohon öljynvaihtoon? Se on kuitenkin tuo ~400 monopoliyksikköä, jotka vois käyttää turbiinin uusimiseen!

                                Aattelin ite seuraavaksi soitella tuonne powermaticille ja kysellä sieltä onko heillä näkymystä. Lienee kuitenkin asiansa osaava pulju näissä hommissa...
                                Kyllä mä melkein veisin esim vantaan erikoisautolle. Mulla oli edellisessä hyvin samantapaista tärinää ja öljynvaihto + forte. Siellä on jossainpäin laatikkoa niitä ohjausventtiilejä, mitkä rupeaa vanhemmiten likaantuessaan jumimaan. Silloin mun autolla oli ajettu luokkaa 230tkm ja tietääkseni tehtiin eka öljynvaihto laatikkoon. Merkkiliikkeen eka arvio oli kullekin, että turbiini on sökö. Nehän ei vissiin lähde edes yrittämään öljynvaihdolla korjaamista, kun huolto-ohjelman mukaan öljyt kestää sen, minkä laatikkokin.

                                Comment


                                  #17
                                  Öljynvaihto + UUSI suodatin lienee se halvin vianhaku tässä vaiheessa. Ehkä paranee, ehkä ei, mutta ei sen ainakaan haitaksi pitäisi olla.
                                  Sitä vanhempaa Lifeguard 6:a saa jo järkihinnalla ehkä Suomestakin.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X