Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.9 TDI ei kierrä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.9 TDI ei kierrä

    Ihan uusi tuttavuus tämä diesel maailma. Potilaana vene jossa on Audin 1.9 TDI kone (vuosimallia 2002), tyyppiä en muista. Ongelmana on, että ilman kuormaa tuo kiertää oikein hyvin, mutta kuorman kanssa kierrokset pysähtyy ~2600rpm:ään ja siitä ylemmäksi ne ei nouse (menee siis limp modeen).

    Vikakoodeja löytyy eli:

    00575 - Intake Manifold Pressure
    17-10 - Control Difference - Intermittent
    01268 - Quantity Adjuster (N146)
    35-00 - -

    Googlella löytyi aika paljon juttua jumittavasta N146 systeemistä ja oireet täsmäävät hyvin. Onko kokemuksia kenelläkään tuon kanssa puuhaamisesta?

    #2
    No eka koodi taas puhuu ahtovuodosta tai ylipaineesta. Ylipaine pistäisi limp modeen, mutta kierrokset kyllä nousisi.

    Onko kone normaalilla jakajapumpulla?

    Comment


      #3
      Tarkastin konetyypin eli se on 1Z/AHU eli jakajapumpulla...

      Tässä netin syövereitä katselin niin aika paljon asiaan tuosta Injection Pumpusta (IP) ja Quantity Adjusterista (QA). Pitää nyt zoomailla ensin onko nuo QA:n arvot edes lähimaillakaan ja jos ei niin kokeilla säätää. Saattaahan tuo olla rikkikin (siis N146)

      http://www.myturbodiesel.com/wiki/in...mp-hammer-mod/
      Viimeksi muokannut Jari74; 16.9.2014, 14:29.

      Comment


        #4
        Voisko tässä toisessa threadissä olla vähän sama ongelma kun tuossa veneen koneessa?
        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=137610

        Comment


          #5
          Jeps, alkaa löytyä hyviä vinkkejä. Pitääpä nyt tutkiskella tarkemmin kuhan saan veneen pihaan. Saako tuota QA:ta erikseen vai pitääkö ostaa koko paketti pumppuineen? Jos saa niin mikä on osanumero?

          Comment


          • #6
            Tarvikkeena diesel huoltamoista tuon voisi saada, mutta epäilen. Osanumeroa tuolle ei albumi tunne, pitäisi ostaa koko pumppu.

            Comment


            • #7
              Vakaasti epäilen tuota moottorikoodia 2002 vuotisessa?

              Comment


                #8
                Onhan tuo ollut saatavilla 07.1996–08.2002, tosin nyt kun aloin miettimään niin ostin tuohon joku vuosi sitten uuden moottorinohjausyksikön ja olikohan se vuosimallia 2002 (tuo purkki oli tehty leimojen mukaan 2002 vaikka sen ihan uutena ostin, 10v jossain pölyttynyt) ja tuo kone hiukan vanhempi. No samapa tuolle AHU se on kuitenkin tyypiltään...

                Comment


                  #9
                  Vene pihassa, koetin säätää tuota, mutta hommasta ei tullut mitään sillä nyt tuo ottaa heti kierroksia kun pistää käyntiin. Tutkin logeja ja huomasin, että kaasun asento on minimissäänkin 21% eipä ihme, että kiertää. En ole koskenut tuohon ollenkaan eli ihmetyttää kovasti mikä tuon on nyt muuttanut. Täytyy huomenna tutkia tuota tarkemmin...

                  Comment


                    #10
                    Siellä on sähkönen kaasupoljin autossa AHU koneisissa, joten veneestäkin täytyy löytyä. Josko se sitten temppuilis ja antais väärää infoa tms.
                    VCDS:llä pystyy katsomaan autoissa antaako kaasupoljin oikeita arvoja. Varmaan on tuttua hommaa sulle moinen :)

                    Comment


                      #11
                      VCDS:llä noita arvoja katselin ja juuri sain säädettyä tyhjäkäynnin kohdalleen...tai ainakin niin ettei tuo ryntäytä. Täytyy ajaa lämpimäksi ja säätää tuo N146:n lämpimällä koneella.

                      Kysymys, mikä on osanumero noille hehkujen releelle? Joku on heittänyt vanhan pois (se oli rikki) ja nyt en löydä osanumeroa sille. Ei muuten löytäneet VW ja Audin tiskeiltäkään...piti tilata summamutikassa uusi?? Eli se rele johon tulee tuo 80A sulake kiinni (mutterikiinnitys)

                      Kuvassa oleva k22 rele:

                      http://www.autoelectric.ru/auto/audi/a4/ahu/ahu.htm

                      Comment


                        #12
                        Toinen kysymys. Miten tehdään AHU koneelle painetesti? Nyt mulla tulee paineet öljykorkin kautta ulos?

                        Comment


                        • #13
                          Maffin jälkeen olen yleensä noita ponnistellu ja sieltä kautta vuodot löytynyt.

                          Comment


                            #14
                            Jeps niin minäkin, mutta paineet ei pysy yhtään sisällä. Tulee öljykorkista ulos

                            Comment


                            • #15
                              Menisiköhän paine huohottimen kautta kampikammioon? Letku irti ja tukkoon.

                              Comment


                                #16
                                Menihän se. Tosin tuon pitäisi olla yksisuuntainen

                                Comment


                                  #17
                                  Nyt on muutama päivä ropattu tuota AHU konetta, melko yksinkertainen värkki, mutta kovin erilainen kuin nuo muut koneet minkä kanssa on tullut puuhasteltua. Lisäksi tuon koneen ottaminen venekäyttöön tuo omia haasteitaan. Taas olisi muutama kysymys.

                                  Öljynpaine-anturi tuntuu toimivan "väärinpäin" eli se on 0-asennossa (ei kytkettynä) kun paineet nolla. Kun paineet päällä niin tuo muuttuu 1-asentoon. Ai miksi "väärinpäin" no nyt tuohon ei saa suoraan kytkettyä öljynpainevaloa vaan se pitää invertoida. Laitoin lampun tuohon niin nyt se palaa kun paineet on normaalit ja ei pala kun paineita ei ole.

                                  Turbon actuator/pässi yms. Kello toimii oikein hyvin, mutta turbossa oleva lirpake on jumalattoman jäykkä, se ei käänny käsivoimin. Epäilen suuresti, että tuo kello ei jaksa tuota avata. En voi edes testata tuota, kun vene kuivalla maalla eli en saa kuormaa koneelle (ahtopaineet ei nouse). Onko tuo oikeasti noin jäykkä? Mulla ei ole nyt yhtään turboa hyllyssä jotta voisin kokeilla. Tuo kone on seisonut 10v varastossa eli saattaa jumitus johtua siitäkin.

                                  Jarrupolkimen vaikutus kierroksiin. Se on jo selvillä, että jos boxi saa jarrupolkimelta signaalin niin se ei anna nostaa kierroksia (vaikka kuin vääntää potikkaa), mutta yllätys oli että jos käynnistää koneen niin tyhjäkäynti on hiukan suurempi ja vasta jarrupolkimen painallus laskee kierrokset normaali lukemiin (1100rpm -->940). Veneessä ei jarrupoljinta ole eli laitoin napin josta voi "simuloida" jarrupoljinta. Kytkinpolkimen asennolla ei tunnu olevan mitään väliä, testasin monta kertaa. Jarrukytkinkin on tyyppiä "avautuva" eli 1-asennossa kun jarrupoljinta ei paineta.

                                  Lisäksi ihmetystä aiheutti hyvin pieni "vacuumi" tyhjäkäynnillä. Mekaaninen ahtopainemittari ei juuri 0:n alapuolelle mene. Kaapelilla näkee, että kyllä siellä putkissa pieni alipaine kuitenkin on. Johtuisko tuo siitä, että kone ei ole kytketty nyt mihinkään, ei kuormaa. Vetolaite on jetistä kokonaan irti, tuota kun ei voi pyörittää kuivalla maalla kovinkaan kauaa niin otin sen irti.

                                  On tämä vaan ihme sötöstys taas, kaikkea sitä joutuu ropaamaan...

                                  Comment


                                  • #18
                                    sen turbon säätötangon kuuluu liikkua ihan etusormen voimalla about 10mm ilman että sormeen sattuu. mr musclea on menestyksekkäästi moni käyttäny vnt-siivikon putsaamiseen. ei se paha ole irroittaakaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Dieselissä jos on alipainetta imusarjassa, on ilmanpuhdistin tukossa. Ihan kamalasti en hämmästelisi sen puuttumista ;)

                                      Comment


                                        #20
                                        Juuh, diesel maailma on melko "outoa" meikäläiselle =)

                                        Pitää yrittää saada tuota mekaniikkaa herkemmäksi. Ei se noin jäykkä saisi olla...

                                        Comment


                                          #21
                                          AHU ei ole VNT turbolla. Ehkä se läppä on vain jumissa.
                                          http://www.technobg.com/uploads/com_...82ff00f9fa.jpg

                                          Comment


                                            #22
                                            Purin tuon tänään eli otin tuon säätimen irti ja pakoputken pois, joten näin tuon läpän. Tuo on melkoisen jumissa, pihdeillä piti väännellä aluksi mutta se herkistyi hiukan eli nyt sitä vääntää kyllä käsinkin (hampaat irvessä). Onko tuolle mitä tehdä? Rasvaa on ihan turha tunkea mihinkään rakoon kun se palaa heti.

                                            Comment


                                              #23
                                              No nyt alkais olla kaikki kytkettynä ja testattuna. Ainoa ongelma joka vielä vaivaa on tuo hehkun valon vilkkuminen. Syyn tiedän toki eli se herjaa rikkoutuneesta jarruvalopolttimosta (sellaista kun ei ole). Maailmalla on paljon hyviä ohjeita millä tuon saisi korjattua, mutta mikään niistä ei tunnu tässä tapauksessa toimivan. Tulin siihen tulokseen, että tuo on aika tarkka siitä lampun resistanssista. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla tuota ihan oikealla lampulla ja ei vain kytke sitä maihin. Pikkujuttu, mutta nuo vilkkuvat valot ei oikein säväytä...ei edes joulukuusessa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Olisiko jollakulla vinkkiä miten tuon ECU:n voisi koodata? Mainitsin jo, että tuossa on uusi boxi eli siinä on koodi 00001, josta se tietenkin herjaa. En löytänyt mistään ohjeita tuota uudelleen koodaamiseksi eli mitä numeroita sinne pitäisi laittaa. Vanhaa boxia ei siis enää ole mistä voisin nuo numerot vakoilla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Vilkuttaako se oikeasti hehkua jarruvalovian takia? Eikö muita vikakoodeja löydy?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Juuh, ei vikakoodeja mistään. Ihan "ominaisuus" tuo hehkun vilkuttaminen jos lamppu pimeä tai jos tuo jarruvalokytkin on rikki (jota mulla ei myöskään ole). Tosin kytkimen puutoksen korjasin eli "simuloin" kytkintä. Ongelmana on se, että ECU:n nasta numero 44 on "kaksitoiminen" se seuraa jarrupolkimen asentoa ja myös seuraa jarruvalon toimintaa. Normaalitilassa se on maadoitettu jarruvalon kautta, mutta kun painat jarrua niin se saakin +12V signaalin.

                                                    Jottei homma menisi noinkaan helposti niin tuon täytyy toimia synkassa jarruvalokytkimen toisen puolen kanssa. Kytkin on 2-osainen. Jos nuo ei ole synkassa niin alkaa taas herjaa tulemaan "Imblausible signal" jarrukytkimestä. En tiedä kuka tuon on suunnitellut, mutta on siinä taas joku miettinyt.

                                                    TDI foorumeilla tuota on käsitelty laajasti, varsinkin ketjuissa missä tuo AHU kone on laitettu johonkin muuhun värkkiin mihin se on tarkoitettu. Muutamia linkkejä jos kiinnostaa:

                                                    http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=305534

                                                    http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=401148

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Saatto olla joo muuten totta, kun muistelen nyt tuota omaa C4 A6:sta AEL koneella. Siinäkin vilkutteli hehkun valo sillon kuin sen sain ja se tosiaan oli jarruvalokatkasijan syystä.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X